muutto ulkomaaille mielessä - äidin oikeus
Olen ulkomaalainen ja naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Meillä on kohta varmaa tulossa ero, ja haluaisin tiedä jos on mahdollista palata kotimaahaani vaikka meillä on lapsi.
mies siis ei huoli yhtään lapsesta eikä perheelämästä, on melkein joka päivä jossain ryppykavereiden kanssa ja työn tekoakaa ei kiinnostaa. Omalle suvulle näyttelee olevansa "hyvä isä" mutta kotona mitään ei tee (jos kotona edes ole)
Jos lähden täältä lapsen kanssa, tuleeko mulle jotain ongelma viranomaisten kanssa? Haluaisin tehdä kakki hyvin ja laissa, mutta kun pelkään että mies ei anna mun mennä :(
olen todella surullinen enkä tiedä mitä tehdä!!!
Kommentit (12)
Sun pitäisi avioeron yhteydessä yrittää saada lapsen huoltajuus vain itsellesi. Sitten voisit tehdä noin.
Yksinhuoltajuuden saaminen voi olla vaikeaa, jos miehesi ei siihen suostu, jos ei ole todellista näyttöä perheväkivallasta, tai miehesi muusta suoranaisesta väkivaltarikollisuudesta.
En usko, että tolla perusteella saisit yksinhuoltajuutta. Että se vaan ryyppää, loinii eikä tee yhtään mitään.
haluaisin tiedä mitä ap:lle on käynyt
Onko miehesi töissä? Onko se tarpeeksi tyhmä ja ahne?
Jos on, niin sanot sille että jos suostuu eroamaan suosiolla ja antaa sulle yksinhuoltajuuden, et vaadi siltä muuta elatusmaksua kuin vain sen, mikä on alin elatustuki.
Se voi mennä tähän houkutukseen jos on töissä. Muistuta sitä, että elareita joutuu maksaamaan noin 10% palkasta. Jos suostuu ja toi virallistetaan, sen jälkeen olet virallisesti yh.
minullakin on sama ongelma täällä hetkellä :(
Jos viet lapsen ilman isän lupaa on se lapsikaappaus.
Ei ole olemassa äidin tai isän oikeutta, on olemassa vain lapsen oikeus. Lapsella on oikeus kumpaankin vanhempaa myös eron jälkeen.
Voisitteko erota ja jäädä asumaan nykyiseen maahan siihen asti kun lapsi on täysi-ikäinen?
Onko sulla yhtään tukiverkkoa nykyisessä asuinmaassasi?
Kun teille tulee avioero, sovitaan myös lasten tilanteesta, tapaamisoikeudesta jne.
Ota yhteyttä kuntasi lastenvalvojaan niin saat varmasti oikeaa tietoa.
Yleensä oikeus on äidin puolella, älä huoli.
Voimia!
Asun suomessa eikä mulla ole ketää perhejäsentä täällä...vain muutama kaveria/tuttuja :( Tykkään asua Suomessa, mutta tiedän että tulee olemaan todella vaikea asua tällä yh:nä.
Lapsi on nyt puolivuotias.
luopumaan huoltajuudestaan, niin hän ei enää voi rajoittaa ulkomaille menoja. Tapaamisoikeudesta joudut kuitenkin antamaan periksi, jos hän sitä vaatii. Joudut järjestämään lapsen isänsä luokse, jos hän niin haluaa.
Kuten joku neuvoikin, ota yhteyttä lastenvalvojaan, jonka kanssa voitte neuvotella tapaamissopimuksen. Jos se ei onnistu tuota kautta, niin sitten sopimus tehdään oikeudessa.
Voi olla yhteishuoltajuus ja silti lapsi ja toinen vanhemmista voi asua toisessa maassa. Tapaamisoikeudet määritellään erikseen.
Tärkeää on nyt ap, että hoidat asiat virallista tietä, etkä vie lasta omin nokin pois Suomesta. Eli ota yhteys lastenvalvojaan. Hän neuvoo, miten prosessissa edetään.
Yritän tulevalla viikolla selvitää tätä asiaa!
kuten jo neuvottiin, noudata ehdottomasti lakia. jos mies ei kerran välitä lapsesta, olisiko sun mahdollista sinnitellä suomessa vielä pari vuotta niin, että saisit isän luopumaan huoltajuudesta? eroatte, ja onnistuisit saamaan yksinhuoltajuuden, minkä jälkeen voisitte muuttaa? toki auttaisit lasta ja isää näkemään toisiaan, mutta ei ole lapsenkaan etu, että sä elät suomessa vastoin tahtoasi. paljon tsemppiä sun tilanteeseesi!