Saako ulkikset Suomessa työttymyyskorvauksen, entäs lapsilisää? Mun kaveri ois
tulossa vuodeksi töihin tänne USAsta. Perheensä tulisi vuokralle mun asuntoon. Hänen miehensä olisi kotona eli työtön. Lapset olisivat koulussa.
Yritän täs selvittää olisiko heillä varaa asua täällä vuoden ilman omia säästöjä.
Kiits, jos vastaat.
Kommentit (14)
kun ulkomaalaiset tulee tänne elämään sosiaalietuuksilla
Usko pois, täältä saa tietoa nopeammin. Nyt ainakin tiedän minne soittaa :DD
Soitin äsken työkkäriin, selvitin voiko yhdyvaltalainen olla mun vuorotteluvapaan paikkaajana.
ap
Se on vuorotteluvapaan paikkaamisen ainoa ehto, jonka täyttymisestä työkkäri ei tingi piiruakaan.
maininnan TILAPÄISESTÄ ASUMISESTA. Jos ystäväsi ovat vain vuoden Suomessa, sitä pidetään tilapäisenä asumisena, eikä heillä ole mahdollisuutta Suomen sosiaaliturvaan. Eikö ystäväsi miehellekin löytyisi töitä Suomesta? Minkä alan ihmisiä hän on?
noin yleisesti ottaen, mutta ei aina. Jos toimii samalla logiikalla toisinkin päin, niin kaverisi eivät (välttämättä) saa sos. etuuksia Suomesta jos asuvat täällä vuoden.
noin yleisesti ottaen, mutta ei aina. Jos toimii samalla logiikalla toisinkin päin, niin kaverisi eivät (välttämättä) saa sos. etuuksia Suomesta jos asuvat täällä vuoden.
perusteella he kuuluvat kotimaansa sosiaaliturvan piiriin.
Sen työssäkäyvän puolison pitää ainakin tienata hyvin, muuten perhe ei saa oleskelulupaa Suomeen, olettaen siis että kumpikaan vanhemmista ei ole Suomen kansalainen. Eivätkä ulkomaalaiset automaattisesti kuulu kaikkien Suomen sosiaalietuuksien piiriin.
Ja se jonka työkaveri nostaa lapsilisiä vaikka lapset asuvat Virossa mummolla niin miksi et käräytä työkaveria? Sosiaalietuukisen väärinkäyttö on meiltä kaikilta pois!
se vähän on siis tosi vähän, pari sataa €.
vaivautuu jenkeistä Suomeen töihin, niin varmaankin palkka on sitä tasoa, ettei tarvitse puolison korvausten perään itkeä. Näin ainakin loogisesti ajatellen.
Lapsilisiä ei saa, ellei kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin ja EU/ETA-sopimuksen piiriin. Yhdysvallat kuuluu, mutta rajoituksia maksamiseen on. Kannattaa tarkistaa Kelasta eikä palstalta.
Eli nyt nopeasti yhteys Kelaan.
tältä palstalta et välttämättä saa sitä oikeinta informaatiota.
Usko pois, täältä saa tietoa nopeammin. Nyt ainakin tiedän minne soittaa :DD
Soitin äsken työkkäriin, selvitin voiko yhdyvaltalainen olla mun vuorotteluvapaan paikkaajana.
ap
Miksi helvetissä pitää maksaa ulkomaalaisille lapsilisää???
Tiedän jo vastauksen,saa.Mun virolainen työkaveri nostaa neljästä lapsesta lisät vaikka pennut asuu mummolla virossa.