Mikä olisi hyvä itkuhälytin?
Meille on tullut nyt ajankohtaiseksi hankkia itkuhälytin. En vain tiedä mikä olisi paras vaihtoehto hinta/laatusuhteelta. Ja missä olisi parhaimmat ominaisuudet. Onko teillä kokemuksia eim. Padwicosta , Cobrasta, Philipsistä.. Onko perintainen itkuhälytin hyvä vai suositteletteko radiopuhelinta, jossa on itkuhälytin toiminto?
Kommentit (12)
Cobran radiopuhelimista. Linja aukesi joskus syyttä, joskus viiveellä ja joskus linjalle ilmestyi autokoulun auto(!).
Tutuilta oli lainassa Philipsin tavallinen itkuhälytin, joka oli hyvä. Halusin kuitenkin lopulta videokamerallisen hälyttimen mm. pihalla runsaasti pörräävien ampiaisten vuoksi vaikka hyönteisverkko olikin käytössä. Tämä hälytin on mallia Philips Avent ja olen tyytyväinen. Tosin jos käyttöohjetta noudattaisi tarkkaan niin sitä ei saisi laittaa vaunuihin, mutta olen laittanut.
tosi hyvä kantavuus. Kanavia on paljon, oikean kun valitsee saa rekkakuskit pois linjoilta. Akku kestää hyvin 4 tunnin päiväunet pakkasessa ja akut vielä monen vuoden jälkeenkin hyvät. Ei nasahda päälle ja pois vauvan jokaisesta yskäisystä tai liikahduksesta vaan vasta kun oikeesti alkaa äännellä enemmän/huutaa (tällöin voi itsekin nukkua kun ei tarvitse herätä siihen että hälytin kohahtaa vähän väliä). Toimii lisäksi kätevästi esim lomamatkoilla ettei tarvitse soittaa ulkomaanpuheluita matkaseurueelleen tai esim. kahdella autolla peräkkäin samaan kohteeseena ajettaessa. Miksei hirvimetsälläkin jos sellaista harrastaa :-)
tiiviimmin asutuilla alueilla niistä puhelimista joissa on vain pari kanavaa kuuluu aina joku naapurin lapsi.
vertaa niitä teknisiä ominaisuuksia.
Radiopuhelin on tehty käytettäväksi myös ulkona, itkuhälyttimissä se kielletään, koska ei oo suunniteltu siihen. Kantama on radiopuhelimessa kilometreja (jatkokäytössä hyvä), itkuhälittimissä alle kilsa ja usein ongelmina huono kuuluvus betoniseinän läpi.
Cobran radiopuhelimista. Linja aukesi joskus syyttä, joskus viiveellä ja joskus linjalle ilmestyi autokoulun auto(!).
Ja tuokin on enemmän ongelma itkuhäläreissä, koska niissä on usein n. 5 kanavaa. Radiopuhelimessa kanavavaihtoehtoja on moninkertainen määrä. Ei tuu naapurin vauvan itkua, kunhan säätää muun kuin oletuskanavan. Autokoulun auton olisi helppo häätää linjalta vaihtamalla kanavaa, itkuhälärin muutamassa kanavassa on aina joku muu linjoilla ;)
Mitä olen muita itkareita kokeillut, ovat selvästi laadukkaamman ja monipuolisemman oloiset. Kanavia on paljon ja kantavuus on hyvä. Asutaan kivitalossa, jossa kännykät ei aina pelaa, mutta Cobrat on toimineet. Lisäksi ollaan testattu kuuluvuutta mökillä sienimetsässä, usean kilometrinkin päästä vielä kuuluu, mikä on tosi hyvä juttu myöhempää käyttöä ajatellen. Akkujen kesto ja pakkaskestävyys on mun mielestä olennaisia ja ne on Cobrassa loistavat.
Olen kerran joutunut turvautumaan takuuhuoltoon (laturi rikki) ja se toimi moitteetta (sain uuden laturin).
On Cobrassa negatiiviakin puolia: ainakaan meidän hälyttimiin ei syty merkkivaloa tms. linjan auetessa(kovassa metelissä tms ei heti huomaa, että hälytin hälyttää). Hälytin ei myöskään varoita yhteyden katketessa (esim. jos vaunuissa oleva yksikkö sammuu akun loppumisen vuoksi). Meillä kuitenkin jo viitisen vuotta vanha malli, joten en tiedä onko näihin tullut parannuksia.
Sekin kannattaa huomioida, että ainakin meillä hälytintä käytetään nyt kuopuksen kanssa selkeästi vähemmän kuin esikoisella aikoinaan. Olen huomannut, että vauvan itku kuuluu ikkunankin läpi, yläkerrasta tms. ihan hyvin ja hälytin on jäänyt pölyttymään hyllyyn. Siinä mielessä ei ehkä ole se kaikista tärkein hankinta, paitsi jos vauva nukkuu ihan näkö- ja kuulomatkan ulkopuolella.
Millaisia kokemuksia teillä on Padwicon itkuhälyyttimistä?
Meillä löytyy kokemusta Philipsistä ja Padwicosta.
Esikoisella oli Philips - isokokoinen, huonompi kantama, vähemmän kanavia
Juniorilla on nyt Padwico - Tykkään, tosin hintavampi. Mahtuu taskuun, tosi hyvä jos itse on ulkona ja vauna sisällä tai päin vastoin. Värinähälyttimellä varustettu versio ehdoton ruohoaleikatessa ja imuroidessa. Parempi kantama kuin Philipsissä,ei häiriöiä.
Ollaan myös käytetty Cobran itkuhälytintä, ja kantavuus on ollut meillä tosi hyvä. Ollaan saatu hyvin kuuluvuutta jopa mökillä, mikä on ollut iso plussa! Oon itse huomannut, että itkuhälyttimen kantavuus ja toimivuus vaihtelee tosi paljon riippuen talon rakenteista. Jos joku miettii kantavuutta tai haluaa vertailla eri malleja tarkemmin, tästä artikkelista löytyy tietoa: https://tenavalinna.fi/itkuhalyttimen-kantavuus/. Itse päädyin lopulta juuri tähän malliin sen vuoksi, että kantavuus toimi hyvin myös ulkona, vaikka meillä onkin kivitalo.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan myös käytetty Cobran itkuhälytintä, ja kantavuus on ollut meillä tosi hyvä. Ollaan saatu hyvin kuuluvuutta jopa mökillä, mikä on ollut iso plussa! Oon itse huomannut, että itkuhälyttimen kantavuus ja toimivuus vaihtelee tosi paljon riippuen talon rakenteista. Jos joku miettii kantavuutta tai haluaa vertailla eri malleja tarkemmin, tästä artikkelista löytyy tietoa: https://tenavalinna.fi/itkuhalyttimen-kantavuus/. Itse päädyin lopulta juuri tähän malliin sen vuoksi, että kantavuus toimi hyvin myös ulkona, vaikka meillä onkin kivitalo.
Eiköhän 13 vuoden aikana ole itkuhälytinhomma jo selvinnyt.
Ehkä olisi hyvä palauttaa mieleen, että vauvan itku on hälytin! Valmiiksi asennettuna, käyttövalmiina ja ihan ilmaiseksi.
Kohta putkahtaa maailmaan esikoinen ja viimeisiä hankintoja tehdään. Itkuhälyytin ois vielä hakusessa ja oon malli- ja merkkiviidakossa vähän ymmälläni. Mikä toimii hyvin pakkasellakin, jos vauvelia ulkona nukuttaa. Ja mikä toimii myös tiiliseinänkin läpi..