Ärsyttää liian laiha kaverini, joka ruikuttaa lapsettomuudesta
Minua ottaa suunnattomasti päähän eräs kaverini, joka on omien sanojensa mukaan yrittänyt miehensä kanssa lasta ainakin vuoden Ovat käyneet ilmeisesti sairaalassakin asian vuoksi. Joka kerta sama avautuminen, ihmettely ja katkeruus, miksi ei tärppää.
Ko. henkilö on siis todella alipainoinen. Pituutta on lähes 170 cm, muttei varmasti paina kuin maksimissaan 46-7 kg. Vaikka hän onkin suhteellisen fiksu ihminen, niin ilmeisesti ei kuitenkaan tajua, mistä on kysymys.
Kommentit (16)
En usko että kukaan voi noilla mitoilla olla tajuamatta mistä on kyse, ja jos on käynyt jo lääkärissäkin asian tiimoilta, asia on varmasti tullut selväksi. Keksi parempi provo.
Minua siis ärsyttää se, ettei hän käsitä, mistä hänen ongelmansa johtuu. En ole hänelle kateellinen. Olen itsekin hoikka.
Jaksaa ruikuttaa ja valittaa kun on huono olo ja sairastaa ja on kipeä sieltä ja täältä. Lääkärit on tyhmiä idiootteja kun ne ehdottavat terapiaa ja kaiken syy on aina jossain muulla kuin omassa itsessä. Elää epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti ja kumma juttu, voi huonosti mutta ei omien sanojensa mukaan voi tehdä mitään muuta; ei voi syödä säännöllisesti, ei voi liikkua, ei voi mennä terapiaan jne, jne. Nykyään emme juurikaan ole tekemissä kun kyllästyin siihen turhaan ruikuttamiseen
Toki kaveri on hoikka mutta jos kuukautiskierto ja hormonitoiminta on silti ok, niin ei se hoikkuus ole este lastensaamiselle.
Miksi ap "ystävänä" takertuu tähän painoasiaan? Eikö olisi parempi tiedustella, onko hormonitoiminta kunnossa ja kehottaa kääntymään lääkärin puoleen?
Toinen asia on se että toiset on luonnostaan hoikkia, eivät vaan liho. Itse olen sellainen, onneksi olen silti kolme lasta saanut ja suht helpolla raskautunut. Kuukautiset on aina olleet ja tulleet normaalisti ja muutenkin olen terve.
Mun mielestä sä oot ap vähän..jääköön sanomatta mikä!
Minua siis ärsyttää se, ettei hän käsitä, mistä hänen ongelmansa johtuu. En ole hänelle kateellinen. Olen itsekin hoikka.
Eli olet sitä mieltä että esim. lääkärit eivät ole maininneet laihuudesta kaverillesi, että vaan ja ainoastaan sinä suuressa viisaudessasi ole diagnosoinut hänet oikein?? Ja mistä helvetistä sä tiedät että toi laihuus nimenomaan on se syy lapsettomuuteen?? Miten hullu sä ap oikeesti oot, vai ootko vaaan tyhmä??
Hmmm, en siis tunne häntä niin hyvin, että kehtaisin sanoa asiasta suoraan tai kysyä, onko asiasta huomautettu. Kyllähän ihmisillä voi mennä tuollaiset asiat ohikin, jos itse uskoo vahvasti asian olevan toisin. Olen nähnyt hänet kerran bikinit päällä ja melko hurja näky oli. Rasvaa ei juuri missään kohdassa kroppaa, rintoja ei lainkaan, luut törröttävät naamasta. Asia ei siis periaatteessa minulle kuulu. Tavallaan ajattelisin, että hän itse ymmärtää asian, mutta yrittää jotenkin hakea huomiota jatkuvalla valituksella ym.
Ap
Hmmm, en siis tunne häntä niin hyvin, että kehtaisin sanoa asiasta suoraan tai kysyä, onko asiasta huomautettu. Kyllähän ihmisillä voi mennä tuollaiset asiat ohikin, jos itse uskoo vahvasti asian olevan toisin. Olen nähnyt hänet kerran bikinit päällä ja melko hurja näky oli. Rasvaa ei juuri missään kohdassa kroppaa, rintoja ei lainkaan, luut törröttävät naamasta. Asia ei siis periaatteessa minulle kuulu. Tavallaan ajattelisin, että hän itse ymmärtää asian, mutta yrittää jotenkin hakea huomiota jatkuvalla valituksella ym. Ap
Miksi sitten tänne asiasta kirjoitat, jos et omien sanojesi mukaan edes tunne ihmistä kovin hyvin?
että lääkärit sanovat mitään. 10 minsaa per asiakas, mitä siinä kerkeää sen kummempaa. Verikokeisiin ja tulokset voi soittaa blaa-blaa, siinä se arkitodellisuus.
Tunnen kaksikin naista, jotka ovat olleet alipainoisia ja ovat kärsineet asian takia lapsettomuudesta. Kummatkin ovat nyt adoptio- ja toinen myös siijaisiäitikin.
Kyllä alipaino oleellisesti vaikuttaa naisten hedelmällisyyteen. Eikä riitä, että kuukautiset tulevat milloin sattuu, vaan kierron pitäisi olla kutakuinkin säännöllinen. Nämä nykyiset äidit ovat ihana aina olleet alipainoisia, painoindeksi korkeimmillaankin 16 luokkaa. Pituutta yli 170 ja painoa alle 50. Surullista, että kauneusihanteet vaikuttavat näinkin radikaalisti naisten valintoihin siihen mitkä kotetaan tärkeäksi. Oma biologinen lapsi ei niihin ihanteisiin tunne-lämän syövereissä kuitenkaan loppujenlopuksi kuulu, vain se on tärkeää mmiltä näyttää.
Toinen näistä naisista joskus säikähti,kun olin aika järkyttyneen oloinen hänen laihuudestaan. En siis itsekään ole ylipainoinen, vaan ihan normi 169 ja 58 kiloa. Ja olen ihana aina ollut erittäin hedelmällinen ja tullut heti raskaaksi kun lasta on vain alettu yritetty.
Joudun siis melko usein olemaan erinäisten asioiden vuoksi kyseisen ihmisen kanssa tekemisissä. Emme ole tavallaan läheisiä, mutta hän selittää silti aina ongelmistaan. Minua ärsyttää, jos ihminen ei ymmärrä tehdä ongelmilleen mitään vaan piehtaroi itsesäälissä. Kyllähän se on melko todennäköistä, että ne ongelmat johtuvat juuri tuosta olemattomasta painosta.
Ap
Onhan siitä on ollut lehdissäkin juttua, että laihuus hankaloittaa hedelmöittymistä. Vaikka laihalla olisi säännölliset kuukautiset, niin silti laihuus hankaloittaa raskautta, tai sen alkua.
Kroppu kun reagoi siinä, että toteaa, että ihmisen kehosta ei riitä energiaa kahdelle, niin raskaaksi ei vain tule. Ei vaikka kuinka olisi säännölliset kuukautiset ja muutakaan vikaa ei löydettäisi.
Hän yritti kyllä kovin lihottaa itseään, koska kärsivät lapsettomuudesta. Hän söi silloin (ja myöhemminkin) paljon, ei todellakaan ollut mikään salaatinlehden pureksia. Mutta ei vain lihonut, vaikka kuinka söi suklaata, kermaa , voita yms. Koko mieheni suku on hoikkia, miehenikin painaa alle 70 kiloa, vaikka on 185 cm pitkä. Ja syö paljon, myös herkkuja.
Kaverisi olisi syytä mennä tutkimuksiin. Nykyään onneksi hedelmöityshoidot on tehokkaita, tosin kun mieheni tädin aikana.
Aikaisemmin oli ilman ehkäisyä yli vuoden eikä mitään tulosta. Pituutta 175cm ja 54kg.
Laihuus ehkä syynä, tai äitimme tupakointi raskausaikana, ei voi tietää. Menkat tulevat ajallaan yms. Syö kyllä mutta ei vain liho vaikka yrittäisi. Ei se ole aina omaa syytä tai sokeutta.
taida AP olla itse ällöttävän lihava ja vaan kateellinen tuolle kaverillesi?