Pitääkö pph:n näyttää asiakasperheelle myös tilat jotka eivät ole hoitolasten käytössä?
En ole kauaa toiminut pph:na ja tänään kävi toinen perhe tutustumassa. Näytin ja esittelin tilat missä toimimme.
Ne tilat joihin hoitolapsilla ei ole asiaa vain mainitsin ja myöskin kerroin, että mikseivät ne tilat ole hoitolasten käytössä (teinien huoneet, suihku/sauna, vaatehuone).
Perheen äiti kuitenkin pyysi nähdä koko huoneiston ja myös ne huoneet jotka eivät lasten käytössä ole; "halutaan kuitenkin nähdä kokonaiskuva hoitopaikasta"
Teinkö väärin kun näytin vain nämä huoneet missä hoitopäivän aikana toimitaan vai olisiko minun pitänyt esitellä koko kotimme vaatehuonetta ja teinien huoneita myöten?
Ja kyllä, ymmärrän pph:n ammatin varjopuolet ja itse olen tämän ammatin nyt valinnut. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että jopa pph:lla täytyy olla mahdollisuus jonkinlaiseen yksityisyyteen..vai?
Kommentit (27)
ja kyllä molemmat ovat esitelleet talonsa kokonaan. No toki saunatiloihin tai vaatehuoneeseen ei ole tietenkään menty. Mutta siis ovelta vilkaistu että tässä on makkari yms. EN ymmärrä miksi ei voisi näyttää kaikkia huoneita, jos vanhemmat niin haluavat. Eihän sinne mennä tutkimaan vaan ovelta vaan kurkataan. Mulle tulisi ainankin jotenkin sellainen olo, että on jotain salattavaa, jos kaikkia huoneita ei voi näyttää. Niin ja noissa paikoissa lapset on kyllä käyneet teini-ikäisen huoneessa katsomassa hamsteria jne.
Se hänen työpaikkansa on ensisijaisesti koti, ei mikään yleinen laitos. Sitä säätelee ihan eri säännöt. Fiksu ja kohtelias vanhempi ymmärtää, että ne tilat mitkä esitellään liittyy hoitajan työhön, ei mikään muu.
Hoitajan kotona saa olla ihan mitä vaan mutta silti sitä ei tarvitse kertoa sinulle kunhan se ei ole ns. hoitotiloissa. Teinin tai kenen tahansa lapsen huone on hänen huoneensa ja sitä ei muille esitellä. Piste.
Meillä pieni asunto ja kaikki tilat saunaa ja parveketta lukuunottamatta ovat lasten käytössä. Mutta asiaan. Tietenkään kaikkia tiloja ei tarvitse esitellä jos niitä ei kerran käytetä lasten kanssa. Voi toki kertoa että tossa on se ja se huone mutta ovea ei tarvitse avata, miksi ihmeessä pitäisi. Ja uskokaa tai älkää mutta lapset eivät ole tyhmiä uskovat kyllä jos johonki ei saa mennä. Mulla hoidossa olevista lapsista ne villeimmätkin. Ja jos menen esim vessaan niin sanon aina että ovelle voi tulla koputtamaan ja huutelemaan jos hätä tulee. :) näin meillä.
suljettuna, eli ei sinne ketään äidin hoitolasten vanhempia (eikä niitä lapsia) tarvitse päästää, edes kurkkaamaan ovelle. Ja useimmissa omakotitaloissa on kaksi kerrosta, jos tenit ovat yläkerrassa (niinkuin usein ovat) niin sinne ei hoitolapset pääse koska portti tmv. edessä ja pph valvoo lapsia. Joku asuntoesittely on eri asia, siellä asiaan kuuluu että näkee kaiken jotta tietää mitä on ostamassa. Ja sekin hyvä muistaa, että yksityisyyttä on monenlaista, aika ikävää heti miettiä jotain laitonta kuten huumeita. Ihan asiallisia mutta kantaaottavia julisteita myös olla, esim. eläinten oikeuksiin liittyviä tai vaikka Kokoomus tai Vasemmistoliiton juttuja seinillä. Ja miksei joku henkilökohtainen juttukin voisi tulla esille jos vanhempi näkee pph:n Heikki pojan huoneen jossa seinillä söpöjä miehiä julisteissa --> pahimmillaan juoruaa koko kylälle että "Heikki taitaa olla homo!". Tieto mikä ei kuulu kenellekkään ellei Heikki sitä itse kerro ihmisille. Ja veikkaan että juuri ne kyylät=juoruajat haluavat nähdä kaiken....?
Jep, tässähän on kyse nimenomaan siitä, että niillä teineillä on oikeus siihen, että täysin tuntemattomat ja vieraat ihmiset eivät heidän huoneitansa nuuski. Koska niiden huoneiden sisältö ei millään tavalla heille kuulu. Ei huoneessa tarvitse olla edes mitään sen erityisempää, mutta se on yksityisaluetta ja sitä täytyy kunnioittaa. Teinit (tai muut lapset tai edes perhepäivähoitajan mies) eivät ole perhepäivähoitajana eivätkä he ole töissä kodissaan, se on nimenomaan koti ja heillä on oikeus se kotina ja yksityisalueena pitää.
Kyllä meillä kotonakin makuuhuone on "puolituttujenkin" vieraiden käytön ulkopuolella (vaikka ovi olisi raollaan) vaikkei siellä sänkyä ja kirjahyllyä kummallisempaa olekaan. Läheiset vieraat (vanhemmat/sisarukset/parhaimmat ystävät) sitten tietysti eri asemassa.
Itteeni ois ehkä hieman epäilyttäny "suljetut ovet", vaikka ymmärrän, ettei kaikkialle ole lapsilla asiaa.
Annan ääriesimerkin, kävin kerran as.esittelyssä kodissa, jossa yläkerran aula oli teinin huone ja se oli sisustettu kannabismainoksilla ja sen käyttöä kehuvilla sloganeilla. Itse kun opin lukemaan 5v iässä niin en haluais samanikäisen lukutaitoisen lapsen lukevan moisia ihannoivia mainoksia joka päivä hoitopaikassa. En tosin tiedä mikä oli perheen äidin ammatti tossa talossa, mutta ymmärtänet pointin :)
Tämän kirjoittaja ei tainnut oivaltaa, että nimenomaan niihin teinien huoneisiin ei mene hoitolapset eivätkä heidän vanhempansa lukemaan mitään. Ne ovat kun ovat ja pysyvät suljettuina.
Ei ole mitenkään erityisen vaativaa ydinfysiikkaa sulkea ovi siten, että pieni lapsi ei saa sitä auki. Ei tarvita edes peruskoulun oppimäärää siihen, että laitetaan joku haka tai salpa riittävän korkealle.
Kyllä mä olisin voinut raottaa teinin huoneen ovea, jos kerran kysytään. Ei kodissani ole mitään niin hirveää, ettei sitä periaatteessa saa katsoa. Toisaalta mua tökkisi tuollainen vanhempi, joka kehtaa edes kysyä ja toivoisin, ettei toisikaan lastaan mulle hoitoon. Haistaisin orastavia vaikeuksia tulevaisuudessa tuollaisesta asenteesta.
Meidän tyttö oli 4 vuotta pph:lla ja en mä koskaan siellä paikkoja tutkinut. Olkkarin ja keittiön näin tutustuessa ja eteisessä oleviin makkareihin näki, kun ovet oli auki. Toisen niistä makkareista ovensuulla olinkin usein, koska lapset leikki siellä ja hain lasta joskus sisältä. Ai niin, eteisen vessaankin näin, kun ovi oli joskus auki. En tosiaan tutkinut koskaan paikkoja vaan näin sen, minkä luontevasti käydessä näin. Ylipäätään en kysellyt paljoa ja otin alusta asti sen asenteen, etten puutu pph:n toimiin, ellei niissä ole mitään selvästi huolestuttavaa. Pikkuisia asioita toki neljässä vuodessa oli, joista voisi kysellä tai huomauttaa, mutta kokonaisuus oli sen verran hyvä, etten tosiaan aukaissut suutani. Musta on täysin väärä se käsitys, että aina pitää antaa palautetta ja kritiikkiä, jos siltä tuntuu. Ei, ei. Aina se loukkaa saajaansa, joten todellakin kannattaa pitää siinä joku kynnys. Lämmin muisto jäi ja pph:ta lapsi muistelee vieläkin lämmöllä.
Esittelen koko talon ihan mielelläni. Osa ei välttämättä halua nähdä yläkertaa, jossa on teinien huoneet. Ja pääsy yläkertaan siis estetty portilla. Mutta jos haluaa nähdä niin toki saa katsoa. Välillä on kyllä sellainen tunne kuin asuntoesittelyssä ;-D