Tehtiin juuri päätös, että jään hoitovapaalle puoleksi vuodeksi, mahtavaa!!
Olen niiiiiiiiin iloinen:) Tää on neljäs lapsi meidän perheessä. Aina aikaisemmin olen palannut töihin heti äitiysloman päätyttyä, mut nyt päätettiin (mieskin suostui...) että jään muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaale, vaikka tuleekin olemaan tosi tiukkaa.
Erona tilanteelle on se, että ollaan jo pitempään oltu huonoilla tuloilla, kun mies on ollut työttömänä ja itse äitiyslomalla. Tilanne ei paljoa huonone, kun jään hoitovapaalle. Kelan asumistuki helpottaa paljon asiaa. Aivan huippua! Ennen tulojen tippuminen on tuntunut kauhealta ja mahdottomalta, mutta nyt kun ne tulot on jo valmiiksi alhaalla, niin vielä pienemmät tulot ei niin pelotakaan...
Kommentit (50)
Koettakaa nyt olla karjumatta ja kiroilematta siellä.
Minä ymmärrän yhtälön niin, että työtön ei voi olla hoitovapaalla, silloin menee työttömyyskorvaus. Ei ole työmarkkinoiden käytössä, jos hoitaa täyspäiväisesti lapsiaan.
Ja moni työtön kyllä hakee aktiivisesti töitäkin, saattaa myös joutua kursseille ja koulutukseen. Ap ei ole kertonut tuosta mitään, joten on aika aivotonta alkaa kiroilla ja melskata, jollei ensin KYSY.
Minusta on aivan ok, että köyhäkin saa lapsia. Kuten ap kertoi, ovat molemmat olleet aiemmin duunissa ja vieneet lapsetkin hoitoon heti vanhempainvapaiden päälle. Turhaa nyt siis kenenkään kadehtia, että ap jää muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle - vaikkakin yhtä aikaa miehensä työttömyysjakson kanssa.
- 3-
vasta viime keväästä asti ollut. Nyt kun on ollut tiukkaa, niin ollaan kuitenkin selvitty. Ja sit kun jään hoitovapaalle, niin saadaan enemmän asumistukea, jota ei saatu ollenkaan kun oli vain kolme lasta, ja mies oli silloin töissä, ettei oltais muutenkaan saatu. Mut ihanaa jäädä vielä kotiin, eikä tarvi lapsia laittaa vielä hoitoon!!
t:apMiks ne lapset pitäis hoitoon laittaa jos menisit töihin, kerran mies on työttömänä?
Me tehtäis tuossa tilanteessa sillä tavalla, että itse menisin töihin ja mies jäis hoitaa lapsia kerran on työttömänä ja sit jos mies sais töitä, voisi itse jäädä vaikka siksi puoleksi vuodeksi kotiin..
että yleensä valitetaan siitä, kun lapset laitetaan jo niin pienenä hoitoon. Täällä ne on kotona olleet koko äitiyslomani ajan ja ovat jatkossakin niin pitkään, kun olen hoitovapaalla/mies työttömänä.
t:ap
vaikka sinä tekisit välillä jotain hyödyllistäkin = elättäisit niitä liukuhihnalapsia ja sitä luuserimiestä!
MIKSI teidän pitää tehdä aina vaan lisää lapsia?
Koettakaa nyt olla karjumatta ja kiroilematta siellä.
Minä ymmärrän yhtälön niin, että työtön ei voi olla hoitovapaalla, silloin menee työttömyyskorvaus. Ei ole työmarkkinoiden käytössä, jos hoitaa täyspäiväisesti lapsiaan.
Ja moni työtön kyllä hakee aktiivisesti töitäkin, saattaa myös joutua kursseille ja koulutukseen. Ap ei ole kertonut tuosta mitään, joten on aika aivotonta alkaa kiroilla ja melskata, jollei ensin KYSY.
Minusta on aivan ok, että köyhäkin saa lapsia. Kuten ap kertoi, ovat molemmat olleet aiemmin duunissa ja vieneet lapsetkin hoitoon heti vanhempainvapaiden päälle. Turhaa nyt siis kenenkään kadehtia, että ap jää muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle - vaikkakin yhtä aikaa miehensä työttömyysjakson kanssa.
- 3-
mutta onko järkeä tehdä aloitus ja hehkuttaa kuinka MAHTAVAA JA IHANAA.. Se tässä mättää jos sun on vaikee tajuta se minkä muut tajus heti.. Oot ilmeisesti ap?
On ihan ok että köyhäkin saa lapsia mutta että tehtaillaan 4 tarkoituksella ja sitten hehkutetaan sitä että tulot on pienet eikä ne kauheen huonommiksi voi mennä niin noin tyhmää en ihmistä en ole hetkeen tavannut!
Kotihoidontuki on niin pieni, että sitä ei kannata kadehtia, mutta miksi ihmeessä ette halua lapsille pitkää kotihoitojaksoa? Se onnistuisi, jos menisit töihin ja mies olisi esim. 4 kk lasten kanssa ja vasta sitten olisi sinun hoitovapaajaksosi. Tai miksipä ei vasta ensi kesänä, olisit hoitovapaalla vaikka 5 kk ja mies olisi töissä.
Miehen työllistyminen on päivä päivältä epätodennäköisempää, joten nyt kyllä yrittäisin hankkia jokaisen mahdollisen saatavilla olevan lantin esim. joulua ajatellen. Teille tulee aika ankea juhla 4 lapsenne kanssa.
Kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha + asumistuki on luonnollisesti vähemmän kuin nykyinen vanhempainpäiväraha+työttömyyspäiväraha+asumistuki. Mutta ero on niin häviävän pieni, että pystymme kituuttamaan tuon muutaman kuukauden niin, ettei vauvaa tarvitse 9kk ikäisenä hoitoon laittaa. Kesällä vauva on n. 1v2kk, jolloin aloittaa hoidon, ja itse palaan töihin. Miehellä toivottavasti on jo huomattavasti aiemmin työpaikka. Hoitopaikka meillä on jo olemassa (paitsi ei vielä tälle nuorimmalle), lapset ovat poissa päivähoidosta, mutta paikka säilyy.
t:ap
Kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha + asumistuki on luonnollisesti vähemmän kuin nykyinen vanhempainpäiväraha+työttömyyspäiväraha+asumistuki. Mutta ero on niin häviävän pieni, että pystymme kituuttamaan tuon muutaman kuukauden niin, ettei vauvaa tarvitse 9kk ikäisenä hoitoon laittaa. Kesällä vauva on n. 1v2kk, jolloin aloittaa hoidon, ja itse palaan töihin. Miehellä toivottavasti on jo huomattavasti aiemmin työpaikka. Hoitopaikka meillä on jo olemassa (paitsi ei vielä tälle nuorimmalle), lapset ovat poissa päivähoidosta, mutta paikka säilyy. t:ap
Ei vauvaa tarvitse viedä hoitoon, eikä muitakaan lapsia, koska miehelläsi ei ole työpaikkaa ja hän voi varsin hyvin kantaa tekopuolen lisäksi vastuunsa myös hoito-osuudesta.
Ihan en ymmärrä logiikkaasi: jäät 6 kk ajaksi hoitovapaalle, kun vauva on 9 kk ikäinen (6+9 = 15), mutta kesällä vauva on 1v 2 kk (eli 14 kk), kun menet töihin.
että joku viittii tehdä vielä tuohon tilanteeseen neljännen lapsen!
Kyllä joku raja tulla lusmujen lisääntymiselläkin pitäs olla saatana!
Kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha + asumistuki on luonnollisesti vähemmän kuin nykyinen vanhempainpäiväraha+työttömyyspäiväraha+asumistuki. Mutta ero on niin häviävän pieni, että pystymme kituuttamaan tuon muutaman kuukauden niin, ettei vauvaa tarvitse 9kk ikäisenä hoitoon laittaa. Kesällä vauva on n. 1v2kk, jolloin aloittaa hoidon, ja itse palaan töihin. Miehellä toivottavasti on jo huomattavasti aiemmin työpaikka. Hoitopaikka meillä on jo olemassa (paitsi ei vielä tälle nuorimmalle), lapset ovat poissa päivähoidosta, mutta paikka säilyy. t:ap
Ei vauvaa tarvitse viedä hoitoon, eikä muitakaan lapsia, koska miehelläsi ei ole työpaikkaa ja hän voi varsin hyvin kantaa tekopuolen lisäksi vastuunsa myös hoito-osuudesta.Ihan en ymmärrä logiikkaasi: jäät 6 kk ajaksi hoitovapaalle, kun vauva on 9 kk ikäinen (6+9 = 15), mutta kesällä vauva on 1v 2 kk (eli 14 kk), kun menet töihin.
Ei se osaa muuta kuin avata kinttunsa ja synnyttää luuseripenikoita!
Ei niitä muutkaan voi loputtomiin varailla.
Koettakaa nyt olla karjumatta ja kiroilematta siellä. Minä ymmärrän yhtälön niin, että työtön ei voi olla hoitovapaalla, silloin menee työttömyyskorvaus. Ei ole työmarkkinoiden käytössä, jos hoitaa täyspäiväisesti lapsiaan. Ja moni työtön kyllä hakee aktiivisesti töitäkin, saattaa myös joutua kursseille ja koulutukseen. Ap ei ole kertonut tuosta mitään, joten on aika aivotonta alkaa kiroilla ja melskata, jollei ensin KYSY. Minusta on aivan ok, että köyhäkin saa lapsia. Kuten ap kertoi, ovat molemmat olleet aiemmin duunissa ja vieneet lapsetkin hoitoon heti vanhempainvapaiden päälle. Turhaa nyt siis kenenkään kadehtia, että ap jää muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle - vaikkakin yhtä aikaa miehensä työttömyysjakson kanssa. - 3-
mutta onko järkeä tehdä aloitus ja hehkuttaa kuinka MAHTAVAA JA IHANAA.. Se tässä mättää jos sun on vaikee tajuta se minkä muut tajus heti.. Oot ilmeisesti ap? On ihan ok että köyhäkin saa lapsia mutta että tehtaillaan 4 tarkoituksella ja sitten hehkutetaan sitä että tulot on pienet eikä ne kauheen huonommiksi voi mennä niin noin tyhmää en ihmistä en ole hetkeen tavannut!
haluavat tarttua jälleen johonkin sivuseikkaan ei todista av-palstalla yhtikäs mitään. Ap ei yrittänyt elvistellä tuillaan vaan sillä, että kerrankin hänellä oli saumaa jäädä kotihoidontuella ja että on mukavaa, kun on saanut vaikean ratkaisun tehtyä. Näin minä sen ymmärsin, mutta minä en hakemalla haekaan kaikista aloituksista jotakin kiroilun ja haukkumisen aihetta.
Kai sinä nyt sen sentään osaat lukea, että ap:n mies jäi vasta nyt hiljattain työttömäksi. Ei siis ole koko ajan ollut... eli mitä tuo "tehtaillaan neljä lasta tarkoituksella..." oikein siihen nähden muka tarkoittaakaan???
-3-
olisi voinut hoitaa heitä kotona jo paljon aikaisemmin.
Koettakaa nyt olla karjumatta ja kiroilematta siellä. Minä ymmärrän yhtälön niin, että työtön ei voi olla hoitovapaalla, silloin menee työttömyyskorvaus. Ei ole työmarkkinoiden käytössä, jos hoitaa täyspäiväisesti lapsiaan. Ja moni työtön kyllä hakee aktiivisesti töitäkin, saattaa myös joutua kursseille ja koulutukseen. Ap ei ole kertonut tuosta mitään, joten on aika aivotonta alkaa kiroilla ja melskata, jollei ensin KYSY. Minusta on aivan ok, että köyhäkin saa lapsia. Kuten ap kertoi, ovat molemmat olleet aiemmin duunissa ja vieneet lapsetkin hoitoon heti vanhempainvapaiden päälle. Turhaa nyt siis kenenkään kadehtia, että ap jää muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle - vaikkakin yhtä aikaa miehensä työttömyysjakson kanssa. - 3-
mutta onko järkeä tehdä aloitus ja hehkuttaa kuinka MAHTAVAA JA IHANAA.. Se tässä mättää jos sun on vaikee tajuta se minkä muut tajus heti.. Oot ilmeisesti ap? On ihan ok että köyhäkin saa lapsia mutta että tehtaillaan 4 tarkoituksella ja sitten hehkutetaan sitä että tulot on pienet eikä ne kauheen huonommiksi voi mennä niin noin tyhmää en ihmistä en ole hetkeen tavannut!
haluavat tarttua jälleen johonkin sivuseikkaan ei todista av-palstalla yhtikäs mitään. Ap ei yrittänyt elvistellä tuillaan vaan sillä, että kerrankin hänellä oli saumaa jäädä kotihoidontuella ja että on mukavaa, kun on saanut vaikean ratkaisun tehtyä. Näin minä sen ymmärsin, mutta minä en hakemalla haekaan kaikista aloituksista jotakin kiroilun ja haukkumisen aihetta.Kai sinä nyt sen sentään osaat lukea, että ap:n mies jäi vasta nyt hiljattain työttömäksi. Ei siis ole koko ajan ollut... eli mitä tuo "tehtaillaan neljä lasta tarkoituksella..." oikein siihen nähden muka tarkoittaakaan???
