Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oikeesti tehnyt downshiftingin?

Vierailija
10.10.2011 |

Mietitään tätä miehen kanssa nykyään tosi hartaasti. Ollaan molemmat opiskeltu pitkään, tehty uraa koti- ja ulkoimailla, lapsia syntyi kolme vuosien mittaan, ikää mittarissa nyt 40 ja pikku hiljaa ollaan alettu miettiä onko tässä mitään järkeä. Arki tosi kiireistä, molemmilla päivät pitkiä, lapset haluais viettää aikaa meidän kanssa mutta käytännössä se on mahdollista vaan viikonloppuisin jolloin ollaan usein liian väsyneitä. Asunto on lainaton, mökistä vielä jonkin verran lainaa jäljellä. Ollaan laskeskeltu että kaikesta selvitään kyllä taloudellisesti vaikka heittäydyttäisiinkin vähän leppoisempaan työelämään.

Mutta miten ura- ja suorituskeskeinen ihminen tottuu rennompaan elämään? Onko joku täällä oikeesti tehnyt tällaisen elämänmuutoksen ihan vain omasta tahdostaan? Sairaudet ja sellaset on oma lukunsa, mutta onko joku vaan hypännyt pois oravanpyörästä puhtaasti omaehtoisesti? Kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin uraputkesta (kummallakin tosi vaativat työt myös joissa edellytettiin myös edustamista) Hgistä maaseudulle muutama vuosi sitten. Minä jäin kokonaan kotiäidiksi, mies tekee töitä enimmäkseen etänä kotoa käsin, välillä pitää viikkojakin vapaata. Kyllä tähän tottuu, ihanaa kun saa viettää aikaa lasten kanssa! Koko perhe voi paremmin. Mä suunnittelen ehkä vielä joskus pientä omaa yritystäkin, mutta sitten joskus muutaman vuoden päästä.... Enkä koskaan enää tee töitä 24/7!!

Vierailija
2/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ryhdyin yrittäjäksi liikunta- ja hyvinvointialalle.

Aluksi jouduin tekemään töitä paljonkin mutta 2 vuoden kohdalla lopetin viikonlopputyöt ja 3 vuoden kohdalla siirryin 4 päiväiseen viikkoon.

Töitä oli kuitenkin edelleen paljon, joten runsas vuosi sitten myin osan liiketoiminnasta ja keskityn nyt vain siihen, minkä ehdin 4 päivässä tehdä ja loput 3 päivää keskityn kotiin ja omiin harrastuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti shiftaa, mutta jäin juurikin samoista syistä hoitovapaalle. Ei kiinnosta oravanpyörä. Minulla on vakipaikka, mutta en aio jatkossakaan (hoitovapaan jälkeen) olla siellä normaalityöaikaa. Keikkaa voin tehdä silloin tällöin. Vielä on vähän lainaa jäljellä, mutta pienelläkin tullaan toimeen.

Vierailija
4/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin osittain jouduin, osittain sitten itse valitsi,mutta enää, enkä ikinä halua takaisin oravanpyörään. kuulin mm että elän sossun luukulla ja nostelen tukiaisia, mutta ei.... ja rahaa pitää vähän olla tilillä, jotta asiassa pääsee alkuun. epäilen että muuten se ei onnistu. nyt sitten teen enää pätkätöitä, jos niitä saan, jää aikaa muuhunkin

Vierailija
5/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin vuoden hoitovapaalla ja nyt olen opiskellut reilun vuoden ihan toista alaa. Opiskelu ei kovinkaan paljon rasita, kun amk:ssa opiskelen ja asiat jää päähän helposti. Päivät välillä pitkiä, mutta pääsiassa lyhyitä, on lomaa ja vapaatakin voi pitää lähes milloin haluaa. Todella hyvä päätös lapsen kannalta. On aikaa hänelle :)

En aio mihinkään uraputkeen enää palata. Ainakaan niin kauan kuin lapsi on lapsi. Töitä teen sen verran kuin hyvältä tuntuu. Ei raha ja asema tee onnelliseksi ainakaan minua.