Vietkö lapsen hoitoon jos itse olet sairaana?
Tuli vaan mieleeni, kun itse ollessani päiväkodissa töissä monet vanhemmat toivat lapsensa hoitoon jos itse olivat sairaana? Mielestäni aika itsekästä tuoda lapset päiväkotiin tartuttamaan muita että itse saisi levetä? Ei mee mun tajuntaan tämä. Pärjääväthän kotiäiditkin ilman lasten hoitoon viemistä. Vakavat sairaudet ovat eri asia mutta nyt puhun kuumeesta ja mahataudista esimerkiksi.
Kommentit (40)
flunssassa vien. Ja vien myös kaksi muuta tarhaan jos vain yksi lapsi flunssassa.
Olen vielä kotiäitinä, lapsi 2 v. Mutta mun mielestä kyllä jos lapsi on päivähoidossa, niin tottakai mies vie lapsen hoitoon ja jään itse kotiin sairastamaan. Muutenhan lapsi olisi ihan heitteillä.
- hä, jos olen 39 asteen kuumeessa, ja terve lapseni hoidossa, niin miten joku siitä voi sairastua todella vakavasti? ohis
Harvoin sairas olen, mutta ei tosiaankaan kaipaa vinkuvan kakaran seuraa silloin.
Tuolla tartuttamistekosyyllähän ei saisi viedä lasta silloinkaan päiväkotiin, jos vaikka sisarus olisi sairas.
Mies vie lapset päiväkotiin silloin kun minä olen kipeä.
Joudun hoitamaan nuhakuumeet ja mahatauditkin kunnolla ettei perussairauteni alkaisi oireilemaan.
Siitä syystä joudun olemaan sairaslomalla pikkuflunssankin takia yleensä 2 viikkoa.
Kyllähän se vituttaa, mutta eipä sille mitään voi. Pakko on levätä vaikka tuntuu että pää hajoaa siihen lepäämiseen.
En vie vaikka olen kipeänä.. Meillä aina pakkasessa jotain ruokaa valmiina minkä voi vaan lämmittää jne. Mutta olen muutenkin luonteeltani melkoinen sissi niin en koe tarvetta viedä lasta hoitoon jos olen kipeä.
Mutta älä huoli, minun lapseni olivat kyllä terveitä kuin pukit eikä omakaan tautini ollut tarttuvaa sorttia, usko pois. Ihan vain oli henkilökohtainen ongelmani. ;-)
Ja vastaus kysymykseesi, en tiedä. Ollessani itse kotiäitinä sairastin influenssan, jossa kuume nousi tunnissa 39,5 ja puoleen ja silloin kyllä soitin mieheni töistä kotiin. Muuten olisivat 0- ja 2-vuotiaat lapset olleet aika lailla heitteillä päivän.
En ole niitä ihmisiä, joiden on pärjättävä ilman apua vaikka pää kainalossa. Se on jotenkin suomalainen asenne.
ne sairaan vanhemman lapsetkin (saattaa)tartuttaa muita jos niillä sairaus jo elimistössä "muhimassa". Flunssat tarttuu nimenomaan helpoiten ennen kun henkilöllä itsellään edes oireet alkaneet. Monet ei vaan tajua, varmaan 90% ihmisitä...
Tautien ehkäisyssä on se juuri pahin haaste kun ihminen tartuttaa muita ennen kuin itse tietää edes sairastuvansa. Käytännössä siis mahdotonta.
Mutta jos kotona tauti on erittäin todennäköistä että tarttuu lapsille ja tahallaan tartutetaan muita.
Toki on tauteja ja "tauteja" joskus on oikeasti koomassa ja pakko vaan viedä lapset pk
Jos olen itse niin sairas, että en kykene töihin, todellakin vien lapset hoitoon, jotta voin itse levätä _edes_ sen hoitopäivän ajan. Ilta on kuitenkin pakko miten kuten pärjätä lasten kanssa, vaikka sairastaa. Juuri viikko sitten olin 39 asteen kuumeessa ja lapset pk:ssa. Jos kykenisin hoitamaan lapseni, kykenisin myös toimistotyöhön.
