Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omituista että 3-vuotias leikkii itsekseen

Vierailija
12.10.2011 |

eikä huoli vanhempiaan mukaan leikkiin? Tulee jotenkin huono omatunto, kun itse puuhailen vain omiani ja lapsi leikkii omassa huoneessaan omia juttujaan. Olenko kieltäytynyt niin monesti leikistä, että minua ei enää pyydetä? Voiko yksin leikkiminen olla haitallista?

Päivisin leikkii päiväkodissa muiden kanssa, mutta kotona sitten ýksikseen, kun ei ole sisaruksiakaan. Olenko turhaan huolissani? Olen kuitenkin koko ajan lapsen saatavilla. Koitan joka ilta myös keksiä jotain pientä yhteistä tekemistä, esim. leipomista tai muistipelin pelaamista. Mutta ison osan illasta lapsi leikkii itsekseen, juttelee nalleilleen, rakentelee palikoilla jne.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä ole huolissasi, minäkään en ole leikkinyt lasteni kanssa juuri koskaan ja ihan normaaleja ovat.

Vierailija
2/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kai joku helppo jakso menossa lapsen kanssa. Ehtii lukea lehdenkin nykyään. On se vain...

Pitää siis nauttia nyt, sen on tässä äitiydessä oppinut, että mikään tilanne ei ole pysyvä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi kaipaa koko aikaa virikettä ja seuraa. Mielikuvitus ja psyyke kehittyvät yksin leikkiessä.

Nykyajan "mulla ei ole mitään tekemistä" -mankujat ovat just niitä, jotka eivät ole koskaan saaneet olla yksin ja joutuneet täyttämään hiljaisia hetkiä keksimällä itse leikkejä.

Vierailija
4/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että älä huoli. Tekstissäsi tuli kaksi hyvää asiaa esille: lapsi leikkii toisten lasten kanssa ja teillä on muuta yhteistä äiti-lapsi-tekemistä kuten leipomista.

Meillä 3,5 v. joka on myös entistä enemmän alkanut viihtyä itsekseen ja samalla leikkeihin on tullut enemmän mielikuvitusta ja pitkäjänteisyyttä. Ihan samaa mietin, että olenko liian monesti sanonut, että äiti ei nyt ehdi, mutta toisaalta ihanaa, kun kerrankin ehtii rauhassa tehdä jotain. Olen nyt äitiyslomalla (vauva ei ole vielä syntynyt) ja yritän kyllä tunnin pari päivässä olla lapsen kanssa (siis niiden ulkoilujen, ruokailujen yms. lisäksi), mutta usein se on pelaamista, palapelien tekoa, lukemista tai vastaavaa.

Vierailija
5/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedän reilu kolme-vuotias laittaa huoneen ovensakin kiinni, kun haluaa leikkiä rauhassa. Viihtyy itsekseen ja mielikuvitusta riittää. Välillä saattaa kutsua huoneeseensa syntymäpäiväjuhlille, kun on ensin kovasti leiponut :) Mutta enimmäkseen haluaa leikkiä yksin. Toki sitten yhdessä pelataan jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan