Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ymmärrä tätä suomalaisten outoa riittiä...

Vierailija
04.10.2011 |

Miksi ihmeessä Suomessa on tämä puhdistautumisriitti, joka sanelee niin monia juhlia ja illanistujaisia?

Ei missään muualla (noh, kehittyneessä maassa) pyydetä vieraita kylään ja kehoteta riisuutumaan ja mennä heidän kanssaan yhdessä pesulle. Ei. Vaan Suomessa tämä on kuin pakollinen riitti.

Sain kutsun 50-vuotissynttäreille ja juhlat alkavat klo 16. Menen siis sinne, laitan hiukset kauniisti, meikkaan, pukeudun kauniiseen mekkoon ja suihkautan hajuvettä. Mitä tekee isäntäväki? Käskee riisua ja mennä pesulle. ARGH!

Eikö sitten yhtään juhlaa voi olla ilman sitä iänikuista SAUNOMISTA!!! Minulla ei ole mitään intohimoja mennä alasti pesulle vieraiden ihmisten kanssa. Ja sitten vietän loppuillan kuivatessa hiuksiani ja laittautuessani.

En ymmärrä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saunominen ole pelkkää puhdistautumista. Jotkut ihmiset nauttivat saunomisesta ja pitävät sitä hyvänä seurustelumuotona. OK, sinä et ole yksi näistä.

Ei kai tämä "kylpyjuhliminen" ole pelkästään suomalainen tapa. Onhan vaikka ameriikassa uima-allasbileitä.

Vierailija
22/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikojen bileissä alkoi tämä jatkuva saunonta ja jos kieltäytyi, sai jonkinlasen tiukkapipon tai omasta alastomuudestaan ahdistuneen (?) leiman otsaansa. Siinä sitten sai katsella kännisiä nakupyllyjä selluliitit hyllyen menossa ja tulossa, halusi tai ei. Ja johtihan nämä yhteissaunomiset tietty siihenkin, että ryhmässä pojat lykkivät jotakin helppoa muijaa saunan puolella loppuillasta. Jotkut haluavat huomiota nakuilun muodossa, uskottava se on. Mäkin kyllä käyn ennen bileitä ihan suihkussa ja jos laittaudun juhliin, en tod. halua alkaa uudestaan pesulle ja laittautumaan tai raahaamaan repullista pesutarvikkeita sinne bilepaikalle. Tai istua naama punaisena jälkihiessä kylpien "nautiskellen" takkahuoneen puolella. Ei mua nyt niin sauna rentouta, että ihan pakko on päästä. Tuttujen tai tuntemattomien kanssa sinne hikihuoneeseen. Ei tiedä, mitä kuppaa kukin kantaa. Enkä halua katsella ihmisten epäesteettisiä olemuksia ihan ilman rihman kiertämää - oli ystäviä tai ei.

olla onnellinen etten ole koskaan käynyt opiskelijabileissä jos meno on tuommoista...vaikka opiskelija olen ollutkin, pitkään ja hartaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka monissa bileissä olen elämäni aikana pyörinyt.

Siis etkö koskaan ole saanut kutsua saunailtaan?

mutta se on eri asia kuin ap:n kuvaileman kaltaiset yllätyssaunonnat 50-v.synttäreillä tuntemattomien kanssa...

Vierailija
24/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlakampaus ja meikit laitettu ja sitten pitäis mennä saunaan! Aina olen kieltäytynyt.

Ex-anoppi oli semmonen että suuttu, kun en mennyt joulusaunaan. Lässytti että "kyllähän jouluna pitää saunaan mennä".

Perseestä revittyä...

Vierailija
25/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunomisesta juhlissa ja illanistujaisissa (tai ei mua enää juuri edes saunaan kysellä, kun kaikki jo tietää ettei ole oikein mun juttu)

MUTTA minusta tämä tapa kaikessa suomalaisuudessaan on mukava tapa. Meidän kulttuuria :) Rentoa meininkiä, ei turhaa pönötystä. Kai siellä saunan lauteilla ilman rihmankiertämää voi tuntea olevansa ihan samanlainen ja samanarvoinen kuin kaikki muutkin, tai jotain :)

Ei kai siinä kyse ole toisten takalistojen pesun kyttäämisestä, en usko...

Vierailija
26/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvän kaverin luona. Juhannuksena pari kertaa, mutta yleensä kieltäydyn silloinkin.

Kotona en lämmitä saunaa koskaan. Eli en minäkään ymmärrä saunomisen hohtoa, paitsi ehkä paukkupakkasilla ulkotöiden jälkeen.

Vierailija
27/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tuli yks kyläily mieleen. Mutta se oli niin päin, että kutsuttiin tuttu pariskunta lapsineen kylään kun olimme ostaneet uuden talon.

Olin laittanut ruoat ja tarjottavat ja oli viiniä hiukan yms. ja lapsille herkkua.

Pariskunta tuli ja siinä otettiin tervetuliaismaljat. Vieraat kyseli, että koskas sitä sitten saunotaan, heillä on vehkeet matkassa. Oltiin vähän äimänkäkenä, että mitä. Me olimme kutsuneet pariskunnan kylään, emmekä olleet ajatelleet lämmittää saunaa.

No pistimme saunan heille lämpiämään ja siinä heillä ilta vierähti saunoessa:)

Itse kyllä olimme ajatelleet, että syömme ja seurustelemme ihan vaatteet päällä ja hiukset kuivina:)

Vierailija
28/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveriporukkani "tyttöjen illoissa" piti aina saunoa. Inhosin sitä, että hikisenä ja punakkana piti laittaa meikit naamaan ja kiskoa nihkeälle iholle bilevaatteet. Minua sauna myös väsyttää, joten kaikki menohalut meni löylyissä ekan siiderin kanssa ja olisin vaan halunnut pistää paitulin päälle ja jäädä kaverieden kanssa katsomaan telkkaria. Erityisen tyhmältä tuntui tulla baarista ja mennä taas suihkuun pesemään baarin hajut pois (silloin siellä sai vielä tupakoida). Koko päivä yhtä helkkarin tukan kuivaamista ja ihon rasvaamista.

Mut yksi juttu, miksi en innostu saunailloista, on se, että en näe hyvin vaan tarvitsen lasit. Kiva istua lauteilla, kun en juuri näe kenenkään kasvoja ja olo on muutenkin vähän epävarma kun ei kunnolla näe askelmia ym.