Lapsi on aivan erilainen koulussa kuin kotona. Pahamieli.
Lapsi on koulussa hyvin arka ja ujo, ei osaa tuoda osaamistaan esille. Kotona on temperamenttinen ja omissa kaverisuhteissaa aika pomottelevakin. Miten voikin
olla että lapsi niin erilainen kahdessa eri paikkaa? Toki ymmärrän, että jokaisella meistä, myös aikuisilla, on eri tilanteissa eri roolit ja sehän on vaan tervettä, mutta noin suuri ero.
Pitäiskö olla huolestunut?
Opettaja myös sanoi, ettei lapsi aina ymmärrä(??) annettuja ohjeita. Jos tunnilla pyydetään ottamaan matikan kirja sivulta 16 ja ruveta tekemään tehtäviä, istuu lapseni vain paikoillaan tekemättä mitään. Tarvii ohjausta, mutta kun aloittaa tekemisen, niin osaa kyllä ja pärjää aineissa hyvin.
Kysyin lapselta asiaa kauniisti ja vähän vaivihkaa niin hän sanoi,ettei kuule..
Lapsi on ekaluokkalainen
Kommentit (11)
VOi tosiaan olla, että lapsi ei kuule. Ei se olisi mitenkään ihmeellistä, omassa lähipiirissä on useampikin lapsi, joilla on ongelmia kuulon kanssa.
Toinen vaihtoehto on se, että lasta häiritsee se koulussa oleva hälinä ja meteli, ja hänen on vaikea eritellä saamiaan impulsseja tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin, ja kun opettaja antaa ohjeita, hänen huomionsa kiinnittää toisten pulpetinkansien pauke tms.
Mä kyllä ensimmäisenä tutkituttaisin sen kuulon.
yhteyttä kouluterv.hoitajaan niin tekevät kuulotestin tms.
Kun lapsi kyllä osaa tehtävät ja ymmärtää asiat, eikä hänessä ole älyllisesti "mitään vikaa" niin ihmettelen kuinka ei osaa vastaanottaa kehotuksia, ja mitään tällaista en ole kotona huomannut. Kyse voisi hyvinkin olla kuulemisesta
että lapsen tarkkaavaisuus herpaantuu metelissä. siksi ei kuule tehtävänantoja koulussa ja on siellä hiljaisempi kun energia menee tarkkailuun. Kotona voi olla vilkkaampi kun tuttu ympäristö ja ihmiset ja rauhallisempaa. Mutta tutki asiaa. Mielestäni olisit kyllä huomannut jos kyse vain kuuloviasta. Voi olla että lapsesi on hieman inattentiivinen vaikka varsinaista ADD:tä ei olisikaan.
että nyt kun on läksyaika niin sanoin lapselle että ottaa läksyt esille ja tekee ne ja lapsi ihan normaalisti otti kirjat ja kynän ja rupesi tekemään tehtäviä. Miten kotona ymmärtää, koulussa ei? Täytyy olla ettei kuule tms
Näkyy ryhmässä, ei kotona. Mulla sellainen poika ja ei kuule aina kaikkea.
Etupenkissä on hyvä istua, niin muut söhlää sitten selän takana.
Kotona on rauhallista ja silloin se ei ole ongelma.
Näkyy ryhmässä, ei kotona. Mulla sellainen poika ja ei kuule aina kaikkea.
Etupenkissä on hyvä istua, niin muut söhlää sitten selän takana.
Kotona on rauhallista ja silloin se ei ole ongelma.
lapsi on kyllä tosi tarkka ja keskittymiskyky huippua. On todella taitava käsistään ja voisi vaikka koko päivän askarella ja tekee todella tarkkaa ja huolellista työtä ja tästä olen saanut hyvää palautetta sekä opettajalta, että entisiltä kerho-ohjaajilta
Kun mä olin ekaluokalla, opettaja otti yhteyttä kotiin kun en millään oppinut uusia asioita vaikka olin aiemmin pärjännyt hyvin. Syyksi paljastui lopulta niin yksinkertainen asia, että näköni oli huonontunut yhtäkkiä niin paljon, etten erottanut esim. aakkostauluja ja kellotaulun viisareita ollenkaan.
kouluterv.hoitajaan ja kerron asiasta. Sitten testaaavat kuulon ja jos se ok, niin varmaan tutkitaan asiaa, jos olisi tarkkaavaisuusongelma tms
jos ekaluokkalainen (on pieni) tarvii apua tehtävän aloittamiseen ja läksyjen muistamiseen niin ei pitäisi olla iso asia! Kun lapsi kerran osaa tehtävät ja oppii normaaliin tapaan niin onhan tuo jo aika hölmöä ruveta heti nosteleen piruja seinille.
En kyllä heti miettis add:ta tai muutakaan sellaista.
Antakaa lapsille aikaa olla pieniä, kyllä ne siitä oppii ja kasvaa!!
Se on kuule opettajan tehtävä mennä viereen ja näyttää tehtävä jos lapsi siihen apua ja ohjausta tarvii
opettajan tehtävä on tiedottaa mahd.ongelmista vanhemmille
niin eikö se selittäisi asiaa aika pitkälle?
Lääkäriin?