Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KULTAINEN 60-LUKU

07.11.2005 |

Huomenta täältä savosta. Kuinkas teillä yöt sujuu? meidän neiti on pikku syöppö, syö kolmen tunnin välein. Haukotuttaa meikäläistä sitten pitkin päivää. Aamulla pompataan ylös virkeänä viiden jälkeen, illalla kyllä nukahdetaan yöunille jo seitsemän maissa. Vauva on muuten aina hyväntuulinen ja villi.Hiukset varisevat päästäni, ei kai ne kaikki sentään lähde? Talitintin ryökäle vahtii vaunuja parvekkeella, meinas äsken mennä ihan sisälle kun vauva nukkuu, kävin laittamassa verkkoa paremmin suojaksi. Kuulumisia odotellen

tuikku ja 4kk ikäinen neiti

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tintit on riesana täälläkin, onneksi tuo itkuhäly kailottaa niiden tirskutukset ja minä sitten pomppaan häätämässä..

Tuo Valio kyllä nukkuu tosi hyvin, muutama yö on taas mennyt yhdellä syötöllä (tosin mä en oikein niitä aamulla muista..), eilen nukahti klo 19 ja söi klo 4 ja nukkui vielä melkein 7:ään, joten en valita. Vaunuissakin saattaa mennä jopa 4 tuntia, mutta sitä ei kyllä tapahdu joka päivä! Kummallista kun tuo herää tismalleen 45 min siitä kun sen vaunuihin pistää, sitten pikku heilutus ja taas nukkuu, jopa siis pari kolme tuntia lisää?

Imetys sujuu, kakkaakaan ei tule ihan joka vaippaan, ja vaipatkin nykyään pitää, kun käytetään pelkkiä kestoja. Olen niistä ihan innoissani...pienet ilot, ei tosin halvat. Mahavaivojakaan ei ole ollut, kun katson tarkkaan mitä itse syön.

Nyt täytyy terästäytyä kotitöihin...

Pääsky ja Valio, 2 kk ja 1½vk

Vierailija
2/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huokaus. Kuinka kadehdinkaan teitä, joiden vauvat nukkuvat öisin. Meillä kukutaan edelleen. Viime yönä neiti nukahti " jo" kolmen aikoihin... Ja nukuttaminen aloitetaan viimeistään iltayhdeksältä. Kaikki konstit kävin ensin minä läpi ja sitten isänsä. Lopulta nukahti vaunuihin, kun hermostuin ja keikutin kaikista kielloista huolimatta. Jotenkin vauvalla menee väsymys täysin yli eikä nuku, silmät suurina killittelee vaan ja huutaa, jos yritämme laittaa sänkyyn nukkumaan. Niin, tissille saattaa torkahtaa, mutta kun siitä irroitan, alkaa kitinä... Nukahdettuaan neiti kyllä sitten nukkuu vaikka kahdeksan tuntia. Olenkin alkanut miettiä, josko pitäisi alkaa herättelemään vaan aamuisin, oli nukahtanut mihin aikaan tahansa... Pakko kai on kokeilla, ei tästäkään tule mitään. Isänsä ei kohta jaksa käydä töissä, kun kaikki yöt valvoo.

Saas nähdä, mihin meillä tuo kakkatahti muuttuu. Eilen tuli kahdet kakat, toiset päivällä ja toiset puoli yhdeltätoista illalla. Tuokin tietty sekoittaan nukkumista. Nyt olen vissiin jotenkin oppinut saamaan vaipat vähän paremmin, kun ei niin usein ole enää potkupuvun lahje täynnä. Tai sitten kakan koostumus on muuttunut, kun olen antanut vastiketta vähemmän... No, joka tapauksessa, minäkin pidän todella paljon kestovaippojen käytöstä ja nyt kun vauva on kasvanut pituutta (ja vähentänyt pulauttelua) taas reippaasti, olen alkanut harkita yökestoiluakin... No, kun nyt ensin tuon nukkumisen saisi jonkinlaiseen järjestykseen.

Minä pidän vaunujen suulla sideharsoa, kun vauva on ulkona... Pitäisi pysyä hengitysilmankin paremmin lämpimäni. Vielä kun tuntuu olevan neiti taudin jäljiltä pikkuisen limainen. Tänään en saanut ulos nukkumaan, kun unet menivät liian pitkiksi, mutta jos seuraavan syötön jälkeen... Jotenkin on tällä hetkellä kaikesta äärimmäisen epävarma olo. Kun en ole varma saako vauva tarpeeksi ruokaa, nukkuuko tarpeeksi, onko vatsa koko ajan ilmavaivoista kipeänä ja mitähän taas olen syönyt, kun vauvalla on reidessä ja kasvoissa ihottumaa. :( Enkä enää kehtaa soittaa neuvolaankaan, kun tunttu, että olen vähintään kaksi kertaa viikossa soittanut enkä oikein mitään kunnon neuvoja kuitenkaan saanut. Jospa tuota äidin neuvolaa illemmalla kokeilisin.

Anteeksi kun ruikutan. iadn olla vähän väsynyt vain... Eikä tuo ulkona jatkuva harmaus ainakaan tilannetta paranna. Mukavampaa päivänjatkoa teille...

-kiahvi ja tupsukorva tasan 7 vkoa-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näkyy väsymys kirotusvihreiden määränäkin... Yrittäkää saada selvää. :P

Vierailija
4/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kysymäni, että mitä ruokia olet erityisesti välttänyt? Meillä kun tuntuvat nuo ilmavaivat ihan mahdottomilta. Vauva piereskelee ja röyhtäilee tosi paljon... Kun ei vain olisi maitoallergiaa. :P Mutta testattavahun tuo on, jos ei tilanne ala helpottaa. Mutta jos muilla välttämisdieeteillä tilanne helpottaisi, olisin aika iloinen...

Vierailija
5/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruisleipä, kermakakut ja kerma muutenkin ' raakana' (no en kyllä popsi paljaaltaan..),juurekset (paitsi jos nyt sopassa on jotain kuutioita porkkanaa), perunaa syön vain vähän, hernekeitto, kaikki mahdolliset kaalit, kahvi (paitsi aamukahvi, juon päivällä kofeiinitonta), suklaa, laku,omenat, viinimarjamehu. Muistinkohan kaiken?

Tein siis pikkutestin silloin ehkä kk sitten, söin ehkä viikon ajan ainoastaan pastaa, banaaneja, vaaleeta leipää, juustoa ja vettä. Hmm, vauvan vaivat loppui kuin seinään! Joten olen ihan valmis olemaan ilman noita yleisiä ilmavaivaruokia...

Mainitsit että vauvalla on ihottumaa, kananmunahan on aika yleinen iho-oireiden aiheuttaja ja helppo koettaa, samoin viljat. Ootko käyny tuolla allergiapuolella kattelemassa? Lohdutuksen sana noihin vatsavaivoihin, meillä on kaikki vauvat reagoinu mun ruokavalioon, mutta eivät kyllä sitten pahemmin ole olleet itse allergisia, muutamia ruoka-aineita lukuunottamatta.

Pohdiskelin tuossa pitkin päivää, mikähän noihin teidän kukkumisiin auttaisi, kerron heti, jos keksin jotain... ekana tulee mieleen ehkä toi vieno aamuherättely. Meillä usein hyvät päiväunet takaa hyvät yöunet, että oisko se vaunu-ulkoilu? Tekisi varmaan äidille ainakin hyvää...

Nyt nauttimaan sitä kofeiinitonta..

