Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakottaisitko lapsesi hautajaisiin?

Vierailija
19.10.2011 |

Isovanhemmat, kummit, lapsen oma vanhempi tai sisarus kuolee. Onko lapsesi pakko mennä hautajaisiin? Vaikuttaako lapsen ikä tilanteessa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin mennään.

Vierailija
2/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi kyllä ihan pakottamattakin. On huomannut, että hautajaiset ovat hyvä tapa hyvästellä rakas ihminen.

En osaa oikein kuvitella tilannetta, että joutuisin pakottamaan, joten en osaa vastata nyt kunnolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakaan pienet lapset. Jos kyseessä olisi kouluikäinen ja vainaja erittäin läheinen, asiasta voitaisiin keskustella, ja jos olisin sitä mieltä, että sinne kuuluu mennä, lapsi menis.

Vierailija
4/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hautajaisiin yleensä mennä perheenä? Niin meidän suvussa on ainakin tapana. Olispa outoa, jos joku jättäis lapset kotiin.

Vierailija
5/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Pahoitin mieleni sukulaisille jotka eivät tuoneet lapsiaan lapseni hautajaisiin.

Meillä on muitakin lapsia jotka olivat hautajaisissa enkä voi ymmärtää miksi nämä eivät lapsiaan tuoneet hyvästelemään lastani.

Jos heidän lapsi kuolee niin minä vien omani sinne hautajaisiin, ihan siksi että kuollut kuuluu saattaa. Miksi sinäkään menisit hautajaisiin?

Tervetuloa seuraamaan meidän perheen elämää kun sisarukset suree sisarustaan, ei eräät vaan kykene empatiaan. HEIDÄN lapsihan järkyttyy kun kuolleen lapsen lähisuku itkee!!

Tuntuu todella pahalta. Koitin lapselleni sanoa että kyllä he kaikki sinua rakastivat vaikkei tänne tulleet.

Vierailija
6/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haudalla. Teinejä en pakota.

Vierailija
7/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et itsekään mene hautajaisiin?

Kasille kiitos.

7

Vierailija
8/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaisiin tulisivat, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Siskoni hautajaisissa pari vuotta sitten oli n. 10 alle 9 vuotiasta lasta. Eihän ne malttaneet olla muistotilaisuudessa enää hiljaa ja paikallaan, mutta ei kukaan niistä äänistä ja sählingistä kukaan loukkaantunutkaan. Päinvastoin, vanhemmat täti ihmiset sanoivat että lasten äänet kuuluu hautajaisiin ja parempi lasten on touhuta omia juttujaan kuin pakottaa istumaan hiljaa ja nätisti pöydän ääressä.

Vierailija
9/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi niin järkyttynyt/surullinen, että ei uskoisi pystyvänsä jaksamaan hautajaistilannetta, niin en pakottaisi.

Jos taas olisi vain yleistä viitsimättömyyttä, niin sitten kyllä.

Vierailija
10/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Pahoitin mieleni sukulaisille jotka eivät tuoneet lapsiaan lapseni hautajaisiin. Meillä on muitakin lapsia jotka olivat hautajaisissa enkä voi ymmärtää miksi nämä eivät lapsiaan tuoneet hyvästelemään lastani. Jos heidän lapsi kuolee niin minä vien omani sinne hautajaisiin, ihan siksi että kuollut kuuluu saattaa. Miksi sinäkään menisit hautajaisiin? Tervetuloa seuraamaan meidän perheen elämää kun sisarukset suree sisarustaan, ei eräät vaan kykene empatiaan. HEIDÄN lapsihan järkyttyy kun kuolleen lapsen lähisuku itkee!! Tuntuu todella pahalta. Koitin lapselleni sanoa että kyllä he kaikki sinua rakastivat vaikkei tänne tulleet.

mutta et surussasi varmaan tullut ajatelleeksi, että he jättivät lapsensa ehkä siksi kotiin, että järkytys saattoi tosiaan olla lapselle liikaa, ja siksikin että ehkä ajattelivat lapset kotiin jättämällä jotenkin säästäväsi tunteitasi, kun eivät muistuta omista elävistä lapsistaan. Olivat ylivarovaisia tai eivät itse osaa käsitellä surua? Ei se välttämättä ollut empatian puutetta. Mutta en tunne heitä, joten en voi varmaksi väittää..joillekin ihmisille suru on vaan sellaista, mitä he eivät osaa käsitellä kokemuksen puutteessa. Kyllä se kello heillekin vielä kilahtaa ja elämä opettaa.

Jos ihan kivenkylmänä faktana otetaan, lapsesi oli kuollut, eikä tiennyt asiasta mitään. Minua se ajatus on jopa omissa suruissani lohduttanut, koska sellainen käytös ei voi loukata häntä, joka hän ei siitä tiedä. Ainoa, joita voi jonkun käytös loukata, on omaiset. Ei vainajaa.

Perheellänne on ilmeisesti suru aika tuoretta vielä?

