Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako ekaluokkalaisesi uida?

Vierailija
06.10.2011 |

Olen ihan ihmeissäni tyttären luokkakavereiden uimataidosta. 18 lapsesta vain kolme on uimataidottomia, tyttäreni yksi niistä. Uimataitoa on hyvin vähän, ehkä kolmisen metriä osaa uida, senkin räpien eli ei millään tietyllä uimatyylillä. Sukeltelee paremmin kuin ui, hyppää reunalta isoon altaaseen, mutta ei vaan ui.

Muu luokka on viety ison altaan syvään (!) päähän ja nämä uimataidottomat harjoittelevat matalassa pikkualtaassa.

Uimassa on käyty perheen kesken varmaan keskivertoperhettä enemmän, mutta ilmeisesti ei ole kiinnitetty huomiota tarpeeksi siihen tyylipuhtaaseen uimataitoon.

Miten sinun ekaluokkalaisesi ui?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olemme käyneet tosi paljon uimassa.

Vierailija
2/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meidän kolme lasta ovat oppineet uimaan 5-vuotiaina, ovat käyneet uimakoulua. Ihan on oma vikanne jos lapsi ei osaa uida. Vanhemmilta on törkeää välinpitämättömyyttä olla opettamatta lasta uimaan tai olla huolehtimatta, että lapsi oppii taidon esim. just uimakoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan toki, kuten ensimmäisessä viestissäkin mainitsin, että uimassa käydessämme emme ole kiinnittäneet tarpeeksi huomiota tyylipuhtaaseen uintiin, vaan olemme antaneet räpiköidä miten kulloinkin on halunnut. Myös syvässä altaassa. Olin vain ihmeissäni miten hyvällä tolalla on yleinen uimataito. Minun aikanani suurin osa EI osannut uida ekaluokalla.

ap

Vierailija
4/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uinninvalvoja selitti jotain lapsen jalkojen asennosta vedessä. Eli lapsen jalat ovat jotenkin "vauva-asennossa" luonnostaan ja jossain vaiheessa tämä asento (vertaa heijasteisiin vauvalla) poistuu, niin uiminenkin onnistuu. Eli on varmaan yksilöllistä.?

Vierailija
5/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää vettä ja uimista. Emme tiedä miksi. Vauvauinnissa käytiin reilu 1-vuotiaaksi ja sitten kun menimme ekaa kertaa omillamme uimaan, tapahtui jotain, emme todellakaan tiedä, mitä, ja poika on pelännyt uimahalleja ja vettä siitä asti. Nyt on tehty hirveä duuni, että saadaan se ylipäätään uimahalliin tai mihinkään veteen ja se sujuu jo hyvin. Mutta uiminen on vielä kaukana edessä. Käy kahdesti vuodessa uimakoulussa, mutta siellä kaikki tarmo on mennyt veteentotutteluun. Mutta kyllä tuo varmaan muutaman vuoden sisään alkaa hallita sitä uimistakin.

Meillä ei ole vielä koulun uimakoulut alkaneet, mutta viime vuonna eskarissa 5 uimataidotonta harjoittelivat omana porukkana matalassa altaassa, kun uimataitoiset pulikoivat aikuisten altaassa.

Vierailija
6/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enpä usko, että kovin moni ekaluokkalainen osaa uida "tyylipuhtaasti". Kun uimareita katsoo, harvan aikuisenkaan tyyli kovin puhdasta on. Luulisin, että suurimmalla osalla lapsistakin uinti on aikamoista räpiköintiä (ja ekalla luokalla minusta saa vielä ollakin).

Mä olen huomannut, että lapsen temperamentti ja rohkeuskin vaikuttaa aika paljon. Moni lapsi menee pelottavankin heikoilla taidoilla isoon altaaseen räpiköimään. Joku varovaisempi taas saattaa harjotella lasten altaassa kovin pitkäänkin. Olisiko teillä tästä kyse, jos kerran olette käyneet paljon uimassa ja lapsi sukeltaakin.

Vierailija
7/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en varsinaisesti ole yllättynyt, ettei lapseni osaa uida kunnolla, koska ei ole urheilullisesti muutenkaan järin lahjakas. Olen vain yllättynyt, että lähes kaikki muut osaavat. No, seuraavien kohdalla toimitaan toisin ja käydään kotona kuivaharjoitteluna läpi eri uintityylejä ja harjoitellaan myös niitä vedessä leikkimisen ohella :)

ap

Vierailija
8/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me sentään asutaan ihan meren vieressä...

Vierailija
9/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on arka ja osa uimataidottomuudesta johtuu varmaan siitäkin. Sukeltaa metrejä haukaten välillä happea, mutta se pinnalla pysyminen pidempään kuin 3 metriä on ehkä liian jännittävää. Kesken uinnin tarraa joko minusta tai altaan reunasta kiinni, vaikka uinti sujuisikin hyvin. Tai "uinti" :D Mutta polskuttaa ja kauhoo, onko se uintia sitten?!

ap

Vierailija
10/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ekaluokkalaisen pitää osata ajaa polkupyörällä, solmia kengännauhat, soittaa puhelimella ja myös uida.

Vierailija
11/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis. Niin pitäis. Mun mielestä kaikkien ekaluokkalaisten pitäis osata lukea ja kirjottaakki. Kiittää ja pyytää anteeksi. Mut kun ei vaan osaa. Ei kaikki aikuisetkaan osaa uida tai kiittää.

Vierailija
12/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uiminen opitaan nimenomaan polskuttamalla ja kauhomalla. Lapsen on aluksi ymmärrettävä, miten räpiköimällä pysyy pinnalla. Vasta sitten on eri uintityylien vuoro.

Uinti on parasta opettaa leikin varjolla vedessä ollen. En usko, että lapsi kuivaharjoittelulla edes oppii uimaan. Tai alkaa vain inhomaan tylsää hommaa.

Lapset (ainakin ihan pienimmät) luonnollisesti oppivan uinnin siten, että ensin oppivat sukeltamaan. Lapsen pää on suhteessa niin painava, että sitä on vaikea pitää pinnalla. Ja sukeltaminen on hyvä merkki siitä, että lapsi ei pelkää vettä. Monelle lapselle pään veden alle joutuminen on pelottavaa (syynä ehkä monesti vanhemmat, jotka sitä itse kavahtavat).

Te voitte ap kokeilla räpylöitä. Jo sukeltamaan oppinut lapsi saa niillä tarvittavaa nostetta pinnalla pysymiseen. Se ehkä saattaisi helpottaa opettelua (ne myös pakottavat jalat uimisen kannalta oikeaan asentoon, mistä joku aiempi kirjoittikin)

7

Vierailija
13/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ekaluokkalaisen pitää osata ajaa polkupyörällä, solmia kengännauhat, soittaa puhelimella ja myös uida.

Meidän 8 v poika ei osaa uida kunnolla, vaikka on käynyt uimakoulussa ympäri vuoden 5 -vuotiaasta lähtien. poika on kehitykseltään täysin normaali, hyvä koulussa, mutta ei urheilullinen lainkaan. Kasvojen kastuminen pelottaa ja inhottaa edelleen. Poika kuitenkin käy ihan mielellään uimakoulussa, tykkää touhuta vedessä, sukeltaa muutaman metrin nenästä kiinni pitäen ja ui ehkä 2 m.

Mitäs nyt sitten tehdään, kun kerran "pitäisi" osata uida?

Vierailija
14/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meidän kolme lasta ovat oppineet uimaan 5-vuotiaina, ovat käyneet uimakoulua. Ihan on oma vikanne jos lapsi ei osaa uida. Vanhemmilta on törkeää välinpitämättömyyttä olla opettamatta lasta uimaan tai olla huolehtimatta, että lapsi oppii taidon esim. just uimakoulussa.

Kirjoitin jo äsken, että kehitykseltään täysin normaali poikani, nyt 8 v, ei osaa kunnolla uida, vaikka on käynyt 5-vuotiaasta säännöllisesti uimakoulussa. On ollut kolme eri opettajaa ja uinti on edelleen räpiköintiä. Ehkä 2 m ui, sitten laittaa jalat pohjaan. Käy kuitenkin mielellään "uimassa" ja pitää vedestä.

Miten tämä nyt on sitten minun vikani, en ole ihan varma.

Vierailija
15/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynyt 5v alkaen 2x alkeisuimakoulun ja 1x jatkon. Uimataito rajoittuu 1-2 metriin enkä ollenkaan pidä varmana että ui kovinkaan hyvin ekaluokkaan mennessä...

Vierailija
16/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitoa on hyvin vähän, ehkä kolmisen metriä osaa uida, senkin räpien eli ei millään tietyllä uimatyylillä. Sukeltelee paremmin kuin ui, hyppää reunalta isoon altaaseen, mutta ei vaan ui.

Meidän lapsista 6 ja 11 vuotias ui, 4 vuotias melkein ja nuorin 2 vuotias ei ollenkaan. Olen itse uimaseuran valmennuksessa mukana ja tottakai enemmän uimassa käyvät osaavat uida vähän enemmän, mutta olennaista on motivointi. Lapsella pitää olla vedessä hauskaa, niin uiminen tulee melkein itsestään. 6 vuotias oppi vasta tänä kesänä uimaan. En olisi yhtään huolissani, vaikka 6 vuotias ei haluaisi uida yhtään pidempää matkaa ekaluokalla, mutta kun käymme viikottain uimassa, eiköhän se pari metriä veny talven mittaan aika pitkäksi matkaksi. Vanhin oppi jo nelivuotiaana kellumisen kautta ja vaikuttaa, että jos nyt nelivuotiaamme pääsisi yli silmien kastelemisen pelosta (vaikka on uimalasit), hän varmaan sukeltelisi kohta ja sitten uisi.

Ensimmäinen joka yleensä opitaan on tuo sukeltaminen. Jos osaa jo jonkun metrin mennä pinnalla, hieman parempi uimataito on vain käyntikerroista kiinni. Lapsi vaan veteen syvään altaaseen joka kerran yhteydessä vähäksi aikaa. Tuon ikäisellä tärkeintä on, että pääsee kokeilemaan miten pääsee liikkumaan, kun jalat ei koske pohjaa. Hiljalleen alkaa uimaan enemmän.

Vierailija
17/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ekaluokkalaiset osaa jo uida. Siis eikö se ole näitä perustaitoja, jotka lapselle opetetaan ennen kouluikää...

Mun ekaluokkalainen ui paremmin kuin minä. On harrastanut uintia koko ikänsä ihan vauvauinnista saakka. On harjoitellut sekä tekniikkaa, että uimahyppyjä. Nyt ei ole missään ohjatussa toiminnassa mukana, mutta uimassa käydään kerran viikossa.

Kuopukseni täytti juuri viisi ja alkeisuimakoulussa oppi uimisen ja nyt sitä taitoa on harjoitelut parin kuukauden ajan ja vetelee sellaisia puolen altaan mittoja.

Vierailija
18/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aikuisten altaan päästä päähän. Oppi uimaan 5v eikä ole tippaakaan liikunnallinen mutta kävi uimakoulun ja käydään uimahallissa kerran viikossa.

Vierailija
19/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open mukaan muutama osasi luokalta uida (22 lasta).

Poika osaa kyllä sukeltaa ja uimataito (siis sellainen jotenkuten uiminen) on ihan lähellä. Hän oli uimakoulussa 6-vuotiaana, mutta ei oppinut siellä uimaan.

Kunnassamme ei ole uimahallia. Käymme kylpylässä muutaman kerran vuodessa, muuta uimaharjoitusta on hankala saada.

Vierailija
20/57 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ekaluokkalaiset osaa jo uida. Siis eikö se ole näitä perustaitoja, jotka lapselle opetetaan ennen kouluikää...

Mun ekaluokkalainen ui paremmin kuin minä. On harrastanut uintia koko ikänsä ihan vauvauinnista saakka. On harjoitellut sekä tekniikkaa, että uimahyppyjä. Nyt ei ole missään ohjatussa toiminnassa mukana, mutta uimassa käydään kerran viikossa.

Kuopukseni täytti juuri viisi ja alkeisuimakoulussa oppi uimisen ja nyt sitä taitoa on harjoitelut parin kuukauden ajan ja vetelee sellaisia puolen altaan mittoja.

Minä opin uimaan muistaakseni kuudennella luokalla. Enkä vieläkään osaa hyvin uida. En vain tykkää uimisesta /veteen menosta.

Meillä näyttää esikoinen 5v. olevan samaa kastia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi