Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä pidetty isäkuukausi ja mitä äiti teki sen aikana?

Vierailija
11.10.2011 |

Harkitaan täällä, että mies pitäisi isäkuukauden vanhempainvapaan päätteeksi, mutta kun äiti ei saa siltä ajalta tukea (siis jään hoitovapaalle pariksi vuodeksi) niin miten te olette asian järjestänyt? Pitäiskö tässä tosiaan palata melkein vuoden breikin jälkeen muutamaksi viikoksi töihin ja jäädä sitten taas pariksi vuodeksi kotiin, vai pitäiskö tässä välissä vaan pitää loput pitämättömät lomapäivät ja miehen olla vaan sen verran isäkuukaudella kun meikäläisellä on lomaa pitämättä, vai pitäskö vaan sitten hengailla ilman tuloja (jos on varaa) kotona silloin vai mitä..?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmeksi viikoksi, ja jäin sen jälkeen usean viikon jälkeen lomalle. Sitten lapsi meni hoitoon, ja minä osa-aikaisesti töihin. Olisin voinut olla vielä joitakin kuukausia hoitovapaalla, mutta juuri tuon isäkuukausihomman takia olis menny liian sekavaksi.

Isä ja poika nauttivat yhteisestä ajastaan. Missään nimessä ei kannata jäädä kotiin, silloin se ei ole mikään isäkuukausi vaan teidän yhteinen loma.

Vierailija
2/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jäi pitämättä kun jäin sairaslomalle viikko ennen kesälomaa ja sain sairaslomaa äitiysloman alkuun asti.

Pari kaveria meni töihin isäkuukauden ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lomaa aion pitää tämän toisenkin kohdalla.

Vierailija
4/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin kertyneet lomat pois ja loput ilman tuloja.

Käytännössä mies rakensi taloa, tallia tai piharakennusta kaikkina kolmena isyyskuukautena. Toki kerkesi silloin näkemään lapsia enemmän kuitenkin mitä jos olisi työn ohessa rakentanut pelkästään.

Vierailija
5/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jäi ensin isäkk:lle ja sitten vielä hoitovapaalle, jonka jälkeen minä jäin hoitovapaalle.

Samaa mieltä muiden kanssa, että isäkk ei ole isälle samanlainen jos äiti on silloin kotosalla myös (esim. vuosilomalla).

Vierailija
6/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut työpaikkaa, jonne palata joten olimme molemmat miehen kanssa kotona.

Isäkuukauden jälkeen minä jatkoin kotihoidontuella ja mies oli lomautettuna.

Vierailija
7/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sijainen oli kuukauden työttömänä, häneltä "paloivat" lomat ja minä vietin kuukauden töissä oikein kunnolla tarttumatta mihinkään, koska olin jäämässä hoitovapaalle.

Vierailija
8/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viihdyin niin hyvin kotona lasten kanssa. Päätin että olen vielä 5 vuotta koti-isänä.

tämä sopi vaimolleni.

Vielä 2 vuotta jäljellä. Eipä tekisi enää mieli lähteä töihin.

Vierailija
9/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinänsä olis kannattanut mennä töihin, kun päävastuu lastenhoidosta oli sitten silti minulla..

Vierailija
10/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jäi isäkuukauden jälkeen hoitovapaalle muutamaksi kuukaudeksi, sitten vuoden ikäinen meni pph:lle.

Vierailija
11/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin töissä.

Kuopuksen kanssa menin hetkeksi töihin ja sijainen joutui pakkolomalle. Palasin sitten hoitovapaalle, kun isä ei sitä voinutkaan pitää.

Hölmö systeemi, mutta meillä ei voi kesälomia siirtää.

Vierailija
12/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sijainen oli kuukauden työttömänä, häneltä "paloivat" lomat ja minä vietin kuukauden töissä oikein kunnolla tarttumatta mihinkään, koska olin jäämässä hoitovapaalle.

Vierailija
13/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työpaikassa näin törkeästi toimitaan sijaista kohtaan??

Vierailija - 11.10.11 04:30 (ID 13558070)

Kun viranhaltija palaa töihin, sijainen lähtee, koska määräaikaisia työsuhteita ei saa ketjutella. Kuukauden ajaksi ei ole töitä, joten työsuhde päätetään ja solmitaan uusi, kun taas on paikka auki. Aikaisemmin meilläkin pyrittiin löytämään sijaiselle joku pätkä, mutta kun alki edellyttää määräaikaiselta työsuhteelta perusteluja, jollaiseksi ei riitä, että ei haluta katkaista työsuhdetta, niin on irtisanottava ja maksettava lomat rahana.

Vierailija
14/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettiin isäkuukausi kokonaan, siis 6 viikkoa. Sen aikaa olin opiskelemassa. Itse en suosittele sitä, että äiti "hengaa" kotona sen ajan. Tarkoitushan kai isäkuukaudella on se, että isä pääsee lapsen arkeen mukaan ja 6 viikkoa on tosi lyhyt aika muutenkin. Rohkeasti menet vain ensin töihin koko 6 viikon ajaksi ja sen jälkeen pidät ne kertyneet lomapäivät vielä ja sitten voit jäädä hoitovapaalle.

Vierailija
15/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä piti meillä pari pätkää vanhempainvapaata eli vuoroteltiin viimeiset kuukaudet.

Vierailija
16/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittaisi noin, vaan jos nyt äidin on tungettava itsensä sinne työpaikalle kuukaudeksi, niin sijaiselle vaikka keksittäisi töitä. Mä en todellakaan edes kehtaisi naamaani näyttää töissä tuolla tavalla, et toinen potkitaan kuukaudeksi pois ja menettää lomat..törkeää mielestäni.

Missä työpaikassa näin törkeästi toimitaan sijaista kohtaan??

Vierailija - 11.10.11 04:30 (ID 13558070)

Kun viranhaltija palaa töihin, sijainen lähtee, koska määräaikaisia työsuhteita ei saa ketjutella. Kuukauden ajaksi ei ole töitä, joten työsuhde päätetään ja solmitaan uusi, kun taas on paikka auki. Aikaisemmin meilläkin pyrittiin löytämään sijaiselle joku pätkä, mutta kun alki edellyttää määräaikaiselta työsuhteelta perusteluja, jollaiseksi ei riitä, että ei haluta katkaista työsuhdetta, niin on irtisanottava ja maksettava lomat rahana.

Vierailija
17/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vuosilomalla tuolloin. Pidin 4 vkoa jotka oli edellisestä kesästä jääneet pitämättä, eli koko sen ajan kun mies piti isäkuukautta.

Vierailija
18/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallinen se monessa viestissä ilmitullut ajatus, että äidin "pitäisi" olla poissa silmistä... eikö kenenkään mielestä ole mukava puuhailla samanaikaisesti kotona? Meillä mies piti isäkk:n, ja olin sen ajan myös kotona, sivutoimisia tuloja minulla tosin.

Vierailija
19/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta mitä mies nyt vähän opiskeli siinä sivussa, elikkä toi isäkuukausi oli vaan aika jolloin rahat tuli mun sijasta miehelle. Ei toi ois ikinä selvinnyt koko päivää kahdestaan niin pienen kanssa, nyt lapsi 4-vuotias ja edelleen pisin aika mitä ovat ollet kahdestaan on ehkä 5 h.

Vierailija
20/26 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittaisi noin, vaan jos nyt äidin on tungettava itsensä sinne työpaikalle kuukaudeksi, niin sijaiselle vaikka keksittäisi töitä. Mä en todellakaan edes kehtaisi naamaani näyttää töissä tuolla tavalla, et toinen potkitaan kuukaudeksi pois ja menettää lomat..törkeää mielestäni.

Missä työpaikassa näin törkeästi toimitaan sijaista kohtaan?? Vierailija - 11.10.11 04:30 (ID 13558070)

parissa vuodessa. Määräaikaisia töitä ei saa tarpeettomasti ketjuttaa ja juuri tuossa olisi se tarpeeton ketjutus eli olisi 1 kk määräaikainen sopimus ilman, että sille olisi mitään muuta syytä kuin työsuhteen jatkaminen. Hoitovapaajakson määräaikaisen työsopimuksen tekemisen jälkeen määräaikainen työntekijä vie asian oikeuteen ja kas - hänestä tuli toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa oleva ja hoitovapaalaista alkaa uhata irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Asia on erilainen, jos joku töissäoleva työntekijä hakee kuukauden virkavapaan tms. ja tälle sijaiselle tehdään siksi ajaksi määräaikainen sopimus.

Törkeää tai ei, määräaikaisia sopimuksia ei saa ketjutella.