Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasiluokkalaisen lääkärintarkastus - menettekö mukaan?

Vierailija
17.10.2011 |

Oletteko menneet kasiluokkalaisenne mukaan koulun lääkärintarkastukseen ?

Meille tuli kutsu enkä tiedä pitäisikö mennä vai ei.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meillä ainakin terveydenhoitaja oli samassa huoneessa. Ei meidän 5. ja 8.luokan poika enää halua äidin silmien edessä munasillaan olla, ehkä teillä muilla on niin avoimet välit, että alastomuus on normaalia. Eikä myöskään vastailla kysymyksiin siemensyöksyistä. Minusta nämä tarkastukset pitäisi järjestää jossain muualla kuin koululla. Sillai, että vanhemmat tilaisivat itse ajan jostain lääkäriasemalta. Naapurille kävi niin, että halusi mukaan ja ei päässyt töistä sinä päivänä, kun lääkäri koulussa. Koululääkäri ei kuulemma voi joustaa ja tulla toisena päivänä, koska käy koulussa vain 2x vuodessa. Jätti sitten poikansakin käyttämättä ja siitäkös riemastuivat.

eli tehtiinkö Lahdessa siis jotain väärin, kun kasiluokkalainen poika sai pitää vaatteet päällään? Minkä ihmeen ohjeen mukaan siellä on oltava alasti? Vai vaikuttiko äidin läsnäolo niin paljon, että alastomuutta ei tarvittu?

Vierailija
42/61 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen ristikuulustelu mielestäni.

Kysyivät seurusteliko poikani ja oliko kokeillut huumeita tai käyttikö tai oliko kokeillut alkoholia.

Kysyivät myös lapselta vanhempien alkoholinkäytöstä.

Olin vieressä ja vastasin lapsen puolesta, että kumpikin vanhempi käyttää alkoholia. Tämän jälkeen tiukka kysymys kuinka paljon, mitä alkoholia ja kuinka usein?

Olemme ihan normi yh-perhe, eikä ongelmia.

Terveydenhoitaja totesikin, että tämä onkin uusi testi ja kysymysmalli.

Lapseni on vielä pieni, mutta tuntuu todella oudolta ajatus, että kouluterveydenhoitaja kyselisi minulta tai lapselta minun aikanani jotain seurustelusta. En tarkoita, etteikö noista asioista voisi puhua kotona, mutta vähän tulee kontrollointi ja kyttäys mieleen tuosta. Ja mitä 15-vuotiaan lääkärikäynnillä on syytä puhua vanhempien suhteesta alkoholiin? Itse en kyllä luultavasti noihin alkoholikysymyksiin vastaisi, ihan periaatteen vuoksi. En myöskään parisuhdettani tai muita omia asioitani koskeviin kysymyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei tulisi kuuloonkaan että tyttö suostuisi siihen että tulisin mukaan hänen tarkastukseensa. Uskon hyvin että hän ei olisi siellä niin rento jos olisin mukana. Se on hyvä paikka nuorelle osoittaa itsenäisyyttään käymällä näissä tarkastuksissa yksin.

vastustavat vanhempien läsnäoloa tällaisissa jutuissa? Meidän 8-luokkalainen tyttö on niin teini, että äiti/isä on maailman kamalin otus, jonka viimeiseksi jonnekin lääkärintarkastukseen haluaisi mukaan...

Vierailija
44/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee mukaan. Siellä on erikseen "perhekohtainen" osuus ja erikseen vain lapselle, tarvittaessa jopa vain vanhemmalle. On tarkoitus, että vanhemmat tai vanhempi on mukana. Jos ei ole, se kertoo siitä, että tämä nuori joutuu itsenäistymään liian varhain ja on siten yhteiskunnan kalliiden turvaverkkojen varassa.

Vierailija
45/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee mukaan. Siellä on erikseen "perhekohtainen" osuus ja erikseen vain lapselle, tarvittaessa jopa vain vanhemmalle. On tarkoitus, että vanhemmat tai vanhempi on mukana. Jos ei ole, se kertoo siitä, että tämä nuori joutuu itsenäistymään liian varhain ja on siten yhteiskunnan kalliiden turvaverkkojen varassa.

ja ei olle oltu kasiluokkalaisen tarkastuksessa. No, minä olin kyllä miehen 17v pojan kallokuvauksessa mukana, vaikka siellä ei mulle mitään luentoa pidettykään. Ilmeisesti ei välitetä lapsesta kun ei oltu mukana kasiluokan lääkärintarkastuksessa?

huoh...

Vierailija
46/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitus on, että vanhemmat ovat siellä mukana mutta jos eivät ole, niin ei se todellakaan kerro siitä että vanhemmat antaisivat nuoren itsenäistyä liian aikaisin. Sitä en purematta niele. Oletko sitä mieltä että kaikki 15-vuotiaat ovat vielä niin lapsia että joutuvat "heitteille" ja "yhteiskunnan turvaverkkojen varaan" jos vanhempi ei käy 15-vuotiaan mukana lääkärintarkastuksessa?

Vierailija
47/61 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin menen ehdottomasti. On silti asioita, joista toivo meidän puhvan keskenämme,eikä menevän minnekään - ei nyt liity terveystarkastukseen, mutta yleensä.

Esikoinen on halunnut minut mukaan hammaslääkäriin ja hammashoitajalle, mutta täällä minut n ajettu ulos!!!

Vierailija
48/61 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua, että menen, niin en mene.

Sen verran henkilökohtaisia juttuja siellä käydään läpi, että haluan antaa lapselleni/nuorelle ihmiselle tilaisuuden päättää, milloin näitä asioita kertoo minulle, lääkärin kanssa samassa huoneessa ei välttämättä ole se oikea hetki. Tietysti toivon ja luulen, että siellä ei tule esiin mitään, mitä en jo tietäisi.

Vierailija
49/61 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on henkisesti/fyysisesti pahoinpitelevät vanhemmat. Siinä sitten joutu vain yrittämään olla normaali ja huomiota herättämätön jokaiseen suuntaan, eikä lopulta saa oikeasti apua ongelmiin, koska ongelmat ovat siinä samassa huoneessa painostamassa.

Vierailija
50/61 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allaolevan kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Nuoren pitää osata ottaa jo vastuuta itsestään. Esimerkki tästä on että käy koulun lääkärintarkastuksissa jo tuon ikäisenä ilman vanhempiaan. Aina voin soittaa terveydenhoitajalle tai koululääkärille jos minulla on lapseni terveyteen liittyen kysyttävää mutta en näe aiheelliseksi läsnäoloa tarkastuksessa.

Minusta jo kasiluokkalainen osaa toimia siellä itsekin ja ilman vanhempiaan. Eikä tätä pidä missään tapauksessa ymmärtää niin etten olisi kiinnostunut lapseni terveydestä, päinvastoin.

Vierailija
51/61 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allaolevan kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Nuoren pitää osata ottaa jo vastuuta itsestään. Esimerkki tästä on että käy koulun lääkärintarkastuksissa jo tuon ikäisenä ilman vanhempiaan. Aina voin soittaa terveydenhoitajalle tai koululääkärille jos minulla on lapseni terveyteen liittyen kysyttävää mutta en näe aiheelliseksi läsnäoloa tarkastuksessa.

Minusta jo kasiluokkalainen osaa toimia siellä itsekin ja ilman vanhempiaan. Eikä tätä pidä missään tapauksessa ymmärtää niin etten olisi kiinnostunut lapseni terveydestä, päinvastoin.

Varmaan siksi, että nykyisin oletusarvona on, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsesta ja tämän terveydestä ja tässä lääkärintarkastuksessa vanhempien on tarkoituksenmukaista olla läsnä ainakin osan aikaa. Minusta läsnäololla näyttää etenkin sille lapselle, että olet minulle tärkeä ja koska kunnioitan yksityisyyttäsi, ymmärrän olla osan ajasta mukana ja osan ajasta odotushuoneessa, jotta saat keskustella myös kahden kesken.

Meillä ei koululääkärille voi soittaa asioista lapseen liittyen, sillä hän näkee lapsen vain muutaman kerran koko peruskoulun aikana eikä ota mitään kantaa oppilaan asioihin.

Vierailija
52/61 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien mukanaole on toivottavaa, mutta ei pakollista. Aika lailla se korreloi nuorten kertomien juttujen kanssa eli jos nuori on käynyt luonani purkamassa perheen ongelmia ja äidin/isän kanssa käytyjä riitoja tai näiden juomista, ei vanhempia tarkastuksessa näy. Jos nuori ei ole käynyt juttelemassa perheasioista ja koulukin menee hyvin, tulee isä tai äiti myös lääkärintarkastukseen. Aika paljon voi ennustaa lapsen tulevaisuudesta sen perusteella, "ehtiikö" vanhempi mukaan vai ei. Niiden intiimiasioiden käsittelyn ajaksi vanhempi voi mennä odotushuoneeseen.

NOLOA on mennä mukaan. Ei tulisi mieleenkään mennä. Sinun lapsei taitaa olla jotenkin outo, jos ottaa sinut mukaasi ?

Vierailija
53/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kasiluokkaa on käyty tarkastuksissa jo monta kertaa. Kovin harva niitä enää silloin enää jännittää.

Tarkastus on usein nuorelle hieman jännittävä tilanne. Kukaan nuorihan niistä ei erityisemmin pidä.

Vierailija
54/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kyseessä on UUSI ASETUS/LAKI, eli luokilla 1,5 ja 8 on ns. laaja terveystarkastus, mikä tarkoittaa, että tarkastuksen tekee lääkäri ja että tarkastuksiin kutsutaan myös vanhemmat mukaan keskustelemaan lääkärin kanssa. Idea on, että koko perhe on asiakkaana.

Keskustelu on tietenkin luonnollisesti varsinaisen tarkastuksen jälkeen tai ennen, etenkin isompien oppilaiden kohdalla.

Tässä ketjussa on aiheesta uutislinkkikin!

Vierailija
55/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja terveystarkastus huomioi koko perheen

julkaistu 05.04. klo 13:09, päivitetty 05.04. klo 13:28

[näytä kuva: Terveydenhoitajan tarkastukseen kuuluu muun muassa vauvan mittaus. (YLE) ]

Kaikki kunnat eivät vielä järjestä niin sanotun neuvola-asetuksen mukaisia, laajoja terveystarkastuksia. Vaikka siirtymäaikaa tarkastusten järjestämiseen on ollut puolitoista vuotta, monissa kunnissa vasta mietitään, miten ne voitaisiin toteuttaa.

Vuoden alusta lähtien kuntien on pitänyt järjestää uuden neuvola-asetuksen edellyttämät, määräaikaiset terveystarkastukset. Käytännössä se tarkoittaa laajempia ja koko perheen huomioivia tarkastuksia entistä useammin.

Ennen kouluikää ja peruskoulun aikana lapsille tehdään yhteensä kuusi laajaa terveystarkastusta, joihin kutsutaan myös vanhemmat. Asetuksen tavoitteena on taata samanlaiset terveyspalvelut lapsille ja nuorille kaikissa kunnissa.

Vierailija
56/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat nykyään koulun lääkärintarkastuksiin? Onpa outoa.

kutsuttu. Lapsi 5.-luokalla.

Vierailija
57/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat nykyään koulun lääkärintarkastuksiin? Onpa outoa.

kutsuttu. Lapsi 5.-luokalla.

kaikki kunnat eivät vielä ole pystyneet noudattamaan uutta lakia, tästä tulossa kunnille uhkasakkoja. Ja se laki on tullut voimaan tämän vuoden alusta.

Th

Vierailija
58/61 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on noita laajoja tarkastuksia ja sinne tulee myös vanhemmat juttelemaan.

Terveystarkastukset

???

Terveystarkastusten tavoitteena on oppilaan terveydentilan ja hyvinvoinnin kartoittaminen. Terveystarkastuksia tehdään säännöllisesti koko peruskoulun ajan. Terveystarkastuksiin sisältyvät määräaikaistarkastukset, seulontatutkimukset, kasvun ja kehityksen seuranta, kyselylomake oppilaan terveydentilasta (ensimmäisellä, kolmannella ja viidennellä luokalla), terveystottumusten selvittäminen ja sekä henkilökohtainen terveyskasvatus.

Laaja terveystarkastus tehdään koululaisen ollessa ensimmäisellä, viidennellä ja kahdeksannella luokalla. Laaja terveystarkastus sisältää sekä terveydenhoitajan että koululääkärin tutkimuksia. Vanhemmat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen.

Vierailija
59/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko menneet kasiluokkalaisenne mukaan koulun lääkärintarkastukseen ? Meille tuli kutsu enkä tiedä pitäisikö mennä vai ei.

Esikoisemme on nyt 8.luokalla ja ensi viikolla on lääkärintarkastus. Olen menossa mukaan. Kotona puhuimme asiasta ja tyttö piti hyvänä, että äiti tulee mukaan. :)

Vierailija
60/61 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut mukana kahdeksasluokkalaisen poikani sekä läääkärin että terveydenhoitajan tarkastuksessa. Ei todellakaan ollut mitään noloa. Mutta mulla ja mun pojalla onkin näköjään keskimääräistä huomattavasti läheisemmät ja avoimemmat välit.