Ja ollaan niin minäminä keskeisiä ettei välitetä siitä että lapset menee tartuttamaan toisia päiväkotiin.Mitäs väliä sillä on jos vaikka joku sairastuu todella vakavasti takiasi kunhan vaan itsellä kaikki on hyvin. Kerro mulle miten kotiäidit pärjäävät ilman että lapset viedään hoitoon?
Kotiäiti varmaan pärjää, koska mikä se vaihtoehto on?
Mä en ymmärrä, miksi pitäisi tehdä elämästään vaikeampaa kuin se jo on? Siis jos on kipeänä ja olo on hirveä, niin miksi ei veisi lasta hoitopaikkaan, jos siihen on mahdollisuus? Joskus on hyvä myös yrittää helpottaa elämäänsä.
Tää on just tää "kärsi, kärsi.." -kulttuuri.
Miten terve lapsi ei saisi mennä päiväkotiin sillä perusteella, että mahdollisesti on taudin kantaja sen vuoksi, että kotona on joku sairaana? Tällä perusteella päiväkodin henkilökunnankin pitää jäädä kotiin, jos joku perheessä sairastaa. Samoin opettajien. Entäs koululaiset, jäävätkö hekin kotiin, jos sisarus (tai jompi kumpi vanhemmista) on kipeänä. Samalla tavallahan he kaikki ehkä tartuttavat muita.
Työelämässä ollessa olin sairaslomalla, jos olin todella kipeänä. Lähes poikkeuksetta sain taudin lapseltani (tai ko. tautia oli ainakin liikkeellä pk:ssa). Mahataudissa vessan lattialla maatessani en todellakaan tulisi edes mieleen ottaa lapset kotiin seuraamaan äidin oksentamista. Kyse ei ole siitä, etteikö pakastimesta löytyisi ruokaa tai lapset voisi laittaa päiväksi tuijottamaan dvd:tä. Kun on kerran mahdollisuus sairastamiseen ja toipumiseen rauhassa, toki se on järkevää käyttää.
Jos miehelläni ei ollut mahdollisuus viedä lasta hoitoon sairastaessani, lapsi toki jäi kotiin kanssani, koska en yksinkertaisesti jaksanut kuljettaa häntä päiväkotiin. JOka kerta kun soitin tästä tilanteesta, päiväkodissa ihmeteltiin, miksi terve lapsi joutuu jäämään kotiin sairastavan vanhemman kanssa.
Mites muuten, jos mies on sairaana, jääkö lapset kotiin siinäkin tapauksessa? Vai koskeeko tämä vain äitejä?
t. kotiäiti, joka juuri sairasti viikon vauvan ja 4-vuotiaan kanssa. Pitäisi kai alkaa kiillottaa kruunuaan, vaikka lapset oli hunningolla, syötiin viikko pakastimen jämiä ja eineksiä ja katottiin Cars-leffa noin tuhanteen kertaan
Samalla perusteellahan mieheni ei voisi minun tautini vuoksi töihin "tartuttamaan muita". Terveet koululaiset olisivat kotona lusmuilemassa, koska äiti sairastaa- Tuohan on aiva älytön ajatus-.
Jos minä olen kunnon mahataudissa ja esim 39c kuumeessa, olen todella pihalla kaikesta. Näen näkyjä ja en ole tässä maailmassa, en todellakaan kykenisi siinä tilassa ketään hoitamaan.
menevät päiväkotiin vanhemman sairastaessa. Muutenhan pitäisi koko perheen aina olla kotona, jos yksi on kipeänä. Koulustakaan ei todellakaan voi olla pois joka kerta, kun sisarus tai vanhempi on sairaana.
Harvoin kyllä olen kotona sairaana pakko, kun on raahautua flunssaisena töihin, kun ei kuitenkaan ole tarpeeksi kipeä.
ja ne taudit on mitä suurimmalla todennäköisyydella jo alunperin tarttuneet sieltä pk:sta, joten siellähän ne muhii joka tapauksessa...
ne sairaan vanhemman lapsetkin (saattaa)tartuttaa muita jos niillä sairaus jo elimistössä "muhimassa". Flunssat tarttuu nimenomaan helpoiten ennen kun henkilöllä itsellään edes oireet alkaneet. Monet ei vaan tajua, varmaan 90% ihmisitä...
Tautien ehkäisyssä on se juuri pahin haaste kun ihminen tartuttaa muita ennen kuin itse tietää edes sairastuvansa. Käytännössä siis mahdotonta.
Mutta jos kotona tauti on erittäin todennäköistä että tarttuu lapsille ja tahallaan tartutetaan muita.
Toki on tauteja ja "tauteja" joskus on oikeasti koomassa ja pakko vaan viedä lapset pk
menee lapset tarhaan kun minä tai mies sairastaa. Ei ole ikinä tullut mieleenkään olla viemättä. On aikamoista kidutusta terveelle lapselle olla esim viikko sisällä ja tuijottaa telkkaria koko päivä vain koska äiti on kipeä. Mä en kuumeessa pysty edes lukemaan iltasatua kun näkö hämärtyy jo ihan pienillä lämmöillä.
Muuten meillä lapset jää kyllä herkästi kotiin. Esim tänään oon kotona pojan kanssa vaikka varsinaista kuumetta ei ole (vähän lämpöä) niin on nuhainen ja normaalia huomattavasti väsyneempi ja kiukkuisempi.
Toki, toki, jos töihin on miehen pakko mennä vaikka kotona sairastetaan ja kouluunkin on pakko mennä, niin laitetaan vahinko kiertämään jo päiväkodissa ja viedään sinne ihan ehdoin tahdoin lisää tauteja..
Mä sairastan mieluiten kotona koko päivän, en jaksa rasittaa elimistöäni raahaamalla lapsia hoitoon, mutta kukin tyylillään
Niin kenen etu se olisi, että äiti sen sijaan tekee kotitöitä, laitta ruokaa ja leikkii lapsen kanssa. Esim korkeassa kuumeessa mä tuskin pysyn tolpillani sen verran että pääsee vessaan.
Jos tauti sen takai pitkittyy tai tulee jälkitauteja, niin kenen etu se on? Ei ainakaan lapsen.
en jak sa rasittaa elimistöäni raahaamalla lapsia hoitoon, mutta kukin tyylillään
MIES vie lapsen hoitoon jos minä olen kipeä. Eipäonneks tarvi itse raahautua tautisena sitä sinne viemään, mutta hoitoon menee joka tapauksessa.
etten pysty hoitamaan työtehtäviäni (kevyttä toimistotyötä) ja tällöin en todellakaan ole kykeneväinen huolehtimaan kunnolla lapsistani!
Kotiäitiaikoinani olen joskus joutunut huolehtimaan lapsista 39 asteen kuumeessa ja mahatautisina, ja kyllä lapset silloin aika lailla heitteillä olivat, se on pakko myöntää.
Meidän päiväkodissamme muuten aikoinaan oikein eriseen sanottiin, että esim. sisaruksen voi ilman muuta tuoda hoitoon siskon tai veljen sairastaesa, ellei kyseessä ole pahempi mahatauti tms. Me olimme tehneet toisin, ja sitä pidettiin kummallisena.
Ja ollaan niin minäminä keskeisiä ettei välitetä siitä että lapset menee tartuttamaan toisia päiväkotiin.Mitäs väliä sillä on jos vaikka joku sairastuu todella vakavasti takiasi kunhan vaan itsellä kaikki on hyvin. Kerro mulle miten kotiäidit pärjäävät ilman että lapset viedään hoitoon?