Apua! Hiivatulehdus iski ja viikkoja vasta kuusi!
Mitä lääkettä saan käyttää jos mitään? Tuskat on ihan hirveät :( normaalisti olen syönyt aina tuollaisen pillerin, mutta niitä ei ainakaan saa raskauden aikana ottaa...onko muita jotka kärsineet alkuraskaudessa hiivasta? mitä lääkärit ovat sanoneet hiivan hoidosta aikaisilla viikoilla? KIITOS avusta!
Kommentit (10)
Ittellä oli odottaessa hiivatulehdus melkei joka kuukausi ja siihen sai käyttää ainoastaan Canesten emätinpuikkoja,eli ei ku soitto neuvolaan ja kysy asiaa sieltä tai voit myös kysyä apteekista.
ja ihmettelen, miksei gyno-dactarin käy. Laitoin viime yöksi gynodactarin voidetta pahimpaan hätään, ja siinä ohjeessa kehotettiin kääntymään lääkärin puoleen muttei kiellettykään voiteen käyttöä. Onko kellään muulla tietoa asiasta vai onko hiivatulehdus todella harvinainen alkuraskaudessa??
se canestanissa oleva " pilleri" .
Mitä sille tehdään? Emättimeen vai syödäänkö se? (en huomannu pakkausselosteessa mitään mainintaa).
Ja saako sitä pistää nyt raskausaikana, jos siis pistetään emättimeen? Jostain olin tajuuvinani että se pistetään emättimeen sormin (ei asettimella) raskausaikana, mutta en tosiaan tiedä olenko ihan pihalla. Rasvaa olenkin jo käyttänyt.
Nestori 16+2
Hiiva hyökkäsi mullakin muistaakseni vkolla 5. Apteekissa eivät uskaltaneet mulle mitään antaa ilman lääkärin lupaa. Soitin sit terveyskeskukseen ja lääkärin luvalla Gyno-Daktarinia 3 puikkoa käytin. Nyt toinen antibioottikuuri menossa ja pyynnöstä toinen lääkäri kirjoitti varuiksi samaiset Gyno-Daktarinit.
hiiva on tosi yleinen vaiva raskausaikana. esikoista oottaessa muistaakseni sain 5 kuuria.
mulla nyt viikkoja 13+ risat ja hiiva pukkaa taas päälle. soitin neuvolaan tänään ja sieltä kerrottiin, että ensi hätiin kokeilla canesten voidetta. niitä " kuulia" ei suositellut käytettäväksi. pitäs vaan se voide saaha jotenki lykättyä sisälle emättimeen...siinä onki hommaa.
canestenpuikkojakin voi käyttää, jos voide ei tehoa, mutta niitä ei saa laittaa sillä asettimella, joka tulee pakkauksessa vaan käsin.
Mulla myös lääkäri epäili hiivaa ja odottelen nyt labrasta tuloksia. Lääkäri sanoi mulle, että mikä tahansa hiivalääke käy, joka laitetaan emättimeen (Canesten ja Gyno Dactarin). Suun kautta otettavia ei hänen mukaansa voi käyttää. Neuvoja tuntuisi olevan yhtä monta kuin on lääkäreitäkin... :/
olen myös käyttänyt canestenia hiivaan, nyt jo toinen kuuri menossa ja viikkoja 14+... eka tuli viikolla 8 ja olo oli _todella_ tuskainen. :(
emätinpuikon asetinta ei siis mielellään saa käyttää raskaana ollessa, ilmeisesti lisääntyneen tulehdusriskin takia. ja ne puikot siis canestenissa kuuluu emättimeen, ei syötäväksi... ja ainakin minulle lääkäri sanoi et puikon voi huoletta käyttää, se ei imeydy emättimestä niin paljon systeemisesti (siis verenkiertoon ja sitä kautta vauvaan) jos nyt imeytyy ollenkaan että siitä olisi haittaa. se vaikuttaa siis vaan paikallisesti eli tappaa hiivan.
gyno-daktarinista mulle sanottin et se ei siksi ehkä oo niin hyvä vaihtoehto kun se on niin paljon vahvempi, että saattaa kirvellä ym. ja systeemisen imeytymisen mahdollisuus on suurempi kun lääkeainetta on enemmän.
eli jos canesten auttaa niin sitä, mut jos ei tunnu tepsivän nii gyno-daktarin ois astetta kovempi paukku.
_Kannattaa kokeilla_: maitohappobakteerit suun kautta kuulema ehkäisevät hiivatulehduksia, siinä kun on kyse vain bakteeriflooran epätasapainosta emättimessä. itseä ainakin vaiva kiusaa niin paljon et ajattelin kokeilla jugurtti-maitohappobakteerikuuria suun kautta. ja ihan pelkkä luonnonjogurtti voi lievissä tapauksissa auttaa alapäähän siveltynä! tämmöinen luomoilijan vaihtoehto, mutta todettu ihan lääkäritasolla et joskus tepsii! :)
hiivatulehdus on siis todella yleinen raskauden aikana alkumetreiltä lähtien. ap:kohan tätä kyseli... muistaakseni yleisin lääkityksen aihe raskauden aikana. kohtalotovereita sinulle siis piisaa!
jostain toiselta palstalta luin tästä et valkosipulin kynttä käytetään myös. onko joku tästä tietoinen vaan onko tää vaan joku pila?!
toiseks, itsellä ollu kans jotain ihme tulehdusta, ei kuitenkaan hiivaa. siihen vaivaan käy starogyn-voide, kuuri kestää kyllä 7 päivää ja laitetaan sellaisella putkilolla, rasvaa kun on, ei muuten onnistu.
Ittellä oli odottaessa hiivatulehdus melkei joka kuukausi ja siihen sai käyttää ainoastaan Canesten emätinpuikkoja,eli ei ku soitto neuvolaan ja kysy asiaa sieltä tai voit myös kysyä apteekista.