Iso kriisi: haluaisin niin selvitä itse, enkä sotkea herttaisen miehen rahoja ja aikaa tähän?
Mä olen ollut yli 10 vuotta yksinhuoltaja ja aina visusti päättänyt, että mä olen itsenäinen nainen, joka tekee itsenäisiä päätöksiä, ei katkeroidu, eikä haikaile ketään auttamaan. Olen vahva ja rohkea ja itsenäinen. Osaan pitää itsestäni itse huolta.
Nyt minulle tuli taloudellinen takapakki, joka oikeasti tulee viemään jokaisen liikenevän sentin seuraavaksi 4 vuodeksi. Taloudellinen tilanteemme on tähän asti ollut vähän heikko, mutta moneen muuhun verrattuna ei mitenkään mahdoton. Tähän liittyy vanhempieni omaisuutta ja siskojeni taloussotkuja ja muuta sukurasitetta. En viitsi sen tarkemmin selittää, koska muuten voin jäädä kiinni.
Nyt kun talous kaatuu päälleni, töissä on todella raskasta ja joudun vielä ottamaan ison lainan ja aloitettuani seurustelun, olen alkanut omituisesti katkeroitumaan ja sotkemaan tähän poikaystäväni raha-asioita, ilman että edes asumme yhdessä tai suunnittelisimme sitä edes aktiivisesti. Olen itse kieltäytynyt miettimästä yhteenmuuttoa kovin tehokkaasti, koska en halua sotkea miestä vielä kovin paljon lapsieni elämään.
Nyt olen siis alkanut miettimään, että mitä jos joku olisi auttanutkin minua kaikki nämä vuodet ja mitä jos en olisi joutunutkaan olemaan taloudellisesti ja henkisesti kaikesta itse vastuussa. Enkä olisikaan joutunut siivoamaan aina itse ja hoitamaan joka maailman asiaa itse ja minulla olisikin ollut aikaa joskus itselleni, enkä olisi joutunut luopumaan niin monesta ystävästäni sen takia, että jouduin olemaan lasten kanssa ja luopumaan omasta elämästäni niiden hyväksi.
Typerintä tässä on se, että minulla on oikeasti melkein kaikki nämä vuodet ollut mahtava tukiverkosto, sukulaisia, ystäviä ja vähän rahaakin matkustaa, eikä tilanne ole ollut yhtään niin paha kuin nyt kuvittelen. Silti tuntuu, että kahden vanhemman tulot ja aika on tehnyt kaikkien muiden elämän niin helpoksi, vaikka moni on eronnut tänä aikana, tullut petetyksi, menettänyt työpaikkoja ja kaikkea.
Ehkä sitä on vaan ollut vahva, ja nyt kun olisi potentiaalisesti joku jonka kanssa tämän voisi jakaa, sille alitajuntaisesti työntää isän roolia ja kun talous kaatuu niskaan, se ei ole muka oma syy, vaikka olen aktiivisesti tähän sotkuun osallistunut.
Selviänhän mä tästä itse, ettei tarvitse sotkea mukaan miehen rahoja ja aikaa tähän projektiin?
Miten olla tarttumatta siihen mieheen kuin pelastuslauttaan?
En ole ihan vakuuttunut, että meistä tulisi kestävä pari.
Kommentit (3)
Tunnistan ajatuksesi, sillä olin itsekin pitkään yksin ja olin päättänyt olla vahva ja selvitä yksin. Näin myös tein, ja hyvällä menestyksellä.
Muista se, että ajatukset siitä, millaista elämä olisi ollut, jos joku olisikin ollut tukemassa kaikki raskaat vuodet, ovat täysin normaaleja. Et vain saa antaa niille ajatuksille ylivaltaa, sillä menneisyyttä ei voi muuttaa, eikä menneisyyttä voi hyvittää. Sinä olet selvinnyt tähänkin asti yksin ja selviät jatkossakin -nyt sinulla on vain ehkä joku tukemassa arjessa. Ole kiitollinen siitä!
Itselläni vastaavat ajatukset eivät olleet kovin voimakkaita, mutta jossain määrin / yhteyksissä niitä oli kyllä. Kaikki on kiinni oikeastaan sinusta itsestäsi ja siitä, kuinka paljon annat valtaa "hyvitysajatuksille". Uuden kumppanisi tehtävä tai velvollisuus ei ole paikata menneisyyden haavoja / pettymyksiä, vaan hän on sinun kanssasi ainoastaan nykyhetkessä. Älä siis karkoita häntä pois menneisyyden "taakalla".
edellinen puhui täyttä asiaa, mutta muista poikaystäväsi olevan ihminen, ei rahantekokone tai pelastusrengas tai lastenhoitaja vaan ihminen, jonka voit hyvin käydessä ottaa rinnallesi kumppaniksi.
Elämääsi voi tulla lisää sotkua tai voit hoitaa homman tyylikkäästi ja katsella rauhallisesti. Hätäratkaisut harvoin kantavat kuin hädän yli.
Ymmärrän, että mies olisi helppo tie ulos monesta ongelmasta. Mutta jos nyt otat väärän miehen ja muutatte yhteen hänen rahojensa takia, lopputulos saattaa olla se, että muutatte nyt yhteen, sotkette rahanne yhteen ja muutaman vuoden kuluttua, sulla on vielä velkaa niskassa ja ero tulossa.
Yritä pitää rahat ja mies erillään.