Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään jokaisella koululuokalla

Vierailija
11.10.2011 |

joku häirikkö pikemminkin sääntö kuin poikkeus? Kyse siis ihan ala-asteen koululuokista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella luokalla on 2-3 erityistarpeista lasta, pari, joilla menee muuten huonosti ja tarvitsisivat siksi lisää huomiota ja iso joukko sellaisia, jotka pahentavat tilannetta aktiivisesti syyttämällä jotakuta näistä ensinmainituista siitäkin sähellyksestä, mitä ites tekevät. Syntipukki kun on valmis niin sitten voi itse elää kuin viidakossa. Ja äiti ei tiedä mitään, koska sille pikkuenkeli kertoo vaan että "mä en tykkää kun mallapetteri häiriköi aina".

Mä muistelen omaa kouluaikaani ala-asteella 1980-luvun alussa, ja yhdelläkään opettajalla siellä ei ollut vahvaa auktoriteettiasemaa. Yksi yritti hankkia sellaisen mätkimällä oppilaita koraalivirsikirjalla päähän. Toinen juoksutti koko jengiä koulun ympäri, muttei se mitään auttanut. Kolmas huokaili. Neljäs oli vanha juoppo. Eikä tilanne parantunut auktoriteetin suhteen yhtään yläasteellakaan.

Vierailija
2/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee pitkälti integroinnista jota harrastetaan suurimmassa osassa kuntioa.

Ennen oli enemmän omia luokkia yms. erityistarpeita omaaville lapsille. Nyt nämä lapset integroidaan normaaliin luokkiin. Tarkoituksena tietenkin että lapset saavat tukitoimia, mutta kuntien rahavarojen vähäisyydestä johtuen näitä ei ole riittävästi.

Ja normaalien luokkien opettajilla ei ole useinkaan keinoja saatikka edes koulutusta hanskata näitä lapsia. Opettajat eivät repeä joka paikkaan ja palavat loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan oli integroituina.

Minäkin olen käynyt kansakoulua, jossa yksi ope opetti kahta luokkaa ja joukossa oli mm. yksi sokea lapsi jne.

Häiriköitä ei silti ollut.

Vierailija
4/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan oli integroituina.

Minäkin olen käynyt kansakoulua, jossa yksi ope opetti kahta luokkaa ja joukossa oli mm. yksi sokea lapsi jne.

Häiriköitä ei silti ollut.

Jep, ehkä kansakouluaikaan, mutta minä puhun peruskoulusta. Esim. 90-luvulla oli paljon erityisluokkia, jotka on nyt sitten 2000 vuosikymmenen loppupuolta kohti purettu.

Suunta näkyy meillä esim kaupungin opetussuunnitelmasta:

"Erityisopetus järjestetään kaupungissa ensisijaisesti alueellisen lähikouluperiaatteen mukaisesti."

"Alueellisessa lähikoulussa oppilaan koulunkäyntiä tuetaan yksilöllisten tarpeitten mukaan"

"Kukin koulu määrittelee omassa opetussuunnitelmassaan erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisen sekä opetukseen osallistumisen edellyttämien tukipalvelujen järjestämisen periaatteen koululla."

Vierailija
5/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pientä luokkaa en ole vielä nähnyt, ettei olisi useampaakin. Pienistä kyläkouluista kokemusta.

Vierailija
6/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin. Joka luokalla on ainakin yksi. Usein niitä on enemmänkin. Eräällä luokalla oli 5 ja opettaja oli jäänyt sairauslomalle uuvuttuaan. Me sijaiset sitten yritettiin vastata opetuksesta, mutta mitä siitä tulee, jos omakaan ope ei hommaan pystynyt. Sijaiselle ollaan vielä hirveämpiä.

Vierailija
7/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla luokallani häiriköitä ollut.

Vierailija
8/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin koulun 80-l. alussa eikä häiriköitä juuri ollut, mutta muuten koulumaailma oli paljon julmempi. Ainakin alakoululaiseni koulussa saa olla kiinnostunut vähän erikoisemmistakin asioista, kun taas minun kouluaikoinani kaikkien piti puristautua tosi ahtaaseen muottiin. Joten en itse allekirjoita väitettä, että koulussa olisi nykyisin asiat huonommin kuin ennen.

Vierailija
9/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluaikana (siis 80- ja 90-luvulla) oli vielä tarkkis, johon häiriköt kerättiin. Nyt ne samanlaiset menevät muiden mukana yläkouluun saakka, jolloin ehkä pääsevät jopoon, jos viitsivät hakea.

Vierailija
10/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen käynyt kouluni pääsääntöisesti 1980-luvulla ja kyllä niitä häiriköitä oli jo silloin. Ala-aste pienessä kyläkoulussa ja ylä-aste kuntakeskuksessa. Oli tarkkiskin, mutta kyllä piti olla jo todella huonosti asiat, että sinne päätyi.

Vierailija
11/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapset ovat kaikki niitä häiriköitä. Ja niitähän pitää ottaa paljon, perustaa oikein perhekoti, jonka tulokset eli kukkaset kyläkoulussa (200 oppilasta9 tekevät pahojaan.

Vierailija
12/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nykyään niitä koulunkäyntikyvyttömiä häiriköitä voi olla puoli luokallista.

Vierailija
13/13 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiriköistä, koska haluaisivat oppia, mutta häiriköt vastaavat koko ajan pyytämättä lupaa jokaiseen opettajan kysymykseen.

Ei kyllä omana kouluaikana ala-asteella sellaisia ollut, opettajalla oli vahva auktoriteettiasema.