Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriongelmaa 5-luokkalaisella tytöllä. Eli tytön "paras" luokkakaveri

Vierailija
18.10.2011 |

on jo pidemmän aikaa käyttänyt aika ikävästi; haukkuu ulkonäköä ja vaatteita, määräilee ja on myös varastanut vaatteita. Haukkuu myös muita luokkakavereita esim. sanomalla "miksi menet tuon tyhmän seuraan". Näin ollen karkottaa myös muut kaverit tyttönikin ympäriltä. Koulussa on sääntö, että kaikkia pitää alkaa, mutta nyt tyttöni oli parin muun kaverinsa keksinyt mennä välitunnilla piilon tuota kaveria. Tyttöni kysyi neuvoa enkä tiennyt mitä sano. Jos sanon, että ottakaa "Sanna" mukaan jättävätkö kivat kaverit tyttöni sitten. Toisaalta onko oikein neuvoa menemään piiloon Sannaa? Tyttöni hieman pelkää Sannaa, ja miettii usein että Sanna suuttuu jos hän ei suostu johonkin. Mitä tekisitte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikkien kaa pitää olla? Silloin ei voi mennä piiloon, ja kun Sanna kysyy, miksi menet tuon tyhmän seuraan, lapsesi vastaa, siksi, että se ei ole tyhmä ja koulussa on sääntö, että kaikkia pitää alkaa, he itse varmaan ymmärtävät sisällön. Lapsesi opetelkoo puolustamaan sekä itseään että muita. Ei paeta.

Vierailija
2/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan on hyvä tietää, että tuollaista on meneillään ja tietää hiukan taustoja jos tulee näitä "nuo menevät minua piiloon" juttuja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikkien kaa pitää olla? Silloin ei voi mennä piiloon, ja kun Sanna kysyy, miksi menet tuon tyhmän seuraan, lapsesi vastaa, siksi, että se ei ole tyhmä ja koulussa on sääntö, että kaikkia pitää alkaa, he itse varmaan ymmärtävät sisällön. Lapsesi opetelkoo puolustamaan sekä itseään että muita. Ei paeta.

ei mitään piiloon menemistä ja laita opelle myös tieto asiasta

Vierailija
4/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse ongelmaasi: ilman muuta opettajaan yhteys ja hän puhutelkoon jokaista asianosaista erikseen. Ellei auta, niin vanhemmat mukaan yhteispalaveriin lasten kanssa. Jollei auta, niin Kiva-koulu -menetelmät käyttöön ja rehtori apuun.

Vierailija
5/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu helvetin ärsyttävä sanonta jot käyttää jotkut lapissa.

alatko mun kaa?

Vierailija
6/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu varmaan vaikealta, jos ei hänen vanhempiaan tunne, mutta tuntuisi, että yhteinen juttutuokio ja ystävyyden "pelisäännöistä" jutteleminen voisi tuoda ajattelemisen aihetta. Tai miten olisi juttutuokio kaikkien noiden kavereiden kesken? (sinun tyttö, Sanna + ilmeisesti pari muuta kaveria)

Tytöillä varmaan juuri tuossa iässä alkaa ilmenemään noita "ollaan vaan me yhdessä, ei oteta tuota mukaan"-juttuja. Mistäköhän johtuu? Oman tyttöni kanssa, joka kuudennella, olen keskustellut aiheesta, että ketään ei saa syrjiä, ja että miltä tuntuisi, jos se sattuisi omalle kohdalle. Kaikista asioista ei tarvitse olla samaa mieltä kavereiden kanssa, mutta hölmöä on porukalla lähteä yhtä vastaan.

Vielä omalta kohdaltani kokemuksia; mulla kävi kuudennella luokalla juuri noin. Ensin mulla oli kolme "parempaa" ystävää, joiden kanssa vietin aikaa. Sitten yhtäkkiä, yksi niistä alkoi puhumaan, että "ei olla noiden kanssa". Ja kohta toinen taas sanoi, "ei olla sen yhden kanssa", jne... Lopputulos oli se, että puolet 6-luokasta ja vielä 7-luokan loppupuolelle asti kaikki alkoivat syrjiä minua, ja olin se tyttö, joka seisoi koulun seinän vierellä kaikki välitunnit yksin ilman yhtäkään ystävää, kunnes löysin onnekseni uusia kavereita. Senkin vuoksi tilanteeseen olisi hyvä puuttua, ettei tilanne vain pahene ja pahene, ja joku jää oikeasti kokonaan yksin.

Vierailija
7/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murkkuiässä joviaalimpia ja pystyvät vihdoin hyväksymään kolmannen pyöränkin.

Mitä alkuperäiseen kirjoitukseen tulee, niin oman tyttöni (1.lk) paras kaveri on tosi mustis. Kaveri itse tekee jatkuvasti ohareita, mutta samalla yrittää estää kaikki muut kaveruussuhteet. Tyttöni salaa nykyään, jos meillä käy muita iltaisin kylässä, koska muuten tuo kaveri suuttuu. Olen alkanut tarkoituksella sanoa tuolle kaverille, että "kiva, että suakin näkee meillä, kun tuo Maija on ollut täällä parina iltana". Haluan ilmaista, ettei omani tosiaan ole hänen varassaan yksin. Parempi pysyä ruodussa ja lopettaa se pompotus tai tyttöni vaihtaakin kaveria...:)

Vierailija
8/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu helvetin ärsyttävä sanonta jot käyttää jotkut lapissa.

alatko mun kaa?

alakko nää mua?

Vierailija
9/9 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murkkuiässä joviaalimpia ja pystyvät vihdoin hyväksymään kolmannen pyöränkin. Mitä alkuperäiseen kirjoitukseen tulee, niin oman tyttöni (1.lk) paras kaveri on tosi mustis. Kaveri itse tekee jatkuvasti ohareita, mutta samalla yrittää estää kaikki muut kaveruussuhteet. Tyttöni salaa nykyään, jos meillä käy muita iltaisin kylässä, koska muuten tuo kaveri suuttuu. Olen alkanut tarkoituksella sanoa tuolle kaverille, että "kiva, että suakin näkee meillä, kun tuo Maija on ollut täällä parina iltana". Haluan ilmaista, ettei omani tosiaan ole hänen varassaan yksin. Parempi pysyä ruodussa ja lopettaa se pompotus tai tyttöni vaihtaakin kaveria...:)

eli ap sano tyttärellesi , et rohkeasti sanoo tuolle kiussajaale, et ei halua olla aina vaan häneb kanssaan, ja et toisia ei saa nimitellä, ja ei missään nimesssä piiloon!! vaan luu kurkkuun heti alkuunsa, yks ei saa pomottaa kaikkiia !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi