Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi realistisia edellytyksiä opiskella esim ydinfyysikoksi?

Vierailija
16.10.2011 |

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on DI ja veljeni teoreettinen fyysikko. Itsekin olen fysiikkaan pohjaavalla alalla.

Vierailija
2/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan miehen kanssa fyysikkoja ja molempien ainoat sisaruksetkin on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat lahjakkaita kielellisesti, mutta ei niinkään matemaattisesti.

Vierailija
4/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole poissuljettua.

Vierailija
5/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna muihin ikätovereihinsa niin lapsi on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

Vierailija
6/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhinta ei kiinnosta tippaakaan minkäänlainen fysiikka, vaikka lukiossa kirjoittikin esim. pitkän matikan. On enemmänkin liiketalous-tyyppiä.

toiseksi vanhimmasta voisi tullakin ydinfyysikko :)

kolmas ei ole yhtään ydinfyysikko-tyyppiä. Enemmänkin siitä voisi tulla vaikka opettaja tai joku nuoriso-ohjaaja.

neljäs on porukasta matemaattisesti lahjattomin, joten tuskinpa

Vierailija
7/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat enemmänkin taiteisiin suuntautuneita.

Vierailija
8/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ja/tai mieheni älykkyyden (teoreettisen, tieteellisen), niin on. Vielä sitä ei pysty sanomaan. Minä matemaatikko ja mies DI.

Vierailija
9/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistumisen puolesta puhuu se, että

- lapsi on esikoinen (vaikuttaa jnkn verran älykkyysosamäärään)

- lapsen kanssa luetaan paljon ja häntä rohkaistaan musiikkiharrastukseen (jälleen yhteyttä älykkyyteen)

- temperamettitasoltaan suhteellisen rauhallinen ja omaa hyvän keskittymiskyvyn (oletan näiden olevan suotuisia ominaisuuksia)

- lähisuvussa ehkä hiukan keskimääräistä älykkäämpiäkin henkilöitä ja matemaattista lahjakkuutta

Edellämaisitut tuskin kuitenkaan riittävät oerusmassasta irroittautumiseen ja epäonnistumisen puolesta puhuukin:

- isä on aika tyhmä eikä äitikään ole mikään järjen jättiläinen

- sekä isän että äidin suvussa valtaosa ovat peruslanttuja, eikä suvusta löydy esim. yhtään tohtoriksi väitellyttä

Vierailija
10/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulevat isäänsä(hän, veljensä ja äitinsä tällä saralla lahjakkaita) niin joo, muhun...not so much. No mun isä ja toinen sisko kohtuulahjakkaita(sisko lekuri) mut on sit meitä muitakin:D

Vierailija
11/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulu ja matikka sujuu kyllä molemmilla isommilla todella hyvin.

Teknisellä alalla ollaan molemmat vanhemmat sekä myös meidän sisarukset.

Keskimmäinen tuskin on kyllä luonteeltaa soveltuva tuollaiseen ammattiin.

Vierailija
12/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin paljon paljon ehtii tapahtua siinä välissä, lapset kun ovat 11- ja 12- vuotiaat..

Vierailija
13/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellainen pedanttinen yksityiskohtiin keskittyva, mutta myos syvallisia pohtiva tyyppi; vastaa aika hyvin tuntemieni fyysikkojen persoonaa (en tosin tunne ydinfyysikkoja mutta teoreettisia fyysikkoja kylla). Kaksi muuta on aivan liian huithapeleita ainakin tuolle alalle. Molemmat vanhemmat vaitelleita, eli sikali kylla varmaan kaikilla edellytyksia opiskella pitkalle, mutta ydinfysiikasta en uskoisi muiden kuin tuon yhden kiinnostuvan...

Vierailija
14/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mulla ole kompetenssia arvioida alle kouluikäisten lasten matemaattisia kykyjä.

Toistaiseksi kumpikaan ei vaikuta erityisen taipuvaiselta akateemiseen uraan, saati fysiikkaa opiskelemaan. Mutta olisihan se nyt ihan absurdia kuvitellakaan vielä tässä vaiheessa tietävänsä millaisia lapista tulee isona.

Vierailija
15/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolesta

+molemmat vanhemmat mattemaattisesti älykkäitä (minä fiksumpi ja mieskin DI)

+ainakin esikoinen on ikäänsä nähden todella hyvä matikassa ja numerot kiinnostaa (mutta ikää on niin vähän että eipä tuo vielä mitään kerro)

Vastaan

-kummankaan suvussa ei ole paljon ollut tapana opiskella tai jos opiskellaan niin ainakin jätetään gradu palauttamatta tms.

-mulle on keskivaikea lukihäiriö. Lapset ovat vielä niin pieniä että ei voi tietää ovatko sen perineet.

Vierailija
16/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi ollakin mahdollisuuksia. Mieheni on tekniikan tohtori.

Itse olen surkea fysiikassa ja matematiikassa, mutta hyvä ihmistieteissä.

Vierailija
17/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hyvä matemaattisissa aineissa, mies ei ollenkaan. Hänellä on sen sijaan kielipäätä.

Vierailija
18/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on AMK-inssi, minä AMK-th. Ihan hyvää keskitasoa ollaan kumpikin, ei kuitenkaan huippuälykkäitä. Päättelykyky varmaan kummallakin kantava ominaisuus.

Vierailija
19/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni muutama muu fysiikan ala voisi olla haasteellisempaa.

Ja joo, lapsistamme voi tulla vaikka fyysikoita. Minä olen opiskellut fysiikkaa ja sen jälkeen DI:ksi. Mies myös DI. Suvussa paljon luonnontieteellis-teknillisiä henkilöitä.

Vierailija
20/28 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstan nimeksihän pitää selvästikin muuttaa "Suomen fyysikot ja matemaatikot"

Eipä uskois keskustelun tasosta, että täällä vilistää vaan fiksuja naisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän