Huono itsetunto
Minulla on todella huono itsetunto. Miten sitä saisi korotettua, onko terapia ainut vaihtoehto?
Tunnen usein töissä alemmuuden tunnetta, sekä suoraan sanottuna tunnen itseni tyhmäksi ja riittämättömäksi. Tämä siis siitä huolimatta, että olen ylennyt juuri työssäni esimiestehtäviin, muutaman henkilön ryhmän ryhmäpäälliköksi. Tunnen itseni jatkuvasti huonommaksi kuin muut, ajattelen muiden miettivän, että miten ihmeessä minut tuohon työhön pyydettiin/ylennettiin. Muiden esimiesten seurassa tunnen samaa riittämättömyyttä, ja huomaan miettiväni, että mitä ihmettä minä siinä seurassa teen?
Tämä tyhmyyden tunne seuraa myös kotiin, ystävien pariin ja kaikkeen. Kuitenkin minulla on paljon ainakin kavereita, ja myös muutamia hyviä ystäviä. Minua pyydetään mukaan moneen illanistujaisiin jne, koska olen aktiivinen ja sosiaalinen, mutta näissäkin jutuissa ajattelen usein, että minut kutsutaan jonkin muun syyn takia kuin siksi, että minusta oikeasti pidettäisiin. Ja kyllä, luultavasti ajattelen ihmisten ylipäätään ajattelevan minua enemmän kuin he tekevätkään,luultavasti todellisuudessa heitä EI pahemmin kiinnosta, ja haluaisin päästä eroon miellyttämisen halusta, kaikkien ei tarvitse pitää minusta. Ajattelen tämän kaiken johtuvan huonosta itsetunnosta, ja koen, että pääsisin elämässä huomattavasti pidemmälle, jos pääsisin eroon näistä ahdistavista, masentavista mietteistä. Miten päästä elämässä eteenpäin, terapiaa? Kirjallisuutta? mitä suosittelette?
Kommentit (4)
Liisa Keltikangas-Järvisen "Hyvä itsetunto", on todella hyvä kirja ja antaa ajattelemisen aihetta, ei siis ole mikään amerikkalaistyyöinen "itsetunto kuntoon 10 päivässä" opus.
Myös Keltikangas-Järvisen kirja "Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys" on hyvä lukea, myös siinä on mielenkiintoista asiaa persoonallisuudesta ja itsetunnosta.
Ala elämään omaa elämääsi ja unohda tuo rooli. Olet sen jostain lapsuudesta ominut itsellesi. Järjestä itsellesi tilanteita jossa saat paistatella parrasvaloissa ja nauti siitä että olet hyvä ja pätevä.
Lue vaikka Paula Salomaan kirjoja. Yksi hyvä on "Tie aitoon itseen"