-3-
Edellisen kolmen lapsen kohdalla olisin ymmärtänyt kun mies oli töissä mutta nyt kun mies vois jäädä kotiin kun on työtön niin ap:kin hehkuttaa elävänsä tukien varassa. Mitä saumaa ap:lla nyt siis oli? Kerrohan??
Ja kerro myös se mikä on se aika työvuosissa jolloin voi jätättää itsensä yhteiskunnan elätiksi?
...ja taas nousee meidän työssäkäyvien verotusprosentti...
vasta viime keväästä asti ollut. Nyt kun on ollut tiukkaa, niin ollaan kuitenkin selvitty. Ja sit kun jään hoitovapaalle, niin saadaan enemmän asumistukea, jota ei saatu ollenkaan kun oli vain kolme lasta, ja mies oli silloin töissä, ettei oltais muutenkaan saatu. Mut ihanaa jäädä vielä kotiin, eikä tarvi lapsia laittaa vielä hoitoon!! t:ap
Ette ilmeisesti osaa lukea? Ap kertoo tuossa, että mies on ollut työtön vasta muutaman kuukauden. Eli vauva oli silloin jo syntynyt. Mitä ihmeen vauvatehtailua siinä nyt muka on?
Ja ainoa "lisätuki" mitä he nyt saavat verrattuna täysin normaaleihin tukiin (kotihoidontuki+miehen työttömyyskorvaus) on asumistuki.
Pikkuisen saisitte kehittää tuota luetun ymmärtämistänne.
Kolmoselle sen verran, että kotihoidontuella voi olla yhtä aikaa työttömyyspäivärahalla olon kanssa, mutta se vähennetään työttömyystuista.
haluavat tarttua jälleen johonkin sivuseikkaan ei todista av-palstalla yhtikäs mitään. Ap ei yrittänyt elvistellä tuillaan vaan sillä, että kerrankin hänellä oli saumaa jäädä kotihoidontuella ja että on mukavaa, kun on saanut vaikean ratkaisun tehtyä. Näin minä sen ymmärsin, mutta minä en hakemalla haekaan kaikista aloituksista jotakin kiroilun ja haukkumisen aihetta. Kai sinä nyt sen sentään osaat lukea, että ap:n mies jäi vasta nyt hiljattain työttömäksi. Ei siis ole koko ajan ollut... eli mitä tuo "tehtaillaan neljä lasta tarkoituksella..." oikein siihen nähden muka tarkoittaakaan??? -3-
Edellisen kolmen lapsen kohdalla olisin ymmärtänyt kun mies oli töissä mutta nyt kun mies vois jäädä kotiin kun on työtön niin ap:kin hehkuttaa elävänsä tukien varassa. Mitä saumaa ap:lla nyt siis oli? Kerrohan?? Ja kerro myös se mikä on se aika työvuosissa jolloin voi jätättää itsensä yhteiskunnan elätiksi?
ettei ole järkeä mennä duuniin vielä. Siten. Matalapalkka-alalla tuo on todellisuutta, ja ihan jokainen - jopa sinä - varmasti miettisi, mitä järkeä, jos käteen jää vaikka vaan huntti enemmän kuukaudessa.
Ja ap kirjoitti jo aiemmin, ettei heillä ole ollut varaa aiemmin(kaan). Nyt on, kun maksimoivat tukensa.
Ja kyllä se nyt on törkeää, että MOLEMMAT VANHEMMAT MAKAA KOTONA TUKIEN VARASSA, kun ei ole pakko! Ap:llahan on työpaikka. Hän ei vain viitsi tehdä töitä.
Kolmoselle sen verran, että kotihoidontuella voi olla yhtä aikaa työttömyyspäivärahalla olon kanssa, mutta se vähennetään työttömyystuista.
ap:n ei kannata nyt mennä duuniin. Nyt hän saa kotihoidontukea ja mies ansiopäivärahaa plus se asumistuki.
Kun jos hän menee duuniin ja mies hoitaa lapset, kotihoidontuki menetetään (koska se vähennetään ansiosidonnaisesta), samoin asumistuki. Jos liksa on huono, ei tuo kannata.
C'est la vie, Suomessa on kannustinloukkuja. Tuleeko se ihmisille uutisena?
Kannattaa valittaa päätöksentekijöille, eikä haukkua yksittäisiä ihmisiä, jotka tietenkin toimivat itsekkäästi. Kuten kuka tahansa toimisi tuossa tilanteessa.
-3-
mutta nyt kun sinulla olisi mies siellä miksi ihmeessä haluatte molemmat jäädä kotiin jos sinun olisi nyt mahdollista mennä töihin ja mies jäisi kotiin?