Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten te laitatte lapsenne kuriin, jos puhe ei tehoa?

Vierailija
20.10.2011 |

fyysinen koskeminenhan on nykyään kielletty.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalla tai toisella. entäs jo se ei todellakaan tehoa? lapsi hirveän hepulin noista rajoittamisista ja alkaa potkia seiniä/ heittelemään tavaroita, paiskomaan ovia... miten reagoitte juuri sillä hetkellä? ap

Riippuu tietysti lapsen iästä. Raivoava uhmaikäinen otetaan syliin rauhoittumaan, hiukan isompi kannetaan/talutetaan huoneeseensa rauhoittumaan.

Vierailija
2/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saivartelua fyysisetä koskemattomuudesta.

Nostan tai kannan lapseni jäähylle, okei, nostan ja kannan muutenkin joka päivä, eikö lasta siis saa koskea, voi teitä typeryksiä...luuletko että kolmevuotias kävelee itse vapaaehtoisesti jäähylle?

Jos lapsi ei tottele noin kymmenen pyynnön jälkeen, alan itse luonnollisesti hiiltyä, ja saatan karjaista ja päpättää lapselle. Siinä vaiheessa alkaa tottelemaan. Saarnaaminen on siis minun keinoni, selitän vaativalla äänellä miksi näin ja näin pitää tehdä.

Jäähylle lähdetään vain tosi vakavista jutuista, eli aika harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että "jättäisivät jonkun typeryyden tekemättä"? Mulle jää nyt vähän epäselväksi nuo tilanteet missä tarvitset rangaistusta tai rangaistuksen pelkoa?

7- ja 9-vuotiaat pojat tappelevat jostain älyttömästä asiasta silkasta tappelemisen ilosta ja sinä äitinä yrität estää tämän, koska esim. joku pienempi/herkempi lapsi on läsnä ja pelkää. Pojat eivät tätä järkiselitystä tietenkään ymmärrä, koska heille jatkuva nokittelu ja kotikarate on arkipäivää. Kiellät poikia ensin rauhallisesti, selittäen ehkä jopa syyn pyyntöösi (ei vaikutusta), sitten uhkaat viedä koneet tms. jos ei puhe mene perille (ei vaikutusta, koska lapset pitävät tappelemisesta enemmän kuin koneista eivätkä toisekseen usko, että ketään voisi oikeasti pelottaa pieni veljellinen painimatsi). Tässä vaiheessa mietit jo kuumeisesti miten saisit tilanteen nopeasti rauhoitettua, joten viet pikkuipanan pois tilasta ja nappaat pukareita vuorotellen korvista ja kitapurjeet lepattaen selvität kahjoille, että jos homma ei lopu, tulee äidin kädestä.

Tämä on vain yksi skenaario, mutta ongelma toistuu eri variaatioissa. Eli lapset arvioivat tilanteen eri tavalla kuin aikuinen ja ovat eri mieltä siitä, miten on tarpeen toimia. Nämäkin pojat ovat periaatteessa ihan fiksuja lapsia, ja empatiakykyisiäkin, mutta eivät tajua, että 4-vuotias ainoa lapsi voi todella säikähtää isojen poikien sinänsä vaaratonta riitelyä ja nujuamista.

Vierailija
4/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa saivartelua fyysisetä koskemattomuudesta.

Nostan tai kannan lapseni jäähylle, okei, nostan ja kannan muutenkin joka päivä, eikö lasta siis saa koskea, voi teitä typeryksiä...luuletko että kolmevuotias kävelee itse vapaaehtoisesti jäähylle?

Olihan tässä juuri koko kasvatustieteiden proffa kertomassa kuinka ei saa koskea fyysisesti eikä saa verbaalisesti pahoittaa mieltä.

Ei vaan osoittanut mitään keinoja miten toista sitten opastetaan oikeaan toimintaan.

Vierailija
5/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että koskee fyysisesti ei ole rikos, vaan väkivalta.

tuodsa tilanteessa sä siis puutuit fyysiseen koskemattomuuteen, eli teit rikoksen

ap

Vierailija
6/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme luuloja joillain mammoilla! Mutta selittää sen kyllä sitten, miksi tapaa aina välillä täysin holtittomia riehujia, joiden äiteet vain laimeasti moittii "et viitsis Nico-Petteri, älä lyö sitä toista lasta..."

Kyllä lasta saa napata kiinni ja viedä pois. Pitää tiukasti ja estää tekemästä pahojaan.

Sen sijaan tahallinen kivun aiheuttaminen on laissa kiellettyä.

Vierailija
7/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kumpikin poikani pahalle päälle sattuessaan vaan jättää puheet huomiotta. Jos sanon, että nyt lähtee pleikkari viikoksi/kuukaudeksi tms. niin ei voisi lapsia vähempää kiinnostaa. En ole vielä keksinyt mitään tavaraa jonka pois ottaminen pelottaisi kumpaakaan niin paljon, että jättäisivät jonkun typeryyden tekemättä sen takia. Ja ihan oikeasti he sitten vaan keksivät muuta tekemistä jos koneet on kielletty ja känny takavarikossa. Itse yritän siksi yleensä aina hyvällä, vaikka joskus on ollut pakko uhkailla selkäsaunalla tai teeskennellä apinan raivoa, että ovat säikähtäneet sen verran, että viesti on mennyt perille. Mutta tämähän perustuu ainoastaan fyysisen väkivallan pelkoon, ja se on varmasti yhtä lailla kielletty kuin fyysinen väkivalta itse.

Ne on kun teflonia, mikään ei tartu.

Ehkä hetken, mutta unohtavat pian että äiti on edes komentanut jostakin.

Saan tasaisen säännöllisesti apinanraivokohtauksia, se on ainoa mikä tehoaa.

Ainakin olen johdonmukainen. :)

Vierailija
8/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei tottele noin kymmenen pyynnön jälkeen, alan itse luonnollisesti hiiltyä, ja saatan karjaista ja päpättää lapselle. Siinä vaiheessa alkaa tottelemaan. Saarnaaminen on siis minun keinoni, selitän vaativalla äänellä miksi näin ja näin pitää tehdä.

mutta kun kutsu tulee lastensuojelusta, niin kyllä hymy hyytyy.

nimim. kokemuksen syvä rintaääni.

Vierailija
9/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuodsa tilanteessa sä siis puutuit fyysiseen koskemattomuuteen, eli teit rikoksen

ap

Vai että on fyysinen koskeminen väkivaltaa... anna mun nauraa.

Miten sitten hoidat lasta jos et voi koskea häneen lainkaan?

Meidän vauvalla ainakin olisi persevako täynnä paskaa jos ei siihen saa edes koskea fyysisesti.

Tiedän mitä tarkoitit, mutta koeta saada termit oiken, et ole kovin vakuuttava.

Vierailija
10/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

FYYSINEN KOSKEMINEN EI OLE KIELLETTYÄ.Ihan ihme luuloja joillain mammoilla! Mutta selittää sen kyllä sitten, miksi tapaa aina välillä täysin holtittomia riehujia, joiden äiteet vain laimeasti moittii "et viitsis Nico-Petteri, älä lyö sitä toista lasta..."

Kyllä lasta saa napata kiinni ja viedä pois. Pitää tiukasti ja estää tekemästä pahojaan.

Luin suu auki ketjun alua ja ajattelin, että onko mammat hemmetin tyhmiä vai trollaako ne. Asia meinaan on kuten tuossa sanotaan: vanhemmilla on jopa velvollisuus tarttua lapseensa kiinni ja estää häntä vahingoittamasta itseään, muita tai muiden omaisuutta. Muussa tapauksessa siitä koituu korvausvastuu.

Ja sama oikeus on tietysti silloin olemassa, kun lapsi tekee muita tyhmyyksiä.

Kurittaminen on tosiaan laitonta, ei kiinnipito tai arestiin vieminen.

Vierailija
11/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pikkuisen ylipalkattua väkeä liikaa jos jaksavat käyttää energiaa moiseen.

On niitä oikeitakin ongelmia olemassa, kuten narkkariperheet.

Vierailija
12/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitellään, pelkällä puheellako? ;-DDDD

Väkisin saa ottaa kiinni, saa viedä pois paikalta, hillitä.

Tää on fakta.

Eri asia, jos sä käytät kohtuutonta väkivaltaa ja aiheutat tahallasi kipua.

Vierailija
13/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa raflaava otsikko. Tietenkään en hyväksy luunappeja, tukistamista jne. mutta pieni lapsi nyt vaan täytyy joskus vähintään ottaa tilanteesta pois (koskea) ihan jo oman turvallisuutensakkin takia.

Mun lapset on 5v ja 3v. Vanhempi jo yleensä uskoo puhetta ja esim jäähylle (silloin harvoin kun sinne joutuu) menee yleensä käskystä. Nuorempi täytyy kantaa jäähylle joka kerta. Yleensä jos yrittää lähteä pois liian aikaisin niin takaisin menee tiukalla käskyllä.

Selkein rajatapaus väkivallan suhteen on molempien kohdalla ollut kädestä raahaaminen. Eli noin 2,5v kumpikin on saanut päähänsä että keskellä autotietä kun mulla on kauppakassi toisessa kädessä on hyvä hetki heittäytyä täysin veteläksi. Kerran olen tiukasti käskenyt nousta ylös, jonka jälkeen olen vain jatkanut matkaa ja vetänyt lapsen kädestä tien yli. Varmasti on lasta sattunut! Esikoinen teki tuon tempun kerran kuopus kovapäisempänä kokeili kahdesti. Miten tässä tilanteessa tulisi toimia jos haluaisi olla rikkomatta lakia?

Vierailija
14/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen todella myös hyviä neuvoja vailla. Se, missä asiassa olen tehnyt aiemmin ratkaisevia virheitä, koska ei todellakaan aina usko puhetta tai edes pakko keinoja, ei nyt tähän tilanteeseen auta, vaan tarvitsisin neuvoja, miten saada tilanne nyt hanskaan.

Pojalla on varmasti melko paljon tunnesäätelyn kanssa ongelmia ja psykologi olisi oikeampi osoite avunpyynnöille kuin av, mutta mielelläni luen muidenkin vinkkejä lapsen ”kuriin saamiseksi”.

Välillä pojalla menee vaan vati niin totaalisesti nurin, että mitä tahansa voi tapahtua. Kiellot, järkipuhe, perustelut, oman mielen pahoittamisen osoittaminen, huomiotta jättäminen, etuuksien kieltäminen, uhkailu ja kiristys ei vaan kertakaikkiaan tehoa aina. Ja se omaan huoneeseen vieminen. Mitä, kun se lapsi vaan uhmakas ilme kasvoillaan tunkee sieltä ulos? Mitä jos se vaan hakkaa oveaan kymmenen kertaa auki ja kiinni? Mitä jos se potkii seiniä niin, että jalka menee pian läpi? Mitä jos paiskoo tavaroita ympäriinsä niin, että ne menee rikki? Mitä jos otan pojasta kiinni, yritän estää, se reuhtoo itsensä irti, käy päälle, yrittää ehkä potkia, lyödä? Mulla ei kertakaikkiaan ole voimia enää fyysisesti taltuttaa apinanraivon vallassa olevaa kymmenvuotiasta. En vaan kertakaikkiaan tiedä, miten tollaiset tilanteet kuuluu hoitaa. En mä osaa, en vaan osaa.

Joskus puuskat saan mielestäni hoidettua ihan kypsästi ja aikuismaisesti, joskus ne menee vaan totaalisen yli. Olen tehnyt kasvatuksessa jotain ratkaisevan väärää, mutta joka tapauksessa tämä on nyt tilanne, jonka kanssa on tultava toimeen. Pakkohan mun on saada poikaa estettyä rikkomasta tai satuttamasta, mutta miten, jos sanat eivät siinä raivonpuuskassa merkitse mitään? Siinä mielentilassa pojalleni on aivan se ja sama, mitä rangaistuksia annan ja mitä etuuksia vien, ne harmittaa sitten ehkä joskus seuraavalla viikolla varmasti, mutta ei niistä sillä hetkellä ole tuon taivaallisen hyötyä. Toki nämä tilanteet käydään läpi puhumalla sitten kun on rauhoituttu, puhutaan siitä, kuinka sillä vihankin hetkellä on vaan pakko pystyä hillitsemään sitä agressiivisinta raivoa ja että maailmaan mahtuu kyllä huutoa, eikä aina voi olla hyvällä tuulella, niin että kotona ja huoneessaan saa karjua ihan juuri niin paljon kuin haluaa ja lyödä vaikka tyynyä, mutta ketään ei missään olosuhteissa saa satuttaa eikä kotia tai tavaroita hajottaa. Yhteisymmärrys säilyy hyvin meillä tässä asiassa tasan niin kauan, kun seuraava hillitön raivari taas tulee...

Mä en osaa olla vanhempi, en osaa kasvattaa lapsia. Onko teistä kukaan muu näin avuton vanhempi?

Vierailija
15/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole noin tyhmä, että luulee, ettei lasta saa hillitä fyysisin keinoin? Tai pakottaa vaikkapa arestiin?

Tuon saa meinaan tehdä muutkin kuin omat vanhemmat. Jos koulussa oppilas riehuu, siinä on opettajalla oikeus poistaa hänet luokasta tarvittaessa kiinnipitäenkin.

"Perusopetuslain mukaan opettajalla ja rehtorilla on oikeus poistaa opetustilasta häiritsevä ja turvallisuutta vaarantava oppilas, mikäli tämä ei noudata poistumismääräystä."

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/200…

Vierailija
16/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

FYYSINEN KOSKEMINEN EI OLE KIELLETTYÄ.Ihan ihme luuloja joillain mammoilla! Mutta selittää sen kyllä sitten, miksi tapaa aina välillä täysin holtittomia riehujia, joiden äiteet vain laimeasti moittii "et viitsis Nico-Petteri, älä lyö sitä toista lasta..."

noin mäkin kuvittelin, kunnes kannoin 11v:n raivokohtauksen aikana omaan huoneeseen. kiukutellessaan poika potkaisi jalkansa oven pieleen ja siihen tuli pieni sinertävä jälki. kaveri oli näkemässä ja kertoi asiasta omalle opettajalleen. tää opettaja kertoi meidän pojan opettajalle, opettaja terkkarille ja seuraava vaihe olikin, että lastensuojelusta tuli kutsu kuultavaksi ja 10 kerraksi tapaamiset jo lukkoon lyötynä.

Vierailija
17/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut olla väkivaltainen.

Vierailija
18/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan te provoja, olettehan? Ei kai kukaan ole noin tyhmä, että luulee, ettei lasta saa hillitä fyysisin keinoin? Tai pakottaa vaikkapa arestiin?

Tuon saa meinaan tehdä muutkin kuin omat vanhemmat. Jos koulussa oppilas riehuu, siinä on opettajalla oikeus poistaa hänet luokasta tarvittaessa kiinnipitäenkin.

"Perusopetuslain mukaan opettajalla ja rehtorilla on oikeus poistaa opetustilasta häiritsevä ja turvallisuutta vaarantava oppilas, mikäli tämä ei noudata poistumismääräystä."

<a href="http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/200…" alt="http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/200…">http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/200…;

että nykyään, jos on pienikin epäilys fyysisen koskemattomuuden rikkomisesta, niin opettaja ei saa lähteä asiaa itse selvittämään, vaan on välittömästi otettava yhteys lastensuojeluun, joka selvittää asian. jos opettaja laiminlyö tämän velvollisuuden, niin häntä voidaan rangaista. että tällaiseksi maailma on mennyt.

Vierailija
19/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta foliohattuasi ettei aivot sula.

ap

Vai että on fyysinen koskeminen väkivaltaa... anna mun nauraa.

Miten sitten hoidat lasta jos et voi koskea häneen lainkaan?

Meidän vauvalla ainakin olisi persevako täynnä paskaa jos ei siihen saa edes koskea fyysisesti.

Tiedän mitä tarkoitit, mutta koeta saada termit oiken, et ole kovin vakuuttava.

*nöyrä anteeksipyyntö*

Vierailija
20/60 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin mäkin kuvittelin, kunnes kannoin 11v:n raivokohtauksen aikana omaan huoneeseen. kiukutellessaan poika potkaisi jalkansa oven pieleen ja siihen tuli pieni sinertävä jälki. kaveri oli näkemässä ja kertoi asiasta omalle opettajalleen. tää opettaja kertoi meidän pojan opettajalle, opettaja terkkarille ja seuraava vaihe olikin, että lastensuojelusta tuli kutsu kuultavaksi ja 10 kerraksi tapaamiset jo lukkoon lyötynä.

Oletko sä käynyt siellä kertaakaan vielä? Jos et, niin kerta riittää, kun selität, mitä tapahtui. Sinähän toimit aivan oikein, JOS et käyttänyt kohtuutonta väkivaltaa siinä kantamisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi