Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranruokaa vauvalle???? TV2 klo 22.05

Vierailija
05.10.2011 |

Julia ja Linnea saavat sekä itse tehtyä että valmisruokaa

SILMINNÄKIJÄ:

KOIRANRUOKAA VAUVALLE?

YLE TV2 ke 5.10.2011 klo 22.05

Onko lemmikin ruoka lasten valmisruokaa terveellisempää? Miksi eläinruuassa sallitaan vähemmän e-aineita kuin ihmisille myytävässä ruuassa?

Silminnäkijä jatkaa ajankohtaista ruokakeskustelua ja paneutuu teollisiin lastenruokiin. Ohjelman lähtökohtana on hätkähdyttävä havainto: lemmikkien valmisruuassa on kielletty 180 sellaista lisäaineitta, joita ihmispennun ruuassa saa käyttää. Eivät kai koiranpennut syö pikkulapsia paremmin?

Toinen hätkähdyttävä havainto kertoo valmisruuan suosiosta. Alle 3-vuotiaat syövät keskimäärin 2,5 purkkia lastenruokaa päivittäin. Muutama vuosi sitten tehdyn suomalaistutkimuksen mukaan suuri osa alle kolmevuotiaista elää pääasiassa täyssäilykkeillä ja teollisesti muunnelluilla eineksillä.

- Täyssäilykkeiden kulutus aiheuttaa immuunikatoa, eli alle 3-vuotiaiden vastustuskyky jää heikoksi. Se voi puolestaan olla osasyynä siihen, että Suomessa on maailman korkein diabetes1-esiintyvyys, arvelee Salkinoja-Salonen.

- Mikrobien puuttuminen ruuasta voi aiheuttaa myös atopiaa ja allergioita, koska lasten vastuskyky ei ole kehittynyt normaalisti.

Nykyisin alle kolmannes perheistä valmistaa edes sunnuntaiaterian aidoista raaka-aineista, koska on helpompi lämmittää kaupasta ostettu valmisruokaa. Kiinteiden lisäravinnon antaminen myös imeväisille on tavallista ja yleistyy nopeasti.

EU on hyväksynyt yhteensä 315 lisäainetta, joilla elintarviketeollisuus saa muunnella valmisruokaa. Näistä haitallisimpia ovat synteettiset makuaineet, kuten glutamaatit ja aspartaami. Erittäin haitallisiksi luokitellaan myös atso-väriaineet, sakeuttamiseen käytetyt mono- ja deglyseridit, polyfosfaatit sekä eräät aminohapot.

Lemmikkien ja kotieläinten rehussa ei saa esiintyä lainkaan esimerkiksi synteettisiä makeutusaineita. Eläinruuan valmistuksessa ei myöskään sallita atso-värejä, glutamaattia eikä suurinta osaa niitä sakeutusaineita, joita käytetään ihmisten valmisruuissa. 180 ihmisruokaan hyväksyttyä lisäainetta on kielletty koiran- ja kissanruuassa sekä sian- ja kananrehussa.

Suomessa on vajaa parikymmentä lemmikkien ruokaa valmistavaa tehdasta, mutta vain yksi lastenruokatehdas. Globalisaatiota kuvaa hyvin, että se on nykyisin ainoa Pohjoismaissa lastenruokia valmistava yksikkö.

Eviran tuoteturvallisuusjaostolla on vastuu myös lastenruokien sisällöstä. Lastenruokien vastuuhenkilö Annika Nurttila kiistää väitteet siitä, että lastenruuat sinänsä aiheuttaisivat allergioita tai atopiaa.

Mutta joskus turvallisuuskin pettää. Ruotsissa maan arvostetuin tutkijayhteisö Karolinska Institutet varoitti viime vuoden alussa lastenruokien sisältämistä korkeista metallipitoisuuksista, varsinkin riisi- ja maissipohjaisissa puurotuotteissa. Tutkijat löysivät kohtuuttoman runsaasti muun muassa arsenikkia, kadmiumia, lyijyä ja uraania, varsinkin erikoistuotteissa.

Kun lapsi tottuu teollisesti valmistettuun ruokaan sylivauvasta lähtien, lapselle kehittyy teollinen makumieltymys.

Kaksivuotiaan pojan äiti Catharina Bärlund huomasi, miten hänen poikansa makutottumus muuttui yhdessä vuodessa.

- Mikään muu kuin teollinen ruoka ei enää maistu. Kuvio on sama kuin hieman vanhemmilla lapsilla, jotka karsastavat aitoja kotiruokia.

Tästä yleensä seuraa, että lapsen kasvaessa hän suosii muroja, makeita hiutaleita, jäätelöä, chipsejä, teollisesti valmistettuja valmiseineksiä, kevytlevitettä, hampurilaisia tai pikaruokaa. Aidot vaihtoehdot eivät ole kalliimpia. Pienten lasten vanhemmat uskovat kuitenkin usein, että kaupasta ostettu valmisruoka on viranomaisten hyväksymä ja siksi terveellinen.

Ohjelma ei otsikostaan huolimatta sentään yritä väittää, että vauvoille pitäisi alkaa syöttää koiranruokaa. Rinnastus on keskustelunavaus sille, millaiseksi teollinen ruoka on muuttunut ja onko alempiarvoiseksi ajateltu puhtaampi lemmikinruoka itse asiassa terveemmällä pohjalla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti vauvana syönyt koiranruokaa.

Aina kun koira sai ruokaa ilmestyi lapsi kontaten pika pikaa paikalle ja sai aina kourallisen ruokaa saaliiksi tiiviiseen nyrkkiin talteen :D

Neuvolassa sanoin kerran,että lapsi syö koiran ruokaa. Neuvolan th vastasi,että ilmankos on niin hyvin kasvanut:)

Vierailija
2/22 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen ainakin tiedän että jenkeissä koiranruokaa kytätään hyvin tarkkaan ja kaikki aineet on listattava pakkaukseen.

Ainakin suomessa myynnissä olevissa koiranruoka tuotteissa riittää EU:n hyväksymä merkintä, eli asiakkaalle ei aukea mitä säilöntäaineita yms koiranruoka sisältää.

Hyvin useissa koiran ruoissa tosin käytetään sellaisia säilöntäaineita, jotka eivät ole hyväksi koiralle ja tämän mahdollistaa Eu:n kuuluminen.

Mitä tällainen koiranruoka aiheuttaisi sitten lapselle? Tuskin se ainakaan terveellisempää olisi kuin koirallekaan.

Olen itse huomannut että nykypäivänä koiranpennuilla esiintyy hyvinkin paljon jalkojen liikakasvua ja aiheuttajana on yllätys yllätys! penturuoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko eka sana äidin/isän sijaan "wuff"?:-)

Eka sana oli EI.

Mistäköhän mahtoi johtua...:D

Koira kyllä edelleen 8v. paras ystävä,mutta hän on sentään siirtynyt syömään jo ihmisten ruokaa :)

Vierailija
4/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa lastenruoissa ole lisäaineita! Alle yksivuotiaiden ruokiin ei laiteta suolaa eikä lisäaineita, yli yksivuotiaiden ruokiin laitetaan vähän suolaa muttei lisäaineita niihinkään. Mistä tuo juttu nyt oikeasti oikein kertoo?

Meillä on molemmat lapset syöneet purkkiruokia oikeastaan 1-vuotiaaksi asti, sitten ovat siirtyneet samaan kuin muu perhe. Kun ovat muutaman viikon syöneet itse tehtyä ruokaa, ei purkkiruoat enää ole kelvanneet.

Vierailija
5/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät esim koiran makkaraa tai säilykkeitä. Kerran rohkenin kysyä, maistuuko hyvältä niin mies vastasi, no jaa mutta terveellisempää ja ravitsevampaa kuin ihmisen ruoka ja halvempaa :)

Vierailija
6/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin itse ko. ohjelman ja mielestäni tällaisista asioista tulisi keskustella julkisesti enemmän. Kun ruokavaliolla on suuri vaikutus ihmisen terveyteen, luulisi mammojenkin olevan huolissaan mitä "pilteilleen" syöttää..

...mutta kun ei minulla kolmen lapsen äitinä ole aikaa tehdä ruokaa itse, vaan nämä valmisruuat helpottavat arkea..

Terveellisyydelläkö ei ole väliä, kunhan on helppoa ja nopeaa..?

Vierailija
7/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voitte mammat katsoa..

http://areena.yle.fi/video/1317844826040

Vierailija
8/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset klikkaa tuota linkkiä?

Vierailija
9/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tässä blogissa käsitellään lasten purkkiruokia lisää.

http://uusimusta.squarespace.com/kemikaalicocktail/2011/2/3/aitoa-ruoka…

Toki on vähän äärimmäinen blogi, mutta itse tykkään lukeä tätä, vaikka en ole "ekohippi".

Vierailija
10/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos tekisi itse ne?

osaan porkkanaa keittää ja perunaa, mutta niissä kai ruukaa olla muutakin? Onko joku sivusto tai joku missä olis vinkkejä?

Vierailija
11/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ihmetellyt moista asiaa? Että eläinten ruuat ravintorikkaampia kuin ihmisten. Koiran suklaakin on ihan hyvää :)

Vierailija
12/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäävät napaansa kaiken mailman valmisruokia tai pakasteita, sitten päälle viellä energiajuomat ja pikaruuat, pyrilaiset ym ym. Vauvasta hautaan valmisruokia :) Sitten ihmetellään miksi pullukoita ,allergioita, nuoruusiän diapeettestä,liikuntaelin sairauksia jne lista on loputon. Aina vaan pitää päästä helpommalla ja helpommalla.

Vierailija
13/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettäkö joku ei osaa tehdä vauvan ruokaa ilman nettiä?

Vierailija
14/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisella on nuo kaikki, mutta todellakaan ei syöny eineksiä lapsena. Mahdollisimman tuoretta ja puhdasta. Luomu ei tainnut olla silloin vielä näin yleistä, mutta kananmunat esim haettiin naapurista eikä kaupasta, perunat yms kasvatettiin itse. Kalat kalastettiin itse. Silti sai taudit. Ja värisokeuden kaupan päälle.

Vierailija
15/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en neuvolan mukaan osaa. On kuule todella tärkeää, että on hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja oikeassa suhteessa. Terkan mukaan kotiruoka on huonompi vaihtehto kuin purkkiruoka, jos ei ole todella syvällisesti perehtynyt aiheeseen.

Näin Helsingissä.

Vierailija
16/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voin googlata itsekin :D

Vierailija
17/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole kuitenkaan mitään syytä tehdä kaikkea ruokaa itse. Teen tuoretta ja pakkaseen soseita ja syötän mielelläni isovanhempien poimimia marjoja jne., mutta vauva syö kyllä myös purkkiruokaa. Ja hän syö kaikkea mielellään ja ongelmitta. Ei stressaa minua tippaakaan.

Vierailija
18/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/keittokirja/soseet/fi_FI/bataatt…

siinä vaiheessa lopetin neuvolassa keskustelut lasten ruuasta. Tuolta löytyy jotain.

Vierailija
19/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, bataattia. Niistä perusmössö ja sitä jatketaan lihalla/kanalla/kalalla. Teen yleensä kahden päivän perusmössön (4 annosta) valmiiksi jääkaappiin ja sitten pakastan aina liha/kana/kala mössöä kerralla enemmän ja laitan yhden palasen annokseen. Puuron teen pienelle hienoksi jauhetusta kaurahiutaleista (eli kaurahiutaleet tehosekottajassa pieneksi niin tulee sileätä puuroa. Velliä saa laittamalla reilusti tuttelia sekaan. Valmisruokia meillä käytetään vain hätävarana jos ollaan esim lounaan yli jossain missä ei ruokaa saa säilytettyä jääkaapissa.

Vierailija
20/22 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eviran tyttöjen kannattaisi nopeasti ottaa yksityisopetusta Mirjalta! Omassa maassa tuollaista tietämystä ja Eviran tyttö ei ole lukenut mitään tutkimustulosta ko. asiasta. Vähänkö noloa!

Kuitenkaan Eviran tytöillä ei ole tietoa miksi meitin lapset on niin sairaita mutta Mirjaa ei voi kuunnella. Voi tota ylpeyttä ja näsäviisautta! Kiittäisitte Mirjaa ja imistte kaiken tiedon mitä hän voi teille antaa. Sillai teistä voisi tulla kriittisempiä tutkimustulosten arvioijia!!

Ja en ole syöttänyt purkkiruokaa lapsilleni kuin erityistilanteissa. Paras ruoka mitä annoin täysimetyksen vähentämisen jälkeen oli kunnon lihasoppa! Naudan täyslihaa + kasviksia ja vain pari pottua mukaan + persiljaa. Pikkasen merisuolaa joukkoon. Kasviksiakin keitin lähes tunnin -tiedättehän miksi? A VOT!