Olen vienyt 6-v. ja 8-v. lapseni katsomaan edellisenä päivänä kuolleen ukkinsa ruumista. Heitä ei ole siihen tilanteeseen pakotettu vaan annettu mahdollisuus. Pienempi vilkaisi ukkia ja halusi heti tilanteesta mummin luo käytävään pois, isompi halusi suukottaa ukkia hyvästiksi poskelle. Itse olen käynyt 4-veenä katsomassa vauva-vainajaa. Olin paljon rohkeampi lapsi enkä saanut painajaisia.

Kaikki ei ole rohkeita. Joten sinunkin pitää ymmärtää, että lasta voi todella pelottaa hautajaiset, kun hän ymmärtää, että hänkin voi kuolla. Varsinkin, jos on lapsen hautajaisita kyse. Armahda siis vähän. Vilpitön osanottoni. Ikäväsi ja muistosi eivät häviä ikinä, mutta aika taittaa pahimmat piikkisi. Älä jää katkeruuteen.

kysymykseen: olen vienyt lapseni hautajaisiin, jos sitä ei ole erikseen kielletty. Olen ollut hautajaisissa, joissa vauva syntyi kuolleena, ja koska omani oli vaippapöksy, niin katsoin kuolleen lapsen äidin tunteille viisaammaksi jättää omani anopin haltuun.

Pienet lapset on pidetty aikuisten hautajaisissa hiljaisina ottamalla vähän leluja mukaan.

Vierailija
11/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta keskusteltiin ja mieleeni ei tullut, että pakottaisin lasta osallistumaan.

Vierailija
12/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ei anneta vaihtoehtoja. Olen selittänyt, että kyseessä on hyvästely viimeiselle matkalle, rakkaan muisteleminen ja hyvien ajatusten ajatteleminen. Itkeä saa ja olla surullinen, sillä jokaisella siellä on iso ikävä.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi lapsia ei vietäisi hautajaisiin. Muutaman tutun tiedän, jotka 30v iässä olivat täysin ulkona siitä, miten hautajaisissa ollaan, miten muistotilaisuus järjestetään jne. Siis ihan niin perusjutuista ulkona, että koska se arkku kannetaan paikalleen.

Vierailija
13/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän surevat myös. He surevat teidän lastanne ja teidän puolestanne. Lisäksi he surevat omaa suruaan ja omien lastensa surua. Ehkä he haluaisivat olla empaattisia kaikin puolin, mutta se voi olla todella vaikeaa heillekin.

Vierailija
14/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkkään ei ole niin suurta surua meidän lapsen menetyksestä kuin meidän perheenjäsenillä, siitä lähdetään. Ei yksikään sukulainen tunne tätä mitä me, en väheksy muitten surua mutta ei tartte olla moukka.

Menetys ei ole tuore mutta muisto loukkaantumisesta on jäänyt.

Jos heidän lapsi joskus kuolee niin tietää miltä minusta tuntuu kun ei tulla hautajaisiin.

Omani veisin heidän lapsen hautajaisiin jos näin kävisi. En kai välitä yhtä paljoa heidän lapsesta?

Samalla näyttivät meidän perheen muille lapsille miten tärkeinä pitävät tätä tapahtumaa kun jätetään muut pois: meidän lapset saa kärsiä hautajaisten tuska mutta ei heidän.

Siltä se tuntuu ja siihen minulla on kaikki oikeus tuntea kunnes itse kuolen: ei ole minun hautajaisiin tulemista.

7

Vierailija
15/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ihan on vaikeaa.

No SÄÄLI!

Katsotaan paljonko jaksavat kun hautaa oman lapsen.

Lähden nyt palstalta, minulla on kaikki oikeus olla loukkaantunut jos joku suojelee lastaan. Antaa tehdä niin, siinä näytetään konkreettisesti miten paljon välittää OMASTAAN.

7

Vierailija
16/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kuulostaa todella aralle. Ehkä kannattaisi jutella tästä jossain muualla kuin täällä palstalla?

17

Vierailija
17/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen vienyt lapseni hautajaisiin.

hyvä lastenkin nähdä minkälaiset on hautajaiset,ja saavat heittää hyvästit vainajalle.

hiljaa ja kiltisti ovat olleet.

osanottoni sinulle kuka olet menettänyt lapsesi!

Vierailija
18/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut alle 2v lasta hautajaisiin mukaan.

Ja ihan nuoren iän vuoksi jätin hänet pois.

Vierailija
19/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut kysymyksellä sitä onko lapsi liian pieni hautajaisiin tai häiritseekö siellä.

Pointti oli se, että itsenäissti ajatteleva lapsi kieltäytyy osallistumasta hautajaisiin. ap

Vierailija
20/21 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kulkevat mukana niin iloisissa kuin surullisissakin juhlissa. Ei vaihtoehtoja, perheenä mennään ja käsitellään elämän asiat sellaisina kuin ovat. Ymmärrän loukkaantumisesi.