mitä haastattelussa kysytään? ov
mieheni menee ulkomailla suomen suurlähetystöön kuultavaksi oleskelulupa-asiassa avioliiton kautta. kiinnostaisi vaan tietää mitä muilta on ko. haastattelussa kyselty? Onko se rento jutustelu vai kamala ristikuulustelu?
Kommentit (5)
Valmistaudu siihen, että voidaan kysyä kaikkea mahdollista. Me asuimme jo Suomessa yhdessä haastattelun aikana, ja mieheltäni kysyttiin minä vuonna talomme rakennettiin ja milloin se on peruskorjattu. En tiedä vastausta noihin kysymyksiin vielä tänäkään päivänä. Vakiokysymyksiä ovat varmaan, milloin ollaan tavattu ja kenen aloitteesta yms. Mieheltäni kysyttiin myös sisarusteni ammatteja, asumispaikkakunnat ja nimet tietty. Minun piti tietää myös millainen talo/asunto miehelläni on ollut kotimaassaan ja kaikkea muuta mahdollista ja mahdottomalta kuulostavaa mm. mieheni syntymäkylän nimi, sisarusten nimet. Kaikki ulkomaiset nimet poliisi sitten kirjoitti väärin...en tiedä oliko sekin osa taktiikkaa, mutta onneksi olin hyvin perillä kaikenlaisesta.
Siellä todellakin voidaan kysyä ihan mitä tahansa aina teidän verhojen väristä (jos siis asutte yhdessä) miehen ala-asteen nimeen. Sinun tulee tietää miehesi elämästä kaikki ja hänen sinun elämästäsi. Jos ette tiedä, ei avioliittonne ole aito. Myös UVI voi tulkita sananne päin vastoin ja lukea tahallaan papereista sellista mitä ette ole sanoneet.
Minut ja mies haastateltiin suurlähetystössä vihkitodistusta rekisteröidessä, mutta koska oleskelulupa sitten tuli todella helposti, veikkaan että tätä samaa haastattelua " käytettiin" täällä Suomessa ulkomaalaispoliisissa.
Meiltä ei kyselty mitään häijyä, vaan ihan perusjuttuja. Sellaisia mitä eka vastaaja kirjoitti. Oma haastattekijani oli aivan ihana kesätuuraaja, jonka kanssa juttelimme pitkät pätkät muuta höpäjää sen virallisen osuuden jälkeen. Hän sanoi minulle, että eivät todellakaan tee päätöstä minkään yhden epäoleellisen vastauksen perusteella. Jos ei siis tiedä miehen ala-asteen nimeä, niin sanoo suoraan, että eipä ole koskaan tullut jutuissa ilmi. Meiltä ei kyllä kysytty mitään tuollaista, kaikkiin kysymyksiin osasin vastata.
Eli kyllä se keskustelu voi olla ihan ok myös! Me tosin menimme haastatteluun parina, silloin lienee helpompi todistaa olevansa siinä " oikeassa" avioliitossa.
Jomar:
Minut ja mies haastateltiin suurlähetystössä vihkitodistusta rekisteröidessä, mutta koska oleskelulupa sitten tuli todella helposti, veikkaan että tätä samaa haastattelua " käytettiin" täällä Suomessa ulkomaalaispoliisissa.Meiltä ei kyselty mitään häijyä, vaan ihan perusjuttuja. Sellaisia mitä eka vastaaja kirjoitti. Oma haastattekijani oli aivan ihana kesätuuraaja, jonka kanssa juttelimme pitkät pätkät muuta höpäjää sen virallisen osuuden jälkeen. Hän sanoi minulle, että eivät todellakaan tee päätöstä minkään yhden epäoleellisen vastauksen perusteella. Jos ei siis tiedä miehen ala-asteen nimeä, niin sanoo suoraan, että eipä ole koskaan tullut jutuissa ilmi. Meiltä ei kyllä kysytty mitään tuollaista, kaikkiin kysymyksiin osasin vastata.
Eli kyllä se keskustelu voi olla ihan ok myös! Me tosin menimme haastatteluun parina, silloin lienee helpompi todistaa olevansa siinä " oikeassa" avioliitossa.
Mekin menimme tietysti haastatteluun yhdessä, mutta omista ja muista kuulemista kokemuksista ainakin Suomessa poliisissa suoritettavista haastatteluista ei aina kovin hyvä maku jää suuhun. Ja meillähän vielä UVI perusteli " lumeliittoamme" mm. sillä etten tiennyt mihin miehen isä on kuollut (mies on asunut sijaisperheessä 2 vuotiaasta ja puhunut itse isästään kerran koko yhdessä olomme aikana).
Tällä hetkellä mulla on kovin negatiivinen käsitys kaikista Suomen viranomaisista ihan oman kokemuksen kautta. Meidän haastattelussa poliisi sattui vielä rikkomaan ulkomaalaislakia ja muutenkin ilmeisesti haastattelu on ollut kohtuuttoman pitkä. Ehkä viranomaisilta voi saada asiallistakin kohtelua, mutta tässä maassa se on lähinnä poikkeus (ainakin jos on kyse oleskelulupa-asioista).
Aloittaja puhui tosiaankin suurlähetystöissä tapahtuvista haastatteluista, mutta vastasin silti..
Meillä mieheni oli myös ulkomailla suurlähetystössä kuultavana:
1. Vaimon nimi, syntymäpäivä, koulutus, työpaikka
2. Yhteinen kielenne
3. Mitä tapahtuu jos ette saa lupaa, eroatteko vai mitä?
4. Milloin ja missä tapasitte ja menitte naimisiin?
5. Osoitteet.
6. Missä maissa olet ollut, miten menit sinne?
7. Voivat kysyä myös puolison perheestä.
Ja riippuen lähettämistäsi todisteistasi, voivat tehdä sinulle samat kysymykset, ja sit pitäisi vastata mahdollisemman moneen samalla lailla.
Onnea luvan kanssa!