Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos yrittäjä maksaa itselleen kilometrikorvauksia, niin mistä verottaja..

Vierailija
18.10.2011 |

tietää että ajot ovat aitoja? Siis voihan yrittäjä maksaa itselleen vaikka kuinka paljon verottomia kilometrikorvauksia, mistä verottaja siis tietää että nämä ajot liittyvät liiketoimintaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuulemma se mihin eniten puututaan.

Vierailija
2/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yrittäjä laittaa matkapäiväkirjaan että kävi asiakkaalla x, vaikka oikeasti kävikin kaupassa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä löytyy myös asiakkaalle kohdistuva lasku, niin sillähän se selviää. Samalla reissulla voi toki silti käydä kaupassa tai missä tahansa muuallakin.

Vierailija
4/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskua, vaan kyse esim. liikeneuvotteluista tai uusien asiakkaiden hankkimisesta.

ap

Vierailija
5/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin kummoista tiliä kauppareissulla tee, joten siihen tuskin edes puututaan. auton kilometreistä taas huomaa erittäin selvästi, jos satojen tuhansien kilometrien huijauksia tekisi.

Vierailija
6/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos yrittäjä laittaa matkapäiväkirjaan että kävi asiakkaalla x, vaikka oikeasti kävikin kaupassa?

Sitten kun tulee verotarkastus, niin katsotaan paljonko kauppaa asiakkaasi kanssa teet. Jos kilometreihin näyttää asiakkaan osalta menevän satasia ja teet kauppaa kympeillä, niin aika huono sitä on selittää. Samoin jos kilometrisi eivät täsmää, eli että laitat ajopäiväkirjaan enemmän kilometrejä kuin autoosi kertyy, niin silloin jäät tarkastuksessa kiinni.

Kannata miettiä mikä se hyöty tuosta lopulta on. Yrittäjä maksa kumminkin itse bensat ja palkkansa sekä matkakulunsa. Ainoa minkä tuossa sitten voittaa on se pieni veroetu. Maksaakohan vaivaa.

Toki se, että asiakkaalta tullessa käy samalla siellä kaupassa on järkevää.

Vierailija
7/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos yrittäjä laittaa matkapäiväkirjaan että kävi asiakkaalla x, vaikka oikeasti kävikin kaupassa?

Sitten kun tulee verotarkastus, niin katsotaan paljonko kauppaa asiakkaasi kanssa teet. Jos kilometreihin näyttää asiakkaan osalta menevän satasia ja teet kauppaa kympeillä, niin aika huono sitä on selittää. Samoin jos kilometrisi eivät täsmää, eli että laitat ajopäiväkirjaan enemmän kilometrejä kuin autoosi kertyy, niin silloin jäät tarkastuksessa kiinni.

Kannata miettiä mikä se hyöty tuosta lopulta on. Yrittäjä maksa kumminkin itse bensat ja palkkansa sekä matkakulunsa. Ainoa minkä tuossa sitten voittaa on se pieni veroetu. Maksaakohan vaivaa.

Toki se, että asiakkaalta tullessa käy samalla siellä kaupassa on järkevää.

Kyseessä paljon eri asikkaita, ei paria asiakasta. Eikä tosiaan kannata kilometrejäkään vääristellä, ajopäiväkirja olisi siis kunnossa. Ajan takaa vain sitä että yrittäjä käy moikkaamassa kaveriaan 50 km päässä ja laittaa ajopäiväkirjaansa että "Liikeneuvottelu asiakas Oy:n kanssa"

ap

Vierailija
8/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ulkomaan matkat kun osaa kirjoittaa kuitteja itse. Mulla on tietyn alan firma, ja olen ostanut kavereilta "levyjä" ja "kirjoja " satojen eurojen edestä, nimet vaan alle, yksityinen saa myydä tiettyyn rajaan asti tuollaista verottomana, ja mä olen saanut käteisvaroja itselle. Kannattaa muuten napsia kaikki kavereidenkin kuitit ravintoloissa itselle ja liittää ne edustuskuluina firmalle, taas saa verotonta käteistä firmasta. Km-kulut on tosi iisi valhtoehto.

