Kotiäiti töihin, lapset hoitoon: parhaat vinkit kun arki muuttuu?
vuosien kotiäitiyden jälkeen olen menossa töihin. Tämä on ensimmäinen kunnon työsuhteeni ja työ tulee olemaan vaativaa. Samalla pitäisi vetää finaaliin vielä hieman kesken olevat opinnot.
2v menee pph:lle, 5v on syksyn ajan hiljalleen sopeutunut eskariin nyt sitten iltapäiviksi menee hoitoon.
Meillä aamut on olleet haastavia jo nyt. Eikä mun ole tarvinnut laittaa valmiiksi itseäni, ainoastaan yhden lapsen, toisen joten kuten että lyhyen lenkin voi ajaa eskariin ja takaisin kotiin. Nyt sitten pitäisi saada koko porukka ajoissa valmiiksi ja autoon.
Minä vien lapset, mies hakee.
Heittäkää kehiin kaikki käytännön vinkit, miten tällaisesta voi selvitä ja miten tästä voi tehdä itselleen normaalia arkea kotivuosien jälkeen?
Kommentit (9)
Katsot jo illalla kaikki vaatteet valmiiksi sekä lapsia että itseäsi varten, heräät ajoissa ja toimit ripeästi.
Itse olen pärjännyt kahden pienen lapsen työssäkäyvänä yh-äitinä vuosikaudet. Talvella lapset vaan pulkkaan ja tarhaan (niin, aina ei ollut edes autoa käytössä).
Ainoa mistä olen tinkinyt on oma aamupala, en ole sitä koskaan kotona ehtinyt syödä tai edes kahvia juoda. Olen syönyt aamupalan ja kahvit vasta töissä. Onneksi työni on sellaista, missä se onnistuu.
Ihan siitä selviää tuhannet muutkin joka vuosi sen kummemmin miettimättä?
Tavarat ja vaatteet valmiiksi edellisenä iltana ja sitten vaan ripeästi aikataulun mukaan aamutoimet ja autoon.
Lapset varmaankin saavat aamupalan siellä päiväkodissa?
Kaikki lasten vaatteet kannattaa laittaa jo edellisenä iltana valmiiksi, myös ulkovaatteet. Helpottaa kummasti, kun ei aamulla tarvitse etsiä kadonneita lapasia! ;)
tulin korostaneeksi aika paljon noita aamuja, vaikka päässäni pyörii kaikki muukin uuteen arkeen liittyvä?
Miten lyhyessä illassa ehtii kaiken pakollisen ja pakollisen lisäksi myös kaiken tärkeän: lasten kanssa kiireettömästi oleilun, sylittelyn, juttelun?
Ruoan mäkin ajattelin tehdä valmiiksi. Mies ei ole häävi ruoan laittaja ja saavat syödä lasten kanssa jo ennen kuin tulen kotiin. Mies tekee onneksi kiitettävästi kotitöitä ja huolehtii aika pitkälle pyykitkin.
Missä ihmeen välissä ehdin tehdä opinnot loppuun, harrastaa yhtään mitään tai tavata kavereita? Kääk!
ap
et sinä sitten vaan harrasta mitään, etkä tapaa kavereita.
Haloo...
Laitat kaikkien kamat valmiiksi edellisenä iltana. Säilytät hoidossa sen verran varavaatetta, kuravaatetta tms. ettei tarvitse jokapäivä huolehtia.
Mietit järjestyksen miten toimit. Itse herään n. 20min ennen kuin herätän lapset ja laittaudun alusvaatteisilleni valmiiksi, sitten muksut ylös katsomaan n. 15min aamuohjelmaa, jonka aikana potatan pienemmän, huolehdin hampaanpesut ja samalla pikkuhiljaa kampetta päälle. Joskus on todella haastavaa, mutta selvitty ollaan.
Lasten rytmi kohdalleen niin eivät ole niin kiukkuisia aamuisin...
ja toimit sen mukaisesti. Kaikkea ei ehkä ehdi tehdä niin paljon kuin haluaisi, mutta jostain tinkimälläkin voi elämästä nauttia.
mikset ole opiskellut, kun siihen olisi ollut aikaa?
ja kerennyt siinä laittaa itseni lähtökuntoon. Sitten vasta lapset. Helpottaa aamuja, kun saavat aamupalan hoidossa. Melkoista rumbaahan se on välillä, mut äkkiä siihen tottuu. Iltaisin teen aina valmiiksi seuraavan päivän ruuan, et töistä tullessa ei tarttee kun vaan lämmittää.