Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei monien lasten iltapesuihin kuulu

Vierailija
18.10.2011 |

pyllynpesu?

Tein tuonne aiemmin kyssäriä, kuinka usein muiden perheissä lapset käyvät suihkussa ja vastauksia lukiessa heräsikin vielä jatkokyssäri. Meillä lapset käyvät siis saunassa/suihkussa n. 2krt/vko, ja muina iltoina pesuihin kuuluu sekä tytöillä että pojilla (4-8v) hampaat, kasvot, kädet sekä pylly. Mielestäni varsinkin tytöille on tärkeää opettaa säännöllinen alapesu ja pojiltakin on vielä pylly pesaistu, kun itsenäisesti vessassa käydessä eivät taatusti vielä niin hyvin pyyhi, etteikö jotain törstettä pyrstöön jäisi haisemaan. Varmaan jatkossa pojilta jää pyllynpesut pois, mutta toisaalta sitten tilalle tulee todennäköisesti päivittäinen suihku hikoilun vuoksi.

Olen kiinnittänyt monesti huomiota, että lasten yökyläkavereille tämä meidän pyllynpesu-rutiini on lähinnä huvittavaa, ei kuulemma ole heillä kotona tapana pestä..

Olenko siis ainoa "outo" äiti, kun tällaista rutiinia ylläpidän?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lämmitettiin se sauna kerran viikossa ihan käytännön syistä, mutta eiköhän nykyisin joka torpassa ole suihku ihan sitä varten että sitä on helppo käyttää... Ihmettelen suuresti kun lapsillani käy yökyläkavereita ja lapset menee iltapesulle niin kommentit on tällaisia: ei mun tarvitse käydä kun mä kävin eilen, tai ei meillä pestä hampaita aamulla...??? Whaaaat??

Meillä käy niin aikuiset kuin lapset (viisi- ja kahdeksanvuotiaat) suihkussa JOKA ilta, hampaat pestään aamuin illoin. Ja tätä pidetään meillä itsestäänselvyytenä. Yököttää ajatus että meille tulisi joku yökyläläinen joka parin päivän pesemättömyyden jälkeen nuohoaa meidän patjoilla ja nurkissa...Yök. Olen sanonut näille vänkääjille että meillä käydään illalla suihkussa, myös vieraat.

Ei voi ymmärtää, että henkilökohtaisesta hygieniastakin voi olla näin erilaisia variaatioita :O

vieraat suihkuun... ja millaisia paskakasoja ja yliaktiivisia hiki- ym rauhasia teillä on, jos te haisette paskalle jos ette joka päivä peseydy?

Vierailija
22/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä kyllä alkais koululaisen pyllyä pesemään kavereiden läsnä ollessa Siinä olisi jo aika hyvät ainekset kiusaamiselle. Meillä tosin 7v osaa jo ihan itsekin pestä peppunsa käsisuihkullakin.

Meillä muutenkaan ei kaverit ole siellä vessassa yhdessä lapsen kanssa, miksi teillä on?

;-DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme käyvät kylvyssä ja suihkussa pesulla 4 kertaa viikossa. En ole nähnyt tarvetta käyttää useammin viileinä aikoina, koska kummallakin ihot kuivuvat herkästi. Kesäisin käytän joka ilta. Itse käyn suihkussa yleensä joka päivä, jos joskus harvoin en käykään suihkussa, en erikseen pese alapäätä.

Nyt kyllä aloin miettimään, että olisiko jokapäiväinen alapäänpesu sittenkin tarpeen myös lapsilla. Jotenkin pesumme on tähän asti tuntunut riittäviltä.

Vierailija
24/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perä putsataan aina kakkaamisen jälkeen.

Koskaan sinne ei ole mitään jäänyt!

Vierailija
25/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias tyttäremme käy joka ilta suihkussa ja alapää pestään siinä yhteydessä. Hänellä on lievä atopia, mutta selviämme silti rasvauksella 2 krt/vko (koko vartalo, kasvoja vähän useammin, koska suunympärys oireilee eniten). Minusta pesulla käynti on tärkeä tapa oppia lapsena, kuten moni muukin mainitsi. Hiukset pesemme lastenshampoolla 1-2 krt/vko, muina päivinä ne vain huuhdellaan vedellä.

