Gallup: äidinlyyra
Eli kyselyä ylioppilaiden äideille. Oletko saanut äidinlyyran? Missä päin asut, onko alueella yleisesti tapana ostaa lyyra? Ja minä vuonna lapsesi on kirjoittanut?
Kommentit (48)
Minä en ole tällaisesta perinteestä kuullutkaan. Johtuu tosin varmaan siitä, että oma äitini on kuollut ennen kuin kukaan meistä viidestä lapsesta on edes ollut lukiossa. Itse sain valkolakkini viime keväänä. 3/5 on siis lakitettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu meidän suvun perinteisiin. Ymmärtääkseni enemmänkin ei-akateemisten perheiden juttu.
jep, kaikki akateemiset tavathan on aina ei-akateemisten perheiden juttuja...
Asutaan etelä-suomessa eikä ole tapana, mutta kirjotin viime keväänä ja ostin sellasen isoäidille. Hän kun on vanhempien reissatessa koko mun koulu-uran työn perässä pitkin maita ja mantuja pyörittänyt pyykki- ja ruokahuoltoa ja oon saanu keskittyä opiskelemaan (enimmäkseen juhlimaan ja pyörimään kulttuuritapahtumissa). Oli hirveän otettu ja esitteli kaikille juhlavieraille sitä ":D"
Olen akateemisen perheen akateeminen lapsi. Äidilläni oli 4 lyyraa, isoäidilläni 2. Minä saan kolmannen lyyrani ylihuomenna syntymäpäivälahjaksi, kuten sain kaksi edellistäkin. Omassa nuoruudessa lyyra oli arvokas koru, koska se kertoi perheen tekemistä uhrauksista: oppikoulu oli maksullinen, monessa perheessä piti oikeasti miettiä, onko kaikkia lapsia varaa sinne laittaa. Vasta peruskoulun myötä osaamisen ja oppimisen mallia alettiin halveksia ja saatiin tämä nykykoulu, joka vastaa päivähoitolaitosta.
En ostanut, koska raha oli muutenkin niin tiukilla. Hyvä kun sain vaatteet ostettua juhliin. Kenkärahat lainasin siskolta. Tili tuli vasta kesäkuun lopussa, joten ruokaan ei meinannut rahat riittää
Meillä taisi vain nuorimmainen ostaa lyyran äidillemme. Me vanhemmat sisarukset ei edes tiedetty moisesta. Äiti oli vähän ihmeissään, kun sen lyyran sai. Käytti siskon lakkiaisissa ja siinä se.
Mä en ymmärrä koko lyyraa, enkä kyllä itse sellaista halua. Ylioppilaaksi tulo ei merkkaa nykyisin paljon mitään. Yks koulu muiden joukossa.
Ei ole lyyraa mun äidillä, muistan että hän joskus mainitsi ettei halua/tunne tarvitsevansa sitä kun hänellä ei ole osaa eikä arpaa meidän lasten opiskeluun. Enkä tiedä tiesikö, että lapsen kuuluisi se ostaa, mä en ainakaan tiennyt ennen tätä. Olen maaseudulta kotoisin ja muistan että jonkun kaverini äidillä oli näitä lyyria rintapielessä ja niillä kehuskeli, mutta omasta mielestäni se tuntui jo silloin (pääsin ylioppilaaksi 2000) tosi vanhanaikaiselta ja konservatiiviselta perinteeltä. En edes tajunnut että se on edelleen näin voimissaan, kun en taida tuntea ketään joka niitä lyyria käyttäisi.