Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun myy itse taloaan, miten tarjousten kanssa toimitaan?

Vierailija
11.10.2011 |

Mietityttää vaan se, että kun kiinnostuneita on ollut useampi, ja yksi tarjous on tullut. Haluamme kuitenkin odotella muita tarjouksia (ja tiedän että ainakin eräät tarjoavat)..mutta saanko sanoa toisille, mitä muut ovat tarjonneet?

Eli miten teen tästä prosessista rehellisen ja läpinäkyvän, siis että ostajat voivat luottaa siihen, että heitä ei vedätetä..:)

En mää nyt oikeen tiiä, ymmärsikö kukaan mitä ajan takaa..:)?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon on tarjottu ja että sillä hinnalla et myynyt. Mutta kannattaa miettiä, onko aina järkevää kertoa.

Jos tuntuu hankalalta, niin kannattaa ottaa välittäjä.

Vierailija
2/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tarjouksessa on voimassaoloaika, joten sekin nopeuttaa päätöksentekoa

ne tarjoukset olis jo tulleet, jos olisivat oikeesti kiinnostuneita. ja voihan ne olla alahaisempia kuin jo saamasi tarjous. onko siinä muuten voimassaoloaika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäsi alhainen, tee vastatarjous ja lyhyt voimassaoloaika. niin näet, kuinka kiinnostunut ostaja on ja mihin sillä on varaa.

Vierailija
4/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjosi tästä X euroa, mutta et myynyt sillä hinnalla, niin se ostajahan ei voi mistään tietää, oletko oikeasti saanut sellaisen tarjouksen vai vedätätkö vain. Ja ei sillä loppupeleissä ole kauheasti merkitystä, ne tarjoaa, jotka ovat tosi ostajia ja tekevät tarjouksen sen mukaan, mitä ovat valmiita maksamaan.

Yleensä tarjous on voimassa rajoitetun ajan ja jos jäät odottelemaan muita tarjouksia, on aina se riski, että niitä ei koskaan tule. Kannattaa realistisesti miettiä, mitä talosta on mahdollisuus saada. Ja aina voit yrittää vastatarjousta, jos tuntuu, että ostaja vain kokeilee, miten halvalla lähtee.

Vierailija
5/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) siitä ei ole lakia. Sä siis sen puolesta voit kertoa tai olla kertomatta kenelle vaan, kuinka huvittaa.

b) hyvä tapa kuitenkin vaatii, että JOKO sä kerrot avoimesti kaikille että kerrot ja kerrot myös samat tiedot kaikille - ja huutokauppa pidetään sitten niin, että kaikki halukkaat voivat ottaa siihen osaa. Kuten "tarjouskaupat" välittäjien kanssa. Käsittääkseni monilla asuntomyyntinettisivuilla on tähän valmis mekanismi. Sen voinee rakentaa myös vaikka doodleen tai huutonettiin tms. TAI sitten et kerro kenellekään. Näin ostajaehdokkaat ovat keskenään tasa-arvoisessa asemassa.

c)sittenhän on tietysti vielä niinkin, että sun ei minkään lain mukaan tarvitse myydä korkeimman tarjouksen esittäneelle, eikä se aina ole viisastakaan. Varsinkin vanhemman talon kohdalla kannattaa myydä talo sellaiselle, jonka uskoo paremmin ymmärtävän, mitä on ostamassa, niin ei tule jälkeenpäin pettymyksiä ja riitoja.

Vierailija
6/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein voi saada käsityksen että on paljon kiinnostuneita mutta tosiasiassa ei olekaan.

Välittäjälle on helpompi sanoa tämä ei kiinnosta kun itse oman asuntonsa myyjille.

Ja jos on omakotitalo en edes ostaisi ilman välittäjää. Niin paljon on ollut ongelmia julkisuudessa homevaurioista jne, uskon että jos ostan välittäjän kautta olen paremmin kartalla mahdollisten ongelmien sattuessa.

Vierailija
7/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimassaoloaikaa.

Tuo voimassaoloaika ei tullut mieleenkään. Pitänee kysyä tarjouksen tehneeltä, kauanko tarjous on voimassa..

Kiitos vastauksista :), lisääkin vastaanotetaan!

ap

Vierailija
8/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai mietitään, mutta vielä ei ole sitä tehty. Tarjous tuli eilen.

ap

Vierailija
9/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein voi saada käsityksen että on paljon kiinnostuneita mutta tosiasiassa ei olekaan.

Välittäjälle on helpompi sanoa tämä ei kiinnosta kun itse oman asuntonsa myyjille.

Ja jos on omakotitalo en edes ostaisi ilman välittäjää. Niin paljon on ollut ongelmia julkisuudessa homevaurioista jne, uskon että jos ostan välittäjän kautta olen paremmin kartalla mahdollisten ongelmien sattuessa.

myyjällä on sama vastuu, on siinä välissä välittäjä eli ei.

ap

Vierailija
10/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myimme itse rt-kotimme ja siitä kilpailu lopulta kaksi ostajaa. Me kerroimme molemmille osapuolille, että toinen on tehnyt tarjouksen, mutta emme summia. Lopulta molemmat halusivat mahdollisuuden korottaa tarjoustaan. Sovimme, että molemmat korottavat kerran ja myymme enemmän tarjonneelle. Näin myös tehtiin. Missään vaiheessa emme kertoneet tarjottuja hintoja ja saimme molemmilta kaikki tarjoukset kirjallisina. Mielestämme toimimme reilusti - ja saimme asunnosta itse asiassa enemmän kuin olimme uskaltaneet toivoa.

Vierailija
11/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjouksen ja siinä ei ole voimassaoloaikaa! Sehän on sitten voimassa ikuisesti, mutta ei he varmaan ikuisesti ole valmiita taloa ostamaan, jos löytävät toisen sopivan...

Vierailija
12/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et TARJOUSNEUVOTTELUT KÄYNNISSÄ, näin välittäjätkin tekee

Vierailija
13/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suullisen toteennäyttäminen on mahdotonta.

Vierailija
14/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

VÄLITTÄJÄLLÄ EI OLE MITÄÄN VASTUUTA. Hän vain välittää. Jos todella haluat asunnosta jotakin tietää niin myyjän kanssa sinun kannattaa jutella. Ja hän on se, joka jostakin vastaa jos jotakin tulee.

Välittäjä on vain henkilö siinä välissä käsi ojossa. Mitään vastuuta sillä ei ole ja tietämyskin usein hyvin hataraa. ( Minäkin voisin työskennellä välittäjänä, eikä mulla ole haisuakaan alan koulutuksesta.)

Itse en enää ostaisi mitään vain välittäjän kanssa. Haluan ehdottomasti tavata sen myyjän ja kysyä häneltä minua kiinnostavia asioita. Etenkin talokaupassa.

Vierailija
15/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ostan, ostan melkein mieluummin suoraan myyjältä ja talon, jossa voi rakenteita avata.

Välittäjä voi puhua täyttä p...aa, kuten tässä viikonloppuna juuri totesin. Kävin eräällä näytöllä ja pyysin kuntotarkastusraportin, kun välittäjä sanoi että kosteutta ei ole todettu ja jos on, se on korjattu.

Kuntotarkastusraporttia luettuani totesin, että kosteutta juu löytyy ja siinäkin on pelkkiä olettamia vahingon sijainnista (oletettavasti laatan ja vesieristeen välissä (samaan aikaan mainitaan suihkun yläseinän vesieristysten olevan huolimattomasti tehtyjä), oletettavasti johtuu käytetyn korjausbetonin laadusta ja kosteudesta, ym). Kellarissa haisi maakellarille ja kuntotarkastusraportissa kellarin lattian kosteus 93 %. Siinä alkoi kellot soida. Välittäjä yritti kovasti saada minua ostamaan taloa sellaisenaan, kun tiedustelin kuntotutkimuksen (siis rakenteiden avaamisen) mahdollisuudesta. Väitti yhtä ja toista ja yritti selittää sileeksi. Mulla on onneksi rakennusfirma-sukulaisia ja sen verran tullut vuosien saatossa kokemusta että...

ei tullut kauppoja.

Älkää jumalauta uskoko välittäjiä! Ja kuntotarkastusraporttikin on vaan tarkastajan arvailua. Jos ostatte vanhaa taloa, ottakaa selvää, mitä pitää varoa, kontatkaa ja kiivetkää, nuuskikaa ja pyytäkää tuttu rakennusmestari katsomaan. Otattakaa näytteitä!

Vierailija
16/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi tietenkin välittäjän, jolla on tutkinto.

En ymmärrä muutenkaan miten näitä paperittomia on niin mieletön määrä.

Ja jos välittäjä vaikuttaa typerältä, tutkinnosta huolimatta, teen valituksen ja en osta. Olen näin parikin kertaa tehnyt.

Aika onnetonta on välittäjän esim sanoa asunto on liian kallis mulle vaikka ei olla ikinä aikaisemmin nähtykään. Valitus meni eteenpäin ja asunto jäi ostamatta. Vaikka oli tutkintopaperi kädessä.

Vierailija
17/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos välittäjä vaikuttaa typerältä, tutkinnosta huolimatta, teen valituksen ja en osta. Olen näin parikin kertaa tehnyt.

Aika onnetonta on välittäjän esim sanoa asunto on liian kallis mulle vaikka ei olla ikinä aikaisemmin nähtykään. Valitus meni eteenpäin ja asunto jäi ostamatta. Vaikka oli tutkintopaperi kädessä.

Vain asunnon myyjä vastaa jos vastaa.

Vierailija
18/18 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain asunnon myyjä vastaa jos vastaa.