Vinkkejä / APUA: miten pidätte huushollinne siistinä?
1. Kuinka usein vietti matot ulos?
2. Millaisia toimenpiteitä teette päivittäin?
3. Kuinka usein vaihdetta petivaatteet?
4. Kuinka usei pesette pyykkiä? Missä kuivaatte ne?
5. Silitättekö vaatteet?
6. Kuinka usein pesette vessan / ikkunat /lattiat?
Mulla kaikki tämä on ihan repsahtanut avioeron ja vakavan masennuksen takia ja huomaan että kärsin tästä eniten, siis siitä että mun huusholli on AINA kuin pommin jäljiltä ja voimia ei ole...
Usein jopa itken sen takia :(
Minulla on kaksi poikalasta jotka jättävät kaiken just siihen mihin sattuu putoamaan vaikka kuinka yritän opettaa..mutta kun itsekin on välillä sellaisia päiviä etten vaan jaksa.
On pyykkejä, on pölyjä, on astioita, on ruokaa, on leluja, on ulkovaatteita, on sisävaatteita....KAIKKEA on koko ajan lattialla ja joka paikassa.
Koskaan meiltä ei löydä mitään :(
AUTTAKAA MUA !
Miten saan kodista toimivamman? Tai siistimmän? Mistä saisin voimia?
Kommentit (11)
että kaikki osallistuvat. Jokainen siivoa automaattisesti omat jälkensä. Heti. Kun tavara putoaa, se nostetaan. Kun on syönyt, astiat viedään pois ja siivotaan keittiö. Likapyykit pyykkikoriin, puhtaat kaappiin. Jokaiselle tavaralle on paikka, ja se pidetään siinä paikassa, siten kamaa ei ole levällään ympäriinsä.
Meillä käy siivooja kerran viikossa. Muuten riittää kun jokainen pesee vessan jälkeensä tarvittaessa ja pyyhkäisee lattian jos jotain roiskuu. Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa, jokainen vaihtaa omansa. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, kuivuvat kuivurissa tai telineessä kodinhoitohuoneessa. Mä silitän vaatteita iltaisin, katson telkkua samalla. Se on mun lempikotihomma.
Mun mielestä sun on tärkeää saada jokainen tajuamaan se, että siisteys on kaikkien vastuulla ja kaikki pääsee helpommalla kun laittaa tavarat paikoilleen. Meidän lapset on isoja, mutta pienemmille on tietysti kova homma jaksaa jankuttaa asiasta. Jos vaan mahdollista, ota siivooja vaikka pari kertaa kuussa tekemään perussiivous.
1. Kuinka usein vietti matot ulos? Kerran kuukaudessa
2. Millaisia toimenpiteitä teette päivittäin? Keittiö tulee siivottua sitä mukaa kun sotkua tulee, tavaroita paikalleen aina ohimennen, lattialta roskat lakaisten jos häiritsee, imurointi 1-2x viikossa
3. Kuinka usein vaihdetta petivaatteet? 2xkk
4. Kuinka usei pesette pyykkiä? Missä kuivaatte ne? Tarpeen mukaan 1-2xvk, kuivaus sisätiloissa harvoin käytän kuivausrumpua.
5. Silitättekö vaatteet? EN
6. Kuinka usein pesette vessan / ikkunat /lattiat? Vessan pesu kerta viikossa tai tarpeen mukaan, ikkunat 1-2x vuodessa tarpeen mukaan, lattiat luutuun kerran kuussa samalla kun käytän matot ulkona, "paikkaluutuamista" tarpeen mukaan.
Lapset ehdottomasti mukaan siivoukseen, ei auta marinat. Omista tavaroistaan on pidettävä huolta eikä ne saa lojua pitkin huushollia. Lapsella meillä lisäksi omat kotityöt kuten automaattisesti roskien vienti, astiat koneeseen, jokatoinen pvä astianpesukoneen tyhjennys, vessan pesu kerran viikossa, oman huoneen siistinä pito. Voimia saat siitä, että otat lapset mukaan kotitöihin, et pyöritä majataloa. Perhe on yhteinen yritys eikä äidin tehtävä ole toimia kotiorjana.
1. Kuinka usein vietti matot ulos? max pakkaspäivänä kerran vuodessa
n 15 min perussiivous ja kun mennään nukkumaan on koti siisti
joka perjantai
max 2 krt viikossa, kuivaan saunan pesuhuoneessa
5. Silitättekö vaatteet? vain muutaman mun paidan
vessan pesen maanantaisin, ikkunat 2 x vuodessa, lattiat joulusiivouksessa
Mulla on peruslista, esim ma pesen vessat ja tyhjennän kuivauskaapin, tälläisiä. Perjantaisin korjaan mahdolliset jutut, mitä vaatteisiin on tullut, parsin reiät, vaihdan vetoketjun jne jne.
Lapset vaihtelee työlistat eri viikoilla, toinen vie roskat ja toinen tyhjentää astianpesukoneen ja täyttää mitä on jäänyt täyttämättä.
Tärkeintä on tässä että tavara mitä kodissa on, on vähäinen. Jatkuvasti laitan tavaraa kiertoon.
Ainoa mitä meillä on paljon on vaatehuoneessa on tolkuttoman paljon vessapaperia. Ja saan paljon vaatelahjoituksia, osaa joutuu monta vuotta säilyttämään, mutta nämä ovat poikani huoneen yläkaapissa, eli poissa silmistä.
Muuten kodissa ei säilytetä ns turhaa, millä ei juuri nyt tehdä mitään, mutta ehkä kohta -juttuja.
Mä esim teen hyvin paljon käsitöitä kierrätysmateriaalista. Välillä saan hyvinkin paljon materiaalia ja silloin olen kyllä tosi ahkera. Kesällä tein käytännössä joka päivä yhden kopan, välillä meni yömyöhäänkin, mutta päätin kun on aikaa ja inspis, antaa mennä vaan.
Ns ylimääräistä materiaalia mulla on max 1 muovipussillisen verran, muuten kaikki on työstetty valmiiksi töiksi.
Meillä toiminut esim. se, että 1) pidetään 15 minuutin siivouskisoja; 2)ennen tiettyjä juttuja on siivottava (esim. jäätelöä saa, kun huone on kunnossa; 3)siivouksen jälkeen yleensäkin tehdään jotakin kivaa (esim. sytytetään kynttila); 4) siivotaan musiikin tahdissa..
Sulla ei taida olla voimia siivoukseen kovin paljon, joten en tiedä onko nämä minun neuvoni realistisia ollenkaan, mut tämä toimii meillä:
- ruuat isoina satseina jääkaappiin/pakasteeseen, ettei tarvi jatkuvasti olla tekemässä ruokaa (=siivoamassa keittiötä). Keittiössä ei käydä syömässä ruoka-aikojen ulkopuolella, eikä keittiöstä viedä pois MITÄÄN. Meillä ei ole esimerkiksi sohvapöytää, koska se ois hetkessä täynnä kippoja ja kuppeja.
- kaikki tyhjä tila täyttyy aina - romulla. Vähennä huonekaluja ja lipastoja tms. ja mieti onko niiden sisältö tarpeellista. Aika usein ei ole. Raakasti roskiin vain kaikki mitä ei tarvita. Pahalta tuntuu, mutta sellainen ajatus, että ne saisi joskus hyötykäyttöön ei ainakaan minun kohdallani ole realistinen - vie liikaa aikaa ja liikaa säätämistä.
- postilaatikkoon ei mainoksia-kyltti, ja laskut e-laskuina. Meille ei tule juuri nyt edes sanomalehteä tietyistä syistä. Säästää siivoamista paljon, kun missään ei loju mainoksia, lehtiä tai tyhjiä kuoria. Lehdet voi lukea kirjastossa- mikä ihana tekosyy päästä hetkeksi pois kotoa!
- Jos eteisessä on tankokaappi, niin siihen tangon alle mahtuu hyvin elfa-tyyppinen hyllykkö tai kaksi, jotka vetää mielettömästi tavaraa. Koreihin selkeät tarrat, että mitä missäkin korissa pitää olla.
- aina sesongin vaihtuessa varaan lapsettoman päivän sille, että vien tarpeettomat tavarat heti varastoon vakuumipusseissa valmiiksi lajiteltuna. On kiva ottaa varastosta vaan yksi pussi, jossa on esimerkiksi kaikki ulkovaatteet, myssyt ja hanskat jo valmiina, ja kipata ne vaan oikeisiin elfakoreihin. Koska minä en ole sellainen ihminen, joka saisi myytyä pieneksi käyneet lastenvaatteet, pistän ne heti pois ja kiertoon. Muuten ne jäävät kaappeihin viemään tilaa. Toiseen säkkiin pistän pelastusarmeijalle ne vaatteet, joita en ole osannut kaivatakaan enkä siis tule pitämäänkään. Turha niitäkään on kaapissa säilyttää.
- jos haluan myydä jotain, tai haluan ostaa jotain, pistän ilmoituksen siitä lähikaupan seinälle. En tulostele mukaan kuvia tms. Aina on tavara mennyt, koska kun asutaan lähekkäin, on helppo piipahtaa katsomaan tavaroita. Muuten en saisi ikinä mitään tehtyä, en vaan jaksa mitään huutista tai kirppareita.
- Meillä ei ole mitään ylimääräisiä tekstiilejä missään; ei pöytäliinoja, koristetyynyjä, isoja mattoja jne. koska niistä on hirveä lisätyö perheessä jossa on pieniä lapsia ja koira. Vähän karua on, mut siistiä. Kelpaa mulle.
tässä vielä pari vinkkiä:
- pidä vessassa paketti vauvan peppupyyhkeitä. Niillä saat siivottua vessan tosi nopeasti vaikka joka päivä. Minä teen niillä myös pölyjen pyyhkimiset, jos on hoppu.
- onko lasten vaatteet mahdollista siirtää kylpyhuoneeseen? Esimerkiksi IKEAn pesukoneen päälle tulevaan kaappiin mahtuu hyvin tavaraa. Jos vaatteet on kylppärissä, ne eivät jää lojumaan sinne tänne, koska vaatteiden vaihdon yhteydessä pyykkikorikin on siinä metrin päässä. Tämä toimii meillä aika hyvin - nyt vain aikuisten puolipitoiset vaatteet on siellä täällä.
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin, että meillä on seinällä iso, läpinäkyvä lokerikko kirjepostille. Kirjeet avataan heti ja pistetään omaan merkattuun lokerikkoonsa. Oikeastaan kaikki muu saa olla hujan hajan eikä elämänhallinta siitä kärsi, mutta viralliset paperit on oltava aina järjestyksessä, laskut maksettuina ja näin päin pois.
Voimia ap, jonakin päivänä asiat on paremmin taas!
1. pari kertaa vuodessa
2. päivittäin tiskit tiskataan aina heti ruokailun jälkeen, lelut korjataan aina kunkin leikin jälkeen ja muutenkin tavarat laitetaan omille paikoilleen.
3. Petivaatteet vaihdetaan noin kahden viikon välein.
4. Pyykkiä pestään noin joka toinen päivä, ne kuivuvat olohuoneen nurkassa.
5. Emme silitä juurikaan arkivaatteita.
6. Vessa ja kylppäri pestään viikoittain, ikkunat 3 kertaa vuodessa ja lattiat noin 5 kertaa vuodessa.
Pääasiassa meillä huushollin järjestyksen pitämistä auttaa se, että kämppä pidetään koko ajan perussiistinä. Omat jäljet korjataan heti, ja tavaroilla on omat paikat, joissa ne myös pysyvät.
Ja se jos mikä ahdistaa. Pahimmat paikat ovat olohuoneen sohvapöytä, eteisen lipasto ja keittiön "turha" taso. Parin päivän välein tyhjennän ne tavaroista, tai no se eteisen lipasto yleensä kerää tavaravuorta viikon, sitten se tyhjennetään viikkosiivouksen yhteydessä. Mutta astioiden ja likaisten/puolipitoisten vaatteiden osalta vedän tiukkaa linjaa: jokainen perheenjäsen huolehtii omat astiansa tiskialtaaseen tai suoraan koneeseen ja vaatteet likapyykkiin tai omaan huoneeseen tuolinkarmille odottamaan seuraavaa käyttöä. En pese likaisa vaatteita, jos ne eivät ilmesty likapyykkikoriin!
Sitten vastauksia:
1. ehkä kerran kuussa
2. pesen/lajittelen pyykkiä päivittäin, siistin keittiön tasot ja tiskipöydän päivittäin, järjestelen joskus enemmän joskus vähemmän
3. liian harvoin, tavoite kerran kahdessa viikossa, mutta usein menee 3 tai jopa 4 vkoa
4. päivittäin pesen pyykkiä, kuivaan kesällä ulkona, syksyllä/talvella saunassa, liinavaatteet kuivausrummussa
5. en
6. vessa kerran viikossa, ikkunat 2x vuodessa, lattiat noin kerran kuussa
1. Meillä ei ole mattoja, mutta jos olisi niin ulos veisin kerran kuukaudessa
2. tasojen pyyhkiminen
3. Kerran viikossa
4. Kerran päivässä. Kuivatetaan telineessä joko keittiössä tai makkarissa
5. En silitä
6. Kerran viikossa pesen vessan ja lattiat. Ikkunoita 1-2 kertaa vuodessa
1. Kuinka usein vietti matot ulos?
Mattoja on suht vähän, oikeastaan vain yksi vähän isompi. Sen vien n. 2 kk välein ja välissä imuroin. Pienet matot lastenhuoneista puistelen parvekkeelta kerran viikossa - on helpompaa kuin imurointi :)
Laitamme keittiön siistiksi ja siistimme yleisesti paikat, eli ei vaatteita, leluja, lehtiä yms. lojumassa.
2-3 viikon välein, lapsilla n. 4 viikon välein. Välissä tuuletan niitä.
Päivittäin, pääasiassa kuivausrummussa.
5. Silitättekö vaatteet?
osan silitän, osaa en
Vessan ehkä 3 kertaa viikossa, ikkunat kerran vuodessa ja lattiat vähintään kerran viikossa osittain (meillä on osassa kotia valkoinen laattalattia, sen pyyhin ainakin kahdesti viikossa, parketin ehkä kerran viikossa).
Meilläkin tuntuu että koululaiset - tyttöjä vielä - saa kodin pomminräjähdyksen jälkeen tilaan ihan välipalan syönnillä ja ulkovaatteiden riisumisella. Komennetaan, maanitellaan, kiristetään, lahjotaan...
Ehkä se siisteyden avain meillä on se, että teen perusjuttuja mieluummin eriteltynä päiville kuin että tekisin ison viikkosiivouksen kerralla.
Anna itsellesi armoa, sulla on vaikea tilanne ja vain yksi aikuinen hoitamassa asioita. Yritä saada pikkuhiljaa asiat tolalleen, aloita vaikka siitä että aina ennen nukkumaanmenoa laitat keittiön siistiksi ihan kokonaan - jo se tekee kotiin sellaisen siistimmän ilmeen kun ei likaisia astioita loju pöydillä.
Isoin pääsee ulos harvemmin.
Päivittäin kerään pyykit, pyyhin tasot, siivoan keittiön aamuin illoin, pesen pyykkiä, laitan tavarat paikoillen. Kuivaan pyykit kylppärin narulla ja ulkona. Lakanat vaihdan kahden viikon välein, ikkunat pesen kaksi kertaa vuodessa, lattiat kerran kuussa ehkä. Heitä pois kaikki kama jota ei oikeasti käytetä äläkä osta uutta.