Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveystarkastus on nykyään kuin joku gestapon haastattelu

Vierailija
04.10.2011 |

Lapsi kävi koulun terkkarilla. Sitä varten piti edeltäkäsin täyttää terveyskyselylomake. Muutamaan kohtaan lapsi sitten laittoi vähän rehellisemmän vastauksen, tyyliin, että aamulla usein väsyttää ja ai kamala millaisen kysymystulvan se terkkarissa herätti. Olin itse paikalla ihmettelemässä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kauheet kyselylomakkeet. Alkaa vähitellen v.....n, kun kolmesta lapsesta moneen kertaan kysellään samat asiat. Viimeks kirjotinkin vaan lomakkeeseen, että asiat eivät ole muuttuneet edellisen lomakkeen jälkeen. Esim. suvun sairaudet, alkoholin käyttö ja tupakointi jne...

Vierailija
2/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten valitetaan kun ennaltaehkäisevää terveystyötä ei tehdä riittävästi.

Ei se nyt niin karmea urakka ole jotain kaavaketta täytellä silloin tällöin.

Ja tottakain terkkarin tulee kysellä oireista. Aamuväsymyskin voi johtua niin kovin monesta eri syystä! Esimerkiksi nuorten masentuneisuus voi oireilla monella ns. epätyypillisellä tavalla, joten terveiltäkin tulee kysellä näistä oireista jotta sairaat saataisiin nopeasti hoidon pariin. Se on sitä seulontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mielessä, että vanhemmat rupeaa pikkuhiljaa ajattelemaan, että terveydenhoito/huoltohenkilökunta on jotain idiootteja, eikä sitten ihan oikeitakaan asioitaan viitsi enää jutella.

Meillä esim 6 v nevuolassa oli tilanne se, että tarkastus kesti 1,5 h, ja terkkari jankutti samoja kysymyksiä koko ajan uudelleen, aina vähän eri muodossa. Välillä kysyi jotain muuta, ja taas jotain samaa asiaa uudelleen. Terkkari oli mulle uusi, ja mä kieltämättä rupesin pitämään sitä jotenkin hölmönä ja jälkeenjääneenä. Lopuksi se totesi, että "en nyt kyllä löydä YHTÄÄN syytä miksi teidän pitäisi tulla uudelleen tänne kontrollikäynnille tai juttelemaan uudestaan". Siis häh, koko kuulustenlun tarkoitus oli siis ilmeisesti löytää jotain, yksi väärä sana, yksi pieni lipsahdus, yksi pieni mikä vaan josta olisi "jäänyt kiinni" että olisi joutunut tulemaan uudestaan, seurantaan ja tarkkailuun. No ei löytynyt, mutta ko henkilöä rupesin pitämään hölmönä ja vajakkina, enkä ottaisi yhteyttä häneen vaikka olisi joku oikeakin tarve. Kysmys kuuluukin, kehen sitten ottaisin yhteyttä, jos jotain apua tarvitsisin?

Vierailija
4/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhuolto on ihan jotain muuta kuin sitä että terveydenhuoltohenkilökunta käyttäytyy kuin vajakit ja saa normaalit, fiksut vanhemmat kummastelemaan itseään ja olemaan ottamatta yhteyttä vaikka joskus tarvitsisikin. Eikö nimenomaan pitäisi luoda sellainen vaikutelma ja suhde, että tekee mieli ottaa helposti yhteyttä, jos on joku asia mielessä, eikä päinvastoin?

Vierailija
5/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuulustelun" tehdä ilman, että "kuulusteltavalle" tulee "kuulusteltu" olo. Kun kuuskymppinen täti-ihminen kysyy lässyttävällä ääneellä neljättä kertaa tunnin sisällä että "syödäänkö teillä ruokaa" normaalilta, fiksulta, koulutetulta ja kaikin puolin moitteettomalta ihmiseltä niin kyllähän siinä jo tekisi mieli sille tädille lässyttää takaisin että "syödään joo ja kannattaisi varmaan sunkin syödä että kasvaisit aikuiseksi".

Vierailija
6/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuulustelun" tehdä ilman, että "kuulusteltavalle" tulee "kuulusteltu" olo. Kun kuuskymppinen täti-ihminen kysyy lässyttävällä ääneellä neljättä kertaa tunnin sisällä että "syödäänkö teillä ruokaa" normaalilta, fiksulta, koulutetulta ja kaikin puolin moitteettomalta ihmiseltä niin kyllähän siinä jo tekisi mieli sille tädille lässyttää takaisin että "syödään joo ja kannattaisi varmaan sunkin syödä että kasvaisit aikuiseksi".

Olen itseistunut kuuntelemassa kun vastaavanlainen täti on kysellyt multa annanko tyttärelle vääränlaisen naiskuvan. Voitteko kuvitella. Meidän koko perhe on hoikka. Lapset jipa kasvuiässä olleet laihoja, kunnes murrosikä on ohimennessään tasannut painon. Ja viimeeksi jouduin tosiaan kertomaan että EN OPETA tytärtäni anoretikoksi. Minä yli 40 vuotais nainen! Noilla toiminnolla terveydenhuolto aiheuttaa sen että ihmiset eivät kerro totuutta vaan kirjoittavat kyselyihin liirumlaarum-vastauksia.

Vierailija
7/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan nimen voisi muuttaa terveyspoliisiksi. Vastenmielinen ammattikunta.

Vierailija
8/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisivat kirjata tietokoneelle "juoppo", koska siitähän (alkoholinkäytöstä) sitten kyseltiin jatkossa joka ikinen kerta terkkarilla käydessä!

Vierailija
9/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan tupakkaa ja käytän alkoa silloin tällöin. Kaavakkeissa en polta tai juo ikinä.

Lapset pelaa 1,5 h tietokoneella ja katsoo 1h

tv :tä/pvä.

Totuus on saattaa olla koneella koko päivän ja katsoo töllöö tunteja.

Syödäänkö kotiruokaa?

tottakai ja aina ravintoympyrän mukaisesti.

Oikeesti en ole ees nähnyt ravintoympyrää vuosikausiin ja käydään mäkkärissä ja pitsalla usein.

Entäs sitten nukkuminen, lapset menee aikasin sänkyyn?

Tottahantoki toki ajoissa ja nukkuu ainakin 10-11 h.

No meneehän ne viimeistään puolenyön maissa. Ottavat univelkaa sit takaisn vkl.

ym ym.....

Sama mitä gestapot kyselee, aina voi vastata siten miten he haluavat vastauksen olevan:)

Vierailija
10/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa ihmiset valehtelemaan, piilottelemaan ongelmiaan ja pitämään hoitohenkilökuntaa pilkkanaan!!

Vierailija
11/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mielessä, että vanhemmat rupeaa pikkuhiljaa ajattelemaan, että terveydenhoito/huoltohenkilökunta on jotain idiootteja, eikä sitten ihan oikeitakaan asioitaan viitsi enää jutella. Meillä esim 6 v nevuolassa oli tilanne se, että tarkastus kesti 1,5 h, ja terkkari jankutti samoja kysymyksiä koko ajan uudelleen, aina vähän eri muodossa. Välillä kysyi jotain muuta, ja taas jotain samaa asiaa uudelleen. Terkkari oli mulle uusi, ja mä kieltämättä rupesin pitämään sitä jotenkin hölmönä ja jälkeenjääneenä. Lopuksi se totesi, että "en nyt kyllä löydä YHTÄÄN syytä miksi teidän pitäisi tulla uudelleen tänne kontrollikäynnille tai juttelemaan uudestaan". Siis häh, koko kuulustenlun tarkoitus oli siis ilmeisesti löytää jotain, yksi väärä sana, yksi pieni lipsahdus, yksi pieni mikä vaan josta olisi "jäänyt kiinni" että olisi joutunut tulemaan uudestaan, seurantaan ja tarkkailuun. No ei löytynyt, mutta ko henkilöä rupesin pitämään hölmönä ja vajakkina, enkä ottaisi yhteyttä häneen vaikka olisi joku oikeakin tarve. Kysmys kuuluukin, kehen sitten ottaisin yhteyttä, jos jotain apua tarvitsisin?

Kommentit ovat minun mielestä. Lapsi 6 v ja olen käynyt kaikki neuvolakontrollit läpi. Ikinä ei ole turhia kyselty ja käynti on aina ollut sekä minun ja lapsen mielestä kiva. Kyllä vähän haiskahtaa siltä, että ennakkoasenteet ovat jo aika kielteiset ..ainakin ikärsismia tuntuu olevan kun tätitellään ja vähätellään kokeneita terveydenhoitajia. Kantsis mennä itseensä, jos käynnistä jää kuulustelumeinki niin onko omassa tulkinnassa miettimisen varaa tai sitten kyselyihin on ihan oikeasti aihetta, mitä av mammat eivät halua nähdä lapsessaan.

Vierailija
12/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan tupakkaa ja käytän alkoa silloin tällöin. Kaavakkeissa en polta tai juo ikinä.

Lapset pelaa 1,5 h tietokoneella ja katsoo 1h

tv :tä/pvä.

Totuus on saattaa olla koneella koko päivän ja katsoo töllöö tunteja.

Syödäänkö kotiruokaa?

tottakai ja aina ravintoympyrän mukaisesti.

Oikeesti en ole ees nähnyt ravintoympyrää vuosikausiin ja käydään mäkkärissä ja pitsalla usein.

Entäs sitten nukkuminen, lapset menee aikasin sänkyyn?

Tottahantoki toki ajoissa ja nukkuu ainakin 10-11 h.

No meneehän ne viimeistään puolenyön maissa. Ottavat univelkaa sit takaisn vkl.

ym ym.....

Sama mitä gestapot kyselee, aina voi vastata siten miten he haluavat vastauksen olevan:)

Vierailija
13/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole muualla vastaavaan törmännyt. Mutta muutettuamme nykyiselle paikkakunnallemme, oli meininki tuo, ja ennakkoasenne minulla oli positiivinen, koska olen itse aina tykännyt (ja myös lapsi) käydä neuvolassa, jo raksausaikana oikein odotin aina että pääsisi taas neuvolaan. Niiden tätien kanssa oli aina kiva rupatella niitä näitä, ja aina sieltä lähdettiin hyvällä mielellä ja sellaisella mielellä, että oltiin oltu oikean ammattilaisen kanssa tekemisissä. Kunnes muutettiin nykyiselle paikkakunnalle, jossa lasten jalkapalloharjoituksissa kentän reunalla "varoiteltiin" tervetuloa paikkakunnallemme -puheiden lomassa, että täällä on otettu käyttöön joku tosi ihmeellinen neuvojajärjestelmä jossa kaikki vanhemaat leimataan syyllisiksi johonkin. En uskonut vaan pistin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta uskoin kyllä sitten ja ymmärsin nuo puheet kun olimme neuvolassa ensimmäisen kerran käyneet. Nyt onneksi lapsi jo koulussa, moiseen neuvolaan en olisi enää mennyt. - 4 -

Vierailija
14/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiotaan valehdella ihan sukkana.

Ollaan tavallinen perhe ja jokaisella on paha mieli jostain ja aina välillä väsyttää.

Pienistä asioista sitten tehdään ongelma, vaikka ongelmaa ei olekkaan.

Tavallisesta elämästä tehdään ongelma.

Meiltä th kysyi päihteiden käytöstä ja sanoin ettei käytetä ollenkaan alkoholia.

No ei uskonut minua, niin kyllä on aikamoisesti ongelmia noilla pipipää terveydenhoitajilla.

Kysytäänkö niissä kaavakkeissa mitään positiivista esim. oletko onnellinen, miten koet perheesi tai muuta mukavaa.

Nykyäänhän ei saisi olla edes onnellinen, kun sekin on jollekkin liikaa.

Vierailija
15/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole muualla vastaavaan törmännyt. Mutta muutettuamme nykyiselle paikkakunnallemme, oli meininki tuo, ja ennakkoasenne minulla oli positiivinen, koska olen itse aina tykännyt (ja myös lapsi) käydä neuvolassa, jo raksausaikana oikein odotin aina että pääsisi taas neuvolaan. Niiden tätien kanssa oli aina kiva rupatella niitä näitä, ja aina sieltä lähdettiin hyvällä mielellä ja sellaisella mielellä, että oltiin oltu oikean ammattilaisen kanssa tekemisissä. Kunnes muutettiin nykyiselle paikkakunnalle, jossa lasten jalkapalloharjoituksissa kentän reunalla "varoiteltiin" tervetuloa paikkakunnallemme -puheiden lomassa, että täällä on otettu käyttöön joku tosi ihmeellinen neuvojajärjestelmä jossa kaikki vanhemaat leimataan syyllisiksi johonkin. En uskonut vaan pistin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta uskoin kyllä sitten ja ymmärsin nuo puheet kun olimme neuvolassa ensimmäisen kerran käyneet. Nyt onneksi lapsi jo koulussa, moiseen neuvolaan en olisi enää mennyt. - 4 -

kyse on pikemminkin yksittäisitä henkilöistä. Meillä jokaisella on varmaan kokemusta vittumaista sairaanhoitajista..mutta ei koko sairaajärjestelmää silti teilata.

Vierailija
16/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yksittäisestä kunnasta. Helsinki ja Tampere ovat ne paikat, jossa olen pitänyt neuvolaa täysjärkisten paikkana, jonne on ollut kiva mennä, ja jossa on tuntunut siltä, että on vapaasti saanut kertoilla ja jutella ihan asiasta kuin asiasta, mutta Tampereen naapurikunta jota pidetään ehkä lapsiperheiden paratiisina on kunnostautnut gestapo-meiningissä, vaikka mutten hyvä paikka asua onkin. - 4 -

Vierailija
17/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan tupakkaa ja käytän alkoa silloin tällöin. Kaavakkeissa en polta tai juo ikinä. Lapset pelaa 1,5 h tietokoneella ja katsoo 1h tv :tä/pvä. Totuus on saattaa olla koneella koko päivän ja katsoo töllöö tunteja. Syödäänkö kotiruokaa? tottakai ja aina ravintoympyrän mukaisesti. Oikeesti en ole ees nähnyt ravintoympyrää vuosikausiin ja käydään mäkkärissä ja pitsalla usein. Entäs sitten nukkuminen, lapset menee aikasin sänkyyn? Tottahantoki toki ajoissa ja nukkuu ainakin 10-11 h. No meneehän ne viimeistään puolenyön maissa. Ottavat univelkaa sit takaisn vkl. ym ym..... Sama mitä gestapot kyselee, aina voi vastata siten miten he haluavat vastauksen olevan:)

lapsesi jaksavat varmaan todella hyvin koulussa keskittyä kun menevät noin aikaisn nukkumaan. Puhumattakaan hienosta esikuvasta, joka olet lapsillesi..annat niin hyvän aikuisen mallin heille. Asenteesi on niin lapsellinen, että ihan naurattaa..jos ei olisi näin vakavasta asiasta kyse. Vituttaa vaan kun sinun lihavat lapset pilaavat häiriökäyttäytymisellä (kun ovat esim. väsyneitä koulussa) myös muiden lasten työrauhan.

Vierailija
18/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkari selitti lapsen 1,5-vuotistarkastuksessa, että nämä lomakkeet ja "laajempi kartoitus" on ihan uusi juttu. Siksi kai kaikki eivät ole siihen törmänneet. Molemmat vanhemmat haluttiin mukaan ja täytettiin sen seitsemän kaavaketta. Lapsen lisäksi huolehditaan kuulemma koko perheen terveydestä. Ja totta kai löytyi ongelmia mm. kasvispainotteisesta ruokavaliosta ja kevytmaidon juomisesta rasvattoman sijaan muun muassa. Näiden takia ei sentään jatkotarkkailuun jouduttu, vaikka saarna olikin tiukka :D

Vierailija
19/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumme Kangasalla, mutta meillä on ollut tosi mukavat th:t sekä neuvolassa että koulussa. Toki Kangasalakin on iso kunta, ja vaihtelua varmasti on.

vaan yksittäisestä kunnasta. Helsinki ja Tampere ovat ne paikat, jossa olen pitänyt neuvolaa täysjärkisten paikkana, jonne on ollut kiva mennä, ja jossa on tuntunut siltä, että on vapaasti saanut kertoilla ja jutella ihan asiasta kuin asiasta, mutta Tampereen naapurikunta jota pidetään ehkä lapsiperheiden paratiisina on kunnostautnut gestapo-meiningissä, vaikka mutten hyvä paikka asua onkin. - 4 -

Vierailija
20/41 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 4 -