Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50% lapsen ADHD-tyyppisestä oireilusta vanhempien aiheuttamaa.

Vierailija
06.10.2011 |

Ei osata ottaa lapsen käytöstä rennosti, niuhotetaan turhasta ja nöyryytetään lasta tottelevaiseksi.

Tästä kyykytyksestä ahdistuneena lapsi kapinoi ja alkaa "kiipeillä seinille, raivota, on levoton".

Jos vanhempi osaisi suhtautua lapseen lapsena, eikä vaatisi 2-vuotiaalta moitteetonta käytöstä ruokapöydässä, kaupassa, aikuisten juhlissa, yms. jäisi moni adhd-diagnoosi tekemättä, koska se olisi turha.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisen lapsen kukin vanhempi "saa" :)



Minusta kukaan ei ole täällä antamassa kenellekään lasta "tekojensa mukaan", vaan sattuma määrää, millainen lapsi maailmaan putkahtaa, toki vanhempien geneettisen perimän sekä raskausaikaisten olosuhteiden rajoissa.

Vierailija
22/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristöolosuhteet vaikuttavat lasten ylivilkkauteen, ei adhd:hen, mutta eihän kaikki ylivilkkaus ole adhd:tä, vaan kuten ap mainitsi, sen "tyyppistä".



Adhd on vahvasti perinnöllinen neurologinen erityisyys, siitäkin on vahvat tieteelliset todisteet.



Kaikki ylivilkkaus ei ole kuitenkaan diagnosoitavissa adhd:ksi, vaan osalle penskoista riittäisi ihan vaan vakaammat ja vähempi virikkeiset olosuhteet ja suurempi määrä unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisen lapsen kukin vanhempi "saa" :) Minusta kukaan ei ole täällä antamassa kenellekään lasta "tekojensa mukaan", vaan sattuma määrää, millainen lapsi maailmaan putkahtaa, toki vanhempien geneettisen perimän sekä raskausaikaisten olosuhteiden rajoissa.

Vierailija
24/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin Sinkkonen on kirjoittanut siitä, että ennen kuin ADHD-diagnooseja lähdetään antamaan, niin pitäisi varmistua, että lapsi syö kunnolla ja säännöllisesti, ulkoilee riittävästi, ei katso liikaa TV:tä tai pelaa koko aikaa tietokoneella. Eli osalla lapsista ADHD-tyyppiset oireet saattavat johtua tällaisen "perusterveellisen" elämän puutteesta.

Ja lisään tähän vielä riittävän unen! Ihan tärkein juttu. Suuri osa vanhemmista aliarvioi lapsen unentarpeen. Jos lapsi on aamulla selvästi väsynyt kun herää ja hänet pitää suurin piirtein nostaa sängystä ylös, hän EI ole nukkunut tarpeeksi. Sitten vain illalla aiemmin petiin! Jopa jo ennen kahdeksaa illalla, jos aamulla pitää seiskan pintaan nousta. Lapselle esim 12h yöunet voivat olla ihan normisettiä. Kun liian vähällä unella meneminen jatkuu riittävän pitkään, ei lapsi osaakaan enää nukahtaa ajoissa ja levätä kun on väsynyt olo. Hän ei opi tunnistamaan levontarvetta ja käy jatkuvasti "ylikierroksilla" = käytös jota luullaan ADHD:ksi.

Vierailija
25/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi psykologian laitoksella Helsingissä ollaan jo herätty tähän epäkohtaan, miten "kevyin perustein" ADHD-diagnooseja jaellaan ja miten vähän osataan huomioida lapsen yksilöllistä luonnetta eli temperamenttia, tapaa reagoida.



Moni ADHD-diagnoosi on väärä.

Vierailija
26/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi psykologian laitoksella Helsingissä ollaan jo herätty tähän epäkohtaan, miten "kevyin perustein" ADHD-diagnooseja jaellaan ja miten vähän osataan huomioida lapsen yksilöllistä luonnetta eli temperamenttia, tapaa reagoida. Moni ADHD-diagnoosi on väärä.

Ap on siinä oikeassa, että moni ADHD-diagnoosi tehdään väärin, mutta väärässä siinä, että se johtuisi vanhempien kurinpidosta. Uskon että suurimmat syyt ovat ennemminkin rajojen puutteessa, rutiinin ja rauhoittumisen puutteessa, huonossa ravinnossa, vähäisessä unessa, liiassa mediassa ja hektisessä elämänrytmissä. Siihen päälle vielä vaikka vanhempien parisuhdeongelmia, eroja ja lapselle hyvin sekavia ja henkisesti rasittavia uusioperhekuvioita.

33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kirjoittaa ADHD_tyyppisistä. Eli 2 aivan eri asiaa. Olen samaa mieltä AP:n kanssa.



T: ADHD-lapsen äiti

Vierailija
28/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHDhen nyt suhtaudutaan miten suhtaudutaan..



t. ADHD aikuinen, joka ois ollut onnekas jos ois jo lapsena tunnistettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että liian herkästi käytöshäiriöiset diagnosoidaan ADHD:n alle. ´Mutta pitää myös muistaa, että monet "käytöshäiriöt" johtuvat pitkälti ADHD:sta. Itseäni raivostuttaa alalla työskentelevänä, että yksityinen lääkäri diagnosoi yhden tapaamisen perusteella ADHD:n. Se ei mene niin. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ADHD on "muotidg" ja dg löytyy niiltäkin joille ne ei kuulu. Nyt ihmiset puhuvat adhd-ongelmista, kun tarkoittavat käytöshäiriötä ja ne oikeat adhd- tapaukset jäävät jalkoihin, eivätkä saa oikeaa hoitoa. Todelilnen ADHD ei johdu vanhempien kasvatuksesta, mutta käytöshäiriöt kyllä.

Vierailija
30/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin Sinkkonen on kirjoittanut siitä, että ennen kuin ADHD-diagnooseja lähdetään antamaan, niin pitäisi varmistua, että lapsi syö kunnolla ja säännöllisesti, ulkoilee riittävästi, ei katso liikaa TV:tä tai pelaa koko aikaa tietokoneella. Eli osalla lapsista ADHD-tyyppiset oireet saattavat johtua tällaisen "perusterveellisen" elämän puutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on niin helppo pilata!



Vanhemmat ei tunnu tajuavan että vanhemmuus ei loppupeleissä ole kovin vaikeaa ja vaativaa, eletään vain ihmisiksi lasta kunnioittaen ja rakastaen. Tuloksena hieno ihminen.



Varsinkin nuoret äidit pilaa lapsensa raivoamisella ja liian kovalla kurilla, lapsihan imee ympärillään olevista ihmisistä vaikutteet. Kun äiti on hermo, on lapsikin. Äidin mieli on jossain muualla kuin lapsen luona, menojalka vipattaa, ja vanhemmuus ei kiinnosta. Siitä ne ongelmat alkaa.