Kaikki riippuu sun liikevaihdosta. Jos sulla pieni firma, jolla on jotakin oikeaakin toimintaa ja lv suht pieni, niin ei verottajaa jaksa kiinnostaa. Se on kiinnostunut isommista poteista. Tämä on nähty t. Tosipieni pienyrittäjä.

Vierailija
9/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ulkomaan matkat kun osaa kirjoittaa kuitteja itse. Mulla on tietyn alan firma, ja olen ostanut kavereilta "levyjä" ja "kirjoja " satojen eurojen edestä, nimet vaan alle, yksityinen saa myydä tiettyyn rajaan asti tuollaista verottomana, ja mä olen saanut käteisvaroja itselle. Kannattaa muuten napsia kaikki kavereidenkin kuitit ravintoloissa itselle ja liittää ne edustuskuluina firmalle, taas saa verotonta käteistä firmasta. Km-kulut on tosi iisi valhtoehto.

Kaikki riippuu sun liikevaihdosta. Jos sulla pieni firma, jolla on jotakin oikeaakin toimintaa ja lv suht pieni, niin ei verottajaa jaksa kiinnostaa. Se on kiinnostunut isommista poteista. Tämä on nähty t. Tosipieni pienyrittäjä.

Vierailija
10/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen noita ostoja sun pitää nostaa vaikka tonni käteistä firman tililtä ja sit sille summalle teet ja hankit kuitteja edustus- ja muiden kulujen kautta ja "ostamalla" kavereilta muka jotain. Käteisellä se pitää hoitaa, ethän sä voi maksaa muka jotain ravintolalaskua etukäteen ja vasta sitten nostaa sen verran rahoja firmasta. Tulkitaan veronkiertoksi tai että sulla mennyt omat ja firman rahat sekaisin.

Vierailija
11/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa verottomana myydä, ei mihinkään rajaan asti. Omaan käyttöön on alvittomuus raja. joskin veroviraston alvi osastolla ei tästä tiedetty, kerroin heille sitten missä kohtaa laista tällainen löytyy. Yksikään kirjanpitäjä ei myöskään ole tiennyt alvittomuus rajasta omassa käytössä. mutta toiselle ei voi myydä mitään alvittomasti.

Vierailija
12/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustusvaatteet, tietokoneet, kamerat, huonekalut... Ei huonekaluyrittäjää kiinnosta yksilöidä "parisånky" vaan pyydät kirjoittamaan kuittiin "huonekaluja".

Tässä nyt pari vinkkiä firman rahojen verottomaan lypsämiseen,

T. Rötöstelijä (yllä oleva ;-)

Vierailija
13/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Divarille kirjoja. Yksityishenkilön ei tarvitse tilittää näitä mihinkään. Jos yksityishenkilö myy sun firmalle kirjoja, niin ei hänen tarvitse niitä omaan veroilmoitukseen merkitä, sulla menee ostona.

Vierailija
14/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on että pystyykö jossain huijaamaan, niin bastaus on varmasti että pystyy. Pystyyhän pankinkin varmaan ryöstämään, jos tarpeeksi miettii ja sumplii ja tekee.

Ja pystyy työntekijäkin huijaamaan pomoaan, jos sikseen tulee.

Kyllä perus yrittäjätoiminta lähtee siitä että ne kilometrit merkitään ja maksetaan rehellisesti. Niin työntekijälle kuin yrittäjälle itselleen.

Eli mitä nyt Ap hakee? Ollaanko sitä kyttäilty naapurin ajoja, vai haluatko itse saada merkittyä lisää kilometrejä?

Vierailija
15/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen noita ostoja sun pitää nostaa vaikka tonni käteistä firman tililtä ja sit sille summalle teet ja hankit kuitteja edustus- ja muiden kulujen kautta ja "ostamalla" kavereilta muka jotain. Käteisellä se pitää hoitaa, ethän sä voi maksaa muka jotain ravintolalaskua etukäteen ja vasta sitten nostaa sen verran rahoja firmasta. Tulkitaan veronkiertoksi tai että sulla mennyt omat ja firman rahat sekaisin.

Höpönlöpön, ei sillä ole väliä missä välissä ne rahat firmasta siirtyy. Käteisostoina itseasiassa normaalisti juuri toisin päin. Ensin hankitaa ja sitten firma maksaa sen takaisin mitä niihin on mennyt.

Vierailija
16/20 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja on kiinnostunut lähinnä pienistä yrityksistä.

Sukulaisellani on Tmi. liikevaihto ei ole kuin muutamia kymppitonneja. Hän on viimeisen päälle tarkka siitä että toimii kaikkien sääntöjen ja lakien mukaan ja verottaja teki hänelle verotarkastuksen oikein kahden verotarkastajan voimin.

Itse tein ilmiannon verottajalle kun ulkomaalainen yritys on tehnyt noin 500.000€ arvoisesti pimeää keikkaa yksityisille henkilöille eikä maksa mitään veroja Suomeen, ei ole edes Alv. rekisterissä. Mutta eipä kiinnostanut verottajaa...

Vierailija
17/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajopäiväkirjaan on merkattu postireissu niin tarvitseeko tämä todistaa jotenkin esim. kuitilla? Kilometrejä autosta ei oikein voi tarkistaa, kun yrityksen ajot tehdään yksityisautolla (joka muuten ei edes ole yrittäjän nimissä).

Vierailija
18/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni työntekijäkin huijaa työnantajaansa kilsoilla ja onpa isompikin yritys huijannut verottajaa tekaistuilla kilsoilla (ainakin se eräs nimeltä mainitsematon kiinteistönvälitysfirma). 

Jos yrittäjä käy postissa usein, löytyy siihen liittyen dokumentteja muualtakin kirjanpidosta esim. postimaksujen kuitit, tilatun tavaran ostokuitit, myydyn tavaran myyntitositteet. Jos yritys on vaikka kampaamo, voi olla vaikeaa perustella tarvetta päivittäisille tai edes viikottaisille postireissuille. 

Tosiasia on se, että aina löytyy joku, joka vääntää niitä kilsoja tyhjästä ja sitten on vastaavasti paljon yrittäjiä. jotka eivät jaksa merkata jokaista posti- ja toimistotarvikeostosreissua vaan ottavat ylös ainoastaan merkittävimmät ajomatkat.

Terveisiä tilitoimistosta

Vierailija
19/20 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kilometrit pitää joka tapauksessa olla ylhäällä oli sitten auto kenen tahansa. Kyseessä toiminimiyritys? Kenen nimissä auto on jos ei yrittäjän? Puolison? Se on ok, ja silloinkin ilmoitetaan yritysajojen lisäksi auton kokonaiskilometrimäärä veroilmoituksella. Ja kyllä suosittelisin ottamaan kopion kuitista talteen, koska mikäli verotarkastus sattuisi kohdalle, niin siinä vaiheessa kyllä syynäävät ihan kaiken ja silloin on helpointa kun pystyy todistamaan suoraan kunkin ajon tarkoituksen. 

Vierailija
20/20 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja on kiinnostunut lähinnä pienistä yrityksistä.

Sukulaisellani on Tmi. liikevaihto ei ole kuin muutamia kymppitonneja. Hän on viimeisen päälle tarkka siitä että toimii kaikkien sääntöjen ja lakien mukaan ja verottaja teki hänelle verotarkastuksen oikein kahden verotarkastajan voimin.

Itse tein ilmiannon verottajalle kun ulkomaalainen yritys on tehnyt noin 500.000€ arvoisesti pimeää keikkaa yksityisille henkilöille eikä maksa mitään veroja Suomeen, ei ole edes Alv. rekisterissä. Mutta eipä kiinnostanut verottajaa...

Ja taas paskan jauhaja liikkeellä!!!........ 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän