Vääntäkää mulle rautalangasta, valmistun kohta lähihoitajaksi
ja mä tykkään työstä (ainakin kaikki harjottelut olleet ihania, vanhuspuolella) mutta haluaisin tehdä töitä vain osa-aikaisesti.
Arvostan vapaa-aikaa, eikä palkan tarvitse olla suuri.
Mutta käytännössä, MITEN haen osa-aikaista työtä? Voinko vain soitella eri paikkoihin ja kysyä, onko heillä tarvetta esim. tilapäiselle työntekijälle tekemään silloin tällöin työtä?
Vai miten tää homma etenee?
Kommentit (12)
kaupungin rekrytointiin. Luultavasti käyt haastattelussa ja näytät paperit ja ilmoita, millaisat työtä ja milloin olet valmis tekemään. Sitten vain odottelet oittoa/tekstaria ja niitähän muuten sitten tulee. Voit itse valita mitkä pätkät otat eli voit pitää tuntimäärän sellaisena kuin haluat.
Sitten vaan valitset itsellesi sopivat vuorot.
Siis että otetaanko vaan yhteyttä eri paikkoihin suoraan, kysytään tarvitsevatko keikkatyöntekijää, ja sitten jäädään kuulolle että soittavat esim. sairastapauksissa tarvittaessa mut töihin muutamiksi päiviksi?
Millainen työsopimus tuollaisesta tulee?
ap (sorry, en tiedä näistä _vielä_ mitään)
Siis että otetaanko vaan yhteyttä eri paikkoihin suoraan, kysytään tarvitsevatko keikkatyöntekijää, ja sitten jäädään kuulolle että soittavat esim. sairastapauksissa tarvittaessa mut töihin muutamiksi päiviksi? Millainen työsopimus tuollaisesta tulee? ap (sorry, en tiedä näistä _vielä_ mitään)
että numerosi on heillä listalla ja soittavat kun tarvitsevat, tyyliin klo 7.05 että pääsetkö aamuun. Työsopimusta ei tietenkään ole vaan se kirjoitetaan erikseen joka pätkälle.
töihin (ei rekryfirman kautta). Kerrot milloin olet valmis tulemaan töihin ja jäät odottelemaan soittoa. Kannattaa siis ilmoittautua useampaan paikkaan. Keikkalaisille on yleensä tuntityösopimus.
kannattaa soitella suoraan ko. yksikön esimiehelle/työhönottajalle. Voit kysyä suoraan onko tarvetta osa-aikaiselle (esim. jonkun osa-aikaeläkeläisen työn puolittajaksi) tai vakituiseksi keikkalaiseksi.
Osa-aikainen työ on varmempi, kuin keikkatyö, mutta toisaalta sitovampi. Osa-aikatyössä myös kertyy loma ja olet oikeutettu palkalliseen sairaslomaan.
Siis että otetaanko vaan yhteyttä eri paikkoihin suoraan, kysytään tarvitsevatko keikkatyöntekijää, ja sitten jäädään kuulolle että soittavat esim. sairastapauksissa tarvittaessa mut töihin muutamiksi päiviksi? Millainen työsopimus tuollaisesta tulee? ap (sorry, en tiedä näistä _vielä_ mitään)
että numerosi on heillä listalla ja soittavat kun tarvitsevat, tyyliin klo 7.05 että pääsetkö aamuun. Työsopimusta ei tietenkään ole vaan se kirjoitetaan erikseen joka pätkälle.
tietyn tuntimäärän listassa (kolmessa viikossa).
Varmasti vanhuspuolella voisi olla jotain tämäntapaista, mitä itse tein päiväkodissa.
Eli vakituinen työntekijä jäi osa-aikaeläkkeelle siten, että teki 4h/pvä töitä ja minä sitten tuota toista "puolikasta" 4h/pvä. päiväkotiin oli 5min matka, joten tuollainen osa-aikatyö sopi todella hyvin minulle, jolla oli silloin pieniä lapsia ja olin työuran alussa.
Ystäväni ovat myös tehneet tuollaisia osa-aikaeläkeiläisten puolikkaita esim tekemällä vuorotellen kokonaisia viikkoja tai kokonaisia päiviä 2-4pvää viikossa. Uskon, että vastaavia järjestelyjä olisi myös vanhustenpuolella. Ainakin minun tapauksessani vakituisen työntekijän osa-aikaeläke-ehtona oli se, että löytyy joku toinen tekemään sitä toista puolikasta.
Osa-aikasella sopimuksella voi myös tehdä käytännössä keikkaduunia, sopimuksessa voi sopia tuntimäärän ja ehdoksi työhon kutsuttaessa/tarpeen vaatiessa.
Siis jo asut pk-seudulla, kys firma on Hgin, Vantaan ja Espoon alueilla toiminnassa.
on ilmeisesti työtön. Menee vaikka "työkkäriin" työ -ja elinkeinotoimistoon ja selittää työtarpeensa.
Minut on "bongattu" työkkärin kautta. Eräs pk-johtaja oli kysellyt työkkäristä olisiko ketään sopivaa...en ollut edes muuta kuin työtön sillä hetkellä, en siis ollut jättänyt toiveita...
Mietin ensin kannattaako puolet kokoaikatyöstä.
Mutta minun kannatti, sillä kuuluin YTK-kassaan ja sain aina siltä ajalta kun en ollut työssä, korvausta ja työssäolosta sain ½ kokoaikatyön palkasta. Vuoden pesti.
Tein joka toinen viikko kokopäivän, osa-aikalisällä (voi osa-aikaeläkkeelläkin) oleva oli sen toisen viikon jne.
Ihan kiva, kun lopetin perjantaina, oli viikonloppu vapaa, sitten arkipäivät vapaata ja vielä viikonloppu vapaata. Sitten vain viisi työpäivää ja 9 päivää putkeen vapaata.
Mistään en olisi saanut näin vähäisellä työtuntimäärällä tällaista palkkaa. Minulla kaikki kokemuslisät ja ½ palkkaa, sitten kassasta vielä korvausta, joten olin oikein tyytyväinen.
Sitten soitti vielä samaa tekemään, toinen johtaja soitti ja suostuin oitis, vaikka kesä kului työssä työttömyyden sijaan....mutta olihan sitten ne yhdeksän päivää putkeen kotona oloa.
Jos ei kuulu liittoon tai kassaan, en tiedä saako korvausta siltä ajalta kun on työtön, se ½ työtä