Onko työnhakijana merkitystä onko merkonomi vai YO-merkonomi?
Kommentit (15)
Koulutuksella yleensäkään ei ole mitään merkitystä haastattelutilanteessa. Työkokemus on se jota painotamme ja joka kerta en halua edes koulutodistuksia nähdä.
Olen itse opistotason koulutuksen saanut ja voin sanoa, että monella meidän firman akateemisesti koulutetulla jäisi sormi suuhun monessakin hommassa, joten ei, todellakaan ei ole merkitystä sillä, että onko jotakin yo-kirjainyhdistelmää papereissa vai ei.
Koulutuksella yleensäkään ei ole mitään merkitystä haastattelutilanteessa. Työkokemus on se jota painotamme ja joka kerta en halua edes koulutodistuksia nähdä. Olen itse opistotason koulutuksen saanut ja voin sanoa, että monella meidän firman akateemisesti koulutetulla jäisi sormi suuhun monessakin hommassa, joten ei, todellakaan ei ole merkitystä sillä, että onko jotakin yo-kirjainyhdistelmää papereissa vai ei.
Tai miten suhtautuisit minuun, jolla viimeiset tiedot ja taidot ja tuore tutkinto, työkokemusta 10 v., mutta viimeiset 10 v. kotona lasten kanssa ja opiskelua? En ajatellut aloittaa uutta uraani pohjalta kuitenkaan.
Kuulun ns. vanhaan koulukuntaan.
YO-merkonomi on peruskoulun jälkeen ensin suorittanut ylioppilastutkinnon ja sen jälkeen opiskellut kauppaopistossa merkonomiksi. Tälle linjalle vaaditaan ylioppilastutkinto.
Merkonomi taas on mennyt suoraan peruskoulusta kauppaopistoon.
Kunnia molemmille, mutta YO-merkonomilla on n. 2-3 vuotta enemmän yleissivistäviä opintoja (kieliä, matematiikkaa, äidinkieltä yms.) takana.
Olen opettanut molempia. Sanotaanko vaikka näin, että toiset ajattelee ja toiset ei osaa. Kumman työnantajana palkkaisit?
ja minä en palkkais! Jos on yo:ksi lukenu niin sitte ei mennä kauppaopistoon vaan jonnekin muualle, amk tai yliopistoon.
Sikäli lienee aivan sama onko yo vai ei.
yo-merkkarin papereilla ja minäkin hyvässä manageripaikassa:D On totta että jos nyt pitäisi lähteä noilla papereilla hakemaan töitä niin jäisi tradenomien ja amk veijareiden jalkoihin.
Merkonomi vastaa ammattikoulua ja YO-merkonomi opistotasoista koulutusta - siinä ero.
yo-merkkarin papereilla ja minäkin hyvässä manageripaikassa:D On totta että jos nyt pitäisi lähteä noilla papereilla hakemaan töitä niin jäisi tradenomien ja amk veijareiden jalkoihin.
Merkonomi vastaa ammattikoulua ja YO-merkonomi opistotasoista koulutusta - siinä ero.
Merkonomilla ja yo-merkonomilla erona koulutuksessa on yleiset opinnot, jotka puuttuvat yo-merkonomilta. Eli ammattiopinnot ovat ihan samat. Ja yllättäen AMK-opinnoissakaan ei ammattiaineet juuri pidemmälle menneet vaikka melkein 10 vuotta oli valmistumisesta ko AMK-opinnot aloitin :)
t:opisto-merkonomi - tradenomi
yo-merkkarin papereilla ja minäkin hyvässä manageripaikassa:D On totta että jos nyt pitäisi lähteä noilla papereilla hakemaan töitä niin jäisi tradenomien ja amk veijareiden jalkoihin. Merkonomi vastaa ammattikoulua ja YO-merkonomi opistotasoista koulutusta - siinä ero.
Merkonomiksi lukenut on suorittanut opistotasoisen koulutuksen, ei suinkaan ammattikoulua, oli sitten edessä yo tai ei.
nykyään se on liiketalouden perustutkinto, eli amis tutkinto :)
Ennen oli myös merkantti, joka oli 2-vuotinen tutkinto.
Eli joku fiksu nykyään lukee ensin ylioppilaaksi ja sen jälkeen menee amikseen??
yo-merkkarin papereilla ja minäkin hyvässä manageripaikassa:D On totta että jos nyt pitäisi lähteä noilla papereilla hakemaan töitä niin jäisi tradenomien ja amk veijareiden jalkoihin. Merkonomi vastaa ammattikoulua ja YO-merkonomi opistotasoista koulutusta - siinä ero.
Merkonomiksi lukenut on suorittanut opistotasoisen koulutuksen, ei suinkaan ammattikoulua, oli sitten edessä yo tai ei.
Siis vanhat tutkinnot toki on, mutta nykyään merkonomikoulutus tulee ammattiopistosta.
nykyään se on liiketalouden perustutkinto, eli amis tutkinto :) Ennen oli myös merkantti, joka oli 2-vuotinen tutkinto. Eli joku fiksu nykyään lukee ensin ylioppilaaksi ja sen jälkeen menee amikseen??
Ajateletko, että joku käy vain sen takia amiksen, ettei ole rahkeita muuhun? Itse olen kyllä eri mieltä. Ja olen yo ja lähihoitaja.
Siis jos hän on silloin nuorena käynyt merkonomiksi, mennyt töihin ja edennyt tuohon pisteeseen. Mutta jos on 5 v sitten vaihtanut alaa ja käynyt koulunsa niin eri asia :)
8
Merkonomin tutkinto on jo itsessään ammattitutkinto joka antaa eväät eri kaupan ja/tai taloushallinnon työtehtäviin, kun taas ylioppilastutkinto on peruskoulun jälkeistä yleissivistävää jatkokoulutusta, joka oikeuttaa hakemaan yliopisto-opintoihin, mutta huom! myös merkonomin tutkinto antaa oikeuden hakea yliopistoon opiskelemaan. Omasta mielestäni merkonomin tutkinto on näin ollen monikäyttöisempi kuin ylioppilas, toki jos on lukuhaluja suosittele lukemaan yo-merkonomiksi, näin on molemmat tutkinnot/paperit plakkarissa, sillä koulukuntia on niin monia tuon suhteen että "kumpi ompi parempi". Mutta eli jos hakisin myymälääni myyjää tai myymäläpäälikköä ja hakijoina olisi merkonomi vs. ylioppilas, pisteet menisi pelkkää todistusta/tutkintoa tuijottamalla auttamatta merkonomille. Mutta myös aikaisemmalla työkokemuksella on huomattava painoarvo työntekijää valittaessa kuin myös persoonalla itsellään.