Vierailija
26/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vieras lapsi? Kuulostaa kyllä sen verran epäilyttävältä, että ei tarvitsisi enää toiste mennä.

Meidänkään lapset ei ole mitään haisevia hikipäitä, vatsakin toimii normaalisti eikä ole pyllyt ripulilla.

Suihku n. 3x viikossa riittää hyvin.

Vierailija
27/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opi peseytymään useammin jos ei vauvasta asti ole totutettu?

Itse saunoin lapsena kerran viikossa, muulloin ei kokopesuja suoritettu. Siitä huolimatta murrosiän hikoilun alkaessa osasin vallan hyvin käydä päivittäin suihkussa ja vieläpä täysin oma-aloitteisesti. Uskoisin että kuka tahansa normaali lapsi kykenee moiseen.

Vierailija
28/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesemättömässä alapäässä se ei ole ensisijaisesti pissa ja kakka mikä haisee. Vaan jonkin sortin ahteritali, joka haisee todella pahalle. Ettekö te itse haista sitä?

Vierailija
29/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsilla. Ei siinä saippuaa tarvita, mutta kyllähän suihkutus aamulla tai illalla kuuluu ihan perushygieniaan.

En itsekään käy kokosuihkussa joka päivä, mutta alapään, kainalot ja kasvot kyllä suihkutan tai pesen joka päivä.

Kummallista, että lasten hampaidenpesua pidetään maailman tärkeimpänä asiana, mutta alapäähygienia unohtuu joiltakin täysin...

Vierailija
30/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuunottamatta vauva-aikoja. Ihan tarpeetonta lutraamista. Joka toinen päivä käy keskimmäinen suihkussa, teini päivittäin nykyään, siinä se.

Vierailija
31/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5v tytön alapään joka aamu ekan aamupissan yhteydessä bideesuihkulla.

Sama täällä ja välillä iltaisinkin.

Vierailija
32/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei todellakaan pestä pyllyjä päivittäin pieniltä lapsilta. Hikoilemaan kun alkavat, käyvät toki päivittäin suihkussa, muttei todellakaan joku 7-vuotias. Onneksi ei ole tuollaista minullekaan opetettu lapsuudessani Suomessa asuessa.

Meilla kylla kuuluu iltarutiiniin kylpy ja kaikkien paikkojen pesu, lapset 3v ja 5v. Ehka olen hullu, mutta minusta on kiva laittaa puhtaat lapset (vrt. polyiset ja hikiset) sankyyn nukkumaan.

Vierailija
33/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaan alapesut teen aamuin illoin ja 2 x viikossa käy kylvyssä. on normaalia perushygieniasta hulehtimisyta!

Vierailija
34/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri aamulla pesu on jäänne yövaippa-ajoilta. Ja olen pitänyt turhana pestä poikien pyllyä kahta kertaa päivässä. Varsinkin kun noiden aamupesujen päälle tulee vielä kaksi kertaa viikossa kylpy iltaisin. En sitten tiedä, pesisinko myös iltaisin jos olisi tyttölapsi, jolla nyt vermeet on ehkä helpommin hatuvassa mallissa. Mutta ainakaan pojilla ei ole ollut tulehduksia tms kertaakaan täysvaippa-ajan jälkeen.

Vierailija
35/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niinä iltoina kun lapsi ei käy suihkussa, pylly pestään märällä pumpulilla ja paperilla kuivataan. 9v. tyttö.

Vierailija
36/36 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko elämänsä about joka päivä.

Nuori mies osaakin huolehtia hyvin hygieniastaan.

Pikkusisko suihkutellaan puhtaaksi myös joka ilta.

Itse en käy suihkussa joka päivä, mutta pesen itseni bideesuihkulla 2-4 krt päivässä. Hampaat, kasvot ja kainalot tietenkin myös. Suihku paleltaa ja kuivattaa ihoani. En haise, btw.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi