Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomuus-ongelma

Vierailija
18.10.2011 |

Mikähän siinä on, että joitakin niin maan perusteellisesti ärsyttää se, kun toinen ei juo alkoholia (tai juo vaikka vain sen yhden lasin eikä enempi kiinnosta)?

Siitä sitten nostetaan haloo. Asiaan palataan kerta toisen jälkeen. Vaikka ihminen on kieltäynyt, niin tuputetaan uudestaan ja uudestaan. Ja mitä enemmän kyseinen henkilö itse humaltuu (mikä on usein väistämätöntä), sitä suuremmaksi asian merkitys hänelle nousee. Juomaton ihminen on tiukkapipo ilonpilaaja, jonka pitäisi hei vähän relata ja vaihtaa vapaalle. Vaikka juomaton itse ei ole muiden juomista (suurtakaan määrää) ikinä kuittaillut, tai surkutellut omaa juomattomuuttaan (esim. "pitää olla kuskina"), niin silti siitä jaksetaan meuhkata.

Lopulta jankutus johtaa siihen, ettei kenelläkään seurueesta ole enää kovin mukavaa, koska yksi (se suuriäänisin jankkaaja, jolla juomattomuus on suuri huoli ja ongelma) ihminen jauhaa yksin suureen ääneen koko ajan tätä yhtä asiaa. Mistään muusta ei voi keskustella ja juomaton ihminen ahdistetaan nurkkaan niin, että vaihtoehdot ovat joko pakeneminen paikalta tai vastahyökkäys.

Niin, ja yleensä nämä ovat aina niitä samoja jankkaajia, jotka kerta toisensa jälkeen jatkavat samaa rataa. Ja sitten ihmettelevät, kun tietyt vieraat eivät heillä viihdy.

Tai illanistujaisvierailulle tulleessaan odottavat aina alkoholitarjoilua oletusarvona ja hämmästyvät jos tarjolla onkin pelkkää kahvia ja pullaa...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuollaiseen törmännyt.

Minä varmasti väistelisin tuolla tavalla käyttäytyviä ihmisiä. Onko sun ihan pakko olla noissa paikoissa mukana?

Olen lopettanut juomisen kokonaan vuosi sitten, eikä minun ystäväpiirissäni ole kukaan jankuttanut eikä edes kysellyt miksi en juo. Jos kysyisi, sanoisin ettei maistu, ja sillä sipuli.

Vierailija
2/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää kutsuko näitä ihmisiä kylään tai menkö sinne.

Kyllä minäkin olettaisin, jos joku kutsuu illanistujaisiin ja vaikka saunomaan lauantai-illaksi, että saisin ainakin saunaoluet, joten olisin itsekin pettynyt siihen saunapulaan ja kahviin. Mutta enpä teillä kylässä käykään:) Paitsi ehkä sunnuntai-iltapäivällä tai arkisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän porukassa on aina joku / jotkut selvinpäin, joko kuskeina tai sitten lasten takia. Eikä kukaan tosiaan sitä asiaa ihmettele. Sulla on aika dorkia "kavereita"

Vierailija
4/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuollaiseen törmännyt.

Minä varmasti väistelisin tuolla tavalla käyttäytyviä ihmisiä. Onko sun ihan pakko olla noissa paikoissa mukana?

Olen lopettanut juomisen kokonaan vuosi sitten, eikä minun ystäväpiirissäni ole kukaan jankuttanut eikä edes kysellyt miksi en juo. Jos kysyisi, sanoisin ettei maistu, ja sillä sipuli.

On aina vaan mun kimpussani, varsinkin kun alkaa itse olla vähän enemmän maistissa.

Olenkin kyllä alkanut välttelemään seuraansa, mutta kaikista "alkoholijuhlista" ei voi aina olla poissa. Rasittavaa. Olen kysynyt syytä, mutta vastausta ei tule... Kuulen vain kuinka tiukkapipoinen ilonpilaaja olen. Ja en tosiaan, laske toisten juomisia, mun puolestani saavat juoda itsensä vaikka penkin alle, ei kuulu mulle. Mutta tää henkilö aina laskee mun juomiseni ja huomauttelee, olenko juonut vain lasin viiniä tai kaksi tai en ehkä sitäkään.

Vierailija
5/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää kutsuko näitä ihmisiä kylään tai menkö sinne.

Kyllä minäkin olettaisin, jos joku kutsuu illanistujaisiin ja vaikka saunomaan lauantai-illaksi, että saisin ainakin saunaoluet, joten olisin itsekin pettynyt siihen saunapulaan ja kahviin. Mutta enpä teillä kylässä käykään:) Paitsi ehkä sunnuntai-iltapäivällä tai arkisin.

että viikonloppuna tarjotaan alkoholia, jos kutsutaan kylään?

Vierailija
6/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt samaa, kun olen muutaman kuukauden alkoholitonta elämää kokeillut (ja tykännyt).

Suomessa perusoletus on, että aikuinen juo edes vähän, yleensä enemmän. Tästä poikkeavat kuskit, raskaana tai lääkekuurilla olevat sekä uskovaiset. Lisäksi ainakin ikäisilläni parin-kolmenkympin ikäisillä kaveriporukassa moni tekeminen tuntuu kytkeytyvän alkoholiin: käydään keikalla, yksillä - alkoholia on tarjolla ihan kaikkialla.

Lisäksi itse luulen, että moni ajattelee alkoholin myötä illanistujaisten yms. muuttuvan jotenkin. Että uskallettaisiin puhua avoimemmin asioista, olevan hauskempia... lisäksi ottamiseen liittyy aina se ajatus, että ikinä et tiedä mitä tapahtuu.

Kännitoilailuthan ovat ainakin oman sukupolveni sotamuistoja, joille sitten seuraavana päivänä nauretaan makeasti - vaikkei oikeastaan naurattaisikaan, kuten itselleni käy.

Lisäksi se, että joku on porukassa selvinpäin, asettaa uhkan muille juojille. Joku muistaa semipöljät sanomisesi ja tekemisesi, koska tajunnan taso ei muutu samalla tavalla kuin juovilla. Tätäkin pelätään.

Vierailija
7/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pitävät juomisesta ja haluavat aina välillä juoda tai jopa vetää kännit. Kun yksi ei halua yhteisöllisyyden kupla ikäänkuin puhkeaa.

Vähän sama kuin kutsuisi kaverit kalaan ja yksi ilmoittaisi, että en kalasta tai kutsuisi kaverit saunomaan ja yksi ilmoittaisi, että en pidä saunomisesta.

Joskus illan teema on kännääminen ja kun yksi ilmoittaa, että ei kiitos, emäntä tai isäntä häkeltyy, että aijaa no mitäs sitten.

Erilaisuus on toisissa asioissa hyväksyttävämpää kuin toisissa ja humaltuminen on tylsempää jos yksi ei ala sanattomana sopimuksena kaikille muille yhteisöllistä asiaa. Erilaisuutta on vaikeampaa siis hyväksyä, jos se liittyy yhdessä tekemiseen esim. juhlissa, joissa yhteisöllinen toiminta on jokaisen viihtymisestä kiinni.

Ne jotka haluavat iloiset pöhnät tai reippaan nousuhumalan, eivät yksinkertaisesti voi nauttia tekemisestään kun yhden mielestä idea on kertakaikkiaan typerä.

Jää kotiin.

Nimim. tyttöjen illat on ihan hauskoja ilman juhlien pilaajia!

Vierailija
8/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sosiaaliset pelkotilat ja estoisuus ovat vain muisto menneisyydestä. Häiriintyneitten auttajille jää aikaa auttaa muita. Halu ohjata muuta perhettä oikeaan käsityskykyyn kasvaa radikaalisti.

2. Ikävät muistot katoavat usein lopullisesti lähimuistista, riippuen annostuksesta.

3. Ihmisen henkiselle tasapainolle tärkeä lepo kasvaa, jos nautinta annos on tarpeeksi mittava.

4. Estot häviävät molemmilta sukupuolilta ja laskussa oleva syntyvyys lisääntyy.

5. Viinan vaikutuksesta tulee sanottua ihmisille kaikenlaista tärkeää ja jopa kehotuksen sanoja, kuten asioita, jotka muuten ovat painaneet henkistä tasapainoa ja joskus suorastaan masentaneet; suuri terapeuttinen vaikutus ilmenee.

Vierailija
9/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt samaa, kun olen muutaman kuukauden alkoholitonta elämää kokeillut (ja tykännyt).

Suomessa perusoletus on, että aikuinen juo edes vähän, yleensä enemmän. Tästä poikkeavat kuskit, raskaana tai lääkekuurilla olevat sekä uskovaiset. Lisäksi ainakin ikäisilläni parin-kolmenkympin ikäisillä kaveriporukassa moni tekeminen tuntuu kytkeytyvän alkoholiin: käydään keikalla, yksillä - alkoholia on tarjolla ihan kaikkialla.

Lisäksi itse luulen, että moni ajattelee alkoholin myötä illanistujaisten yms. muuttuvan jotenkin. Että uskallettaisiin puhua avoimemmin asioista, olevan hauskempia... lisäksi ottamiseen liittyy aina se ajatus, että ikinä et tiedä mitä tapahtuu.

Kännitoilailuthan ovat ainakin oman sukupolveni sotamuistoja, joille sitten seuraavana päivänä nauretaan makeasti - vaikkei oikeastaan naurattaisikaan, kuten itselleni käy.

Lisäksi se, että joku on porukassa selvinpäin, asettaa uhkan muille juojille. Joku muistaa semipöljät sanomisesi ja tekemisesi, koska tajunnan taso ei muutu samalla tavalla kuin juovilla. Tätäkin pelätään.

Vierailija
10/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin.

Nimim. tyttöjen illat on ihan hauskoja ilman juhlien pilaajia!

Tällä perusteellä voisi kyllä lajitella muutenkin kaveripiiriänsä. Periaatteesta en hyväksy ketään allergikkoja, ilon pilaajia kaikki tyynni, eivät maistele mun herkkukakkujani. Jääköön kotiin. Samoin laihduttajat. Ja sitten on vielä nää verenpainetautiset, eihän en voi edes saunoa.

Vierailija
11/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutettuja äitejä, toimittajia, markkinoinnin ammattilaisia, opettajia, rehtori ja muita asiantuntijoita. Sellaisia, joilla on arkena pari lasta, harrastukset ja rankka duuni. Mikäs sen hauskempaa, kuin olla joskus edesvastuuttoman typerä ja tanssia kympillä yökerhossa?

nimim. neljä kertaa vuodessa!

P.s. En ole mikään hullu juoppo ja alkoholin puolustaja. Yritän vain selittää miksi osa ei lämpene absolutisteille. Harvemmin tyttöjen iltojen ulkopuolella edes juon yli neljää lasia viiniä...

Vierailija
12/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi on kuin minun näppkseltäni! :)

En tosiaan tajua, että miksi minun juomattomuuteni on monelle juomarille ongelma kun ei minulle ole juomarienkaan juominen ongelma. Ellei joku nyt sitten käyttäydy aivan hemmetin rasittavasti, mutta siihenkään ei tarvita viinaa, moni osaa senkin selvinpäin :)

Olen pohtinut, että kaipa se on tän mölisijän omaa huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä juomisestaan, jota koittaa se kaataa minun niskaani. Tää rasittava juomari ei itse pysty juhlimaan selvinpäin, vaikka haluasikin niin kaipa se sitten harmittaa, että joku pystyy. Enkä ite ole koskaan kieltänyt iteltäni viinaa tai julistanu juomattomuuttani mitenkään, valitsen vain hiljaisuudessa alkoholisittoman juoman.

Vierailija
13/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sitä kummastellaan. Meille on vuosikymmeniä hoettu, että olemme masennukseen taipuvainen, melankolinen kansa, jonka ainoa keino selviytyä täällä pohjolan perukoilla on unohtaa murheensa vetämällä överit kerran viikossa. Siitä on tehty niin tavallista.

Jos et juo, rikot tämän normin. Se on uhka joillekin, jotka rakentavat oman elämänsä sen varaan, että ainakin joskus pitää päihteillä muokata omaa tajunnantasoaan mukavammaksi.

Terveisin aiemmin satunnaisesti perseet vetänyt.

Vierailija
14/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun humala-asenteita katsottiin yleisellä tasolla, huomion arvoista oli suomalaisten miesten suhteellinen humalamyönteisyys. 42 prosenttia kaikista miehistä ja yli puolet 21–30-vuotiaista oli sitä mieltä, että humaltuminen on vain viaton tapa pitää hauskaa.

Kaiken kaikkiaan naiset suhtautuivat miehiä kriittisemmin kuhunkin humalaan liittyvään väitekohtaan. Tulokset vaihtelivat selvästi iän mukaan, mutta yhteys iän ja asennoitumisen välillä oli erilainen kysymyksestä riippuen.

Asennoituminen väittämään ”humaltuminen on vain viaton tapa pitää hauskaa” kiristyi iän mukaan siten, että naisilla samaa mieltä olevien osuus oli korkeimmillaan 40 prosenttia 15–20-vuotiaiden ryhmässä ja alimmillaan 20 prosenttia vanhimmassa 61–69-vuotiaiden ryhmässä.

Henk.koht. mielipiteeni on se, että humalassa on mahdollisuus häiriökäyttäytymiseen, muiden seurassa se ei ole niin noloa muiden alkomyönteisten humalaisten seurassa, jolloin voi olla olematta oma itsensä ja vähän puhua ohi suunsa.

Vierailija
15/23 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en mä kutsu kirjakerhoomme kirjan vihaajia, kuten en Tallinnan reissullemme juomattomia tai koiramme näyttelyihin kissaihmisiä.

Jos meidän tyttöjen illan tarkoitus on iloinen skumppanousuhumala, ne joita se ei kiinnosta luonnostaan karsiutuu pois.

Lähdetään me ap vaikka sun kanssa sienimetsään, jos sua se kiinnostaa, mutta ei juhlita yhdessä.

Jokaisella on paikkansa, mutta älkää tulko pilaamaan toisten alkoholin nauttimishetkeä.

Riita selvitetty. Piste.

Vierailija
16/23 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomattomuuttaan ongelmaksi, eikä juovien juomistakaan. Eikä pidä koko asiasta mitään meteliä. Ja osaa kyllä juhlia ja pitää hauskaa selvinkin päin.

Niin tiputetaanko siitä huolimatta "porukasta"? Se onkin hyvä tietää, mille se ystävyyssuhde alunperinkään perustui... Todella syvälliseen ystävyyteen siis.

Vierailija
17/23 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu perin kummalta ajatus, että esimerkiksi Tallinnan risteily on alkoholin nauttimishetki, johon ei holittomat voisi osallistua?

Mitäs jos teillä on vaikka lapsuudenystävistä koottu porukka, josta joku on päättänyt lopettaa viinanjuonnin - tippuuko automaattisesti porukasta? "Sori, sä et enää mahdu näihin meidän alkoholin nauttimishetkiin." Sitäkö se pelkästään on, kupinottoa?

Samanmielisyydeksi lasketaan siis suhtautuminen alkoholiin. Samalla logiikalla voisit tarjota ne skumppanousuhumalat vaikka kadun densolle, jos mitään muita kriteerejä seuralle ei ole.

Vierailija
18/23 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu perin kummalta ajatus, että esimerkiksi Tallinnan risteily on alkoholin nauttimishetki, johon ei holittomat voisi osallistua?

Mitäs jos teillä on vaikka lapsuudenystävistä koottu porukka, josta joku on päättänyt lopettaa viinanjuonnin - tippuuko automaattisesti porukasta? "Sori, sä et enää mahdu näihin meidän alkoholin nauttimishetkiin." Sitäkö se pelkästään on, kupinottoa?

Samanmielisyydeksi lasketaan siis suhtautuminen alkoholiin. Samalla logiikalla voisit tarjota ne skumppanousuhumalat vaikka kadun densolle, jos mitään muita kriteerejä seuralle ei ole.

Yksi juuri siksi, että ei juo enää. Toki oli viksu ja itse ilmoitti, että kokee sen ongelmaksi, eikä halua osallistua enää tyttöjen iltoihimme. Yhdestä tuli uskis, ja lopetimme soittelun ja kolmas oli muuten vain niin tympeä tapaus, että poistimme jengistä.

Kukin saa valita seuransa.

Vierailija
19/23 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin kutsuilla on tapana kysyä vierailta, mitä saisi olla juotavaa. On siis tarjolla sekä alkoholia että alkoholittomia juomia. Jokainen ottaa haluamaansa eikä valintaa tarvitse perustella. Samoin baarissa/ravintolassa jokainen tilaa sitä, mikä sattuu maistumaan. Alkoholittomasta valinnasta ei kukaan tee numeroa.

Asun Keski-Euroopassa.

Vierailija
20/23 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tuputtajalla on todella ongelmallinen suhde alkoholiin.

En ole törmännyt moiseen, tai jos olen, niin siitä on niin kauan etten muista.

Illanistujaisissa tarjoaisin kyllä muuta kuin kahvia ja pullaa, esim suolaista piirakkaa ja hyvää teetä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme