Naapuri ei "vakaumuksellisist syistä" halua koululle halloween-juhlia. Mitkähän nuo syyt on?
Niinku käytännössä? Millä vastustajat perustelevat?
Kommentit (55)
Ei ole siis pirua ja saatanaa? Kyllä ne mun mielestä löytyy Raamatusta. Eikö koko kristityn elämä ole kilvoitusta pahuutta vastaan?
Halloweeniin kuuluu esim Irlannissa ilotulitukset, kokot, yms, jolla karkoitetaan pahoja henkiä. Jos eikerran ole pahoja henkiä, ei sitten ole myöskään enkeleitä? Vai poimivatko kristityt Raamatustaan vain ne kohdat, jotka sattuvat miellyttämään.
Miksi esim Johanneksenkirkon seinissä on vaikka kuinka paljon pirunkuvia? Rakennettu 1800-luvun lopulla?
Pääsiäistä vietettiin juutalaisuuden keskuudessa perinteisesti sen kunniaksi, että päästiin vapaaksi orjuudesta. Jeesus kuitenkin veressään muodosti uuden liiton ja asetti pääsiäisenä ehtoollisen, kuoli ristillä ja sovitti ihmiskunnan synnit. Pääsiäinen on kristikunnan tärkein juhla... ja mikä on hienoa, se ei ole edes niin kaupallistunut juhla kuin mitä Jeesuksen syntymän kunniaksi vietettävä joulu näyttää nykymaailmassa olevan.
Halloweenisä ei ole mitään kristillistä. Kiirastulioppi ei ole kristillinen. Sitä et Raamatusta löydä. Meidän ei tarvitse mitään pahoja henkiä karkottaa, koska Jeesus Kristus on jo voittanut pahan. Me saamme olla valkeuden lapsia.
pääsiäinen on ankeista ankein juhla. Meille se merkitsee sentään pääsiäismunia mutta muuten...ei kiitos.
Hallow on vanhakantainen sanatarkoitta samaa kuin Holy. Eli Kaikkien Pyhien aatto suomeksi
no minä en ainakaan kaipaa mitään amerikkalaista halloween hömppää.. kuolema ei minulle vaan ole mikään naurunaihe.
ja sitten nämä samat ihmiset jotka iloisesti puolustaa luurankojuhliaan, juoksevat karkuun tai jäävät sanattamaksi kun joku oikeasti kuolee lähipiirissä.
minulle pyhäinpäivä on päivä jolloin menen lapseni haudalle viemään kynttilän. Minä en naura kuolemalle tai leiki sillä.
ja sitten nämä samat ihmiset jotka iloisesti puolustaa luurankojuhliaan, juoksevat karkuun tai jäävät sanattamaksi kun joku oikeasti kuolee lähipiirissä.
minulle pyhäinpäivä on päivä jolloin menen lapseni haudalle viemään kynttilän. Minä en naura kuolemalle tai leiki sillä.
on viime vuosina kannettu sukulaisten arkkuja hautaan ihan tarpeeksi.
Minä voin joko nauraa kuolemalle tai alkaa synkistellä.
Elän vaan kerran -siispä nauran. Paljon hauskempaa!
Ei ole siis pirua ja saatanaa? Kyllä ne mun mielestä löytyy Raamatusta. Eikö koko kristityn elämä ole kilvoitusta pahuutta vastaan? Halloweeniin kuuluu esim Irlannissa ilotulitukset, kokot, yms, jolla karkoitetaan pahoja henkiä. Jos eikerran ole pahoja henkiä, ei sitten ole myöskään enkeleitä? Vai poimivatko kristityt Raamatustaan vain ne kohdat, jotka sattuvat miellyttämään. Miksi esim Johanneksenkirkon seinissä on vaikka kuinka paljon pirunkuvia? Rakennettu 1800-luvun lopulla?
Jeesus on jo voittanut taistelun pahaa vastaan ja me saamme iloita ja riemuita.
http://evl.fi/virsikirja.nsf/pudotusvalikko/096?OpenDocument
no ei vissiin kovin läheisistä sukulaisista ole kyse tai ainakaan rakkaista jos heidät nauraen hautaan olet kantanut.
se että ei jokaisesta tosiasiasta väännä naurunaihetta tai vitsiä, ei tarkoita sitä että synkistelisi.
ainakin minun lähipiirissäni kaikki uskovat äidit. Joku vastustaa äänekkäämmin ja joku vähän hiljaisemmin. Joka tapauksessa kyseessä on pakanallinen juhla, joka ei voisi olla kauempana kristinuskon sanomasta. Sen vuoksi minä en sitä ainakaan vietä ja olen iloinen siitä etteivät lapseni koulussakaan sitä vietä.
itse tiedän uskovan naisen joka paheksuu halloweeniä mutta hyväksyy pääsiäis-trullit. Tosiaan täytyy muistaa että esim. joulukuusikin on pakanallista perua. Lasten pukeutumisleikkien ja noituuden välillä on kyllä ihan selvä ero.
Jeesus-marsseja ja vappuna perinteisesti seurakunnissa korostetaan kristittyjen yhteyttä ja järjestetään yhteiskristillisiä tapahtumia. Lähetystapahtumiakin silloin pidentään. Se on hieno asia. Alkuperältäänhän vappu on pakanallinen juhla, mutta koska silloin on vapaapäivä, kristityt voivat ottaa siitä ilon irti ja hyödyntää sen järkevästi esim tuolla tavalla kuin edellä kerroin.
Meidän perheemme joulunviettoon eivät kuulu joulupukki ja tontut. Pääsiäisessämme eivät missään tapauksessa ole mukana pääsiäisnoidat. Ne eivät ole kristillisiä, niinkuin tiesitkin.
... kertakaikkiaan.
Sen lisäksi, että täällä Pohjolan perukoilla on helkkarin pimeää, joutuu vielä hymistelemään hartaudella, eikä riemuita saa. Mikään ihme, jos ihmiset vetää itseään kiikkuun tuon tuostakin.
no ei vissiin kovin läheisistä sukulaisista ole kyse tai ainakaan rakkaista jos heidät nauraen hautaan olet kantanut.
se että ei jokaisesta tosiasiasta väännä naurunaihetta tai vitsiä, ei tarkoita sitä että synkistelisi.
Masennutaan vaan kaikki kimpassa. Ja kyllä, olen saatellut hautaan mm. vanhempani.
Se kuuluu katolisen kirkon oppiin, ja katoliset muodostaa suurimman osan maailman kristityistä. Se ei kuuulu protestanttiseen oppiin, mutta kristinuskoon kyllä.
Se ei kuulu kouluun, vaikka se kaikkialla muualla näkyylin.
Miksi se kouluun kuuluisi??
juhlaa, joissain kouluissa se kyseinen juhla sitten jätetään viettämättä. Mikä järki siinä on, ei mitään. Itsekään en pidä halloweenista ja meillä ei tosiaankaan sitä juhlita, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa vaatia kieltämään sitä muilta jotka sitä haluavat juhlia..ja esim. kun koulussa on joulujuhlat lapseni vaan ovat pois sieltä, ei sen kummempaa.
t. muslimiäiti
Uskonto ei kuulu USA:ssa kouluopetukseen.
siellä kouluissa rukoilla tai lauleta virsiäkään eikä näytellä jouluna Jeesusvauvanäytelmiäkään, kaikenlainen tunnustuksellinen uskonnollisuus on kouluissa kiellettyä.
Kiirastulioppi kuuluu kristinuskoon Se kuuluu katolisen kirkon oppiin, ja katoliset muodostaa suurimman osan maailman kristityistä. Se ei kuuulu protestanttiseen oppiin, mutta kristinuskoon kyllä.
esim anekauppa tai paavin erehtymättömyys.
Jotain rajaa sentään saisi olla amerikkalaisperäisen kaupallisen hömpän nielemisessä.
Äitienpäivä on jo mennyt nahkoineen, karvoineen, ja ystävänpäiväkin on jo aika pahalla mallilla.
Nyt jo alkaa riittää, kun halloweenilla ei ole mitään kulttuurista sidosta suomalaiseen kulttuuriin, kun kekri taitaa olla vielä vieraampi kuin pyhäinpäivä tai vainajien muistopäivä.
Suomessa on kai jo pakanallisena aikana juhlittu niin pisintä päivää kuin yötä, ja ikivanhoissa "kalentereissa" on kevät- ja syyspäivän tasaukset huomioitu. Eikö niissä jo riitä?
Meilläkään ei Halloweeneja juhlita, eikä ole Pääsiäisenä mitää noitia. Lapset käy virpomassa, mutta on muitakin vaihtoehtoja, kun noidaksi pukeutua. Myöskään jouluna ei ole joulupukkia meillä ollenkaan. Joissain korteissa ym.
Uskonnolliset syyt meillä ainakin tekee sen, että Halloweenejä ei juhlita.
Sieltä nuo kammotusasutkin tulee. Halloween yönä raja kuolleiden ja elävien maailmassa häipyy ja kuolleet koittavat houkutella eläviä rajan toiselle puolelle. Hämätäkseen näitä eläviäkuolleita ihmiset naamioituivat kuolleiksi.
niin silloin kannattaa jättää syömättä. Kannattaa jättää syömättä myös, jos samassa seurueessa on joku, joka voisi loukkaantua sen lihan syömisestä. Kristitty ei saa olla muille loukkaukseksi. Oman perheemme keskuudessa me syömme se joulukinkun ilolla ja kiitoksella ja ajattelemme, että meille on sallittua syödä kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla, niinkuin Raamattu sanoo. Jos jonkun omatunto ei sitä salli, hänen on viisasta pidättäytyä syömästä.
Raamatussa ei joulukuusista ole mainintaa. Siinä ollaan tekemisissä ehdonvallan asioiden kanssa. Kukin tehköön niinkuin omatunto sanoo.
Sormuksesta sen verran, että pappi taitaa vaatia jonkun rinkulan vihkimishetkellä. Sormusta pidetään jatkuvuuden symbolina. Itse en sormusta käytä. Se ei avioliittoa heilauta mihinkään suuntaan.