Muita 5kk joille D-vitaamiini ei sovi..
vieläkään??!! Saatiin sillon neuvolasta Devitolia mut siit oli huudot vauvana niin kovat että nou, ei meille sitä. No Dee-tippoja oon aina välillä kokeillu ja nyt tänään taas monen kuukauden jälkeen uus yritys ja koko päivä ollu tosi levotonta =/ ja annos siis 1 tippa!!!!!!!! Onko kellään muulla samaa vai kuvittelenkohan mä vaan??!!
Mietin et oisko jotain yhteyttä herkkyyteen kun makeutusaineita ei kestä yhtään, niistä huuto on aivan järkkyä...
Kommentit (6)
Devitol on rasvaliukoinen ja ei todellakaan sovi kaikille koska aiheuttaa vatsakipua mm. Vaihtakaa Jekovit:iin on kanssa D-vitamiini mutta on vesiliukoinen, vatsa kestää huomattavasti paremmin. Esikoiseni sai kanssa neuvolasta Devitol-pullon ja vaikka annoin 1 tippa kerrallaan, vauva huusi jatkuvasti vatsaansa. Kun vaihdoin Jekovit:iin huuto loppui, näin meillä...
Myös minä epäilin 5kk kohdalla, että kuvittelenko vain vai onko vauvalla yhä maha kipeä d-vitskujen takia. Oli se. Meillä sai tuota vitamiinia tosi vähän alle 5-kuisena, koska kertakaikkiaan ei sopinut mikään merkki.
Sitten 5kk iässä kokeilin omin nokin miniSun-tabletteja. Niistä ei tullut oireita ja lisäksi vauva nieli ne hyvin mielellään. Selvitin sitten neuvolasta, että saako noita antaa noin pienelle. Neuvolassakaan ei terkka suoraan tiennyt mutta otti selvää. Saa antaa. Nyt kahdeksankuinen ottaa tabletit itse pöydältä ja laittaa suuhunsa, valvoa tietysti pitää :-).
Olisiko kokeilemisen arvoinen teilläkin? Kysäise kuitenkin ensin neuvolasta, etenkin, jos vauvasi ei vielä saa kiinteitä.
otettiin käyttöön heti kun mahdollista. Ja niistä ei ongelmia!
meillä kokeiltiin kaikki merkit pariinkiin kertaan. Sitten vaan, kun ikää oli tullut jo jonkun verran(3-4kk), niin Devitolista ei tullutkaan mitään oireita.
T: MrsH
Lapsisa 4 kpl, eikä kenellekään ole sopineet mitkään d-vitamiinivalmisteet.
Kaksi ensimmäistä eivät ole saaneeet koskaan säännöllisesti näitä tippoja, koska en yksinkertaisesti tiennyt mitä haittaa on olla antamatta niitä, ja en jaksanut kuunella huutoja jotka aiheutuivat " oman käden kautta" niin sanoakseni. esikoisella esim. koliikki ja siihen lisäksi en jaksanut huutoja. Nyt ovat 8 ja 11 vuotiaita, evätkä saaneet riisitautia tai muita sairauksia, onneksi. Kuitenkin tämä on vähän kuin venäläistä rulettia, ei voi tietää sairastuuko lapsi vai ei.
Nyt 2½ vuotias on saanut d-vitamiineja 4 kk ikäisestä, sitä ennen jokainen tippa aiheutti huutokonsertian, ja yritin toisaan antaa 1 tippa viikon, 2 tippaa 2 viikkoa, kunnes en viitsinyt enään. Ilman tippoja kun poika oli mitä tyytyväisin ja onnellisin. Yritin säännöllisesti (kuten sinäkin) ja sinnikkäästi antaa sen tipan silloin tällöin katsoakseni reaktion. Sitten 4 kk ikäisenä, kiinteiden myötä, en enään huomannut ihan yhtä voimakasta reaktiota.
Nyt kuopus on 5,5 kk ja on saanut tippoja satunnaisesti, ja välillä on pidetty pitkiä pausseja. Nyt olen antanut ensin 1 tippa niin monta viikkoa että tottui, siihen meni 3 viikkoa, sitten nostin 2 tippaan, taas sama juttu ja tänään annoin ekaa kertaa 3 tippaa, tiedossa varmasti itkua ja levottomuutta. Nyt vaan tuntuu että näin talven alla ei enään uskalla olla antamatta, vaikka harmittaa se että itse aiheuttaa lapselleen tuskia :(
Vielä mennään täysimetyksellä pari viikkoa, uskon että sitten voin siirtyä 4 ja 5 tippaa kun vauva alkaa saada kiinteitä, tai näin toivon.
Ja täälläkin on kokeiltu devitolit ja jekovitit, samalla huonolla menestyksellä. On se vaan kurjaa kun vauva masu ei siedä tarpeellisia vitamiineja. Ja tuttavapiiristäni löytyy sekä niitä joilla on sama ongelma että niitä joiden vauva ei ollenkan ole reagoinut. Molemminpäin on yhtä tavallista. Joillakin on auttanut vaihtaa toiseen tuotteeseen, kannattaahan sitä kokeilla.
Anna sinnikkäästi vain edes 1 tippa, onhan se parempi kuin ei mitään, ja jos vauvasi juo korvikkeita ja/tai velliä saahan sieltä jonkin verran kuitenkin. Lisäät sitten todella hitaasti määrää.
Ja ymmärrän täysin tunteesi näitä tippoja kohtaan !
Aurinkoista yritystä =)
Eka kokeilussa oli Jekovit -> ilmavaivoja.
Sitten Deetipat -> vihreä pahalta haiseva kakka.
Sitten Devitol -> samanlainen vihreä kakka.
Mutta Devitolilla olen jatkanut, pienempi paha tuo kakka, kuin ilmavaivat. Lääkärikin käski jatkaa tipoilla silti. Vauva nyt 4kk ja voisihan tuota Jekovitia kokeilla, et tulisko enään ilmavaivoja ja millaiseksi kakka muuttuisi.