Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaiden lähtö liian aikaisin ja väärässä järjestyksessä

Vierailija
19.10.2011 |

Nyt iskee taas paniikki. Meidän tytöltä lähti viime vuoden elokuussa ensimmäinen hammas, hän oli silloin neljä vuotias. Ei mihinkään ollut sitä lyönyt, mutta epäilytti kun lähti niin aikaisin ja yhtäkkiä.

Käytiin silloin heti hammaslääkärissä, joka otti röntgenkuvat, joissa näkyi että pysyvät hampaat on kyllä tulossa. En silloin huolestunut asiasta sen enempää.

Tähän päivään mennessä ei ole pysyvää hammasta kuitenkaan kuulunut, hammas siis lähti alhaalta keskeltä. Kesällä oli hammaslääkärin tarkastus (5-v), mutta mitään kummempaa ei siinä löytynyt.

Nyt sitten onnekseni huomasin pari päivää sitten, että toinenkin keskellä oleva alahammas heiluu. Olen ajatellut, että ehkä sen toisen hampaankin pitää siitä lähteä ennenkuin uudet sitten mahtuu tilalle.

Tänään kun syötiin huomasin kuitenkin, että tämän vähän heiluvan alahampaan viereinen hammas heiluukin tosi paljon ja on melkein irti, eikä se kyllä pari päivää sitten heilunut. Taaskaan ei tietääkseni ole mitään sattunut, joka tämän hampaanlähdön olisi voinut aiheuttaa. Jos tämä hampaanlähtö johtuisi keskellä olevien alahampaisen tulosta, tulisi tämän toisen hampaankin olla vähintään yhtä irti, mutta kun taas se heiluu vain nimeksi.

On taas varmaan pakko mennä hammaslääkäriin, kun alkaa pelottaa että tässä on jotain vakavampaa takana, kun tuntuu ettei tuollainen hampaiden lähtö ole ihan normaalia... ja kun uutta hammastakaan ei ole kuulunut yli vuoteen.

Hampaat on kuitenkin meillä hoidettu hyvin, joten hoidon puutteesta tämän ei pitäisi johtua.

En oleta että täällä olisi kellään mitään kummempia diagnooseja tähän, ja tämä voi olla ihan täysin normaaliakin, kunhan tulin paniikkiani purkamaan. Tosin jos jollain on kokemusta jostain vastaavasta niin olisi kiva kuulla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelivuotiaan hampaanlähtö kuulostaa aika aikaiselta. Omalla tytölläni lähti ensimmäinen hammas juuri 4-vuotiaana, mutta sen taustalla oli tapaturma (hammas oli vahingoittunut pari vuotta aikaisemmin eli oli suussa heiluvana pari vuotta kunnes irtosi). Nyt tyttö on viisi ja ensimmäinen alahammas lähti kaksi päivää sitten, nyt toinen alahammas siinä vieressä on irtoamaisillaan. Ihan ihmeissäni olen tästä vauhdista, mutta pidän sitä kuitenkin normaalina. Esikoisella aikoinaan oli joidenkin hampaiden osalta todella pitkä väli (liki vuosi), ennen kuin rautahammas rupesi ilmoittamaan tulostaan. Tämäkin oli hammaslääkärin mielestä ihan normaalia.

Itse en siis vielä panikoituisi. Varsinkin kun hammaslääkäri ei ole löytänyt mitää ihmeellistä.

Vierailija
2/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko irronneissa hampaissa ollut juuri tallella? Jos ei, niin kyllä se on ihan normaalia, joskin aikaista. Juuri ei itsestään syövy vaan rautahammas sen sieltä "syö" alas tullessaan. Aikaa rautahampaan ilmestymiseen aukosta voi kuitenkin mennä kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt myös olisiko tuollainen hampaiden vahingoittuminen mahdollinen, mutta mielestäni mitään sen kummempaa ei ole sattunut, pieniä kaatumisia lukuunottamatta.

Tytölle tuli hampaat vauvana tosi myöhään, ensimmäiset hampaat 9-10kuisena ja siksikin ihmettelen tätä aikaista hampaiden lähtöä.

Hyvä kuulla kuitenkin, että tuo hampaiden puhkeaminen voi tosiaan kestää vuodenkin. Toivon ainakin ettei tyttö nyt vallan hampaattomaksi jää ;)

Vierailija
4/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapsella tais olla kahdessa ekassa viikko väliä ja seuraava siitä parin viikon päästä. Ja eka lähti jo 4,5-vuotiaana.

Vierailija
5/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulunut vuoteen tilalle uutta. Käytin hammaslääkärillä joka katsoi ientä ja sanoi, että ien oli paksuuntunut eikä rautahammas jaksanut puhkaista sitä. Ien leikattiin auki ja rautahammas alkoi pilkottaa parin viikon päästä.

Vierailija
6/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on srk:n kerhokuvassa 6-vuotiaana kaikki hymyillessä näkyvät hampaat täysikokoiset rautaversiot jo. Tosin en muista, milloin ne maitohampaat putosivat, mutta sanoisin, että aika aikaisin...

Vierailija
7/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Kyllä ne sieltä tulee, maltti on valttia. Meillä taas tuli alaetuhampaat vaikkei maitoset olleet irronneet ja olivat peräkkäin useita kk:a, nyt on rautahampaat just jämptisti siellä missä pitikin.

Vierailija
8/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä lähteneessä hampaassa ei juurta ollut. Toisesta en tiedä kun vielä roikkuu tytön suussa, vaikka onkin ihan napsaisua valmista tavaraa.

Vierailija
9/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tuli ensimmäinen hammas todella aikaisin, olisiko ollut juuri 4 kk täyttänyt. Silloin jo mietin, että lähteeköhän nuo myös aikaisin.

Tosiaan en usko, että teillä mitään hätää on. Kyllä ne hampaat sieltä tulee. Itsekään en panikoi, vaikka sen tapaturman vuoksi lähteneen hampaan tilalle ei välttämättä koskaan kasva kunnollista pysyvää hammasta.

terv. nro 2

Vierailija
10/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4-vuotiaalta on lähtenyt jo 3 maitohammasta ja yksi rautahammas on tullut tilalle. Esikoiselta puolestaan lähti ylä- ja alakulmahampaat jo reilusti yli vuosi sitten eikä ole vielä rautahampaita näkynyt.

Jos hammas irtoaa iskun voimasta, niin sen kyllä huomaa.

Vierailija
11/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni lähti ensimmäiset kaksi alahammasta 4-vuotiaana. Muista en muista, mutta kuulosti tosi oudolta muutaman vuoden päästä, että joltakin 7-vuotiaalta ei ollut lähtenyt vielä yhtään. :) Olin itse jo niin pitkällä. Ei noista ainakaan koskaan sanottu mitään, että olisivat liian aikaisin lähteneet. Toisaalta sainkin ensimmäiset jo 4 kk iässä.

Jos hammaslääkäri pitää normaalina ja kuvatkin on otettu, ei tarvinne panikoida. :) Mutta miksei niitä nyt voi vielä käydä näyttämässä, jos huolettaa. Eihän siitä haittaakaan ole ja saa äiti mielenrauhaa.

Vierailija
12/14 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä odottelen, että tuo irtonainen hammas tippuu, ja josko se pikkuisen heiluvakin hampi siitä lähtisi... jos ei hampia käy kuulumaan niin on sitten mentävä sinne hampilääkärin pakeille.

Täytynee hankkia kolikoita, niin on hammaskeijulle jotain tuotavaa hampaiden tilalle. Nykyisin kun tulee käytettyä vain tuota korttia, niin kolikot on aika vähissä :D

Joku ylempänä ketjussa mainitsi ikenen paksuuntumisen, mitenhän sellainen mahdollisesti huomaisi.

Vierailija
13/14 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Pakko kompata sinua kun minulla on nyt 3kk vajaa 5w poika joka on alkanut pudotella hampaitaan ihan urakalla. nyt lyhyen ajan sisään pudonnut 4  hammasta, joista yksi tapaturmaisesti. uusia hampaita ei vain tunnu kasvavan ja poikani suu pelkkää koloa... pelottaa aivan hirmuisesti että kaikki lähtee :(

Vierailija
14/14 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kerran kävi niin, että olin syömässä jotain keksiä ja sitten hammas vain yhtäkkiä irtosi. En edes tiennyt silloin että minulla olisi heilunut hammas, joten hammas lähti aivan yllättäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan