Mitä ruoka-aineita refluksivaivaisen pitäisi välttää?
Kommentit (7)
Yleisesti rasva, voimakkaat mausteet, alkoholi, kahvi.
Mutta jollekin vaikuttaa ruuan koostumus ja rasvan laatu esimerkiksi.
Joku aikuinen refluksituttu totesi että ihan pahinta on grilliruoka ja olut.
Eräs refluksilapsi taas on tarkempi siitä että ruoka on kiinteää rakenteeltaan, muttei toisaalta pysty syömään esim. leipää, vaan pitää silti olla helposti nieltävää. (liekö tottumustakin tuo helposti nieltävyys, kun on ollut ruokatorvi arkana ison osan elmästään).
Refluksitaudin syntyä voidaan huomattavasti vähentää säilyttämällä normaali paino, lopettamalla tupakointi, välttämällä runsasta alkoholin käyttöä ja vähentämällä rasvaisten ruokien käyttöä.
mä olen hoikka, en tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes syö kovin rasvaista ruokaakaan
Refluksitaudin syntyä voidaan huomattavasti vähentää säilyttämällä normaali paino, lopettamalla tupakointi, välttämällä runsasta alkoholin käyttöä ja vähentämällä rasvaisten ruokien käyttöä. mä olen hoikka, en tupakoi enkä käytä alkoholia enkä edes syö kovin rasvaista ruokaakaan
Niitä ruokia kannattaa välttää, mistä tulee itselle huono olo.
Mulla pahimpia on sipulit, ja sit rasvainen ruoka ja mausteet myös. Mutta en mä myöskään oo koskaan välittänyt kahvista, teestä, kaakaosta, suklaasta, jugurtista, limsasta, ties mistä muusta. Luultavasti välttelen noita automaattisesti ja varmaan mulla niistä tulee jotenkin huono olo, vaikka itse ilmaisenkin asian niin, että ne on "pahaa".
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…