Miten saada vanha kuivunut tahmea rasva pois keittiön kaappeista (ovista ja avohyllyiltä)?
Tuntuu ettei pelkkä kostealla pyyhkiminen tehoa. Mikä aine peliin? miten selvitä nopeasti ja helpolla? Entä millä metallinen liesituuletin puhtaaksi? (en tiedä mitä materiaalia, mutta e terästä).
Kommentit (110)
Täällä neuvotaan käyttämään etikkaa ja soodaa seoksena. Ei toimi! Kumoavat toistensa vaikutuksen.
Vauvan pyllypyyhkeillä lähtee. Sen jälkeen pesu sitten tavallisella pesuaineella.
Pinttyneen vessanpöntön saa pois kalkinpoistoaineella.
Vierailija kirjoitti:
Pinttyneen vessanpöntön saa pois kalkinpoistoaineella.
:-DDDDDD
Mä kokeilin, meillä keittiön alakaapissa keltaiset valumajäljet mitkä ei normi pesuaineella lähde, varmasti just jotain rasvaa. Fairyä kosteaan rättiin ja hankasin, ei lähtenyt. Perään oikein hankaamalla hankasin jollain puhdistusliinoilla jokaiseen suuntaan ja sillä lähti, mutta suunnilleen sormet verellä sai hangata. Taisi olla vielä jotain auton kojelaudan kosteita liinoja kun ei muitakaan ollut.
Eli kokeileppa oikein kovasti hangata, meidän kaapeissa joku muovipinnoite kyllä, että voi olla että senkin takia lähti pois
Minä hölmö luin koko ketjun ja nyt on ihan pakko kokeilla näitä "sekoituksia" ikivanhaan, kellastuneeseen lavuaariin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä neuvotaan käyttämään etikkaa ja soodaa seoksena. Ei toimi! Kumoavat toistensa vaikutuksen.
Neuvo koski liesituulettimen metallisen rasvasuodattimen puhdistusta. Jos et usko, että niillä saa rasvan irtoamaan ritilästä, niin alahan testata.
Oliiviöljyä rättiin vähän ja sitten pyyhit sillä. Kyllä lähtee.
Cif power&shine sitruunanhajuinen suihke. Kyllä lähtee!!!
Astianpesukoneeseen jos on irtoava malli.
Ruokaöljyllä lähtee.
Myös lettupannu puhdistuu komiasti.
Osta auton ikkunapesuainetta (siis Lasolia, myös Sinol tai Marinol) kelpaa. Se liottaa rasvat pois.
Lanttaamattomalla tolulla lähtee. Nää sienijutut ja fairyt voi jättää omaan ekolokeroonsa.
Mitäköhän "rasvaa" sitä on roiskittu
Älkää käyttäkö ihmesientä ollenkaan. Eiköhän ihan riittämiin ole jo mikromuoveja vesistöissä. Fairyllä lähtee rasvatahrat. Olen tehnyt oikein pinttyneeseen likaan jopa niin, että laitan suotaan fairya, annan vaikuttaa ja pyyhin huolellisesti pois.
Oikeaa mäntynestesaippuaa sumutuspulloon laimennettuna, sen jälkeen harjaus vaikka vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelu/pyyhkiminen puhtaalla vedellä ja rätillä. Ei vaadi hankausta ei vahvoja myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö ihmesientä ollenkaan. Eiköhän ihan riittämiin ole jo mikromuoveja vesistöissä. Fairyllä lähtee rasvatahrat. Olen tehnyt oikein pinttyneeseen likaan jopa niin, että laitan suotaan fairya, annan vaikuttaa ja pyyhin huolellisesti pois.
Mikä tahansa tiskiaine tai yleispesuaine merkistä riippumatta käy. En käsitä, mikä tästä yhdestä vaahtoavasta aineesta niin ylivertaisen tekee.
Olet oikeassa, myös ihmesieni on hankaustuote.
Mutta sitä pinttynyttä rasvaa on jollain kerros tai kaksi. Jos ottaa silmään keltaisen eltaantunut pinta, niin hankaavaa tuotetta voi helposti käyttää.. kunnes se keltainen muhju on pois. Sitten vaan fairya siivousliinaan ja pesu.