Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä tätä suomalaisten outoa riittiä...

Vierailija
04.10.2011 |

Miksi ihmeessä Suomessa on tämä puhdistautumisriitti, joka sanelee niin monia juhlia ja illanistujaisia?

Ei missään muualla (noh, kehittyneessä maassa) pyydetä vieraita kylään ja kehoteta riisuutumaan ja mennä heidän kanssaan yhdessä pesulle. Ei. Vaan Suomessa tämä on kuin pakollinen riitti.

Sain kutsun 50-vuotissynttäreille ja juhlat alkavat klo 16. Menen siis sinne, laitan hiukset kauniisti, meikkaan, pukeudun kauniiseen mekkoon ja suihkautan hajuvettä. Mitä tekee isäntäväki? Käskee riisua ja mennä pesulle. ARGH!

Eikö sitten yhtään juhlaa voi olla ilman sitä iänikuista SAUNOMISTA!!! Minulla ei ole mitään intohimoja mennä alasti pesulle vieraiden ihmisten kanssa. Ja sitten vietän loppuillan kuivatessa hiuksiani ja laittautuessani.

En ymmärrä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ihmeessä sinne pitää aina kehottaa vieraita menemään??? En muutenkaan vietä alasti aikaa vieraiden ihmisten kanssa, saati pese takalistoani heidän läsnäollessaan. Mikä siinä oikein kiehtoo?

ap

Vierailija
2/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa vapaamuotoisissa illansitujaisissa kyllä.

Käsittääkseni sen saunomisen idea on juuri siinä, että ihmiset riisuvat ne pönötysvaatteet ja pesevät pois sen virallisen naamiomeikin ja löysäävät nutturaansa. Sitten ei tarvi/voi patsastella ja tärkeillä, vaan otetaan rennommin ja suvaitsevaisemmin. Ja tasaveroisemmin, myös.

Mut ei tosiaan sun ole pakko mennä sinne saunaan, ja vaikka menisitkin niin ei ole pakko viettää koko loppuiltaa paklaamalla naamaa uudestaan. Vähempikin riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ihmeessä sinne pitää aina kehottaa vieraita menemään??? En muutenkaan vietä alasti aikaa vieraiden ihmisten kanssa, saati pese takalistoani heidän läsnäollessaan. Mikä siinä oikein kiehtoo?

ap

Jos joku muu tykkää saunoa porukalla, niin mikäs sinä olet sanomaan, että näin ei saa tehdä? Ihme juttu että kehoituksestakin voi saada noin kauhean ongelman.

Vierailija
4/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sillä apestani kai ikuisen vihamiehen kun en nuorena miniänä suostunut saunomaan heillä.

Se oli kai häneltä suuri vieraanvaraisuuden osoitus kun lämmitti saunan mutta enhän mä sitä tietenkään tajunut silloin mutta en olisi siltikään saunonut.

Joten ymmärrän ap:n harmin. Jotkut suomalaiset on ihan älyttömiä tuon saunomisensa kanssa.

Vierailija
5/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pitänyt juhlia yms. Koskaan ei olla kehoitettu menemään pesulle.

Joskus kyllä miehet saattavat illan aikana innostumaan saunomisesta, mutta ihan vapaaehtoisesti :)

Eikä minuakaan olla missään käsketty pesulle eikä edes kehoitettu.

Vierailija
6/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se kiva jos on mahdollisuus käydä, joku toinen voi tykätä kovastikin.

Tämä on suomalainen erikoisuus, minusta ainakin on kiva että meillä on jotain perinteitä joihin ei ulkomailla varmasti törmää.

Älä mene sinne saunaan jos et halua, simppeliä

Vierailija
7/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että yleensä juhlien tai illanistujaisten loppupuolella miehet saunoo ja naiset jää omaan porukkaansa juoruamaan. Joskus olisi ihan kiva mennä saunaan, mutta joko pitäisi mennä ennen miehiä äkkiä yksin tai sitten miesten kanssa. En tiedä, mitä siitä seuraisi, jos änkeäisin miesten seuraan saunaan. En ehkä kokeilekaan kun en niin innokas ole saunomaan tai muuten hengailemaan alastomien "vieraiden" miesten kanssa.

Vierailija
8/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok juhlia viisikymppisiä saunomalla. Ei kaikkien juhlien tarvitse mitään pönötysjuhlia olla.

Odottaisin kuitenkin, että saunomismahdollisuudesta mainittaisiin kutsussa edes viitteellisesti tyyliin "Tervetuloa juhlimaan rennosti ystävien seurassa".

Saunaan menosta saa kyllä ihan vapaasti kieltäytyäkin, jos kerran tuntee olonsa puhtaaksi.

Vierailija
9/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok juhlia viisikymppisiä saunomalla. Ei kaikkien juhlien tarvitse mitään pönötysjuhlia olla. Odottaisin kuitenkin, että saunomismahdollisuudesta mainittaisiin kutsussa edes viitteellisesti tyyliin "Tervetuloa juhlimaan rennosti ystävien seurassa". Saunaan menosta saa kyllä ihan vapaasti kieltäytyäkin, jos kerran tuntee olonsa puhtaaksi.

Miksen siis menisi juhlaan puhtaana? Juuri tuota minä en ymmärrä, oikeastiko peseytymisen vuoksi sinne mennään? Vai alastomuuden (=tasavertaisuuden)? Vai löylyjen vuoksi? Jos löylyjen, niin mieluiten otan ne löylyt kotona omassa rauhassa ja rentoudun.

Nämä vastaukset kertoi jo paljon. Eli olen aika yksin näiden ihmettelyjeni kanssa.

Omituinen riitti. Olkoonkin suomalainen, mutta jotenkin luolamiesmäinen juttu...

ap

Vierailija
10/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että yleensä juhlien tai illanistujaisten loppupuolella miehet saunoo ja naiset jää omaan porukkaansa juoruamaan. Joskus olisi ihan kiva mennä saunaan, mutta joko pitäisi mennä ennen miehiä äkkiä yksin tai sitten miesten kanssa. En tiedä, mitä siitä seuraisi, jos änkeäisin miesten seuraan saunaan. En ehkä kokeilekaan kun en niin innokas ole saunomaan tai muuten hengailemaan alastomien "vieraiden" miesten kanssa.

Miesväki katoaa yhtäkkiä tuntikausiksi saunaan ja jättää puolitutut naiset tuijottelemaan seinille. Jos haluat lähteä kotiin tms., joudut menemään sinne saunalle kiskomaan bisseä horivaa miestäsi erilleen porukasta... ja tosiaan kun ne vaimot ei välttämättä ole niitä ystävyksiä tuossa tapaamisessa, vaan paikalla avec:ina, ja jätetään silti viihdyttämään väkinäisesti toisiaan.

Yhdenkin tällaisen tapaamisen muistan, ja ne kolme muuta naista (jotka olivat kälykset ja mulle uppo-oudot) alkoivatkin sitten katsella yhden heistä taaperosta otettua videota, joka kest ja kesti ja esitti sitä vierasta mukulaa potkuttelemassa pihassa potkumopolla edestakaisin... oli TOSI piiiitkä ilta, kuskina vielä olin ihan selvinpäin (muuten oisin varmaan jo vetänytkin ihan miehen kiusalla lärvät, eihän tota ajanvietettä selvin päin jaksa tuntitolkulla).

Vierailija
11/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kenkien riisuminen. Siis kengat pitaa riisua, ja sitten porukka sipsuttelee sukkasilteen. Vaatteet on viimesen paalle, mutta kengat pitaa riisua = puolialaston. Vahan samat saannot, kuin lapsilla pomppulinnaan mentaessa!

Rennon saunaillan ymmarran, mutta juhlat on juhlat. Mennaan sinne puhtaana ja pidetaan vaatteet paalla ja kengat jalassa!

Vierailija
12/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka monissa bileissä olen elämäni aikana pyörinyt.

Vierailija
13/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne kengät. Minä sain yhdessä kyläpaikassa (jossa oli siis juhlat) kamalan ojennuksen emännältä kun olin epähuomiossa tullut kengillä ETEISEEN, enkä ollut tajunnut jättää niitä sinne puolen neliön tuulikaappiin.

Eli suomalaiset juhlat:

Tule likaisena, riisuudu alasti välittömästi sisään tullessasi, syöksy saunaan uppo-outojen ihmisten keskelle. Tule pois sieltä naama helottaen ja tukka vettä roikkuen. Siitä se ilo sitten alkaa.

ap

Vierailija
14/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjällä ainakin saunotaan myös illanistujaisissa, jos vain sauna on hollilla.

Vierailija
15/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka monissa bileissä olen elämäni aikana pyörinyt.

Vierailija
16/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunominen ei ole pakko, ja harvemmin noin kai oikeasti edes käy. Kenkien riisumisessa ei ole vikaa, ja yleensä kunnin juhlissa ne voikin jättää jalkaan.

Vierailija
17/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikojen bileissä alkoi tämä jatkuva saunonta ja jos kieltäytyi, sai jonkinlasen tiukkapipon tai omasta alastomuudestaan ahdistuneen (?) leiman otsaansa. Siinä sitten sai katsella kännisiä nakupyllyjä selluliitit hyllyen menossa ja tulossa, halusi tai ei. Ja johtihan nämä yhteissaunomiset tietty siihenkin, että ryhmässä pojat lykkivät jotakin helppoa muijaa saunan puolella loppuillasta. Jotkut haluavat huomiota nakuilun muodossa, uskottava se on.

Mäkin kyllä käyn ennen bileitä ihan suihkussa ja jos laittaudun juhliin, en tod. halua alkaa uudestaan pesulle ja laittautumaan tai raahaamaan repullista pesutarvikkeita sinne bilepaikalle. Tai istua naama punaisena jälkihiessä kylpien "nautiskellen" takkahuoneen puolella.

Ei mua nyt niin sauna rentouta, että ihan pakko on päästä. Tuttujen tai tuntemattomien kanssa sinne hikihuoneeseen. Ei tiedä, mitä kuppaa kukin kantaa. Enkä halua katsella ihmisten epäesteettisiä olemuksia ihan ilman rihman kiertämää - oli ystäviä tai ei.

Vierailija
18/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan sauno missään juhlissa juuri tuosta syystä: meikit hiukset etc.

Huvittavaa.

Vierailija
19/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan sauno missään juhlissa juuri tuosta syystä: meikit hiukset etc.

Huvittavaa.

Vierailija
20/28 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomalaiset juhlat:

Tule likaisena, riisuudu alasti välittömästi sisään tullessasi, syöksy saunaan uppo-outojen ihmisten keskelle. Tule pois sieltä naama helottaen ja tukka vettä roikkuen. Siitä se ilo sitten alkaa.

ap

Ikinä ei ole minuakaan kehotettu saunomaan vieraiden ihmisten kanssa.

Opiskellessa oli joskus illanvietossa saunomismahdollisuus, mutta ei silloin ollutkaan mitään erityisiä juhlia.

Juhlissa olen aina saanut pitää myös korkkarit jalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän