Kaveri kauhisteli, kun kylvetämme vauvan vain kerran viikossa
Samaisella kaverilla lapset ovat koko päivän ruokalista suupielissä, poskissa, tukassa, käsissä ja paidanrintamuksilla, kun lapsi putsataan vasta illalla. Kakat he siivoavat kosteuspyyhkeillä. Meillä vauvan kasvot ja kädet pestään jokaisen ruokailun jälkeen, näkyvä lika putsataan tarvittaessa ja takapuoli pestään aina kakkavaipan vaihdon yhteydessä. En siis tajua hänen kimmastumistaan. Päinvastoin minusta on ihan turhaa rasittaa vauvan herkkää ihoa päivittäisellä kylvyllä. En toisaalta ymmärrä sitäkään, että lapsen annetaan kulkea törkyisen näköisenä koko päivän ajan ja pestään vasta iltakylvyssä.
Miten teillä tehdään?
Kommentit (19)
Lasten kasvot ja kädet pestään aina kun ovat likaiset eli käytännössä joka ruokailun jälkeen. Kakat pestään yleensä aina vedellä pois, mutta silloin tällöin pelkällä kosteuspyyhkeellä. Suihkussa lapset käyvät 2krt/vko, kesäisin joka ilta.
Esikoista kylvetimme kerran viikkoon. Keskimmäinen kävi vastasyntyneestä asti suihkussa kerran viikossa ja nyt tätä kolmatta hulautan vain lavuaarissa juoksevan veden alla joka toinen päivä
ap:n linjoilla. Tai olisinko kaksi kertaa viikossa kylvettänyt, en muista, muttei tosiaan joka päivä tai parin päivän välein. Sitten oli näitä tuttuja, jotka valittivat, kun vauvan iho kuivuu niin kauheasti ja joka ilta kylpyyn vaan... Ja samaiset tosiaan pyyhkivät kakat vain kosteuspyyhkeillä. Toki siihen ihon kuntoon vaikuttaa ihan perimäkin kai, mutta jos vauvan iho on tosi kuiva, niin miksi pestä kauttaaltaan joka päivä, ei ne vauvat niin hikoa :)
kylvettänyt 2 kertaa viikossa. Kolmosta tuli kylvettettyä usein vain kerran viikossa. Pari kertaa on kuitenkin parempi, koska nukkaa tulee pienille käsiin ja kainaloihin ja vähän isommalla on kaulan saa varmmimmin puhtaaksi kylvyssä. Toki käsiä ja kasvoja pesen nyt kiinteitä syövällä useammin.
Mikä on minusta hyvin mustavalkoinen ajatus. Peseytyähän voi monella muullakin tapaa. Juurikin nuin miten ap mainitsi.
Meillä vauva kylpee kahdesti viikossa saunan yhteydessä. Tosin nyt kun ollaan alettu saunottamaan häntäkin olen miettinyt, että voisi käydä saunassa useammankin kerran viikossa.
Me itse saunomme joka toinen päivä. Ja nuina välipäivinä huolehditaan hygieniasta pikkupesuin.
neuvolasta suositella, että n. kerta viikossa?
Meillä on kylvetetty tätä vähän yli kk:n ikäistä pientä kerran tai 2 viikossa. Tai itse asiassa 2 viimeistä kertaa on istuttu saunan alalauteella ja valeltu vedellä.
Meillä kylvetettiin myös vain kerran viikossa sillä iho muutenkin kuiva ja atooppinen. Ei ollut kyllä silti koskaan likainen lapsi meillä...
Vauvan kakat pesen aina, en käytä kosteusyyhkeitä (no jos olisin jossain saharassa) ja pissatkin useimmiten. Kädet ja kasvot aina illalla ja muuten jos likaiset. Kylvysså 2-3 krt viikossa, kesällä joskus useammin kun oli kuuma ja hiki. Isommatkin lapset suihkussa vain 2-3 krt viikossa, tai jos tarvetta esim hiekkainen tai aurinkorasvainen. Meidän lapset ei ole niin likaisia, että tarvis joka päivä käydä suihkussa.
Mikä on minusta hyvin mustavalkoinen ajatus. Peseytyähän voi monella muullakin tapaa. Juurikin nuin miten ap mainitsi. Meillä vauva kylpee kahdesti viikossa saunan yhteydessä. Tosin nyt kun ollaan alettu saunottamaan häntäkin olen miettinyt, että voisi käydä saunassa useammankin kerran viikossa. Me itse saunomme joka toinen päivä. Ja nuina välipäivinä huolehditaan hygieniasta pikkupesuin.
ja kaikki ei esim. käy ikinä saunassa. Puhtaaksi tulee ilman saunaakin oikein hyvin.
Toki sitten isompana useammin riippuen kesäpölystä, talvella tukka hikoaa pipossa jne. Mutta vauvana kerta viikossa riitti.
Ja mitä peppuun tulee, niin minä olen pyyhkinyt aina kosteuspyyhkeillä pepun. Toki juoksevan veden alla välillä, kun jaksan ja viitsin, mutta kakat meni kyllä 99% niillä pyyhkeillä.
Hyväihoisia ja terveitä muksuja. Ei ollut vaippaihottumia, sinkkivoidetta laitin ehkä viisi kertaa yhteensä per lapsi. Kosteusvoiteita ei tarvittu.
aamu- ja iltapesut sisältävät kasvojen ja korvantaustojen putsauksen + kaula, kainalot ja sormien ja varpaan välit. Nämä siis sen 2x vuorokaudessa. Kostutetuilla vanulapuilla yleensä.
Pylly pestään vedellä, jos on kakannut plus aamuisin, jos ei yöllä ole tarvinnut vaippaa vaihtaa. Naama putsataan aina syönnin ja puklun jälkeen ja vaatteetkin vaihdetaan kesken päivän, jos on kovasti puklussa yms.
Mielestäni nuo kosteuspyyhkeet on vielä siitäkin inhottavia, että niillä joutuu hankaamaan herkkää ihoa. Minä pesen kakkapyllyn aina sebamedilla ja kuivaan pyyhkeellä. Kasvot ruuan jälkeen joko ihan lavuaarilla tai märällä paperilla. Samoin kädet. Varpaat huuhtaisen illalla, että sukista irronnut nöyhtä lähtee pois. Samoin pesen pyllyn ja katson kasvot, silmät, kainalot ja korvat ja kaulan, jotka tarvittaessa pyyhin märällä pumpulilapuilla ja pesen hampaat. Iholle levitän tarvittaessa kortisonia, rasvaa ja pyllylle pebanthenia. Vältän turhaa rasvaamistakin, koska rasvaaminen vaatii myös ihon pesua välillä. Suihkussa käytän noin kerran viikossa, jolloin rasvaan ihon kevyesti kauttaaltaan, joskus menee jopa päivän pari yli viikon. Vaikka lapsella on atooppinen iho, niin näillä konstein olen sen saanut pysymään hyvässä kunnossa.
1,5 vuotias kylpee kerran viikossa. On todella kuivaihoinen, enkä näe nitään syytä liottaa enempää. Joskus voi kylpyjen väli olla pidempikin. Joka päivä pestään aamuisin ja iltaisin kasvot, kädet ja pylly. Ja tietenkin kaikki nuo myös tarvittaessa pitkin päivää.
Ei ole kivaa arvostella toisten vanhemmuutta.
Monesti iltakylpy rauhoittaa ja lapsi nukkuu paremmin.
Onneksi jokainen saa tehdä, kuten hänen perheelleen ja lapselleen sopii. En kutsuisi KAVEREIKSI ihmisiä, jotka puuttuvat tällaiseen!
Lapset pestään kun ovat likaisia. Naamat pestään kun niissä likaa on (yleensä aina syömisen jälkeen), pyllyt lähes joka vaipanvaihdolla. Suihkussa tai kylvyssä käyvät kun käyvät, yleensä pari kertaa viikossa.