~¤~ KISSANKULMAN loppuvuosi ~¤~
Kommentit (81)
Omanapaiset kuulumiset synnytystapa-arviosta. Vauva on, ilokseni, raivotarjonnassa. Arpi on riittävän vahva alatiesynnytystä ajatellen. Kokoa vauvalla oli nyt jo 3 kiloa, eli laskettuna aikana on isompien tapaan neljän kilon kieppeissä. Kohdunsuulla ei merkkiäkään synnytyksen lähestymisestä. Laskettuna aikana on vielä käynti, katsotaan vielä kokoa ja tilannetta ylipäänsä.
Eli kaikki hyvin tässä vaiheessa. Nyt voi hyvillä mielin touhuilla ja odotella joulua.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Aamuhaamu ja tonttu 36+1
Aamuhaamu: hienoa, että vauva oli raivotarjonnassa. Toivottavasti pysyykin siellä! Ei enää kauan niin saatte pienen joulutontun syliin.. Voih, sitä ihanaa vauvan tuoksua!!
Tarald: Onnea uuteen kotiin!
Omaa napaa: neuvolassa käyty ja kaikki siltä osin hyvin. Verenpaineet pysyneet hyvinä, mutta supistustenestolääkityksestä johtuen pulssi oli 124. Vauvankin syke oli yli 170. Pissa puhdas ja paino oli laskenut viime kerrasta 200g. Yhteensä painoa on kertynyt nyt 3kg. Supistuksia tulee edelleen ihan liikaa (en tiedä auttaako lääkkeet ollenkaan) ja seuraava kontrolli tyksissä on viikon päästä. Olen jo varautunut siihen, että silloin joudun osastolle. Toivon kyllä, että saisin jatkaa edelleen kotona, mutta saas nähdä kuinka käy. Toisaalta olen jo onnellinen siitä, että ollaan päästy jo kaksi viikkoa pidemmälle ensisäikäytyksestä. Nyt alkaa olla jo ihan hyvät mahdollisuuden keskosilla.
Aotearoa ja Siru 28+0
Aamuhaamu: Ihanaa et vauva oli pää alaspäin ja eihän tässä kauaa enää oo synnytykseen.
Aotearoa: Tsemiä viimisille viikoille! Harmi ettei supistuksenestolääkitys ehkä autakaan.
Me ollaan nyt evakossa mun vanhempien luona. Tultiin tänne perjantaina ja ainaki pari yötä viel ollaan. Remppa uudessa kodissa on hyvässä vauhdissa mut silti on viel paljon tehtävää.
Tänään oli kans 4v tytön neuvola ja sain ite samalla kausi-influenssarokotteen. Ootteko muut ottanu sen tai ottamassa?
Nyt on väsy niin kova et lähen nukkuu: jaksaa sit taas huomen mennä uuteen kotiin järjestämään tavaroita ja pesemään kaappeja yms.
Tarald ja Nuppunen 16+1
Pitkästä aikaa :)
Aamuhaamu: Mukavaa, ko teän vauveli on nyt pää alaspäin ja toivottavasti pysyy :)
Aotearoa: Jaksamista sulle nyt mahottomasti ja toivon todella, että saisitte vielä paljon viikkoja lisää.
Tarald: Mie en oo ottanu enkä ota tota influenssarokotetta, tosin miehän oon muutenkin totaalisen rokotevastainen ja tästä ei enempää ;) Milloin te pääsette muuttamaan?
Täällä on tuntunu jo ensimmäiset liikehdinnät ja kyllä se vetää hymyn naamalle :D Olin lasten kans nyt vklp mun vanhempieni luona, nii empäs kertonutkaan vielä sitä suurta uutista, ko ovat nii tohkeissaan, ko mun veljen perhe muuttaa etelästä pohjoiseen. Meinaan sitte joskus rakenneultran jälkeen kertoa, jos eivät ite huomaa aiemmin. Just yks kaverini kysyikin, että miten voin olla näin viilipytty raskaudesta kertomisessa kelleen. Noh, en tunne vielä tarvetta aiheuttaa sokkia ihmisille, hih!
Terveisiä kaikille ja voidaan hyvin!
Tarald, onnittelut uuteen kotiin!
Minä otin rokotteen, kun pitäisi antaa suojan myös vauvalle näin loppuraskaudessa otettuna. Lisäksi ajattelin, että kun on kaksi koululaista kuljettamassa pöpöjä, niin voi olla tarpeenkin. En kyllä tavallisesti sairasta kausi-influenssoja, mutta otin nyt kun tarjottiin. Mietin kyllä asiaa hetken. Nämä on näitä puolensa ja puolensa -juttuja.
Meilläkin saatiin vihdoin makuuhuoneen remppa käyntiin, juuri oikealla hetkellä, kuukausi ennen laskettua aikaa.... No, ei nyt missään työmaalla tarvitse onneksi asustaa, ja mielummin nyt kuin sitten pienen vauvan kanssa.
Tonttu myllää kiitettävästi, ei tarvitse liikelaskentaa tehdä. Alkuyöstä havahduin, kun kantapää tavoitteli kylkiluita. Auts, ja silti niin ihanaa.
Mutta nyt pitää lähteä etsimään päivävaatteita itselle ja nuorimmaiselle. Kun kerrankin on aamu, jolloin ei tarvitse mennä mihinkään (neuvolaan, perhekerhoon, muskariin...), niin on hissuteltu tänne asti yöpuvuissa.
Hyviä vointeja kaikille!
Tulipa käytyä tänään mutkat ultrassa...eilen aamulla tuli hieman tummaa verta ja pyysin päästä neuvolaan kuunteleen syänäänet, joita ei sitten täti saanut kuulumaan, vaikka yli puoli tuntia niitä koitti mettästää. Eli arvaatte varmaan miten mulla meni viime yö "hieman" ressatessa.
Aamupäivällä sitten menin sinne yksityiseen ultraan pelko perssiissä. Mutta saatiin heti vauvan sydän sykkivänä näkyiin ja muutenkin oli aika liikkuvainen tapaus. Mulla istukka kuulemma iso ja paksu ja vieläpä eessä, nii siksi ei ääniä kuulunut. Ja kertopa vielä mahollisen sukupuolenkin ;)
Muutama tuttu nimi pinossa pilkahteli,vilkutus niille ja toki kaikille muillekin!
Jep jep,sanonpa sen nyt ääneen tai kirjoitan,kun huhut nyt lähti liikkeelle livetutuilla:)
Ysi tulee toukokuussa,hiukan,oikeastaan paljon aluksi järkyttyneinä yllätyksestä,mutta nyt jo kovasti vauvakuume nostaa päätään ja mieli kääntyy siihen suuntaan että mukava kun yksi vielä päätti ilman meidän lupaa tulla meille:)
Nyt mennään rv 18:sta ja olo on hyvä.Oikeastaan en edes aina muista raskautta.
Takaraivossa vaan takoo pelko loppuraskaudesta,muistellen edellistä odotusta ja synnytystä,vauva teholla jne...
Pelkopolille lähti nlasta lähete,näin ekaa kertaa elämässä ja vasta ysiä odottaessa.Ompa sitten sekin koettu!
Leanna9
Eilen oli Se Suuri Hetki kun kävin rakenneultrassa. Kaikki oli rakenteiden puolesta ok, sikiö liikuskeli miltei koko ultrauksen ajan. MUTTA. Ultrannut kätilö pisti mulle ajan 4vkon päähän erikoislääkärille ja 4d-ultraan koska olisi halunnut nähdä sikiöllä LAAJEMPIA LIIKKEITÄ. Siis HÄH? Pitääks mun olla huolissani jostain? Kyl tää potkiskelee ja liikuskelee, etuseinäistukka tosin vaimentaa liikkeitä. Ja kaik oli rakenteiden puolesta ok, kuten oli myös nt-ultrassa. Ystävättärellä oli sikiö joka nukkui koko ultrauksen ajan, eikä aiheuttanut toimenpiteitä (tosin hänellä eri sairaala) Painoarvio oli täl hetkellä 350g, vastasi viikkoja. Joten kertokaas mitä mun pitäs ajatella vai ollako ajattelematta mitään????
ja tervetuloa takaisin Leanna! :)
Täällä pikaisesti kurkistin ja päivitin listaa, viikko on ollut kiireinen ja jatkuu edelleen. Jos vaikka jouluksi helpottais... Ehkä.
Kuu on vaihtunut ja täällä availlaan kiivaasti suklaakalentereita. Pienemmät vain eivät millään malttaisi avata luukku kerrallaan. :)
Rauhallista joulunodotusta!
Äippä ja Joni 5,5kk + muut 5 viuhtojaa
Viikko sit perjantaina päästiin tänne uuteen kotiin. Vielä on paljon keskenerästä eli eletään lattialistojan ja oven karmien keskellä jotka mies sitte laittaa ku töiltään kerkii. Tää viikko on ollu yhtä rumbaa: miehellä on ollu yli 12 tuntisia työpäiviä ja lähes joka päviä meil on käyny remppa yms. miehiä. On korjattu sitä sun tätä ja tuotu uus hella ja käyty mittaamassa keittiön kaapit jotka menee vaihtoon.
Tietty oon yrittäny purkaa tavaroitaki ja siivosin taka- ja etupihat...huh! Sain sentään yhet jouluvalot ikkunaan ja mun isä kävi laittaa ulos kivoja valopuita. Jos tästä sais jonki näkösen joulufiiliksen itelle. Keskiviikkona oli meijän ekaluokkalaisen pikkujoulut ja siel oli kyl jo joulun tunnelmaa :)
Leanna9: Tervetuloa mukaan :) Me taidetaan mennä aika samoilla viikoilla. Mulla tulee huomenna 18 viikkoa täyteen.
AmaliaJoel: Hyvä et kaikki oli vauvalla hyvin vaikka ehit säikähtää!
Tonttis77: Mä en kyllä osaa sanoa mitään tohon mut ootko saanu muilta palstoilta mitään vastauksia?
Mies on tänään vähän juhlimassa ja väsy painaa mua niin et koitan päästä pian nukkuu.
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille :)
Tarald ja Nuppunen 17+6
...ja vielä "laajojen liikkeiden puutteesta": eilen vilasin neuvolakorttia ja ihmettelen miksi ltrannut kätilö oli laittanu liikkeet kahella plussalla jos kerran ei liikkuunu riittävästi ultratessa ja haluaa uudelleen syyniin...noh, mennään ultraan, ainahan pientä on kiva käydä moikkaamassa :) t. tonttis
Ihanaa, ko talvi tuli meillekkin vihdoin ja viimein. Vasta tultiin lasten kans sisälle lumitöistä :)
Taraldille onnea uuteen kotiin :)
Ja mie lahopää en sitten muita juttuja muistakkaan, ko avasin suorilta kakkossivun. Mutta täällä ootellaan mahan kasvua, ko mulla taaksepäin kallistunut kohtu, nii ei kovin aikasessa vaiheessa ees näy. Ja jokos mie kerroin, että meän ukkovalta sitten lisääntyy ;) Jouluhommia en oo laittanu vielä lain, siis lahjoja tai ruokahommeleita. Kerkeehän tässä vielä ja kuitekin parina viimisenä päivänä iskee se paniikki, ko kaikki aivan levällään, hih!
Mutta tulkaahan muutkin moikkaan :)
Täällä ollaan vielä koossa, aika työläs alkaa olo olla. Kaikenlisäksi tänä aamuna pölähti jostain nuha, silmät ja nokka vuotaa... Tosi kivaa. Ihan kuin AJ:llä, täälläkin on joulujutut vielä ihan vaiheessa. Tänään sain kuitenkin kortit postiin, ja jos huomenna aloittais vähän siivousta ja pipareiden värkkäystä. Aika hitaaseen tahtiin pitää kyllä tehdä, kun väsy iskee ja joka paikkaa alkaa jomottaa herkästi.
Mitään merkkejä tontun syntymästä ei ole. supistelee kyllä, mutta ei niin, että niiden voisi ajatella olevan merkki jostain. Perjantaina on käynti äitipolilla, katsotaan mitä siitä seuraa.
Lumi on kyllä kivaa, lapsetkin viihtyvät paremmin pihalla, eivätkä kanna kuraa sisälle. Ja on valoisampaa. Mutta aika liukasta ainakin täällä on, pariin kertaan olen meinannut lipat vetää.
Nyt taidan lähteä unten maille, jos vaikka levolla taudin selättäisi.
Aamuhaamu ja tonttu 39+3
Kävin eilen lääkärissä ku perjantaista lähtien on ollu ikävä olo pissatessa ja muutenki supistellu ja tuntunu oudolta. Virtsatie-tulehdushan se oli eli nyt on antibiottikuuri menossa. Onks kellään ollu raskaana ollessa samaa vaivaa? Ainaki pitää mennä kontrolliin parin viikon päästä. Täytyyköhän jotain muuta ottaa huomioon esim. ilmottaa asiasta neuvolaan tms?
Onneks olkoon AmaliaJoel ku saitte tietää et on poika tulossa :) Montakos poikaa teil on? Entä tyttöä? Meil on heti joulun jälkeen rakenneultra joten sillon voi ehkä saada tietää kumpi on tulossa.
Päivät ja illat vierähtää edelleen uutta kotia laittaen. Koko ajan näyttää paremmalta mut paljon on viel tekemistä.
Hyvää yötä täältä kaikille!
Tarald ja Nuppunen 19+0
Aamuhaamu: Jaksamista oikein kovasti sulle viimisiin päiviin - tuskaa varmasti on :/
Tarald: Mulla itellä ei oo ollu pissatulehuksia raskausaikoina, mutta toi on totta, että hoitamattomana aiheuttaa suppareita sekä hämärästi muistan, että jotain muutakin "ei kivaa" se tekee ellei sitä hoida. Ja meillä on mieheni kans kaks tyttöä ja yks poika yhteisesti sekä molemmilla edellisistä elämistä pojat eli neljäs poika on meille sitten.
Ja mie meinasin tällä viikolla saaha ostettua kaikki joululahjat, saas nähä onnistunko.
Mites mammat jakselee näin joulun alla?
Eilen tuli täällä rv 10 täyteen. Oli jotenkin huippu tunne kun viikot lisääntyy ja on toiveita, että parin viikon kuluttua väsymyskin voisi hellittää.
Toki mulla jännittää kamalasti onko masussa kaikki hyvin. Rv 8+2 tehtiin ultra jossa todettiin syke ja yksi ihmisen alku, mutta silti en uskalla täysin olla innoissani kun pelkään, että jos jotakin on sattunut. Etenkin kun mulla ei ole muita oireita kun väsymys oikeastaan. Missä on ne kaikki alkuraskauden repäisy kivut noustessa tai aivastaessa? Vai onko se niin, että kun on jo ennestään monta raskautta niin niitä kipuja ei juuri tule? Onko se kohtu niin "joustava" jo valmiiksi? En tosin muista neljännenkään odotuksessa kamalasti noita repäisyjä olleen. Onko teillä muilla kuinka ollut noita repäisy kipuja alussa?
Aamuhaamulle jaksamisia viime metreille. =)
AmaliaJoel: Millä viikoilla sait tietää sukupuolen? Ja oliko ihan tavallinen ultra. Itse toivon kovasti, että kaveri näyttäisi sukukalleutensa mahdolllisesti rakenneultrassa.
Reilu viikon päästä olisi eka "oikea" ultra. varmistuu sitten onko kaikki hyvin. Jännittää.
Sirppana rv 10+1
En oo päässy kirjautuun sisälle tänne palstalle, ko sain uuden koneen itelleni enkä meinannu muistaa salasanoja :D Nyt sain kaivettua nää jostain mielen sopukoista - vanhalla koneella kirjautu aina automaattisesti sisälle, ko tuli sivustolle.
Sirppana: Onnea ultrakuulumisista ja kyllä mulla on noita repäisykipuja ollut, ko nousen liian nopeesti, tosin sulla on lyhyempi aika edellisestä raskaudesta/synnytyksestä, ko mulla. Ja tais olla vkoilla 15-16, ko sukupuoli selvisi. Kävin yksityisessä neuvolassa ihan normiultrassa ja siellä erittäin kokenut kätilö tekee ultrauksen. Hän on aina tienny/nähnyt oikein meän lasten sukupuolet, ko oon hänen luonaan käynyt. Mulla ois rakenneultra tammikuun toka viikolla.
Ite en edelleenkään tunne monotuksia, mutta hommasin käytetyn dopplerin, nii hyvin kuuluu syänäänet toisella ja mahoton vilske/monotus siellä käy ja anturi saa osumia.
Nii ja joululahjat on edelleen siellä kaupassa, hih!
AJ ja Onni-Ilmari 18+1
Huomen aamulla rakenneultra ja jännittää kamalasti.Voiko kaikki mennä hyvin vielä tämän viimeisenkin kerran?
Leanna9 rv 20+
Terve taas pitkästä aikaa!
Sirppanalle onnittelut sydämensykkeestä ja AmaliaJoelille pojasta!
Leannalle täällä peukut pystyssä, toivottavasti ultrassa on pikkuisella kaikki hyvin!
Aamuhaamu: mitä kuuluu? Tsemppiä viimeisiin päiviin, jos vielä olet yhtenä!
Omassa olossa jo hieman parempaa. Vuodelevossa pysytty nyt 7 viikkoa ja kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan supistuksista (ja estolääkkeistä) huolimatta. Kaksi kertaa supistukset ovat yltyneet niin, että olen makaillut ensin synnärillä ja sitten tarkkailussa kunnes vahvemmat estolääkkeet ovat tehneet tehtävänsä. Nyt olen kuitenkin taas kotona. Supistuksia tulee paljon ja selkä ja kyljet ovat tosi kipeinä. Onneksi tuo mies on innokas hieroja! Vielä kaksi viikkoa syön estolääkkeitä ja sitten saan lopettaa. Samalla loppuu myös vuodelepo ja synnytystä ei enää estellä. Silti toivon, että pikkuinen pysyisi vielä siitäkin eteenpäin masussa, silloin on vasta 34 viikkoa täynnä.
Hyvää Joulua kaikille!
Aotearoa ja Siru 32+0
Pikapäivitys omaa napaa. Tänään kontrolli äitiyspolilla ja kohdunsuuntilanne oli onneksi pysynyt ennallaan. Saan siis jatkaa vuodelepoa kotona. Jee! Kahden viikon päästä on seuraava kontrolli, mutta jos supistuksia tulee taas enemmän niin sitten on mentävä jo aikaisemmin. Olen niin onnellinen, että sain vielä jäädä kotiin. Vaikka tylsäähän täälläkin on, kun en voi tehdä mitään, ainoastaan maata sohvalla.
Aotearoa ja Siru 27+0