"Vaatikaa päiväkoteihin ilmanvaihtoa, valittakaa homeesta"
Vaatia joo täytyy, mutta tiedätkö millaisia tuulimyllyjä vastaan tavallinen äitiyksilö joutuu taistelemaan? Olen onnistunut siinä, mutta se vaati hamapiden puremista ja syntipukiksi heittäytymistä. Kitinni tuli kaupungille tosi kalliiksi.
Lapseni oireili niin pahasti päiväkodin homeesta, että häntä piti TUULETTAA pihalla, kun nielu turposi ja kuume nousi sisätiloissa. Silti henkilökunnan omia oireita ei uskottu eikä heille myönnetty työterveyslääkärillä periaatepäätöksellä edes sairaslomaa, koska kaikki sairastelu leimattiin tekosyiksi. Rakennukseen oli tuolloin tehty kosmeettinen "remontti" ja huolet pyyhitty pois.
Minua ei kuunnellut eikä uskonut kukaan muu kuin lapsen oma lääkäri, mutta otin yhteyttä kaupungin terveystarkastajaan. Sain kuin sainkin vastentahtoisen lumipalloefektin aikaan ja päiväkoti meni remonttiin. En sanut koskaan kuulla millaisia lukemia sieltä mitattiin, olivat kuulemma tavikselle liian vaikeatulkintaisia. Käyttökieltoa kyllä tuli heti.
Mutta arvatkaapa saanko kuulla viranomaisilta jatkuvasti vihjailuja siitä, että päivähoidon tilanne on nyt Erittäin Hankala, kun yksi päiväkoti on pois käytöstä ja niin edelleen. Vanhempainilloissa, missä tahansa tömään mulkoiluun.
Eikä ole mitään toivoa saada lapsen menetetystä terveydestä korvauksia. Hänelle puhkesi astma ja on pahasti herkistynyt homeelle. Ei kestä sellaisia tiloja enää kahta tuntiakaan.
Kiitän sinua, että olet jaksanut taistell tuulimyllyjä vastaan. Itse kävin samaa taistelua täällä helsingissä kaupungin vuokra-asunnon suhteen. Päästiin pois sieltä, mutta joku raukka muutti meidän jälkeen samaan asuntoon. Vanha naapuri on kyllä kertonut uusille asukkaille meidän perheen tarinan. Vuokranantaja ei ole sanonu mitään.