Vierailija
6/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää miettiä tuota dieettiä. Periaatteessa en jurikaan noita listalla olleita käytä nytkään. :P Mutta nuo karkit ainakin pitää jättää nyt kokonaan pois... Juureksista ja kananmunasta luopuminen voi olla suurempi ongelma, koska olen kasvissyöjä... Eli ruokavalio aika lailla kapenisi ja vatsan toimintakin todennäköisesti minulta lakkaisi kokonaan. :P

Viljoistakaan (kotimaisista) en käytä kuin kauraa ja vehnää. Mutta yksi ahaa-elämys tuli juuri: Vauvan vatsavaivat alkoivat pahentua, kun aloin syödä talkkunaa, jossa on hernettä mukana. Pitääpä siirtyä pelkästään kaurasta valmistettuun. Ja sitten jos mikään ei helpota, on vain kokeiltava tuota tosi tiukkaa listaa.

Ja meillä on suvussa allergioita ja kokemusta juui siitä, että vauva reagoi äidin syömisiin... Ei tosin vatsavivoilla, iho on useammin oireillut. Mutta katsotaan, jos tämä alkaisi jollain konstilla helpottua. Nyt pitää mennä tunkemaan pulloa Ruususen suuhun. On se kumma, että näin päivällä nukuttaa taas vaikka miten, mutta kun yö saapuu neiti on pirteä kuin peipponen. :P Pitää lähteä kohta hauvan kanssa kävelylle ja vissiin ottaa vauvakin mukaan... Jää taas päivän valveillaoloaika minimiin. Voivoi...

Mutta kiitos vielä kerran, kun viitsit miettiä ja neuvoa...

Vierailija
7/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta soija aiheuttaa mulle itselleni aivan kamalat ilmavaivat..miksei ehkä vauvallekin? Jos siis sitä käytät...

Vierailija
8/13 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en juurikaan soijaa syö, koska omakin vatsa on aika herkkä. Muita papuja kyllä tulee välillä popsittua, toivottavasti eivät ärsytä vauvan vatsaa... Senkin takia tuo kananmunan säilyttäminen ruokavaliossa olisi tärkeää, siis proteiinin saamisen kannalta. Lihan olen jättänyt aikanaan, kun vatsa teki totaalisen lakon, joten haluaisin ihan oman elimistön toimimisen vuoksi pysyäkin kasvislinjalla.

Mutta pitänee mennä auttamaan miestä vauvanvalvottamisessa. On tänään taas nukkunut ihan liikaa päivällä... Ainakin jos toivomme, että edes vähän unta yöllekin riittäisi. :P Kyselin äidiltäni neuvoja ja tuota samaa valvomisrumbaa on äidilläkin meidän kanssammme ollut. Hän on kuulemma nukuttanut meitä suunnilleen väkisin ja ties millä konsteilla. Jotta sukuvikaahan tuo rytmin sekoilu sitten taitaa olla. Eli pitää yrittää valvottaa illalla, nukuttaa yöllä ja herättää aamulla... Hyvältä kuulostaa. ;)

Vierailija
9/13 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ropisee.. käytiin perhekaerhossa tekemässä isille paita, Sofia painoi pikku jalkojensa kuvat teepaitaan. Meillä oli pari ensimmäistä kuukautta vauvan kanssa aika vaikeaa. Iltaisin huutoa monta tuntia ja nukkumisesta ei välillä tietoakaan. Vyöhyketerapiat ja vastikkeen vaihdot kokeiltiin ,turhaan. Siihen vielä stressasin imetyksestä, maitoa ei alkanut kunnolla tulemaan ja se oli kova paikka kun ennen olen imettänyt yli kaksi vuotiaiksi. Jos vauva itki niin kyllä itki äitikin. Neuvolassa oli jo puhetta mahdollisesta maitoallergiasta ym. Mutta kun vauva alkoi lähestyä kolmea kuukautta, ihme tapahtui. Huudot loppuivat ja uniinkin alkoi löytyä rytmiä. Vauvasta tuli iloinen ja tyytyväinen tytteli. Mikään huippunukkuja Sofia ei vieläkään ole mutta selvästi rytmiä on jo alkanut löytyä ja vaunuihinkin on jo totuttu. Nyt unia häiritsee kääntyminen, sitä pitää äheltää yölläkin. hassun näköistä kun uninen vauva ähisee sängyssä mahallaan keskellä yötä. Tiedän kirahvi siis miten väsynyt olet mutta jospa se helpottuisi kohta niinkuin meillä. Väsynyt olen vielä itsekkin aika ajoin mutta parempaan päin koko ajan menossa, mullahan ei ole muita pieniä, seuraava on 18, joten saan levätä silloin kun vauva antaa.

Vierailija
10/13 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

suihkimmekin sateessa vaunuilla, kun minulla oli vihdoin jälkitarkastus. Vauva pötkötteli tarkastuksen ajan vaunuissa ihan tyytyväisenä, vaikka lääkäri ensin vähän skeptisesti kommentoi, että mitähän tästä vauvan kanssa tulee... Ainoa mikä vähän jäi mieleen outoan, oli lääkärin kommentti mun painosta: Mulla on 1 kg ekasta neuvolaan menosta jäljellä, mun normaalipainoon on kuitenkin matkaa 4kg. Lääkäri totesi: -Niin, no onhan tuo aika hyvä, ehdithän sinä nuo loput vielä pudottaa. Enpä ollut kyllä itse moisesta huolissani enkä aio olla jatkossakaan, mun kumpikin tissi painaa varmaan kilon enemmän kuin tavallisesti....

Nyt välipalakiisselin tekoon, tuo pikkukoululainen tuli jo kotiinkin.

Kirahvi, oletko lukenut Babyidean imetyssivuja, siellä mainittiin nuo pavut...valitettavasti!

Vierailija
11/13 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne tervehtämään, jos ette vaikka luekaan enää tuota odotus-palstaa?? Nimittäin erityisesti Pääskylle tiedoksi, että tänään ilmestyneessä Suuressa Käsityölehdessä (11-12/2005) on sivulla 20 söpön näköisen unipussin ohje. Ohuesta fleecestä ommeltava. Tosin taidat osata sellaisen surauttaa ilman kaavojakin... Mut jos joku muu tumpelompi vielä sinulta kyselee, niin tässä yksi vinkki! :)

Tuikun hius-kyselyyn masentava vastaus: mulla alkoi hiustenlähtö kun kuopus oli noin 4kk vanha, ja edelleen se jatkuu (nyt herra on 1v kohta 1kk). Oon puolikalju, ja hirvittää jo etukäteen että entäs sitten kun seuraava imetys lähtee käyntiin?? Koskaan ennen ei oo hiustenlähtö kestänyt näin pitkään, eikä tällä tavalla ettei alkais tulla kunnolla uutta tukkaa tilalle. :P

terv. Jymy

Vierailija
12/13 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyypä käydä kirjastossa. Mulla on tosiaan taipumus suheltaa aika reippaasti ilman kaavoja, mutta eipä noista kaavoista yleensä haittaa ole ollut ;))) Siitä tytön villakangastakista tuli tosiaan aika hieno, noudatin kiltisti ja tarkasti kaavoja...mietin josko itsellekin uskaltaisi, mutta se sovittaminen on itselle niin hankalaa, jos istuvaa mallia meinaa tehdä. Tarttis olla sovitustorso?, mutta antimaterialisti ei halua lisää roinaa taloon...

Valokuvaprojektin lopettajaiskahvit juuri join, GREAT! Nyt enää Valion kansio kuntoon. Onkin ukkeli taas nukkunut kolmatta tuntia, eilen ei kyllä juuri päiväunia näkynytkään, juurikun minä luulin, että meillä on rytmi...

Mikähän kumma auttais tähän että niskat on ihan jumissa? Mulla yöimetys makuultaan saa voihkimaan tuskasta, kun niskaa särkee.

Ja hiuksia lähtee täälläkin, mulla on aina lähtenyt imetysaikana. Sitten joskus 2 vuoden päästä kun hormoonit on tasaantunut, alkaa todella komea ja tuuhea juurikavu, onneksi tää letti ei ole pitkä, menisi muuten lattiakaivo tukkoon. Kun tuo neiti oli pieni, sen kakassa oli käsittämätön määrä mun hiuksia, joita se kai söi lattialta....

Vierailija
13/13 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se on aika lailla valoisampi kuin eilen. Ihottumat ovat vauvalla laseneet eivätkä ilmavaivatkaan ihan ole niin paljoa kiusanneet... Tosin enpä ole juuri mitään tänään itse syönytkään. ;)

Kiitos Tuikku nukkumiskommenteistasi. Tuohon olen itsekin kallistumassa, että yritän olla kärsivällinen ja kehitellä nukuttamistemppuja. Viime yö ei ollut niin paha. Menimme nukkumaan kymmeneltä, vauva vinkui vähän yhdeltätoista, mutta nukahti taputtelulla, ja heräsi syömään puoliltaöin. Sitten oli syömisen jälkeen vielä jonkin aikaa hereillä, mutta sänkyyn päätyi kahden aikoihin. Ja tänä aamuna herätys oli 8.30... Jos ensi yö menee samaan malliin, herätys on kahdeksalta. Katsotaan, jos vähän tolkkua tulisi elämään. Niin ja tänään on nukuttu jo yhdet 2,5 tunnin unet (tunti ulkona) ja toisille neiti yrittää laskeutua parhaillaan.

En ole vielä ehtinyt lukea noita babyidean sivuja. Pitää käydä vilkaisemassa, kunhan ehdin. Kiitos vinkistä... Ja Jymy: Minä ainakin olen sen verran telias kuulumisienne suhteen, että aion käydä lukemassa myös odotuspalstaa ja kaiken uhalla saatan jotain kommentoidakin. ;) Pitääkin käydä katsomassa myös tuo Käsityökerhon ohje. Jos vaikka helpommalla pääsisin, kun ei itse tarvitsisi keksiä...

Ja sulkasatoa esiintyy täälläkin. Jatkuvasti on kylppärin kaivon ritilä tukossa. Puhumattakaan kaivosta. Minulla kun on puolipitkät hiukset. Lyhyitä en voi edes ajatella, kun tuo hiustenkasvu on megalomaanista laatua. Muuta en ehtisi kuin kampaajalla, jos taas lyhyen laittaisin. Mutta kyllä tästä taas viisi senttiä voisi lähteä... Jos vaan joskus sinne kampaajalle pääsisin.

Niskan jumitukseen voisi apua löytyä kylmä-kuuma -hoidosta. Vaikka ihan pakkasesta joku pussi niskaan (vaikka ruoka sulamaan viideksi minuutiksi) ja sopivin välein sitten esim. lämmitetty kaurapussi, jos sinulla on ja taas hetki kylmää jne. Tuolla voisi laueta. Ihan lämmin voisi pelkästäänkin auttaa ja tietty kylmägeeli... Ehkäisevänä hoitona sitten niskajumppaa. ;) Juu, tiedän, ei tule tehtyä ja minullakin selkäranka paukkuu jo aika lupaavasti.

Ja ompelujuttuja, kun puheripulin alkuun pääsin. Minä olen muutaman takin itselleni väsännyt ja aika hyvä konsti on tehdä kuitukankaasta (tai vaikka vanhasta lakanasta) " hahmomalli" ja sen mukaan sitten muokata kaavat istuviksi. Vähänhän siitä vaivaa on, mutta itse takkia ommellessa pääsee helpommalla.

Olen jopa saanut jotain aikaiseksi tänään. Mies antoi aamulla työlistaa... ;) Eli keittiöön on sentään verhot ja kaitaliina silitetty ja verhot jopa ripustettu. Vielä pitää iso pöytäliina silittää juhlia varten, mutta se siirtynee loppuviikkoon. Vielä pitää pähkäillä viikon (ja viikonlopun) ruokalistaa kasaan ja tekaista miehen siskolle synttärikortti pakettiin liitettäväksi. Ohhoijakkaa... Ja isänpäiväkortit ovat edelleen tekemättä. :P

Jospa katson, mikä tuota lastani taas yskittää ja siirryn korttitehtailun pariin. Mukavaa päivänjatkoa.