Gallup: onko perheessänne käytössä lasten iltarukous?
Jos niin millainen? Vapain sanoin vai jokin tuttu lasten rukous?
Jos ei, niin johtuuko se siitä, ettei ole vain tullut aloittaneeksi käytäntöä, vai onko uskonnonvakaumukseen liittyvät syyt?
Meillä on käytössä perinteinen:
Tule Jeesus lapses (tähän lapsen nimi) luo
armos, siunaukses suo.
Tue pientä horjuvaa,
johda tietä oikeaa.
Lisäksi etsimme iltaisin kiitosaiheita mitä mielessä milloinkin on.
T diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat.
Kommentit (46)
Ja kaikkihan eivät edes vaikeuksien ja kuoleman edessä kaipaa mitään jumaluuksia.
Etkö usko siihen, että lapsesi joskus on elämässä yksin, kokee tarvitsevansa johdatusta, kuoleman edessä.
Siksi.
Sinun ajatusmaailmasi on todella kylmä.
Kasvatamme lapset siihen, että mitään jumalia ei ole olemassa. Miksi meidän lasten edes pitäisi kiinnostua asiasta?
Etkö usko siihen, että lapsesi joskus on elämässä yksin, kokee tarvitsevansa johdatusta, kuoleman edessä. Siksi. Sinun ajatusmaailmasi on todella kylmä.
Minähän kasvatan lapseni hyvin, rakastan heitä. En pelottele millään jumalalla, saatanalla tai helvetin ikuisella tulella. Täytyy vain toivoa, että lapseni ei tunne tarvitsevansa minkään uskonnon johdatusta kuoleman edessä - tai sitten olisin epäonnistunut kasvattajana.
Ja kaikkihan eivät edes vaikeuksien ja kuoleman edessä kaipaa mitään jumaluuksia.
Etkö usko siihen, että lapsesi joskus on elämässä yksin, kokee tarvitsevansa johdatusta, kuoleman edessä. Siksi. Sinun ajatusmaailmasi on todella kylmä.
Tarpeeksi monta uskonnottomasti kasvatettua sukupolvea, ja lapset eivät aikuisinakaan osaa etsiä apua ja lohtua uskosta.
Ja kaikkihan eivät edes vaikeuksien ja kuoleman edessä kaipaa mitään jumaluuksia
Iso osa kaipaa kyllä. Lohtu kantaa ihmistä pitkälle.
luetaan iltarukous muutama kerran viikossa, mies ei lue mutta minä luen taaperolle. Juurikin tuo sama iltarukous kuin Meijulla, mutta mulle se oli jäänyt mieleen erilaisena: Tule Jeesus lapses luo, armias siunaukses suo, tue pientä, horjuvaa, johda tietä oikeaa, aamen.
Joskus rukoilen itsekseni ihan omia kiitosrukouksia ennen unia. Mies ei ole niin uskonnollinen.
iltarukousta. Minä bongasin seuraava joskus vuosia sitten täältä palstalta ja otin heti käyttöön :)
Päivän leikit taakse jää
minua jo väsyttää
kiitos että nukkumaan
peiton alle mennä saan
hyvää yötä Jumala
siunaa meitä kaikkia
Itse en kuulu kirkkoon, mies kyllä kuuluu mutta on enemmän tapakristitty kuin varsinaisesti uskovainen. En lapsuudessa ole iltarukousta (tai muutakaan rukousta) lukenut eikä minun vanhemmillanikaan ole ollut tapana lukea iltarukousta lapsina.
Tavoitteenani on kasvattaa lapsistani ei-uskonnollisia. Jos vanhempana tuntevat tarvetta turvautua mihin tahansa yliluonnolliseen, niin se on sitten sen ajan murhe.