Kiinnostaisiko yksityinen"luomu" perhepäivähoito?
Päästäksesi kuvioon mukaan pitäisi siis maksaa ekstraa nim.om luomuruoan vuoksi.
Kommentit (23)
olisin valmis maksamaan vaikka 100e/kk lisää ruuista. pieni hinta. ongelma on juurikin se, että lapsen on pakko syödä hoidossa, eikä sinne oikein voi omia eväitä viedä, eli ruoka yleensä ihan sontaa. toki pph:lla yleensä laadukkaampaa kuin pk:ssa (keskuskeittiöt) mutta silti.
jossa perheet perustaisivat luomuruokapiirin, vuokraisivat oman pikku maapläntin ja kasvattaisivat myös itse osan syömisistään. Siinä olisi oiva oppimiskenttä myös lapsille.
Mä niin tahtoisin oman kasvimaan ja kasvihuoneen, muutaman kanan ja sen sellasta. Mutta meidän tontilla ei oikeen ole hyvää paikkaa noille ja kun pian palaan töihin, ei oikeen aikaakaan riittäisi. Mutta joku vuokrapalsta jota ihmiset hoitais yhessä tms. vois toimiakin.. :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:34"]
En maksaisi penniäkään. Luomu on ihan höpöhöpö-juttua ja vain yksi tapa ryöstää herkkäuskoisia.
Hyvästä hoidosta ja hyvästä ruuasta kyllä maksan vaikka enemmänkin, mutta sanalla luomu ei ole minulle mitään merkitystä.
[/quote]
Eikö vanhempana sinua kiinnosta, millaisen maailman jätät lapsillesi? Luomu tarkoittaa myös luonnon säästämistä:
-uusiutuvat energianlähteet
-teollisesti valmistettujen lannoitteiden ja torjunta-aineiden sijaan viljelykierto -> ei myöskään kuormita vesistöjä niin paljon
-myös niukat luonnonvarat säästyvät, kun fosfaattia ei tarvitse louhia (sitä ei muuten ole maailmassa edes jäljellä kuin arviolta 40-80 vuodeksi...)
-kasvihuonekaasuja on luomussa noin puolet vähemmän (koskee maidon tuotantoa)
-luonnon monimuotoisuus säästyy (perhoslajit ym.)
Niin ja sitten on tietysti se glyfosaatti, josta maailmalla puhutaan paljon ja jonka useat maat ovat kokonaan kieltäneet, koska se aiheuttaa syöpää... Luomussa sitä ei saa käyttää.