Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeeko teidän 5v itse päiväkodissa ulkovaatteet?

Vierailija
12.10.2011 |

Kysyin lapseltani, että auttaako kukaan sinua, kun olette lähdössä ulos tai et katsooko tädit, että sulla on kauluri kaulassa jne. Vastaus: ne laittaa hanskat käteen, kun itse en saa. Kysyin vielä, että pyytääkö tädit laittamaan esim. kauluri kaulaan? Vastaus: jos en itse laita, niin ei ne huomaa. Lapseni täytti juuri 5vuotta ja on reipas ja omatoiminen kyllä, mutta haloo - vasta VIISI vuotias kuitenkin!? Kyllähän tuon ikäisesten vaatetus pitää mun mielestä tarkistaa - vai oonko nyt ihan väärässä??

Ulkoilu on hyvin terveellistä, kyllä vain, mutta muutaman kerran on harmittanut aika tavalla, kun olen hakenut lasta päiväkodista, - joka leikkii hiekkalaatikolla kädet sinipunaisina ilman hanskoja, ilman hattua, hiukset kietoutuneena niskaan sateesta märkinä ja ilman kauluria...kun kysyn tädeiltä, miksei lapsellani ole edes päähinettä, vastaus on " no kun hän ei suostu pitämään sitä päässään". Siis MITÄH?

Kyseessä on oikeesti ollut aina tosi kiva PK, mutta tää nyt vähän ihmetyttää??

Mielestäni tollanen kuriton ipana ( puhun nyt omastani ) pitäis laittaa vaikka jäähylle istumaan niin pitkäksi aikaa, että se lakki pysyy päässä? Ei kai lapsi voi itse päättää, että juoksentelee ilman hanskoja ja päähinettä vesisateella, kun asteitakin on vaan +5???

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne pitää tarkastaa, moni osaa vaan huijata niitä tätejä... Pyydä, että laittavat jäähylle.

Vierailija
2/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksivuotiaskin pukee itse - ei anna auttaa, joten kyllä viisivuotiaskin itse pukee. Mutta kyllä pk:n hoitajat pitävät huolen siitä, että vaatteita menee riittävästi päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tykännyt siitä, kun ryhmään jäi yksi vanhempi poika, jonka olisi pitänyt siirtyä ensin.

Kysyin hoitajilta, miten pärjää, kun ei edes pue itse. Hoitajat sanoivat, että lapsi pukee päiväkodissa ihan itse, vain kuravaatteiden kanssa ongelmia... eli on kai ihan itse pukenut kolme vuotiaasta.

Vierailija
4/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2-vuotias pukee jo ihan itse.

Äidit sitten huomaa sen asian, että kotona ne piltit saattavat heittäytyä vauvoiksi ja puettaviksi, koska saavat näin huomiota. Ja toisaalta teillä vanhemmilla ei taida olla aamuisin kärsivällisyyttä odottaa, että se lapsi pukisi itse, kun on kiire töihin ja omiin menoihin.

Vierailija
5/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen pitäisi olla päiväkodin tehtävä varmistaa, että vaatetta on tarpeeksi päällä, eiväthän sitä lapset voi itse päättää. Minä ihmettelin taannoin meidän pk:ssa, kun antoivat lasten vaihdella pipoja keskenään ja ottaa tarhan varapipoja (kun eivät vain halunneet omia pipoja päähänsä laittaa). Samaan aikaan tarharyhmässä oli täitä..

Vierailija
6/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 5-v on mielestäni jo niin iso,että tajuaa itsekin mitä kannattaa pukea,ettei tule kylmä.

En kotonakaan enään kokoaikaa vahdi mitä pukee ulos lähtiessään,tulee kyllä parin minuutin päästä hakemaan lisää vaatetta päälleen jos on alipukeutunut.

Oikeastaan vain silloin tarkkailen pukeutumista jos ollaan lähdössä kauemmas vaikka puistoon,koska silloin ei voi noin vain hakea lisää vaatetta.

Vierailija
7/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän siellä pk:ssa asetellaan lapselle vaatteet hyllystä valmiiksi lattialle odottamaan pukemista. Eihän kaikki lapset edes yletä itse ottamaan tavaroita hyllystä.

Vierailija
8/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tosiaan parivuotiaatkin alkaa osaamaan.

Mutta kyllä minä ainakin kotona katson mikä on ulkolämpötila ja valitsen sen mukaan säähän sopivat vaatteet. Tai sitten huutelen lapsille, että mitä laitetaan, onko saapaskeli, tarviiko hanskat, laitetaanko pipo vai lippis, jne.

Mun lapset ei oo pk:ssa vaan kerhossa, ja siellä tietenkin oletan, että ohjaajat katsoo, että ne vaatteet laitetaan päälle mitkä on mukaan laitettu. Ja kyllä mä olettaisin, että päiväkodissa toimittaisi samoin kuin aikuiset kotona ja kerhossa, eli että aikuinen katsoo mitkä vaatteet ovat tarpeen.

Vierailija
9/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki aamuisin hoitoon lähdettäessä,tarkistan että on kaikki tarpeellinen. Ja kerron myös lapselle jos on esim. kova tuuli,että tänään kannattaa laittaa kauluri jne.

Hyvin on oppinut,mitä milläkin säällä kannattaa pukea.

Vierailija
10/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hän ei pidä päähinettä päässään, eikä hanskoja käsissään, se kyllä on niiden tätien TYÖTÄ hoitaa se homma jollain muulla tavalla, kuin antamalla lapsen juosta vesisateessa ilman hattua, hiukset märkinä!

Lapseni on kyllä osannut pukea ulkovaatteetkin alle 2-vuotiaana, mutta ei kyse olekaan osaamisesta - vaan siitä, että huolehditaanko teidän päiväkodeissanne, että talvella tulee esim. villahousut ( jos vanhemmat ovat ne mukaan laittaneet ) AINA pakkasella jalkaan jne.?

Lapseni päiväkodissa ei mielestäni riittävästi huolehdita, koska ilemsiesti OLETETAAN, että 4-5vuotiaat eivät niitä ikinä unohda laittaa.

Olin itsekin joskus opiskeluaikoinani päiväkodissa töissä, enkä kyllä ikinä päästänyt lasta ulos kaula/pää/kädet paljaana vesisateeseen ja syystuuleen, enkä nykyään päästä omia lapsianikaan.

Enkä päästäisi myöskään sinun lastasi - vai pitäisikö päästää?

Jos useimpien mielestä on ihan normaalia, ettei 4-5vuotiaiden vaatetuksesta olla juurikaan kiinnostuneita, niin selvä homma sitten...

Olen kuitenkin asiasta täysin eri mieltä ja pysyn mielelläni asian suhteen marginaalissa.

Vierailija
11/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätien pitäisi tarkastaa lasten ulkovaatetus, mutta valitettavasti kun on 20 lasta (tai yli) pukemassa ja tarkistettavana, voi jäädä huomaamatta se yksi villi, joka heittää haskat koriin tarkastuksen jälkeen, koska ei halua niitä pitää!

Vastaus kysymykseen: kyllä, 5-v pukee itse ulkovaatteet pk:ssa. Samoin teki 4-vuotiaana. Ihmettelin itse vuosi sitten, kun tuolloin 4-v lapseni päiväkodissa (eri kuin nykyään) kehotettiin vanhempia tuomaan vain YHDET säähän sopivat ulkoiluasusteet tarhalle, jotta lasten ei olisi vaikea valita mitä pukee päälleen! Olin vienyt kahdenlaiset hanskat, lämpimämmät kylmempiä päiviä varten ja ohuemmat lämpimämpiä päiviä varten ja ihmetellyt kuinka lapsella oli monesti ne ohuet hanskat kylmänä päivänä ja sormet ihan jäässä. Kysyin tätä pk:n henkilökunnalta, jolloin kävi ilmi, että siinä ryhmässä (3-4-vuotiaita) ei tarkisteta lasten pukemia vaatteita vaan lapset ITSE päättävät mitä päälleen laittavat! 5-vuotiailta sen jo ymmärrän, mutta en kyllä 3-4-vuotiailta. No, eipä ole lapseni enää tuossa pk:ssa.

Vierailija
12/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet aikuiset ihmisetkin talvipakkasilla pipotta, hanskoitta yms. joten miten 5-vuotiaan pitäisi tietää mitä pitäisi pukea päälle, vaikka varmasti osaakin pukea. Tietysti poikkeuksia voi olla, mutta itse kyllä en antaisi 5-vuotiaan ihan vapaasti päättää mitä pistää päälle kylmillä kekeillä tarkistamatta.

Meillä tuolla pienten puolella annetaan lasten itse pukea, mutta toki tarvittaessa autetaan. Usein kyllä poikaa hakiessa joudun oikomaan pipoa, laittamaan takkia ylös asti kiinni yms. Toisaalta pikkujuttuja, mutta itselle tärkeitä.

Vierailija
13/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin lapseltani, että auttaako kukaan sinua, kun olette lähdössä ulos tai et katsooko tädit, että sulla on kauluri kaulassa jne. Vastaus: ne laittaa hanskat käteen, kun itse en saa. Kysyin vielä, että pyytääkö tädit laittamaan esim. kauluri kaulaan? Vastaus: jos en itse laita, niin ei ne huomaa. Lapseni täytti juuri 5vuotta ja on reipas ja omatoiminen kyllä, mutta haloo - vasta VIISI vuotias kuitenkin!? Kyllähän tuon ikäisesten vaatetus pitää mun mielestä tarkistaa - vai oonko nyt ihan väärässä??

Ulkoilu on hyvin terveellistä, kyllä vain, mutta muutaman kerran on harmittanut aika tavalla, kun olen hakenut lasta päiväkodista, - joka leikkii hiekkalaatikolla kädet sinipunaisina ilman hanskoja, ilman hattua, hiukset kietoutuneena niskaan sateesta märkinä ja ilman kauluria...kun kysyn tädeiltä, miksei lapsellani ole edes päähinettä, vastaus on " no kun hän ei suostu pitämään sitä päässään". Siis MITÄH?

Kyseessä on oikeesti ollut aina tosi kiva PK, mutta tää nyt vähän ihmetyttää??

Mielestäni tollanen kuriton ipana ( puhun nyt omastani ) pitäis laittaa vaikka jäähylle istumaan niin pitkäksi aikaa, että se lakki pysyy päässä? Ei kai lapsi voi itse päättää, että juoksentelee ilman hanskoja ja päähinettä vesisateella, kun asteitakin on vaan +5???

On korkea aika että 5v pukee itse.Ei tunnu lapsesta kivalta olla niin avuton vielä tuossa iässä ettei pysty itse pukemaan. Tietysti voi apua tarvita jota voi sitten tarvittaessa itse pyytää.Oletteko äidit ihan tietoisia siitä että lapsen tulisi jo 3 vuotiana melko hyvin pystyä hoitamaan vessahommat, syömisen ja pukemisen itsenäisesti, silloin lapsella ITSELLÄÄN on hyvä olo ja tunne siitä ettei enää ole pieni ja avuton.

Vierailija
14/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukee itse, mutta kyllä ne tädit myös tarkastaa mitä päälle on tullut laitettua. Tai näin ainakin sanoivat että ennenkun ovesta mennään ulos tarkastetaan kaikilta mitä päällä on ja esim että paita on housuissa jne.

Varsinaista pukemistä tämän ryhmän tädeillä ei ole koska kaikki lapset ovat syntyneet 2006 ja ainakin lähes kaikki vaatteet osaavat pukea omatoimisesti.

Tuo lapsi päättää mitä pukee on kyllä todella omituinen ajatus. Kyllähän ne hoitajat määräävät senkin että tänään on laitettava saappaat ja kuravaatteet, eikä lenkkareita.

Vierailija
15/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukee itse, mutta kyllä ne tädit myös tarkastaa mitä päälle on tullut laitettua. Tai näin ainakin sanoivat että ennenkun ovesta mennään ulos tarkastetaan kaikilta mitä päällä on ja esim että paita on housuissa jne.

Varsinaista pukemistä tämän ryhmän tädeillä ei ole koska kaikki lapset ovat syntyneet 2006 ja ainakin lähes kaikki vaatteet osaavat pukea omatoimisesti.

Tuo lapsi päättää mitä pukee on kyllä todella omituinen ajatus. Kyllähän ne hoitajat määräävät senkin että tänään on laitettava saappaat ja kuravaatteet, eikä lenkkareita.

Eiköhän hoitajien työ ole juuri sitä että auttavat lapsia asteittain kantamaan vastuuta omasta pukemisesta.Ymmärtämään ihan itse että saappaita tarvitaan kun sataa ja lapasia kun on kylmä.Niitä tarvitaan koska silloin ITSELLÄ on hyvä olo. Kyse ei siis ole hoitjien määräilystä tai heille mieliksi olemisesta.

Vierailija
16/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tervetuloa itse pukemaan yksin 15 lasta ja tarksitamaan että kaikilla on kaikki tarvittava. Samalla yrität pukea myös itsesi jotta lapsille ei tule liian kuuma odotellessa.

Vierailija
17/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotiasta kuulemma autetaan vielä tämä syksy, sitten kevätpuolella ei enää.

Vierailija
18/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät yhtään katso mitä 5v pukee päällensä.

Eilen hain lasta ja vettä satoi kaatamalla. Päällä oli kyllä kurikset ja sadetakki, mutta kädessä oli pelkät neulesormikkaat, jotka olivat aivan litimärät. Olisi ollut vaihtoehtoisesti joko kurarukkaset niiden päälle tai vedenpitävät rukkaset. Kauluriakin voisi jo näillä keleillä käyttää, mutta ei ainakaan meidän lapsi kaikkea muista vaatetuksesta, vaikka kuinka sanoisin aamulla mitä pukee. Lapsi on kyllä muuten hyvin tarkka ja näppärä. Ja aina ei voi edes aamulla tietää minkälainen keli on iltapäivällä.

Toisella lapsella nousi kurahousun lahje ylös ja hoitaja ihmetteli, että onkos sulla ihan paljaat sääret siellä alla.

Vierailija
19/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen hain lasta ja vettä satoi kaatamalla. Päällä oli kyllä kurikset ja sadetakki, mutta kädessä oli pelkät neulesormikkaat, jotka olivat aivan litimärät. Olisi ollut vaihtoehtoisesti joko kurarukkaset niiden päälle tai vedenpitävät rukkaset. Kauluriakin voisi jo näillä keleillä käyttää, mutta ei ainakaan meidän lapsi kaikkea muista vaatetuksesta, vaikka kuinka sanoisin aamulla mitä pukee. Lapsi on kyllä muuten hyvin tarkka ja näppärä. Ja aina ei voi edes aamulla tietää minkälainen keli on iltapäivällä.

Toisella lapsella nousi kurahousun lahje ylös ja hoitaja ihmetteli, että onkos sulla ihan paljaat sääret siellä alla.

Kannattaa sinun varmasti puhua hoitajan kanssa enemmän lapsesi pukemisjutuista ja ottaa lapsesikin keskusteluun mukaan.Selvältä tuntuu että mielestäsi hoitajat eivät riittävän hyvin tätä hommaa lapsesi kanssa tue.

Vierailija
20/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kirjoitan jokavuotiseen kyselyyn, että toivon tarkastettavan lapseni vaatteet, kun mun mielestä tuon ikäinen ei vielä osaa arvioida riittävää varustusta. Muita toiveita en siihen kuponkiin laitakaan eli en usko, että tuosta pitäisi olla liikaa vaivaa.

Ja lapsellekin puhun asiasta (esim. kaulurista,) mutta isä vie lapsen usein aamuisin eli silloin en ole aina muistuttamassa, ja toiseksi en voi illalla enkä aamullakaan tietää minkälaista säätä on päivällä.

Kannattaa sinun varmasti puhua hoitajan kanssa enemmän lapsesi pukemisjutuista ja ottaa lapsesikin keskusteluun mukaan.Selvältä tuntuu että mielestäsi hoitajat eivät riittävän hyvin tätä hommaa lapsesi kanssa tue.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä