Vinkkejä munattomaan ja maidottomaan ruokavalioon, varsinkin aamu-/iltapalat
Meillä on pienellä lapsella maito-, muna ja pähkinäallegia (ja todennäköisesti myös soija-/palkokasviallergia). Muuten menee ihan mukavasti, mutta mitä proteeinipitoista sitä keksisi esim. aamupalalle.
Esim. kinkkua tai nakkeja lapsi söisi tietysti mielellään, mutta nitriitin ja suolan takia niitä ei voi antaa rajattomasti.
Kenelläkään mitään vinkkejä?
(ja proteeinia lapsi tarvitsee, sillä merkittävä proteiinin lähde eli maito on pois ruokavaliosta. Muutenkin aamulla olisi hyvä saada jotain proteeinipitoista pitämään nälkää poissa)
Kommentit (20)
niitäkin on.
toinen vaihtoehto on että laitat leivälle esim uunipaistin/kinkun siivuja.
sori typot ;)
No ei niitä Vatajan nakkeja voi oikeasti joka päivä antaa sen suolankaan takia.
Karjalanpiirakoita, leipää levitteellä ja kalkkunalla/kinkulla ja kasviksilla, erilaisia puuroja soija/riisi/kauramaitoon keitettynä, kiisseleitä, Yosa-"jugurtteja", muroja... Ei iltapalan erityisesti tarvitse sisältää proteiinia, jos haluat lisätä sitä niin leikkelettä vaan, tai lihapullaa jne.
maitotuotteet korvata kauraversioille esim Oatlyn tuotteet? Tai Yosan tuotteet. On soijattomia vegaanituotteitakin. Vanajalla on myös nitriittömiä nakkeja. Auttaisiko ravintoterapautilla käynti, ehkä heillä olisi enemmä ideoita ja kokemusta..
voisitko kokeilla vaikka jotain tahnoja tai levitteitä kypsästä kanasta? Kana- maissi- pekonihake (meillä majoneesin kanssa) on meidän lempieväsvoileipätäytettä.
Kala on aina hyvä vaihtoehto, kirjolohi on hyvää kylmänäkin.
Mitkään lihankorvikkeet eivät ilmeisesti käy jos on soija- allergiankin?
Täällä aika huonosti vinkkejä saa allergisen lapsen ruoka asioita koskien. Jos aikaa ja mielenkiintoa niin kirjauduppa www.histamiini.com,löytyy paljon reseptejä ja vinkkejä ruuan laittoon!
muroja hedelmäsoseisiin sekoitettuna, soija/kaurajugurtteja näin esimerkkeinä.
minusta histamiini.com sivulla pyörii enemmän moniallergisia -meillä on kuitenkin aika helppo tilanne kun esim. kaikki viljat käyvät.
Ja täällä pyörii kyllä paljon allergisten lasten vanhempia. Vastauksiakin nopeasti paljon, osa oikeinkin hyödyllisiä.
Täällä aika huonosti vinkkejä saa allergisen lapsen ruoka asioita koskien. Jos aikaa ja mielenkiintoa niin kirjauduppa www.histamiini.com,löytyy paljon reseptejä ja vinkkejä ruuan laittoon!
Jostain on pakko tinkiä joskus, ei se lapsi siihen suolaan kuole jos saa tarpeeks juomaa. Mutta tässä ehdotuksia:
-leipää/näkkäriä kinkulla, maksapasteijalla, kasviksilla (salaatti, kurkku jne you know)..
- muroja/mysliä/puuroa marjakeitolla
- banaania, ja muita hedelmiä
- "hampurilaisia" itse tehdyillä jauhelihapihveillä
Ylipäätään, mä panostaisin tohon leivän vaihtelevuuteen ja lihapitoisuudeltaan laadukkaisiin leivänpäällisiin.
Ja edelleen kiinnostaa, onko lapsi yli vai alle 1v. Jos yli, niin suolan ja nitriitin takia ei tarvi tehä asiaa vaikeeks, asun ite ulkomailla ja täällä käytetään suolaa paljon enemmän lapsilla, eikä ne siihen kuole. Ja kyseessä on vain Norja, ei sen eksoottisempi valtio...
Lastenlääkäri sanoi, että saa tarpeeksi proteiinia, kun syö kaksi kertaa päivässä liha-aterian. Tuntui se minustakin vähäiseltä, mutta en yrittänyt sitten väkisin sitä proteiinia saada muihin ruokiin. Vispipuuro kauramaidon kanssa on muuten hyvää. Kyllä viljoissa on proteiinia, joten kaikki puurot ja leipä ovat hyviä. Kun teilläkään ei soija käy, niin kokeile auringonkukansiemeniä, niissä on hyvänlaatuisten rasvojen lisäksi myös valkuaisaineita eli proteiinia.
ps. Yks vinkki vielä. Meidän lapselle sopi vuohenmaito ennenkuin lehmänmaito alkoi käydä. Sitä löytyi ainakin prismasta muiden erikoismaitojen joukosta. Tykkäsi juoda sitä jopa ihan pelkiltään ja varsinkin kaakaossa. Puurojakin tein siihen ja isosiskokin söi :)
Marjojen ja marjakeittojen kera niistä sai ihan maistuvia. Puurot olen aina keittänyt veteen. En itsekään tykkää maitoon keitetyistä puuroista.
onhan viljoissakin proteiinia. Ja jos haluat lisätä proteiinin määrää, niin lasten tarvitsemat proteiinimäärät ovat kuitenkin aika pienia: lisää puuron kanssa 1-2 kinkkuviipale tai lihapulla. Jos teet puuron veteen, niin muista lisätä rasvaa (öljyä) joukkoon. Maitotuotteissa tulee "normaaliruokavaliossa" rasvaa, joka täytyy maidottomassa ruokavaliossa korvata. Kehittyvälle lapselle rasva on tärkeää (ja pitää sitä nälkää pois). Ja kuka kieltää syömästä aamupalalla kanaa ja kasviksia, tai perunaa ja lihakastiketta, jos tukevammalle ruoalle tuntuu olevan tarvetta...
Joku jo mainitsi tuon kalan, sekin on oiva proteiinin lähde, jos kala vain lapselle muuten käy.
Suomessa ei juurikaan proteiinia aamu- tai iltapalassa ole. Puurot ja leivät teille käy niinkuin muillekkin. Mäkin olen ravintoterapeutilta kuullut että tarpeeksi proteiinia saa ihan mun syö pari lusikallista lihaa päivässä (alle kolme vuotias lapsi). Jos lapsesi on ns normaali sekasyöjä niin en olisi huolissani proteiinin määrästä vaikka maito ja kananmuna jääkin pois.
ps. weetapix kauramaidolla on tosi hyvää
saa esimerkiksi siten, että lisäät esim. puuron tai kaurajukurtin joukkoon siemeniä (auringonkukan-/öljyhampun-/seesamin/kurpitsan-) tai niistä tehtyä jauhoa. Myös erilaisia tahnoja (esim. tahinia) on saatavilla ihan tavallisissakin kaupoissa .
Myös idut ovat tosi proteiinipitoisia. Lihaa ei ole pakko olla!
uunilohta tai itse tehtyä leikkelettä ja paljon kasviksia. Puuron joukkoon kannattaa lisätä öljyä.
Ja täysin asian vierestä. Kun synttärit yms juhlat tulee ajankohtaisiksi niin suosittelen:
http://kakkukioski.com/blog/category/Munattomat+leivonnaiset
Ainakin kaikki mitä olen kokeillut ovat olleet helppoja ja onnistuneita reseptejä :)
En ymmärrä miksi pitäisi, eihän allergittomatkaan lapset syö aamu/iltapalalla useinkaan mitään proteiinia,kyllä ne taitaa leipä/muro/jugurtti-linjalla aika monet mennä?
Jos syö normaalisti lihaa päivällä niin maidon puute ei ole mikään erityisen suuri ongelma,ei varsinkaan proteiinin kannalta.
http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nuoret/Ravitsemus/Energiaravintoai…
Esim. meidän allerginen 2v tarvitsee vain n.10g proteiinia päivässä.
Aamu- ja iltapalla voisit tarjota Oatlyn kaura+ maidossa muroja (kaura+:ssa on lisätty kalsiumia), maidotonta leipää "tum.sin" keijun kanssa, vatajalla on myös leikkeleitä jotka maidottomia, hedelmiä, elovena jugurtinkaltaisia valmisteita jne
Jo parista ruokalusikallisesta lihaa saa n.7g proteiinia eli sellaisen kolmanneksen päivittäisannoksesta. Jos lapsi syö kahdella aterialla tuon 2 lusikallista + viljatuotteet ( puurot, leivät, pastat, riisi, kalsiumrikastetut kaura- ja riisivalmisteet) ja kasvikset niin päivittäistarve täyttynee ihan hyvin. Vähäproteiiniset tuotteet ovat yleensä myös vähäkalorisia, ja kaloreihin suhteutettuna proteiinimäärä onkin ihan hyvä - en väitä että pelkällä salaatilla eläisi, mutta jos energiaa saa ruuasta riittävästi, on siinä melkoisen varmasti myös riittävästi proteiinia. Myös liiallinen proteiinin saanti on pahasta.
Jos asia kauheasti vaivaa, sopisivatko siemenet? Niistä saa hyviä tahnoja ja levitteitä (öljyä+mausteita tai makeaan versioon hieman sokeria/agavesiirappia/kuivattuja taateleita) vaikkapa leivän päälle kasvisten ja vähäsuolaisen leikkeleen kera tai puuron sekaan yhdessä marjojen kanssa. Niistä voi tehdä myös kasvimaitoja tehosekoittimella yhdessä veden kanssa. Proteiinimäärä on hyvä, useissa siemenissä on myös kalsiumia ja ne harvemmin ovat allergisoivia vaikka muut valkuaiskasvit eivät kävisi. Oletteko käyneet ravitsemusterapeutilla?
En ymmärrä miksi pitäisi, eihän allergittomatkaan lapset syö aamu/iltapalalla useinkaan mitään proteiinia,kyllä ne taitaa leipä/muro/jugurtti-linjalla aika monet mennä?
Leivän päällisenä monella on kinkkua ja/tai juustoa, joissa molemmissa on aika hyvin proteiinia, samoin kuin jugurtissa. Muroihin laitetaan maitoa, jossa on proteiinia. Yleensä lapset juovat vielä maitoa aamiaisella, joten siitäkin tulee proteiinia.
Eli ihan aiheellisesti minusta ap pohtii lapsen proteiinin saantia, nuo allergiat rajoittavat yllättävän helposti proteiinin määrää, jos asiaan ei kiinnitä huomiota. Ei-allergiset eivät helposti huomaakaan kuinka paljon varsinkin maitoa tulee käytettyä.
Meillä oli lapsi moniallerginen, joten sen puolesta olen huono antamaan vinkkejä, kun ruokavalio oli niin paljon rajoitetumpi muutenkin. Meillä tehtiin itse mm. pieniä pihvejä ja lihapullia, ja niitä lapsi söi välillä aamu- ja iltapalallakin. Toisaalta lisäsimme proteiinimäärää sillä, että päivällä ruoat olivat yleensä lihapitoisempia, varsinkin välipalat.
Tonnikalatahna: valutettua purkkitonnaria, pieneksi hakattua purjoa ja majoneesia sen verran että sitoo ainekset. Haarukalla hienontaen sekaisin.
Porsaan ulkofile uunissa, jäähtyneenä helppo leikata ohuiksi siivuiksi ja pakastaa pienissä erissä. Tulee lisäaineetonta kinkuntapaista.
Makrillia tomaattikastikkeessa, sardiinia oliiviöljyssä ym kalasäilykkeet.
Avokado. Kuopastaan lusikalla nokare leivälle ja tasoitellaan haarukalla.
Humusta valmiiksi purkista tai itse kikpavuista+tahinista sekoitellen.
Halva. Ei nyt ehkä leivän päälle mutta pikkuateriana appelsiinin tai muun hedelmän kanssa.
Itsekin olen saanut monet kerrat kuulla tuon väitteen (enkä nyt suorastaan kiellä etteikö voisi olla totakin), että proteiinia tulee riittävästi jos syö normaalisti ja on kaksi liha-ateriaa päivässä. Totuus kuitenkin on että moni lapsi juo niiden samojen normaalien aterioiden lisäksi litran maitoa ja saa siitä 31g lisää proteiinia. Kannattaa myös muistaa että se lihan määräksi suositeltu 2 rkl/ateria on itse asiassa vähänkin pieniruokaiselle lapselle aika paljon eikä varmasti toteudu esim. päiväkotiruoassa.
vettä tai appelsiinimehua kyllä se itse sitten syö jotakin jos nälkä tulee, älä vaan heittäydy sille linjalle että alat paapomaan ja hyväksymään kaikki sairaudet, ole johdonmukainen ja ankara kyllä skidi sitten vanhempana kiittää kun huomaa ne ilot joista voi nauttia.