Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä näin periaatteellisesta työntekijästä?

Vierailija
18.10.2011 |

Ruokatunti on tietysti periaatteessa 30 minuuttia. Hänellä venähtää aamupäivän kokous niin, että hän pääsee syömään klo 11.40. Seuraava kokous alkaakin jo 12.00. Tuossa 20 minuutissa ehtii vallan mainiosti syödä, jos haluaa. Hän kuitenkin tulee seuraavaan kokoukseen vasta 12.10, koska hänellä on aivan ehdottomasti puolen tunnin ruokatunti. Piste. Ja kyse on yksittäistapauksista - harvoin kokoukset noin päällekäin menevät.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kahvitauot tasan 12min ja ruokatunti tasan 30min ja siitä ei jousteta.

Vierailija
2/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli seuraavaan kokoukseen menisin 12.10, koska minulle ei sitä 10 minuuttia kukaan korvaisi. Ja näitä 10-minuuttisia kertyisi kuukaudessa aika äkkiä 5 - 6 kpl, eli antaisin työnantajalle tunnin työpanoksen ilmaiseksi.

Ruokatunti on meidän TESissä määritetty palkattomaksi ajaksi ja sellaisena se pysyköön, palaveri voi odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joustot tapahtuu aina vain yhteen suuntaan.

Vierailija
4/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletatko, että työntekijä voidaan vaatia tulemaan töihin aamulla 7.50, mutta palkanmaksu alkaa vasta 8.00?

Vierailija
5/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia työntekijöiden pitää olla, puolustaa oikeuksiaan.

Vierailija
6/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa että se alkaa klo 12.00. Joko työntekijä pitää 20 min ruokiksen ja 10 min myöhemmin tai 30 min putkeen kokouksen jälkeen. Meillä on kellokorttiliisa, joka kyllä merkkaa joka minuutin ylös. PAITSI, osa jengistä varailee jumppiaan, matkojaan, facebookkaa yms, niitähän ei lasketa omaksi ajaksi, vaan omaa aikaa on se, kun menet toimiston puolelta ulos/taukotilaan. Näin meillä :).

Vierailija
7/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun hän on tottunut syömään tiettyyn kellonaikaan, niin hänhän syö, vaikka olisikin vastuussa toisen työntekijän tehtävistä tämän toisen ollessa lounastauolla.

Niin ja lounastauko on 45 minuuttia, niin se on 45 minuuttia, ei sekuntiakaan vähemmän. Ja hän lukee ruokaillessaan päivän lehden, jos se on jollain toisella kesken, niin ottaa sen.

Että sellaisia periaatteita :)

Vierailija
8/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on tuollainen työ, että joka minuutit lasketaan, ei ylitöitäkään kuulu tehdä.

kokouksesta myöhästymistä en hyväksyisi, mutta ko. työntekijä voisi varmaan lähteä joskus vastineeksi 10 min etuajassa kotiin, jos sattuu olemaan hiljaisempi päivä.

Vierailija
9/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole törmännyt tuollaiseen, kun ns. liukuhihtatyössä tai vaikka kassalla tms. jossa ei sitten enää myöhemmin voi pitää "vapaata" jos joku tauko on jäänyt lyhyemmäksi.

Olen päiväkodissa töissä ja meillä on eräs hassu työntekijä. Iltavuorossa on "päivystäjä", joka on paikalla kunnes viimeinen lapsi haetaan (pk suljetaan klo 18) ja sitten toinen iltavuorolainen, jolla työaika päättyy tiettyyn aikaan, esim. 17.45. Vaikka 17.30 olisi enää yksi lapsi paikalla, niin tämä iltavuorolainen ei lähde kotiin, "koska työaika ei ole päättynyt". Siinä sitten on 2 aikuista yhden lapsen kanssa odottamassa, kunnes hän haetaan kotiin.

Minusta ihan typerää, koska kyllä usein ei voi lähteä kotiin vaikka työaika päättyisi, koska lapsia ei ole vielä haettu riittävästi (ei kukaan viitsi jättää päivystäjää esim 12 lapsen kanssa yksin). Kerran olin itse päivystäjänä, kun viimeinen lapsi haettiin 17.15 ja olin lähdössä kotiin, niin tämä yksi tyyppi jäi sitten päiväkotiin istumaan vielä puoleksi tunniksi "kun on työaika".

Vierailija
10/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan tekee työtään kokopäivän muuten, sillä onhan tutkittu asia, että toimistotyöntekijät tekee töitään vain 6h.

Vierailija
11/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole törmännyt tuollaiseen, kun ns. liukuhihtatyössä tai vaikka kassalla tms. jossa ei sitten enää myöhemmin voi pitää "vapaata" jos joku tauko on jäänyt lyhyemmäksi. Olen päiväkodissa töissä ja meillä on eräs hassu työntekijä. Iltavuorossa on "päivystäjä", joka on paikalla kunnes viimeinen lapsi haetaan (pk suljetaan klo 18) ja sitten toinen iltavuorolainen, jolla työaika päättyy tiettyyn aikaan, esim. 17.45. Vaikka 17.30 olisi enää yksi lapsi paikalla, niin tämä iltavuorolainen ei lähde kotiin, "koska työaika ei ole päättynyt". Siinä sitten on 2 aikuista yhden lapsen kanssa odottamassa, kunnes hän haetaan kotiin. Minusta ihan typerää, koska kyllä usein ei voi lähteä kotiin vaikka työaika päättyisi, koska lapsia ei ole vielä haettu riittävästi (ei kukaan viitsi jättää päivystäjää esim 12 lapsen kanssa yksin). Kerran olin itse päivystäjänä, kun viimeinen lapsi haettiin 17.15 ja olin lähdössä kotiin, niin tämä yksi tyyppi jäi sitten päiväkotiin istumaan vielä puoleksi tunniksi "kun on työaika".

Olen kerran palannut päiväkodille noutamaan lapseni unohtunutta pipoa klo 17.15 eikä siellä ollut ketään paikalla, vaikka päiväkodin tulisi olla auki 18.00 asti. Soitin seuraavana päivänä johtajalle ja kysyin, maksetaanko ihan oikeasti palkkaa, vaikka ei olla töissä, kuten pitäisi. Työaikana ollaan työpaikalla.

Vierailija
12/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on tuollainen työ, että joka minuutit lasketaan, ei ylitöitäkään kuulu tehdä. kokouksesta myöhästymistä en hyväksyisi, mutta ko. työntekijä voisi varmaan lähteä joskus vastineeksi 10 min etuajassa kotiin, jos sattuu olemaan hiljaisempi päivä.

Työaikalain mukaan "Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi eikä työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, on hänelle annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä lepoaika, jonka aikana työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikaltaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta lepoajasta. Lepoaikaa ei saa sijoittaa välittömästi työpäivän alkuun eikä loppuun. Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia, työntekijällä on halutessaan oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen."

Joten työntekijä voi pitää sen ½ tuntiaan ennen seuraavaa kokousta ilman, että sitä aikaa kukaan määräyksellään menee lyhentämään. Poikkeuksena esim. sairaala, jossa tauotus on järjestetty toisin.

On esimiehen tehtävä järjestää siten, että ruokataukoon on jokaisella aikaa.

Vierailija
13/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran palannut päiväkodille noutamaan lapseni unohtunutta pipoa klo 17.15 eikä siellä ollut ketään paikalla, vaikka päiväkodin tulisi olla auki 18.00 asti. Soitin seuraavana päivänä johtajalle ja kysyin, maksetaanko ihan oikeasti palkkaa, vaikka ei olla töissä, kuten pitäisi. Työaikana ollaan työpaikalla.

heh, työntekijänkö pitäisi olla työpaikalla sitä varten, että jos joltain on jäänyt jotain? Päivystysvuoroissa tulee lähes aina ylitöitä, joita sitten yritetään joskus pitää vapaina. Eikös se ole paras hetki pitää ylityövapaita, kun ei ole enää lapsia paikalla??!? Oikeastihan tietenkin yksi työ ylitunteja ei vastaa yhtä vapaatuntia, vaan ylitöistä pitäisi maksaa korkeampaa palkkaa tai saada enemmän vapaata.

Päiväkodissa kyllä tulee hurjasti ylityötunteja. pitäisi joskus olla joku tomera työntekijä, joka osaisi vaatia oikeuksiaan! minäkin laskin, että taitaa olla tänä vuonna tullut jo parin kuukauden edestä ylitunteja.

Vierailija
14/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse niin, että menisin kokoukseen sovittuna aikana, ja pitäisin seuraavan ruokatunnin 10 min. pidempänä..

Riippuu niin työtehtävästä, vastuusta ja työpaiasta että kuinka tarkasti taukoja seurataan.

Meillä kaupan alalla on tarkat ajat, mutta koska monesti tulee tehtyä n.15 min. pidempiä päiviä, niin olen ottanut oikeudekseni myös olla joskus tauolla pidempään..

Vierailija
15/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, työntekijänkö pitäisi olla työpaikalla sitä varten, että jos joltain on jäänyt jotain? Päivystysvuoroissa tulee lähes aina ylitöitä, joita sitten yritetään joskus pitää vapaina. Eikös se ole paras hetki pitää ylityövapaita, kun ei ole enää lapsia paikalla??!? Oikeastihan tietenkin yksi työ ylitunteja ei vastaa yhtä vapaatuntia, vaan ylitöistä pitäisi maksaa korkeampaa palkkaa tai saada enemmän vapaata. Päiväkodissa kyllä tulee hurjasti ylityötunteja. pitäisi joskus olla joku tomera työntekijä, joka osaisi vaatia oikeuksiaan! minäkin laskin, että taitaa olla tänä vuonna tullut jo parin kuukauden edestä ylitunteja.

vaikka työaika on päättynyt. Siitä tulee ylityötä vasta sitten, kun hänet määrätään jäämään. Eli ihan oma óngelma, jos jää huvikseen kerryttämään tuntejaan.

Vierailija
16/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työaikaan. Jos niistä ei työnantaja jousta, ei työntekijänkään tarvitse omista tauoistaan joustaa.

Meillä työaika joustaa koko ajan ja voimme lähteä kotiin jopa pari tuntia etuajassa, jos työtilanne niin sallii. Sen vuoksi ei tulisi mieleenkään niuhottaa myöskään itse, jos joskus tarvitaan aikaisempaa töihintuloa tai tauko jää lyhyeksi. Asialliset työt tehdään aina.

Vierailija
17/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin kokoukseen klo 12, kunhan tuo ei olisi jokapäiväinen käytäntö. MUTTA merkkaisin kyllä sen puuttuvan 10 min työtunteihin.

Meillä on joskus niin, että ruokatuntia ei ehdi pitää ollenkaan. Pitkin hampain työnantaja on suostunut siihen, että tuollaisina poikkeuspäivinä ei tarvitse miinustaa sitä puolen tunnin ruokatuntia (jos sitä ei ole kerta pitänyt).

Itseäni häiritsee se, että meillä ruokatunnit voivat olla joskus esim. seminaari- tai koulutuspäivien yhteydessä siten, että on käytännössä pakko syödä pomon kanssa. Mielestäni se ei ole omaa aikaa, koska pomo kehuu koko ajan itseään ja haukkuu muita, eikä ruokatuntia voi käyttää itse haluamallaan tavalla (esim. lukea lehteä samalla tai mennä muualle syömään tai soittaa omia puheluitaan).

Vierailija
18/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki keskimäärin ihminen joustaa yksittäistapauksissa. Tällöin myös työnantajan pitää välillä joustaa. Aika rasittavahan sellainen tyyppi on, joka kokouksesta myöhästyy.

Onneksi sitä on itse asiantuntija-ammatissa, jossa työnantaja ei mitään sano, vaikka olisi tunnin ruokatauolla. Toisaalta on päiviä, jolloin ei syödä kuin lennosta, kun on niin kiire. Vuoroin vieraissa, oli työpaikka mikä tahansa.

Vierailija
19/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatunti on tietysti periaatteessa 30 minuuttia. Hänellä venähtää aamupäivän kokous niin, että hän pääsee syömään klo 11.40. Seuraava kokous alkaakin jo 12.00. Tuossa 20 minuutissa ehtii vallan mainiosti syödä, jos haluaa. Hän kuitenkin tulee seuraavaan kokoukseen vasta 12.10, koska hänellä on aivan ehdottomasti puolen tunnin ruokatunti. Piste. Ja kyse on yksittäistapauksista - harvoin kokoukset noin päällekäin menevät.

usein juostaan kiireesti hakemaan evästä joskus yhden aikaan ennen kuin ruokala menee kiinni, tai varataan lounas työpisteelle (jos on virtuaalikokous ja tietää, ettei tarvitse koko ajan puhua) ja syödään palaverin aikana. Toisaalta sitten löysempinä hetkinä saatetaan lähteä ihan kauemaas syömään ja siinä sitten meneekin aikaa enemmän.

Vierailija
20/25 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä työnantaja että työntekijät joustavat tarvittaessa. Porukka on työorientoitunutta, mutta suurimmalla osalla on pienet lapset. Pomon omat lapset ovat kouluikäisiä ja hän ymmärtää aivan täysin, että välillä on poissaoloja, jolle ei kerta kaikkiaan VOI mitään. Jopa ylimmällä johdolla on lapsenlapsia.

Tuolla asenteella pysytään ehkä riviasiantuntijana, mutta pitkälle ei edetä. En tarkoita, että kenenkään pitääkään edetä, jos ei halua, mutta tässä tapauksessa se olisi mahdotonta. Eihän tuollaista joustamatonta tyyppiä jaksa kukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan